Asa cum am mai spus un punct de control color (Color Control Point) modifica fotografia cu ajutorul unui matte generat pe baza culorilor si texturilor de sub acel punct. Dar se poate folosi acel matte si ca transparenta a oricarui alt efect sau filtru. Pentru aceasta utilizare exista punctele de control de selectie (Selection Control Point). Se poate folosi un filtru si apoi limita zona unde e aplicat, sau se poate face intii un matte si apoi selecta un filtru, ordinea nu conteaza. Filtrul care este legat de acel matte se poate schimba ulterior prin alegerea altuia din lista. In acest fel se pot testa diverse filtre cu o anumita selectie. O metoda prin care multiple filtre pot avea simultan o transparenta comuna (linked filters) va fi descrisa in alt episod.

In dreptul simbolului din bara de unelte exista semnele "+" si "-". Daca se foloseste tipul "plus" atunci acel punct va genera un matte care se va adauga celui deja existent, astfel putind selecta multiple zone din imagine cu diverse puncte de control. Daca se foloseste tipul "minus" atunci se vor elimina zone. Toate uneltele de selectie au aceaste doua variante, de a adauga sau de a exclude de la transparenta sau selectie.


Nu este obligatoriu ca aceste unelte sa se foloseasca doar pentru a limita un efect. Deoarece beneficiaza de optiunile de Opacity (modul de compozitie) se pot folosi si pentru efecte de compozitie.


Selection Brush este o unealta cu care se poate desena direct nivelul transparentei. Ea prezinta caracteristicile de tip "pensula" din programele de desen (size, hardness, opacity), iar in cazul folosirii unei tablete grafice se poate controla cu ajutorul presiunii marimea sau transparenta (size, opacity). Cu ajutorul Opacity pe Multiply sau Screen se pot aplica efecte gen dodge/burn.


Fill / Remove se foloseste pentru a genera un matte complet opac sau complet transparent. Selection Gradient genereaza o transparenta de tip gradient, liniar sau circular. La fel ca si Selection Brush un gradient se poate folosi si doar ca mod de compozitie (spre ex. multiply).


Lasso Tools permite realizarea unor selectii insa aceste selectii nu genereaza un matte, ele limiteaza zona unde se aplica alte unelte si este util cind e nevoie de precizie in delimitari (lucreaza ca stencil). Se pot desena si figuri mai complexe combinind diverse selectii cu "+" sau cu "-", "adunind" sau "scazind" forme. Selectia rezultata se poate muta pe ecran in orice loc.


Exista si un alt tip de puncte de control numite White, Black si Neutral. Aceste puncte ajuta la gasirea contrastului optim si la corectarea tonurilor unei fotografii. Cu ajutorul optiunii de Double Threshold se pot cauta zonele care trebuie sa devina negre si cele care trebuie sa fie albe. Culorile sunt ajustate in asa fel incit nuantele de sub White sa devina albe, iar cele de sub Black sa devina negre. De asemenea luminozitatea de sub punctul de Black va deveni noul minim al imaginii, schimbind astfel gama tonala.

Neutral este folosit pentru ajustarea imaginii in asa fel incit culoarea de sub punctul de control sa devina neutra. Se foloseste in eliminarea nuantelor nedorite care altereaza culorile reale (color cast). O caracteristica interesanta a punctelor de tip Neutral este aceea ca se pot folosi mai multe simultan.


In filmele din episoadele urmatoare, pe linga efectele si filtrele care vor face subiectul articolelor respective, vor fi folosite si optiuni prezentate in episoade anterioare in masura in care contextul permite.

Sorin Sava
sorin.sava@gmail.com

Puteti vedea si alte episoade ale tutorialului de editare foto accesand urmatoarele link-uri:
Episodul 1 - View NX
Episodul 2 - Capture NX2: Versiuni, TIFF/JPEG si NEF, Optiuni, Camera Settings, Quick Fix
Episodul 3 - Capture NX2: Quick Fix (continuare), Grafice, Double Thr., Vignetare
Episodul 4 - Capture NX2: Auto Retouch, Straighten, Red Eye, Crop
Episodul 6 - Capture NX2: Light Adjustment
Episodul 7 - Capture NX2: Color Adjustment
Episodul 8 - Focus Filters, Noise Reduction si Color Profiles