Cum atragi clientii pe care ii doresti - in dialog cu Oana Vedinas
Nikonisti: Care este experienta ta in fotografie?
Eu sunt om extrem de fericit, pentru ca am stiut mereu ca misiunea mea e sa devin fotograf. Astfel, fotografiez de la 16 ani, cu intentie.
La varsta de 18 ani am sustinut prima expozitie personala, aprobata de Asociatia Artistilor Plastici, intr-o galerie de arta: Galeria de Arta Forma din Deva. A fost o expozitie de fotografie alb-negru, despre satele si batranii satelor din Bistrita si Hunedoara.
Apoi am urmat cursurile Facultatii de Arta si Design din Timisoara, specializarea Fotografie si Video-Procesare Computerizata a Imaginii. In timpul acesta am devenit membra a Asociatiei Artistilor Plastici din Deva, am expus constant in expozitii de grup nationale si internationale.
In timpul acesta, 6 ani m-am specializat in fotografia in lumina naturala. Apoi din 2017, odata cu deschiderea propriului studio foto in Timisoara, am inceput sa invat fotografia de studio. Am invatat constant tehnici noi, crescand si nivelul complexitatii executiei fotografiilor, lucru ce s-a vazut in lucrarile mele, iar mai apoi in premiile obtinute la diverse concursuri.
Validarea mea ca fotograf a venit si prin fotografiile ce au ajuns pe copertile revistelor nationale si internationale, si mai ales prin clientii pe care i-am adunat in portofoliu. Iar munca in sfera fotografiei de maternitate a fost incununata de titlul de Fotografului Anului 2022 in Fotografia de Maternitate din Romania.
Nikonisti: Cum arata clientul tau ideal?
Caracteristicile clientului ideal, difera in functie de genul de fotografie pe care il realizez. Insa pot identifica cateva caracteristici comune:
- Apreciaza si intelege Arta Fotografica: exista multa valoare dincolo de o simpla imagine.
- Comunicare: comunica deschis despre idei, limite, dorinte, etc.. E foarte important sa inteleg viziunea si dorintele clientului in ceea ce priveste proiectul ce urmeaza sa il derulam.
- Incredere si respect: are incredere in experienta mea ca fotograf si e deschis in a accepta propunerile mele.
- Creativitate: este dispus sa incerce idei si concepte creative noi, pentru a obtine imagini unice si memorabile.
- Punctual: o persoana care intelege importanta timpului meu si al sau.
Iar ca bonus adaug:
Pasiunea, entuziasmul si pozitivitatea. Un client ce aduce o energie pozitiva si pune pasiune in munca sa, poseda caracteristicile perfecte unei colaborari de succes.
Nikonisti: Cum reusesti sa te promovezi ca sa atragi clientii pe care doresti sa ii ai?
In momentul in care intelegi ce cauta clientul tau ideal, poti crea materiale de promovare dedicate. De exemplu: In fotografia de maternitate, imi place sa acompaniez imaginile postate in social media, de texte ce iti merg la inima. Fiecare viitoare mama, se regaseste in ceea ce scriu. Cred ca e foarte important sa cream "mesaje" care sa ii atinga pe cei ce ne urmaresc. Mai ales vizual.
Nikonisti: Cum reusesti sa spui ”nu” proiectelor care nu te reprezinta?
Orice posibil proiect, e precedat de o "consultatie". Imi place sa imi cunosc clientul fata in fata (chiar si virtual), si sa inteleg necesitatile sale. Daca in momentul in care aflu detaliile, simt ca nu ma regasesc in proiectul propus, comunic acest lucru in cel mai simplu mod posibil: ii multumesc pentru oportunitatea oferita, insa consider ca nu sunt fotograful potrivit proiectului lor.
Nikonisti: Cat de importanta e prezenta pe platformele sociale si cum reusesti sa tii pasul cu tot: fotografie, editare, promovare, organizare, logistica etc.?
E extrem de important sa fiu prezenta in online. Ar fi de preferat sa fim toti prezenti pe cat mai multe platforme, insa acest lucru e dificil fara o echipa dedicata de advertising si marketing si un buget pe masura, pentru ca fiecare platforma are alte cerinte, iar contentul ar trebui adapatat.
Pentru mine este dificil sa tin pasul cu tot. In perioade mai aglomerate, lucrez cu retoucheri pentru a-mi usura partea de editare. Pana acum cateva luni, de client-communication, programari, rezervari, se ocupa asistenta mea.
De toate celelalte ma ocup eu. Intentia mea e de a delega cat mai mult din lucrurile care nu depind de mine, putand sa ma axez doar pe ceea ce imi face placere: a fotografia, a testa tehnici noi, a invata si a transmite mai departe si altor fotografi ceea ce stiu.
Nikonisti: Cat de mult te-a ajutat sa ai propriul studio si cat de complicat este sa il intreti?
A avea propriul spatiu, unde sa te manifesti creativ, e o binecuvantare.
Primul studio m-a ajutat enorm in a intelege cum pot maximiza spatiul unui studio mic si mai ales ce tehnici fotografice pot folosi intr-un astfel de spatiu. Insa m-a invatat si care ii sunt limitele. Tocmai aceste limitele tehnice, m-au determinat in a-mi cauta un spatiu mai mare. In Martie 2023, am facut tranzitia la un spatiu de 350 mp, cu 3 studiouri. Este creat dupa nevoie si ideile mele, menit sa fie un loc unde sa pot pune in practica orice tehnica fotografica, dar si un loc perfect pentru a creea un hub creativ pentru artistii din Timisoara.
Costurile de intretinere ale unui studio foto, variaza in functie nisa fotografica pe care te-ai axat, de tipul si calitatea dserviciilor livrate, de dimensiunea spatiului, de recuzita si de dotari. Eu si echipa mea, deservim o nisa premium/de lux. Astfel ca si spatiul in care ne primim clientii trebuie sa detina anumite caracteristici.
Nikonisti: Ce sfaturi ai pentru tinerii fotografi la inceput de drum care se simt coplesiti de partea de promovare, organizare si logistica?
Este perfect normal ca tinerii fotografi sa se simta coplesiti de toate acestea. Sunt sigura ca urmatoarele sfaturi ii vor ajuta:
- Stabileste-ti obiective clare: ce doresti sa realizezi in fotografie, ce stil te defineste; incepe sa iti ghidezi deciziile si eforturile in directia respectiva.
- Invata si dezvolata-te constant: testeaza, citeste, invata, participa la worshopuri/cursuri/demonstratii. Lumea fotografiei e un mediu volatil, in continua schimbare.
- Promoveaza-te constant si eficient: recomand sa iti creezi un website, e un mod elegant de a-ti prezenta munca si mai mult, asta confera un plus de siguranta clientului. Posteaza-ti munca pe cat mai multe canale social media si fa-o constant. Diferenta intre cei ce reusesc si ceilalti, e CONSECVENTA.
- Networking: fa-te prezent, participa la evenimente locale, ofera-ti serviciile ca fotograf pro-bono sau in proiecte barter. Colaboreaza cu alti profesionisti din industriile conexe pentru a te face cunoscut potentialilor clienti.
- Organizare: gestionarea eficienta a celei mai importante resurse, TIMPUL, devine primordiala. Invata sa iti gestionezi corect timpul. Foloseste instrumentele digitale pentru a tine evidenta programarilor, pentru a factura si a planifica sedinte foto.
- Echipament de calitate: echipamentul folosit, va face diferenta in calitatea muncii tale. Eu folosesc inca de la prima camera foto, produsele Nikon. Am inceput cu o camera semi-profesionala Nikon D60, iar in masura in care cunostintele mele au evoluat, am investit si in echipament dedicat profesionistilor: Nikon D7000, Nikon D610, Nikon Z6, Nikon Z6II si Nikon Z8. Si desigur, am trecut de la obiective cu zoom, la obiective cu focala fixa, iar acum la obiective dedicate seriei Z.
- Fidelizeaza: construieste relatii durabile cu clientii tai oferindu-le un serviciu de calitate si fiind atent la nevoile lor. Aceste lucruri iti vor aduce si recomandari pe care le poti transforma in vanzari.
- Consistent: ramai focusat, motivat, perseverent. Un business in fotografie se construieste in ani. Invata din greseli, adapteaza-te situatiilor noi, fii deschis si asculta-ti clientul.
Aminteste-ti ca progresul poate fi treptat, iar rabdare si eforturile sustinute, pot duce la realizari impresionante in timp.
oana vedinas, fotografia de studio, fotografia de materninate, fotografia de fashion, fotografia comerciala.
Workshopul de fotografie de studio, cu Creatorul Nikon Z8 Oana Vedinas - impresiile participantilor
citeste tot
citeste tot
citeste tot