Test cu obiectivul 50mm 1.8G - Dragos Asaftei
In urma cu aproape o luna jumatate Nikon a anuntat lansarea unui nou obiectiv, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, primul astfel de obiectiv cu motor de focalizare incorporat. Acest obiectiv este menit sa vina in ajutorul detinatorilor de D-SLR-uri Nikon fara motor de focalizare in corp. Printre aceste modele s-ar numara D-SLR-urile D3000, D3100, D5000, D5100, D40, D60 etc. Mai jos va voi prezenta principalele caracteristici ale obiectivului si modul in care s-a comportat acesta in diverse situatii, luand in considerare si filmarea cu un aparat D-SLR.
Caracteristici generale
• Distanta focala: 50mm (75mm pe format DX)
• Diafragma maxima: f/1.8
• Formula optica: 7 elements in 6 grupe
• Distanta minima de focalizare: 45cm
• Numarul lamelelor diafragmei: 7
• Diametrul filtrului: 58mm
• Greutate: 185 grame
Prezentare generala
Nikon ofera acum sansa fotografilor care poseda D-SLR-uri fara motor de focalizare in corp de a fotografia alaturi de clasicul obiectiv care a primit acum un update, Nikkor AF-S 50mm f/1.8. Obiectivul devine ideal in foarte multe situatii putand fi folosit la o gama larga de genuri fotografice. Am realizat peisaje, portrete, close-up-uri, fotografii cu obiectivul intors, fotografii de strada, fotografii in lumina puternica (contre-jour) etc. Obiectivul s-a comportat foarte bine in mai toate situatiile! Va voi prezenta mai jos fotografii din genurile fotografice mentionate mai sus, dar si fotografii care sa demonstreze calitatea optica in anumite situatii.
Bokeh
Diafragma obiectivului este alcatuita din 7 lamele, rotunjite, oferind de aceasta data un bokeh mult mai placut si mai cremos, fiind evitate astfel poligoanele care aveau colturile relativ bine vizibile. Bokeh-ul se mentine foarte placut chiar si la f/16, campul de profunzime largindu-se totusi suficient de mult pentru a cuprinde o intreaga floare, spre exemplu, in focus.
Mi-a placut foarte mult ca bokeh-ul s-a mentinut la fel de placut chiar si la filmare. Veti vedea mai jos un clip realizat cu Nikon D7000 si Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G laf/2.8, cu o calitate foarte buna. Aceeasi calitate o veti regasi si in fotografiile de mai jos. Am preferat sa nu pun crop-uri doar cu bokeh-ul, pentru a observa mai bine comportamentul obiectivul intr-un cadru complet, nu unul restrans.
Aberatii cromatice
Obiectivele prime sunt renumite pentru o calitate optica deosebita. Din pacate, tot aceste obiective, la diafragme deschise (la diafragma maxima de exemplu) prezinta anumite defecte optice, printre care se regasesc si aberatiile cromatice. Din fericire insa, noul obiectiv Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, ramane neutru la aberatiile cromatice incepand cu f/3.5 - 5. Bineinteles, acestea mai sunt prezente in anumite parti ale cadrului, insa nu sunt foarte vizibile. Mai jos veti putea regasi o serie de crop-uri la 60% ale unor fotografii realizate impotriva luminii (contre-jour). Nu e recomandat sa realizati fotografii in astfel de conditii, insa uneori nu aveti de ales.
Este de remarcat calitatea optica, in special datorita straturilor anti-reflex, anti-distorsiuni, care au fost adaugate pe lentilele obiectivului. Astfel nu veti avea probleme daca veti fi nevoit sa fotografiati in lumina puternica. Daca treceti de la un obiectiv de kit aceasta calitate va va multumi enorm de mult si veti observa cu usurinta diferenta dintre un obiectiv prime si unul zoom.
Fotografia de mai sus, de exemplu, a fost realizata in miezul zilei cu f/16 in directia soarelui, acesta fiind blocat intr-o mica masura de crengile unui copac. Se poate observa flare-ul din partea dreapta a cadrului, flare care ar putea deveni uneori deranjant, insa doar in anumite conditii de iluminare. Daca veti fotografia din alt unghi sau veti incadra altfel veti observa ca flare-ul va disparea uneori in totalitate.
Macro si close-up
Nefiind un obiectiv macro dedicat nu se poate obtine un raport de marire care sa ajute incadrea fotografiilor in acest gen fotografic, macro. Chiar si asa am reusti sa obtin cateva fotografii close-up foarte dragute, sau chiar si unele macro folosindu-ma de tehnica obiectivului intors (inversat). Mi-a placut foarte mult ca am reusit sa obtin detalii bune si cadre sharp chiar si la f/2.8, o valoare a diafragmei nu tocmai recomandata pentru aceste genuri fotografice.
Fotografia mea preferata close-up realizata cu Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G este cea de mai jos. Desi a fost realizata in miezul zilei am avut noroc sa am parte de o lumina foarte placuta prin intermediul unui joc de umbre si contraste. Desi lumina se reflecta din spate foarte puternic acest lucru nu a afectat calitatea fotografiilor. Unele obiective ar fi avut tendinta de a intensifica efectul aberatiilor cromatice sau ale altor defecte optice.
Fiind extrem de pasionat de tehnica obiectivului inversat am incercat sa o aplic si la noul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G. Am fost foarte multumit de rezultate! Vechiul obiectiv avea tendinta sa creeze un oarecare flare in centrul cadrului in lumina puternica. Cu noul obiectiv am reusit sa evit aceasta problema si sa obtin cadre precum cel de mai jos. Sunt constient ca nu acesta a fost scopul pentru care a fost creat obiectivul, insa poate deveni o solutie foarte ieftina de realizare a fotografiilor macro cu un obiectiv care nu e dedicat acestui gen fotografic.
Portrete si fotografii de strada
Obiectivul cu aceasta focala poarta si denumirea de obiectiv de portret. Din pacate nu am realizat o sedinta foto dedicata, insa am apucat sa fotografiez cateva persoane in varsta si niste copilasi. Rezultatele au fost foarte asemanatoare cu cele ale clasicului obiectiv, Nikkor AF-D 50mm f/1.8, insa bokeh-ul mai cremos si-a facut simtita prezenta. Desi lumea era foarte puternica, de si fundalul era incarcat, am reusit sa obtin un echilibru foarte placut.
Portretul alaturat a fost realizat cu f/1.8. Spre surprinderea mea, si probabil a multora, desi fotografia a fost realizata la diafragma maxima, claritatea (sharp-ul) este foarte mare. Chiar si cu crop 100% detaliile se vad foarte bine. Sharp-ul se intensifica la f/4 unde campul de profunzime e suficient de mare pentru a cuprinde un numar mare de detali.
Obiectivul devine ideal si pe format FX unde unghiul de cuprindere va fi mult mai mare si acesta s-ar putea dovedi util si in alte genuri fotografice, precum fotografia de strada. Desigur, si pe format DX e abordabil acest gen fotografic cu obiectivul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, insa uneori veti simti nevoia de ceva mai wide.
Mai jos va voi prezenta si fotografia de strada care imi place cel mai mult. Desi lumina nu era foarte prielnica si se creeau contraste puternice, am reusit sa obtin acest cadru placut, care surprinde o femeie in varsta in fata unei biserici catolice din Odorheiu-Secuiesc.
Filmarea cu D-SLR (Nikon D7000)
Filmul de mai jos a fost realizat cu Nikon D7000 si obiectivul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G cu f/2.8 la ISO 360. (ca o paranteza, in caz ca filmati cu un D-SLR sa alegeti valori ale sensibilitatii ISO care sunt multiplii ai lui 160 - 320,640 etc.) Desi lumina a fost foarte puternica rezultatul, zic eu, e unul foarte placut. In mare parte filmul a fost realizat cu focalizare manuala.
Din pacate atunci cand filmati cu focalizare automata continua s-ar putea sa aveti neplacerea ca sunetul motorului de focalizare sa fie captat si sa obtineti niste rezultate neplacute. Bineinteles, asta daca nu realizati filmele cu alte microfoane dedicate, cum este si Nikon ME-1. Am combinat in filmul de mai jos atat elemente statice, cat si mobile, testand totodata rezolutia detaliilor din timpul filmarii la diafragme deschise.
Constructie
Noul obiectiv Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G vine in pachet alaturi de parasolarul HB-37, capacul frontal/posterior, certificatul de garantie, manual de utilizare si husa dedicata. Impreuna cu parasolarul obiectivul se simte foarte bine in mana si e comod de folosit din mai toate pozitiile, chiar si fara un grip. Constructia solida ofera o mai mare incredere utilizatorilor, obiectivul parand deseori impenetrabil. (bine, la modul superlativ spus).
Inelul de focalizare se misca foarte fin si e perfect pentru filmare sau focalizare manuala deoarece, folosindu-va de display-ul destinat distantei de focalizare, veti obtine o acuratete mult mai mare. Ati putut vedea in filmul de mai sus, in penultimele secvente, finetea cu care se poate roti inelul de focalizare. Obiectivul prezinta un buton comutator intre focalizarea A/M (automata cu posibilitate de rotire manuala) si focalizarea manuala.
Montura este metalica si etansa, asigurandu-va siguranta impotriva particulelor de praf si a altor impuritati care va pot pata senzorul sau oglina/pentaprisma. Grupul optic este constituit din 7 elemente in 6 grupe, fiecare dintre ele fiind tratate cu straturi speciale impotriva distorsiunilor/aberatiilor cromatice etc.
Pro/contra
Dupa cateva zile de testare, per total, obiectivul mi s-a parut a fi extrem de bun in anumite situatii, fiind solutia ce ii poate salva pe utilizatorii D-SLR-urilor Nikon entry-level, avand acum parte de clasicul obiectiv, insa cu motor de focalizare incorporat. Iata ce mi-a placut la obiectiv:
• Rapiditatea focalizarii si acuratetea acesteia
• Inelul de focalizare foarte usor de folosit
• Calitatea optica buna in foarte multe situatii
• Montura metalica si etansa
• Sharp mare chiar si la diafragme deschise
Din fericire obiectivul nu m-a dezamagit deloc in aceste zile. Daca ar fi un lucru care nu mi-a placut (nu m-a deranjat insa) ar fi acela ca, uneori, viteza de focalizare si acuratetea scade, mai ales daca lumina e foarte puternica si soarele e in cadru. Totusi, acest lucru e normal la majoritatea obiectivelor.
In concluzie, obiectivul Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, mi se pare obiectivul ideal in special pentru utilizatorii de D-SLR-uri Nikon entry-level, utilizatori ce se pot bucura acum de focalizarea automata pe clasicul obiectiv. Sunt convins ca acest obiectiv ar reprezenta solutia cea mai buna chiar si pentru utilizatorii de D-SLR-uri mid-level sau pro, deoarece calitatea fotografiilor obtine va excela in multe situatii.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot