Fotografia nud - interviu cu Anca Cernoschi
Interviul pe care il puteti citi mai jos este primul dintr-o serie care doreste sa promoveze tinerii fotografi talentati si sa ofere celor care se afla la o varsta similara, cu aspiratii similare, modele demne de urmat.
Imaginea unui corp gol atrage instinctiv privirea. Cat este voyeurism si cat este catharsis, cat arta si cat erotism, va ramane mereu de discutat. Important este ca o astfel de imagine ne trezeste interesul si ca fotografia nud, caci despre ea vom vorbi, are un efect profund asupra privitorului. Va invitam sa cititi in cele ce urmeaza un interviu cu unul dintre cele mai promitatoare nume in fotografia nud romaneasca, Anca Cernoschi.
Nikon: Profilul fotografului de nud este in majoritatea coplesitoare a cazurilor unul masculin. Ce crezi ca poate aduce o femeie in plus in aceasta lume dominata in spatele vizorului de barbati si doar in fata obiectivului de femei?
Anca Cernoschi: Este adevarat, iar acesta este rezultatul unui sistem de gandire care defineste atat cercetarea stiintifica cat si creativitatea artistica ca fiind masculine, traditional fotografia fiind un hobby sau o meserie a barbatilor (desi acest lucru s-a schimbat in ultimele decade). Aceasta s-a intamplat probabil pentru ca un barbat heterosexual interesat de fotografierea nudurilor va fi atras de formele feminine. O alta explicatie, oferita de feministe este ca predominanta nudurilor feminine reprezinta puterea continua pe care barbatii o au asupra femeilor. In aceasta viziune, cand un barbat fotografiaza o femeie nud ea este redusa la nivel de obiect si posedata.
Cred ca o femeie, atunci cand se plaseaza in spatele obiectivului, aduce o viziune usor diferita, indiferent ca vorbim despre nudul artistic, fotografia erotica sau cea pornografica. Aceasta se datoreaza probabil sensibilitatilor innascute, atentiei pentru detalii, inclinatiei catre povestire. Pana la urma, imaginile rezultate nu sunt diferite in esenta lor, ci doar in aparenta, nu sunt mai bune sau mai slabe decat cele realizate de barbati, ci doar diferite cateodata.
Mi s-a spus de nenumarate ori ca “se simte mana de femeie” in lucrarile mele. Aceasta se intampla mai ales cu portretele-nud, intime, auto-portretele, nudurile sugerate, fotografiile erotice, cele care erau frumoase, estetice, unde modelului i se creaza cadrul ideal pentru a fi pus in valoare si lasat sa isi spuna povestea. In aceste tipuri de nud femeile-fotograf pot avea un avantaj, acela ca modelul se simte mai in largul sau dar aceasta este una dintre putinele diferente, relatia model-fotograf fiind esentiala aici.
Din contra, in celelalte tipuri de nud, aportul modelului in crearea cadrului scade, mai ales in cele abstracte, conceptuale, sculpturale, corp vs. natura, viziunea fotografului este esentiala, aici devin aproape insesizabile diferentele intre cele doua sexe, poate doar in abordarea temelor.
Ma atrag ambele categorii mari de nud, le abordez in paralel, prima datorita apropierii de oameni, descoperirii lor, interactiunii cu ei, fiind in mod constant si un test pentru mine; iar a doua pentru ca necesita mereu o evolutie, un studiu al artei si nu numai, fiind un alt fel de test.
Nikon: Ce anume te atrage sa fotografiezi nuduri? In cazul tau cat este curiozitate voyeuristica si cat interes artistic?
Anca Cernoschi: Nudul atrage in general pentru ca reprezinta o extremitate, cea exterioara a artei si cea interioara a pornografiei. In zilele noastre aceste limite se forteaza pana la extrem iar pentru un fotograf este mereu o provocare, aceea de a nu trece fara voie, aceste limite, foarte fragile de altfel.
Una dintre dificultatile nudului ca subiect pentru arta, este faptul ca instinctele nu pot sta ascunse, nu sunt usor sublimate. Chiar si asa, cantitatea de continut erotic pe care o opera de arta o poate detine este foarte mare, nudul risca sa prezinte prea mult sex - prea mult, pentru arta. O reprezentare de succes a nudului presupune controlul acestui potential risc.
In prima categorie de nud, voyeurismul este esential, dupa cum spunea si Helmut Newton. Dar daca nu ramane si o mare doza de interes artistic, limitele vor fi incalcate, pentru ca arta face trecerea de la efectiv (corpul gol) la ideal (nudul). Din aceasta cauza, nudul este obiectul perfect pentru opera de arta, cel mai complet exemplu de transformare a materiei in forma.
Arta traditionala europeana presupune o doza importanta de voyeurism dar exista cateva exceptii valoroase care nu mai sunt nuduri ci picturi ale femeilor iubite, mai mult sau mai putin goale. In fiecare caz viziunea pictorului asupra femeii pe care o picteaza este atat de puternica incat nu tine seama de spectator. Acesta poate fi martor la relatia dintre ei dar nu poate face mai mult de atat, este fortat sa se recunoasca ca nefiind un participant. Nu se poate insela pe sine in a crede ca ea este goala pentru el, nu o poate transforma intr-un nud.
Raportand, pentru mine acesta este idealul in primul tip de fotografie de nud, imposibilitatea spectatorului de a interveni in povestea expusa.
Nikon: Este nudul masculin mai putin interesant? Putini fotografi romani se aventureaza pe acest teren, care este inca virgin si in fotografia ta.
Anca Cernoschi: Numarul relativ mic de nuduri masculine poate fi explicat in parte prin homofobia vestica de lunga durata. Homosexualitatea a fost (si in anumite feluri continua sa fie) un stigmat. Un barbat care fotografia modele masculine nud risca sa fie perceput ca fiind homosexual iar daca fotografiile erau publicate riscul crestea exponential.
Pentru mine nu este un subiect mai putin interesant, doar neabordat inca. In parte datorita faptului (surprinzator poate) ca barbatii sunt mai retinuti in a poza nud.
Nikon: Fotografiezi mai ales pe film. Pare putin anacronic in aceasta era a digitalului. Care sunt motivele pentru care ai ales sa folosesti predominant filmul fotografic?
Anca Cernoschi: Motivul principal ar fi acela ca fotografia clasica ca subiect necesita un procedeu tehnic clasic. Pe langa aceasta, filmul are un farmec anume, pe care il cunosc doar cei familiarizati cu el, creaza imagini deosebite. In prezent lucrez pe film de 35 si 120mm si sper sa experimentez curand si cu formatul mare.
Nikon: Postprocesarea fotografiilor este realizata exclusiv clasic sau folosesti si procedee digitale?
Anca Cernoschi: Din cauza lipsei de timp postprocesarea o fac digital dar sper sa imi permita timpul in viitor sa lucrez exclusiv clasic.
Nikon: Imaginile tale pastreaza un aer de naturalete, de puritate, atat prin intermediul tehnicii fotografice, cat si prin intermediul modelelor. Ai anumite reguli dupa care alegi modelele?
Anca Cernoschi: Categoriile “gras” si “slab” sunt social constituite, impreuna cu definitiile perfectiunii si frumusetii. Ceea ce caut eu pentru portretele-nud, intime, fotografiile erotice sunt femeile naturale, expresive, indiferent in care dintre cele doua categorii se incadreaza. Pentru cele conceptuale, abstracte, etc. intr-adevar este necesar ca modelul sa se potriveasca conceptului asa ca voi cauta un anumit tip in functie de proiect.
Nikon: Care sunt influentele artistice cele mai importante in modul tau de abordare a fotografiei nud?
Anca Cernoschi: Cu siguranta influenta cea mai mare au avut-o ’clasicii’ in fotografia de nud. Exista doua mari directii insa, opuse: nuditatea in fotografie si fotografia de nud. In mare parte din fotografia contemporana nuditatea este prezentata ca oricare alt element, fara un accent formal sau stilistic si este de cele mai multe ori doar o parte componenta a unui proiect estetic mai mare.
Nikon: Lumina naturala abunda in fotografiile tale. Poti sa ne impartasesti cateva dintre secretele iluminarii subiectelor?
Anca Cernoschi: Intr-adevar, lumina naturala domina in fotografiile mele, in parte deoarece imi place cum raspunde filmul la ea. Folosesc lumina artificiala doar cand cea naturala nu este suficienta sau atunci cand caut un alt tip de iluminare, mai dur sau cu efecte deosebite.
Nikon: Unde te vezi peste 10 ani? Care este scopul tau pe termen lung in ceea ce priveste fotografia?
Anca Cernoschi: Fotografia m-a atras pentru ca ofera mijloacele fizice de a crea ideile, voi continua sa studiez atat partea tehnica pentru ca prin intelegerea unei game largi de procese fotografice se extinde vocabularul vizual si se ofera plasarea intr-o pozitie mai buna pentru a controla rezultatul; dar si a nudului ca subiect, in special, deoarece cunoasterea termenilor discutiei deschide posibilitatea jocului, a provocarii si progresului in reprezentarea corpului feminin.
Iti multumim si iti uram succes!
fotografia, interviu, anca, anca cernoschi, cernoschi
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot