Ce nu stiati despre bliturile Speedlight
Se spune ca lumina de blit este una dintre cele mai nefavorabile si asta pentru ca atunci cand vine direct de pe aparat are un caracter plat si dur, nu tri-dimensional, mai ales cand este sursa principala de lumina. Este motivul pentru care multe portrete realizate cu blit-ul au umbre puternice si nu sunt chiar flatante pentru subiectul fotografiat.
Solutia este declansarea bliturilor remote si "inmuierea" luminii cu accesorii de difuzie ca umbrele si softbox-uri. In timp ce lumea modificatoarelor de lumina nu s-a schimbat prea mult de-a lungul timpului, cea a declansarii remote a evoluat considerabil.
Pentru fotografii care folosesc in mod frecvent bliturile si declansate remote, sistemul Creative Lighting System (Sistemul de iluminare creativa), sau pe scurt CLS, este o mana cereasca.
Totusi, pe langa CLS, Speedlight-urile dispun de o abilitate pe care multi nu o cunosc si despre care am fost intrebati de nenumarate ori, astfel incat am decis ca este nevoie de un tutorial.
In mod normal, Creative Lighting System implica existenta unui blit master care poate controla pana la trei grupe de blituri. Si mai important, bliturile "comunica intre ele" si transmit informatii prin intermediul pre-flash-urilor.
Blitul din planul apropiat este un Speedlight SB-900, iar cel din planul indepartat este unul de studio. Cele doua au fost declansate cu un alt SB-900 montat pe aparatul foto.
Exista totusi situatii in care este nevoie de o abordare ceva mai "clasica". Daca vreti sa combinati blituri pe patina cu cele de studio sau sa declansati la distanta unul sau mai multe blituri Speedlight cu un aparat compact COOLPIX, va trebui sa folositi aceasta abilitate ascunsa. Un alt scenariu in care ati avea nevoie de aceasta facilitate este utilizarea unui sistem de declansare radio pentru mai multe blituri. Sistemul radio se conecteaza la un singur blit, urmand ca celelalte sa fie declansate prin simpatie, adica reactionand la o sursa de lumina mai puternica decat cea ambientala.
Este vorba de modul SU-4 si, mai exact, de optiunea manuala a acestuia, care permite bliturilor sa functioneze ca "optical slave". Modelele care suporta modul SU-4 includ SB-800, SB-900, SB-700 SB-910 si alte blituri mai vechi ca SB-80DX.
In primul rand, sa vedem cum trebuie setate bliturile si aparatul foto.
Avand in vedere ca in acest caz, puterea bliturilor se regleaza manual, aparatul foto trebuie setat in modul M (manual) sau A (prioritate de diafragma). Alegeti o valoare a diafragmei si una a sensibilitatii ISO potrivite cadrului pe care doriti sa il realizati. In cazul DSLR-urilor, setati modul de declansare a blitului incorporat sau a celui montat pe patina aparatului pe manual. Atentie, blitul declansator nu trebuie sa fie in modul Commander!
Blitul trebuie sa fie in modul Manual.
Tinand apasat butonul ok, alegeti din meniul blitului modul SU-4.
Selectorul trebuie sa fie in pozitia remote.
Daca folositi un aparat COOLPIX, va trebui sa lasati blitul incorporat setat pe auto. Singura exceptie este COOLPIX P7100, al carui blit are si modul manual. Indiferent de situatie, compensati puterea blit-ului la cea mai mica valoare posibila daca nu vreti ca aceasta sa va influenteze considerabil expunerea.
Blitul a fost declansat cu un Nikon COOLPIX P7100, in modul auto, cu puterea compensata la -2EV.
Vom presupune ca lucrati cu trei blituri, dintre care doua sunt Speedlight SB-910, iar unul este de studio. In mod normal, prin sistemul CLS, nu am putea combina Speedlight-urile cu un blit de studio, pentru ca cel din urma nu stie sa interpreteze pre-flash-urile.
Toate bliturile de studio au o celula foto ce le permite sa fie declansate prin simpatie, asa ca raman de setat doar Speedlight-urile. Primul pas este sa "ii spunem" blitului ca dorim sa folosim modul SU-4. Pentru acest lucru, tineti apasat butonul "ok" si derulati prin optiunile meniului pana ajungeti la intrarea SU-4. Apasati inca o data "ok" si selectati "on". Acum, setati blitul in modul "Remote" din comutatorul principal. Folosind butonul "mode", selectati ca blitul sa fie pe manual, nu auto. Urmati procedura si pentru cel de-al doilea blit.
Blitul Speedlight SB-900 montat pe stativ. Se poate observa fereastra senzorului de langa locasul acumulatorilor. Aceasta trebuie sa fie tot timpul indreptata spre alt blit.
Acum tot ce trebuie sa faceti este sa reglati manual puterea pentru toate unitatile si sunteti gata de fotografiat.
Pe langa avantajele enumerate mai sus, declansarea ca "optical slave" este putin mai rapida decat cea prin CLS pentru ca elimina orice comunicare intre blituri. In momentul in care blitul slave "vede" lumina de la blitul aparatului sau de la orice alt blit, el va declansa fara intarziere.
Am testat setup-ul de mai sus cu doi colegi binevoitori.
Un alt mare plus al acestui tip de declansare este distanta marita la care puteti folosi bliturile. In cazul declansarii CLS, datorita comunicarii ce are loc intre unitatea master si cele slave, distanta maxima mentionata si in manual este de aproximativ 10 metri. In schimb, in modul SU-4, puteti declansa blituri pana la 40 de metri distanta (distanta influentata bineinteles si de cat de puternica este lumina soarelui in cazul in care fotografiati afara). Ca la orice blit "optical slave', marele dezavantaj este ca puterea acestuia trebuie setata manual, ceea ce devine si mai complicat cand sunt implicate mai multe blituri.
wireless, speedlight, su-4, optical slave
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Wireless Transmitter Utility 1.3.2 si Short Movie Creator 1.3.1 disponibile pentru descarcare
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot