High Pass este un filtru care lucreaza asupra detaliilor (dupa o transformare in frecventa). Cel mai utilizat mod este acela in care se foloseste Overlay ca mod de compozitie si produce impresia de marire a claritatii fotografiei (sharpness).

Filmul descrie, pe linga un exemplu de folosire a high pass si gaussian blur, ajustarea contrastului subiectului sau fundalului cu ajutorul unor puncte de control. Dupa finalizarea editarii se poate reveni la contrast si se pot face ajustari suplimentare avind toti pasii urmatori activati.


Unsharp Mask este de asemenea folosit pentru cresterea claritatii el fiind aplicat doar pe luminozitate (in Photoshop in modul Lab aplicat pe L) avind in plus avantajul limitarii pe culori. Cind este limitat pe o singura culoare, respectiv ab din Lab, efectul se aplica in Luminance pe punctele din imagine care au culoarea respectiva. CaptureNX afiseaza o lista cu toate culorile pe care s-a aplicat unsharp mask.



Noise Reduction este un filtru care lucreaza la fel ca cel din modulul Develop. Folosirea lui separata are sens cind se doreste aplicarea unei transparente pentru a limita zonele unde are efect filtrul sau pentru a folosi diverse niveluri de reducere in aceeasi fotografie (cu Selection Control Point, Brush, Gradient sau Lasso).

Color Profiles se foloseste pentru a aplica sau converti profile de culori. Este util cind fotografia se va folosi intr-o pagina web, pe un monitor necalibrat sau de uz general, inainte de tiparire sau la salvarea in alt format.

Apply Profile aloca un profil "de intrare" imaginii. Culorile afisate pe ecran se pot modifica insa culorile reale nu se schimba.

Convert to Profile converteste culorile in baza profilului selectat. Pentru imprimare este preferabil sa se utilizeze optiunile de color management din cadrul Print in locul unui element in Edit List deoarece este o ajustare dependenta de mediul de tiparire si nu ar avea nevoie sa fie continuta in containerul NEF.

Color Mode II selectabil in camera produce imagini in AdobeRGB (un profil mai cuprinzator decit sRGB si care produce cele mai multe si mai naturale culori pe care le poate capta senzorul). Acest profil reprezinta doar o alegere implicita in cazul RAW si poate fi modificat oricind (fisierele produse de camera care au prefixul "_" indica acest profil de culoare). In cazul imaginilor care vor fi publicate pe web la finalul editarilor se poate adauga in Edit List o transformare catre sRGB lucru care determina convertirea culorilor intr-un profil de culoare care va fi afisat corect pe aproape orice monitor. O alta varianta este aplicarea profilului din Batch (prin adaugare la lista existenta de editari - append) pentru a nu introduce elemente care se refera doar la cazuri particulare.

Este important ca la salvarea in formate ca TIFF sau JPEG sa se bifeze optiunea "Embed ICC Profile" pentru ca profilul utilizat sa fie inclus in fisier. Daca nu este inclus aplicatia gazda poate folosi un profil implicit, iar culorile pot sa fie incorecte. In cazul salvarii unui RAW ca TIFF folosirea variantei pe 16-bit va pastra numarul maxim de culori.

Compresia de tip LZW nu este distructiva si reduce spatiul ocupat de fisierul TIFF; singurul dezavantaj ar fi ca un numar redus de programe nu pot sa deschida TIFF-uri arhivate.


Sorin Sava
sorin.sava@gmail.com

Puteti vedea si alte episoade ale tutorialului de editare foto accesand urmatoarele link-uri:
Episodul 1 - View NX
Episodul 2 - Capture NX2: Versiuni, TIFF/JPEG si NEF, Optiuni, Camera Settings, Quick Fix
Episodul 3 - Capture NX2: Quick Fix (continuare), Grafice, Double Thr., Vignetare
Episodul 4 - Capture NX2: Auto Retouch, Straighten, Red Eye, Crop
Episodul 5 - Capture NX2: Selection CP, Opacity, Selection Brush, Gradient, Lasso Tools, Black-White-Neutral
Episodul 6 - Capture NX2: Light Adjustment
Episodul 7 - Capture NX2: Color Adjustment

 

Va invitam sa discutati pe forum despre seria de tutoriale realizate de Sorin Sava: Forum Tutorial Editare Foto.