Despre Nikon - in discutie cu Dinu Lazar
Dinu Lazar este o legenda in lumea fotografilor din Romania. Ceea ce multi dintre nikonisti probabil nu stiu este ca dansul s-a declarat fan al brandului Nikon, asa cum o afirma si pe prima pagina a site-ului personal. Am incercat sa aflam mai multe despre relatia pe care Dinu Lazar a avut-o de-a lungul timpului cu brandul Nikon. Avand in vedere ca dumnealui este si unul dintre primii posesori din Romania al noului Nikon D3X am dorit sa aflam si parerea sa de utilizator despre acest aparat DSLR.
Nikon Romania: Cand ati intrat pentru prima oara in contact cu brandul Nikon si cu aparatele realizate de producatorul japonez?
Dinu Lazar: Pentru prima oara, cred ca am vazut un aparat Nikon la film; in filmul "Z" al lui Costas Gavras personajul principal era un fotograf care folosea Nikon F apoi, daca nu ma insel, acum vreo 40 de ani, la Asociatia Artistilor Fotografi din Romania, am facut cunostinta cu citiva mari fotografi romani care erau Nikonisti, suporteri ai firmei pina la credinta aproape. La inceput, am pornit si eu ca orice amator, cu Exacta Varex, cu Kiev, cu Practica, ajungind incet incet la un Nikormat, care era un aparat extrem de fiabil si de placut, solid si de incredere, cu normalul 50 de 2 si cu legendarul si inimitabilul Nikor de 2,5/105. Asociatia era in centrul Bucurestiului, si era un mic trafic de aparate si acolo, si la consignatiile din jur era un trafic si mai mare de aparate – nu se gaseau in comertul de stat, dar la consignatii puteai gasi in timp diverse lucruri interesante.
Am trecut apoi la Nikon F, Nikon F2, si pina la Nikon F4, am cunoscut toate aparatele din seria F; cu vizoare cu leduri, care erau o premiera, sau cu vizoare fara exponometru. Obiective, daca stau sa ma gindesc, nu am avut extreme; 35 de 2, normal, 85/1,8, 105/2,5 cam pe aici era gama pe care o foloseam. Am mai folosit Nikormat EL, primul Nikon cu masurare electronica si cu leduri si chiar Nikon FM, un mic si robust aparat mecanic. Am avut si un Nikonos 3, cu care faceam fotografii sub apa.
Am mai avut tot felul de aparate de fotografiat, pe asta dadeam toti banii, dar Nikon ramine pentru mine in acei ani ca un simbol al robustetii, al obiectivelor bune, al imaginii de incredere.
Nikon Romania: Care au fost aparatele Nikon pe care le-ati folosit de-a lungul timpului? Exista unul dintre aparatele Nikon mai vechi care v-a pasionat in mod deosebit la vremea lui?
Dinu Lazar: Cu exceptia lui Nikon F6, pe care nu l-am tinut in mina niciodata, si a lui F100 si a celor digitale de pina la D700, si a celor pe film foarte ieftine, cred ca am folosit in timp cam toate aparatele Nikon, cu foarte multe accesorii si multe din obiectivele uzuale, de la 35mm la 105mm in prima faza - asta era gama care imi placea mie. Dupa `89, pina in 2000, cind am trecut la digital, am folosit un Nikon F801 si apoi un F90 cu obiective de la 14 mm la 500 mm am avut un grandangular Sigma 2,8/14, apoi un Nikkor 2,8/24 care mi s-a parut foarte bun, un 35 mm descentrabil, un 50/1,4 Nikor, un 80-200/2,8 Nikkor si un teleobiectiv cu oglinda Tamron SP de 500 mm. Era o trusa grozava. Pentru ca era in aer un parfum de imagine digitala si Canon deja scosese un reflex la un pret mai putin astronomic, am trecut la firma concurenta, prin 2001, cu regretul de a parasi o trusa grozava. Nikon inca nu avea un aparat digital reflex convenabil, si cum nu mai puteam sta, asta a fost, o vreme, am facut fotografie fara Nikon.
Nikon Romania: Ce anume v-a determinat sa va reintoarceti la aparatele foto Nikon dupa o perioada in care ati folosit preponderent alte branduri?
Dinu Lazar: Ca sa fiu sincer, am folosit multe aparate de fotografiat si multe branduri; in timp am avut si am folosit si am cumparat si am vindut Leica, Asahi Pentax, Canon, Practica, Exakta Varex, Contax, Olympus, Yashica, Rollei, Hasselblad, aparate rusesti, si cam tot ce se poate inchipui; pe linga fotografie, microbul mecanicii, al gadgetului, al minuirii lucrului bine facut, m-au facut sa imi placa mult aparatele, obiectivele, accesoriile - nu stiu daca am facut fotografii semnificative, dar de jucat, m-am jucat cu aparatele cit pentru trei vieti.
Dupa anul 2000, nu am mai avut timp si nu am mai putut aloca fonduri infinite acestui microb, asa ca am gindit sa construiesc un sistem digital; pentru ca era cumva la indemina, am mers o vreme pe Canon. Totul a fost perfect, pina a inceput sa creasca definitia si de anul trecut, de cind am cumparat un D1s Mk3, care are 21 si ceva de Mp, am constatat ca la fotografiile care trebuiesc mult marite, multe obiective nu fac fata captorului. Obiectivele facute pentru film au alte caracteristici decit cele facute pentru digital, si ce aveam eu nu mai mergea perfect, mai ales pe gama de grandangulare; nu e poate o situatie generala, dar asa s-a intimplat la mine. Ei, si cind am avut de facut o sedinta de fotografii de corporate in care niste directori de filiale mondiale au venit cu avionul personal si eu am facut imagini cam neclare, s-a umplut paharul.
Am mers la domnul Dancu, de la Fotohobby, am probat pe Canon un obiectiv Nikon de 14-24 cu adaptor - era exceptional, dar nu puteam face claritatea manual si nici inchide diafragma. Asa ca am cumparat un Nikon D700 si grandangularele dragi mie - 14/24 de 2,8 si un 35/2 - apoi normalul de 50/1,4 G, care mi se pare de departe cel mai bun obiectiv normal in acest moment si un 85/1,4 , de doua ori mai usor si mai ieftin ca omonimul de la Canon. Si asa a inceput iar prietenia cu Nikonul.
Nikon Romania: Ati achizitionat acum cateva luni un aparat DSLR Nikon D700. Ce v-a convins sa il cumparati?
Dinu Lazar: Am citit despre el mult si toata lumea spunea ca ce bun este pentru fotografii la lumina putina; aparatele mele erau foarte triste peste 1600 ISO, si Canon 40D si D1s Mk3 aveau o granulatie insuportabila acolo unde la Nikon D700 nu se vedea un zgomot suparator.
Am avut o perioada cind trebuia sa fac citeva imagini la lumina putina, si cum am mai spus solutiile mele pentru grandangulare dadeau rezultate insuficiente, asa ca asta a fost: singura solutie, un D700.
Care ramine si acum dupa aprerea mea extraordinar - rezolutie suficienta pentru 90% din cazuri si o imagine superba, protectie la praf si la umezeala, si cite si mai cite.
Nikon Romania: Sunteti proaspatul posesor al unui Nikon D3X. Ce aduce in plus acest aparat fata celelalte DSLR pe care le-ati folosit?
Dinu Lazar: D700 este senzational, dar am avut citeva comenzi in care se cerea o rezolutie si mai mare, pentru niste printuri de ordinul metrilor patrati; am folosit si D700 pentru fotograii mari, cu rezultate foarte bune, dar totusi clientii importanti necesita o maxima atentie, deci si o calitate a imaginii cit mai mare. Dintre toate aparatele digitale folosite de mine, D3X da cea mai frumoasa si apropiata de perfectiune imagine pe care am vazut-o si am lucrat si cu citeva back-uri digitale, si cu multe aparate digitale reflex nu se compara cu nimic.
Din nou, dupa mult timp, de pe vremea cind lucram pe film, pot spune ca simt sufletul imaginii - o de nedescris stare de siguranta si de placere cind vad o imagine cu negruri profunde si modelate, cu alburi detaliate - efectiv este altceva. Intimplator am facut fotografii si cu Sony Alfa 900, care este si el are un captor destul de asemanator cu D3X nu se compara. Peste 800 ISO Sony are granulatia cit pietrisul si la Nikon D3X de abia peste 1600 se simte, pentru a fi prezenta semnificativ peste 3200 ISO desi D3X nu este un aparat pentru reportaje la lumina putina, asa cum este D700, poate fi folosit fara grija in majoritatea situatiilor uzuale si prin manevrarea multiplelor posibilitati de setare, se obtin imagini incredibile. Ce mai este de spus: imaginea RAW este mult mai editabila, se pot obtine detalii perfecte in subexpunere acolo unde imagini facute cu alte aparate de renume dau un zgomot de fond suparator – asta este iar foarte important. Cu adevarat cei 14 biti isi spun cuvintul elasticitatea la editare este mult mai mare. Apoi… senzatia pe care ti-o da aparatul in mina senzatia indescriptibila de siguranta si de confort, toate butoanele la locul lor, toate comenzile la indemina.
Nikon Romania: Unde s-a desfasurat prima sedinta foto cu Nikon D3X? Puteti sa ne povestiti cateva lucruri despre aceasta sedinta?
Dinu Lazar: Pai, aparatul l-am luat intr-o seara, m-am dus la birou, am pus acumulatorul la incarcat, si m-am pus sa rasfoiesc manualul in romaneste, incredibil - de peste 400 de pagini. Am mai rasfoit Internetul, am mai citit ce mai spuneau niste utilizatori mai versati, am vazut niste setari, am mai descarcat niste setari de imagine si am facut citeva imagini de control sa vad cum merg accesoriile.
A doua zi, am avut o sedinta foto destul de dificila, niste camere de hotel. Acest gen de imagine il fac cu blituri mici si comanda TTL deci am folosit doua SB 600, un SB 900, un SU800 care merge trasnet si se comanda mult mai usor decit accesoriul corespondent de la Canon, plus ca se pot comanda trei grupe de blituri, nu doua.
Sedinta a fost o placere, aparatul a mers trasnet, si era prima oara cind foloseam sistemul de iluminare de la Nikon - semnalul sonor de la blituri este fenomenal si usureaza mult munca. M-am uitat pe histograma, am marit pe loc imaginea obtinuta pe un monitor HD cu iesirea HD de la aparat, clientul a vazut instantaneu ce ii place si ce nu, ce perna mai trebuie calcata si ce perdea aranjata pe scurt D3x devine un centru de comanda redutabil, solid si care da imagini care pot fi extrem de mult cropuite si editate, in alburi si negruri.
Sigur, am avut un trac imens, dar rezultatele au fost la nivelul cerintelor, adica foarte mari. Mai conteaza si imaginea, clientii, directori de multinationale, s-au uitat la aparat si au spus "A aparut asa ceva in Romania?" si eu le-am spus nepasator: "sigur, exista importator oficial, ce apare azi in Europa avem imediat si la noi"
Nikon Romania: Nikon D3X a fost prezentat mai ales ca un aparat foto de studio. Cat de bine se descurca in afara studioului?
Dinu Lazar: Am facut citeva reportaje la lumina existanta, citeva imagini in studio, si citeva sedinte foto in locatie; nu stiu de ce ar fi mai mult un aparat foto de studio. Pentru mine un aparat foto de studio e ceva sensibil, cu burduf, cu descentrari, care nu suporta ploaie si vint, la care lucrezi cu lupa si cu cirpa in cap dar poate pentru fiecare studioul e altceva. Cred ca D3X se descurca admirabil in multe conditii si l-as descrie mai degraba ca un redutabil si robust si solid si manevrabil aparat foto plurivalent, pentru realizarea unor imagini de cea mai mare calitate - chiar daca aparatele foto digitale cu back digital au definitii mai mari, nu stiu cum se descurca pe ploaie, pe umezeala, la schimbari bruste de temperatura, intr-o furtuna de praf sau la Polul Sud.
Din punctul meu de vedere, D3X este aparatul fiabil cu cea mai mare calitate a imaginii in acest moment exista aparate cu definitie mult mai mare, dar sa le vad si eu cazind pe scara - D3X ar rezista, celelalte nu sunt chiar sigur. Nu, mie nu mi s-a intimplat, dar am avut accidente cu Nikoane si au mers perfect dupa; am avut un F2 pe care l-am uitat pe acoperisul masinii, am plecat, am ajuns pe la 80 la ora, am frinat vazind un peisaj, si am vazut cu mirare un F2 zburind prin aer - nu a patit nimeni nimic si aparatul a functionat fara probleme, desi a avut pentaprisma putin infundata.
Nikon Romania: Avand in vedere ca utilizati deja Nikon D3X sunteti unul dintre cei putini care ne pot raspunde in mod legitim la urmatoarea intrebare: a meritat pretul atat de mult discutat si infierat pe forumuri si pe site-urile de fotografie?
Dinu Lazar: Stiu si eu ce sa spun cu pretul asta? Este la acelasi nivel cu Canon D1s Mk3 si D3X e mult mai bun - care e problema? Toate aparatele Canon din seria D au fost pe la 7000 de Euro in Europa si nu s-a dat nimeni pe spate ca ce scump este. Acum, toata lumea spera sa se democratizeze preturile, sa se scoata aparate cit mai ieftine, sa aiba acces la tehnologie de ultima ora la preturi mici - chestia asta nu e mereu posibila.
Am vazut mai multe filme de prezentare cu productia robotizata a multor aparate - sa nu uitam ca pretul unui aparat inglobeaza si softurile, si procesorul, si reglajul, si garantia - cei de la Nikon nu sunt nebuni sa scoata pe piata ceva la un pret mare doar ca sa scoata mai mult profit.
Un amic de-al meu din Australia a fost invitat la un workshop in Japonia, la Nikon, saptamina trecuta; acolo a aflat din discutii neoficiale ca D3X costa de fapt cu 40% mai mult decit pretul de vinzare si ca profitul de la alte aparate subventioneaza costul de fabricatie.
Am vazut si eu calcule aberante, ca un captor costa atit, ca piesele costa atit, ca memoria e ieftina, carcasa e de D3, ca de aceea este de neinteles de ce e scump. Sa mearga specialistii in cauza in Elvetia si sa vada ca un ceas montat manual este de zeci de ori mai scump decit unul facut de 14 roboti pe vapor. Asa si cu D3X, care este montat, testat de nenumarate ori si verificat exclusiv manual de o echipa foarte specializata intr-o fabrica ultramoderna.
La D3X, cred ca 50% din calitatea imaginii vine de la un revolutionar filtru antialiasing, de la noul filtru Bayer, de la softul intern de procesare - care costa imens daca este conceput pentru citeva zeci de mii de aparate. De astea nu spune nimeni nimic cind vine vorba de pret.
Practic, aparatul inglobeaza extraordinar de multa tehnologie si chiar daca este pe scheletul lui D3, este altceva, facut cu tolerante mult mai stricte. Pentru un amator, pentru un iubitor de fotografie care nu castiga din asta, sigur ca pretul este mare. Dar majoritatea profesionistilor care tin la imaginea pe care o produc isi amortizeaza pretul camerei din citeva lucrari, si atunci costurile se duc la costuri de productie si la CDB "cost of doing business".
Nu poti sa ai o sedinta foto la care vin 8-9 specialisti cu bugete si care are ca rezultat un numar de citeva zeci de fotografii de 5x7m, o sedinta foto in valoare de multe zeci de mii de euro, si sa faci poze cu un aparat luat de la hipermarketul din colt. Fiecare lucru are locul lui si rostul lui si costul lui.
Cum ar fi un alpinist care merge pe un munte de 7000 m si ii cad talpile de la bocanci, pentru ca a luat unii de plimbare, sau i se rupe fringhia, pentru ca a luat una de agatat rufe?
Exista lucruri concepute pentru timpul liber, altele pentru amatori, altele pentru semipro, si altele pentru profesionisti. Toate cu costurile lor. O lucrare ratata din cauza unei scule care nu a mers are implicatii mult mai mari si poate duce la pierderi incredibile. Cam asa stau lucrurile cu pretul unui aparat. Fiecare lucru cu valoarea lui.
Nikon Romania: Va multumim si va uram succes.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Epson si fotograful Dinu Lazar lanseaza trei seminarii de fotografie unice in Romania
citeste tot