Pretul corect pentru o nunta - de Brett Florens
Va prezentam in cele ce urmeaza un articol scris de fotograful de nunta Brett Florens, pe care ati avut ocazia sa il vedeti si ascultati in cadrul Weekend-ului Nikonistilor. Acesta trateaza delicata problema a pretului unei nunti, mai exact, a pretului pe care sa il cereti si de ce aceasta suma este vitala in evolutia voastra ca fotografi. Desi de multe ori controversat, tariful practicat de un fotograf de nunta ascunde costuri fara de care nu veti putea practica aceasta meserie pe termen lung. Va dorim lectura placuta!
PRET VS VALOAREA PRODUSULUI
Nivelul preturilor este un aspect foarte important in afacerea voastra. Nu numai ca afecteaza direct veniturile, dar are un impact psihologic asupra vanzarilor, pentru ca, in general, perceptia pe piata este ca preturile sunt strans legate de calitatea produsului. Daca preturile sunt mai mari decat valoare perceputa a produsului finit, atunci nu veti avea foarte multi clienti. Invers, daca pretul este mai mic decat valoarea, s-ar putea sa aveti prea multi clienti si sa munciti considerabil, dar fara sa faceti prea multi bani.
Daca sunteti prea ieftin, impresia va fi ca nu sunteti foarte bun in ceea ce faceti. Eu cred ca incercarea de a intra in industrie cu preturi mai mici are exact efectul invers. O clienta cu un anumit buget nu va fi interesata de voi pentru ca aveti preturi mai mici decat concurenta, iar ea cauta calitate pentru care este dispusa sa plateasca; mai ales daca urmariti sa atrageti nunti cu buget mare ce au loc in locatii deosebite cu furnizori foarte buni, inclusiv make-up artist si hair-stylist, cu alte cuvinte toate ingredientele necesare pentru a obtine imagini fantastice.
REDUCERI
Daca fotografiile voastre arata ca si cum au fost realizate pentru clienti cu o situatie financiara buna, veti atrage clienti cu o situatie financiara buna.
Nu uitati, reducerile pe care le faceti sunt permanente!! Daca faceti reduceri, creati un precedent din care va fi foarte greu sa iesiti. Veti face o treaba foarte buna pentru o clienta care va fi foarte multumita si va va recomanda prietenilor si familiei, care se vor incadra in acelasi segment tinta ca si clienta. Ei vor veni la voi si va veti da seama ca nu puteti mentine o afacere profitabila cu preturi reduse, astfel incat le veti creste.
Acum, in loc sa aveti reputatia unui fotograf foarte bun cu servicii si produse de varf, suneti fotograful arogant si lacom care cere de doua ori mai multi bani ca inainte. De fiecare data cand mariti preturile, va adresati unui segment de piata nou. Pentru a strange mai multa experienta, mai bine va oferiti serviciile prietenilor si familiei la pret redus ca un cadou pentru ei. Trei, patru, cinci nunti, de cate este nevoie pana sunteti gata sa cereti ce meritati pentru talentul, timpul si efortul vostru. In felul acesta, nu va legati de un pret pentru tot restul carierei voastre.
COSTURI SUPLIMENTARE
Este vital sa luati in calcul toate costurile cand va decideti asupra politicii de preturi pentru nunti. Trebuie sa includeti cheltuielile de baza, chiria, telefonul si costurile echipei voastre. In plus, trebuie sa luati in calcul publicitatea si marketing-ul, cum ar fi reclamele printate, site-ul dumneavoastra, participarea la targuri de nunti, echipamentul hardware si software, cat si cel fotografic si costul consumabilelor. Strangeti toate aceste informatii si faceti o proiectie pe un an. Apoi, impartiti la numarul de nunti pe care le anticipati pentru un an.
Veti obtine costul unei nunti, mai putin fotografiile printate, CD-urile, albumele samd. Numai atunci veti avea o idee generala despre cat ar trebui sa cereti. Nu uitati si timpul alocat post-procesarii, cat si cel pierdut la intalnirile cu clientii inaintea nuntii. De obicei, eu petrec aproximativ o ora cu clientii inaintea nuntii, si cam 10 ore in ziua nuntii.
Timpul alocat post-procesarii este de aproximativ 50 de ore, ceea ce rezulta in aproximativ 60 de ore per nunta. S-ar putea sa vi se para enorm, si eu am fost surprins cand am pus pe hartie timpul alocat unei nunti, dar acesta este adevarul! Eu am angajat un designer grafic cu norma intreaga care sa se ocupe de toata procesarea in Photoshop si asta pentru ca timpul meu a devenit prea “scump”.
Imi dau seama ca avand un specialist pentru toate retusurile si imbunatatirile digitale, timpul meu este mai bine alocat marketing-ului si job-urilor comerciale. Aceasta alternativa ar putea parea scumpa, dar daca va ganditi la toate orele pe care le petreceti la calculator editand imagini, si presupun ca din moment ce cititi acest articol va prelucrati fotografiile inainte de a le preda clientilor, rasplata financiara nu este cea la care va asteptati.
Mergeti la scoala de arte si angajati un student sa se ocupa de post-procesare sub indrumarea voastra. Platiti-l per imagine sau per nunta si faceti-l sa inteleaga stilul vostru. Acest lucru va necesita timp si s-ar putea sa fie nevoie de cateva nunti pana sa fie totul ok, dar pregatirea si dezvoltarea sunt esentiale pentru o afacere durabila. Adaugati-le la costul nuntii.
Cred ca problema este ca multi dintre noi nu ne desfasuram activitatea ca pe o afacere durabila. Apropo de durabilitate, sa aruncam o privire asupra pretului unei nunti obisnuite – va trebui sa aveti putina rabdare pentru ca acesta este un aspect foarte dificil al afacerii si trebuie sa inlaturam orice sentiment din politica preturilor si sa gandim pe termen lung. Vreti sa fotografiati si peste cinci ani si veti putea face asta urmand strategia de pana acum?
Daca va uitati intr-o revista de nunti de acum cinci ani veti gasi aproximativ 30 de fotografi care isi faceau reclama, dar cati dintre cei 30 mai sunt activi? Poate cinci, asta cu indulgenta. Ei sunt cei care isi se ocupa de fotografie ca de o afacere!
ANALIZA COSTURILOR
Haideti sa parcurgem toti factorii pe care va trebui sa ii luati in considerare inainte de a ajunge la un pret pentru produsul vostru.
Publicitate – Adunati sumele pe care le dati pe reclamele printate si electronice, cat si costul implicat de targurile de nunti si impartiti-le la cate nunti aveti intr-un an. Luati in considerare ca un site poate sa va coste 2000 de euro si ca dupa trei ani trebuie refacut. Daca va faceti reclama in revista, mai sunt 500 de euro pe an, iar pentru targuri de nunti inca 500 de euro. S-ar putea sa vi se para mult, dar ganditi-va cat ati cheltuit si s-ar putea sa fiti surprinsi. In total, sunt 85 de euro pe luna.
Investitia in echipamentul hardware si software se ridica la 2000 de euro la un ciclu de trei ani. In total, 55 de euro pe luna.
Investitia in echipamentul foto se ridica la 3600 de euro pentru un ciclu de trei ani, ceea ce include tehnologie noua, obiective mai bune si uzura. In total, 100 de euro pe luna.
Bun, acum sa vedem cat costa o nunta.
Album, ce include imaginile, sau album printat – 200 de euro
Asistent sau al doilea fotograf - 100 de euro
Telefon, inchiriere birou etc. - 50 de euro
Reclama – 40 de euro
Echipament hardware si software - 30 de euro
Echipament foto - 50 de euro
Deplasare, uzura automobilului – 50 de euro
Cost total - 520 de euro
Acum, sa procesam datele. Sa spunem ca in prezent cereti 1000 de euro pentru o nunta care costa 520 de euro. Asta inseamna un profit de 480 de euro. Acum impartiti profitul la numarul de ore – 60. Rezultatul este de 8 euro pe ora. Nu e de mirare ca multi fotografi abia se descurca, ca sa nu mai vorbim de progres!
CONCLUZIE
Cred ca trebuie sa ajungeti la un pret pe ora care sa va permita sa aveti stilul de viata pe care vi-l doriti, luand in calcul timpul si weekend-urile pierdute departe de familie. Ganditi-va la acest lucru inainte sa ghiciti cat sa cereti pentru nuntile pe care le faceti.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot