Sfaturi pentru fotografia de vacanta
Dupa seminariile Nikon de la inceputul verii care v-au oferit ponturi pentru fotografia de vacanta, iata si o sinteza a informatiilor din cadrul evenimentului "SUNT cu Nikon in vacanta" pentru cei care inca urmeaza sa se bucure de concediu sau doar doresc sa experimenteze mai mult fotografia in acest anotimp, chiar si mai aproape de casa.
Evitati sa fotografiati in orele amiezii; lumina puternica a soarelui creaza contraste puternice care depasesc capacitatea de inregistrare a senzorului. Diferenta de lumina intre zonele luminate si cele mai intunecate dintr-o fotografie digitala nu trebuie sa fie mai mare de 5-6 stopuri. In cursul unei zile insorite contrastele pot depasi de cateva ori aceste limite, generand in zonele luminoase pete supraexpuse (arse) si in cele mai inchise pete subexpuse, negre, ambele extreme fiind fara detalii. De asemenea, particulele de apa si praf luminate de catre soarele puternic creaza o ceata care estompeaza culorile si detaliile. Cele mai bune momente pentru a fotografia sunt dimineata, dupa rasarit, si seara, inaintea apusului, atunci cand lumina moale ofera tonuri de culoare foarte calde, iar contrastul mic pune in evidenta detaliile.
Contrast puternic generat de lumina de la amiaza
Ceata generata de caldura amiezii
Directia si calitatea luminii dimineata sau seara
Folositi blitul ziua atat pentru a scadea din diferenta de iluminare dintre fundal si subiect cat si pentru a deschide petele de umbra intunecate de pe fata subiectului. In functie de lumina in care se fotografiaza, blitul trebuie sa fie adaptat prin ajustarea intensitatii sau gradul de difuzie al luminii proiectate. Mai mult, in conditii de interior, cand lumina mai galbena de la bec este foarte diferita de culoarea celei provenita de la blit, care este mai rece, albastra, putem folosi un filtru galben care va permite o echilibrare mai naturala a balansului de alb.
Blitul a fost utilizat pentru a compensa lipsa luminii pe chip
Compensati expunerea atunci cand fotografiati cadre predominant deschise sau inchise. Scenele surprinse pe plaja, noaptea sau atunci cand avem lumina soarelui in fata genereaza in modul automat de expunere erori care trebuie corectate manual. Contrar asteptarilor, expunerea trebuie compensata pozitiv atunci cand aveam de-a face cu suprafete deschise si invers, negativ, noaptea sau cand fotografeim suprafete predominant inchise. Aceasta se poate realiza prin inchiderea respectiv deschiderea diafragmei sau timpului de expunere cu 1-2 stopuri.
Atentie la detalii; nu va grabiti sa apasati butonul declansator pana nu ati aruncat o privire in toate colturile cadrului vizat. O baleiere rapida a imaginii prin vizorul aparatului ne va ajuta sa evitam includerea in imagine a unor elemente nedorite, suprapunerile elementelor sau identificarea unor imperfectiuni legate de lumina, pozitie, vestimentatie etc. Incercati sa vedeti prin vizor o fotografie si nu realitatea.
Tineti cont de directia luminii indiferent de subiectul abordat. Unghiurile mici de incidenta asociate cu directiile laterale sunt de obicei cele mai favorabile atat pentru peisaj cat si pentru arhitectura sau reportaj. Acestea genereaza contrastele reduse de lumina, culori mai calde si pun in evidenta formele si volumele. In cazul fotografierii unui portret, asocierea luminii naturale, plasata in spate sau lateral cu lumina de umplere da la flash va da crea o imagine placuta, cu impresia unei constructii gen studio. De cele mai multe ori aceste calitati ale luminii le avem dimineata si seara.
Alegeti obiective versatile cu ajutorul carora sa puteti acoperi o mare parte din subiectele intalnite, fara a fi necesar sa le schimbati foarte des. In lipsa unei preocupari alese pentru o tratare tehnica a unor subiecte mai pretentioase, cum sunt arhitectura, fotografia nocturna, wild life, macro s.a. majoritatea situatiilor comune pot fi abordate si cu zoomuri cu plaja optica mai mare, care de obicei din cauza luminozitatii mai reduse sunt si mai accesibile ca pret.
Evidentiati subiectul fie ca e vorba de portret, fotografie de peisaj sau oricare alt fel. Incadrarea fotografiei trebuie sa tina cont de alegerea continutului, atat prin dozarea spatiului care se ofera in jurul subiectului cat si prin pozitia acestuia in cadru. Includerea subiectului intr-o zona prea larga poate minimiza importanta acestuia dupa cum si plasarea intr-o zona laterala poate sa il puna intr-un raport de egalitate cu celelalte elemente. Crearea unui contrast de lumina sau culoare care sa faca diferenta fata de fundal sau alegerea perspectivei pot oricand sa construiasca o fotografie in care subiectul este usor de identificat.
Punerea in valoare a subiectului
Subiect slab evidentiat
Folositi accesorii atat pentru a rezolva situatiile mai delicate de iluminare cat si pentru a obtine diferite efecte. De cele mai multe ori este vorba acele accesorii cunoscute cum e cazul parasolarului, al filtrului de protectie si polarizare, trepiedului sau blitului, cu ajutorul carora putem imbunatati radical calitatea unei fotografii. In functie de preocupari, se poate merge mai departe prin folosirea telecomenzilor, inelelor de extensie, inelelor inversoare, accesorii pentru fotografia macro, declansatoare wireless pentru flash etc.
Protejati aparatul si accesoriile impotriva prafului, umezelii excesive si a socurilor termice sau mecanice. E bine sa nu schimbam obiectivului atunci cand este vant, sa evitam sa fotografiem in praf sau sa lasam aparatul la soare. Nisipul fin de pe plaja este de asemenea un mare dusman al mecanismelor din obiectiv dupa cum stergerea excesiva a lentilei fara a avea un filtru de protectie poate afecta pelicula de protectie de pe lentila exterioara a obiectivului. Pastrarea aparatului intr-o genta foto precum si prezenta accesoriilor de curatare pentru aparat sunt lucruri mici care pot deveni importante pe masura ce mediul in care fotografiem devine mai agresiv.
Descoperiti subiectul si sub alte aspecte, altfel decat ni se infatiseaza la o prima vedere. Fie ca e vorba de schimbarea focalei sau a unghiului din care fotografiem, fie ca e vorba de felul in care surprindem acel subiect, exista intotdeauna o multitudine de variante prin care putem schimba perspectiva asupra acelui cadru. Orice implicare activa in cautarea si realizarea fotografiei altfel decat simpla copiere a ceea ce vedem va fi recompensata cel putin la nivelul unor variante din care sa putem ulterior alege pe cea mai buna.
Text si imagini de Petrisor Iordan.
fotografia, vacanta, pentru fotografia
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Se cauta fotografia lunii septembrie: Fotografia de calatorie - peisaje de vacanta
citeste tot