Exclusiv: Despre pelicula Dupa dealuri - Interviu cu Sebastian Enache, fotograf de platou
Pelicula lui Cristian Mungiu, Dupa dealuri, a avut un succes enorm. A castigat premiile pentru cel mai bun scenariu si pentru cea mai buna interpretare feminina la Cannes. A fost numit cel mai bun film despre Romania din ultimii 20 de ani. A fost discutat si analizat in publicatiile din tara si din Europa. Nu au lipsit criticile si a nascut controverse. Dupa dealuri are de fapt toate ingredientele unui film bun, care sa ramana un punct de reper in cinematografia romaneasca. Dincolo de cele care s-au discutat asupra acestui film, dorim sa va oferim in exclusivitate o alta perspectiva: aceea a fotografului de platou care a lucrat impreuna cu regizorul pentru a reda in imagini statice atmosfera peliculei. Am avut asadar placerea de a-l intervieva pe Sebastian Enache si de a discuta impreuna cu el cateva dintre aspectele inca necunoscute ale filmului Dupa dealuri.
Nikon: Ce face un fotograf pe platourile de filmare? Care sunt atributiile lui?
Sebastian Enache: Atributiile fotografului pe platoul de filmare sunt strict cele stabilite de regizor. Din punctul meu de vedere, principalele calitati ale unui fotograf de platou sunt discretia (acesta nu trebuie sa-si faca simtita prezenta) si viteza de reactie. Atunci cand fotografiile se trag la final, fotograful trebuie sa se miste foarte repede, trebuie sa vina cu "cadrul" in minte pentru a scurta durata de efectuare pozelor. Actorii sunt "in film", daca pot spune asa, si de cele mai multe ori obositi dupa o lunga zi de filmare, iar o sesiune foto lunga nu e visul nimanui.
Nikon: Cat au durat sesiunile foto pentru filmul "Dupa dealuri"?
Sebastian Enache: Filmarile au durat in jur de doua luni si ceva, sase zile din sapte, iar filmarile de zi au alternat cu cele de noapte. In principiu, se trageau cateva secvente pe zi, iar fiecarei secvente ii revenea cate un set de poze.
Nikon: Unde sunt publicate in mod obisnuit fotografiile realizate in timpul filmarilor?
Sebastian Enache: Imaginile sunt publicate in presa, o parte din ele sunt selectate pentru site, afis, materiale de promovare.
Nikon: Cum se lucreaza cu un regizor precum Cristian Mungiu? Au existat cereri speciale din partea lui in legatura cu fotografiile de platou?
Sebastian Enache: Cu Cristian Mungiu nu sunt la prima colaborare, desi, trebuie sa recunosc, a fost prima data cand l-am vazut la lucru. Fiecare zi in preajma lui a fost pentru mine o lectie de concentrare si de negare a românescului "merge si asa". Inca nu-mi pot explica cum cineva poate ramane concentrat zece ore, sa zicem, in frig, iar la final sa spuna: "A fost bine, dar vreau sa mai tragem secventa asta maine inca o data". Mergea la Cannes cu filmul asta din postura castigatorului de anul trecut, deci miza era mult mai mare (asa cred eu), desi nu cred ca neaparat orgoliul iti da forta asta, ci mai degraba pregatirea, credinta lucrului bine facut. Nu faci lucruri de calitate pentru premii, le faci pentru ca esti pregatit sa le faci. Premiile sunt o recunoastere. Colaborarea a fost una buna. Cristian a scris si scenariul acestui film, deci indicatiile de la cadru erau foarte exacte, iar lucrul asta mi-a simplificat munca.
Trailer-ul peliculei "Dupa dealuri"
Nikon: Exista tehnici speciale pe care le folosesti ca fotograf de platou? Ce anume urmaresti din punct de vedere tehnic, al luminii, al atmosferei?
Sebastian Enache: Nu, nu exista tehnici speciale. Exista doar programul M (manual). Fotograful trebuie sa redea exact atmosfera din film, iar lucrul asta il poate realiza setand aparatul foarte aproape de setarile camerei (cu corectiile de rigoare). In cazul meu a fost un pic mai greu pentru ca filmul a fost tras pe pelicula, ceea ce a dus la diferente mari de imagine. Trageam probe in timpul repetitiilor, apoi le comparam cu cele de pe monitoare astfel incat, la cadru, sa am in minte setarile cele mai bune. Din pacate, aparatul foto digital nu raspunde atat de bine la trecerile bruste de la lumina la intuneric (pelicula e mult mai indulgenta, are o latitudine mai mare) si atunci, pe parcursul unei singure secvente cu trecere de la interior la exterior, trebuia sa modific expunerea in timp real. Ca si lumina, trebuie sa te folosesti de lumina din platou, cu mentiunea ca si acolo trecerile de la lumina la umbra (pe fata sa zicem), pe aparatul digital, sunt mult mai violente, in timp ce pe pelicula arata bine.
Nikon: Ce echipament foto ai utilizat in timpul sesiunilor? Care au fost obiectivele cele mai folosite?
Sebastian Enache: Nikon D3s, AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, si obiective fixe: AF NIKKOR 24mm f/2.8D, NIKKOR AF-S 28mm f/1.8G, NIKKOR 35mm f/1.4 G AF-S, AF NIKKOR 50mm f/1.4D, AF NIKKOR 85mm f/1.4D IF.
Nikon: Cum ai lucrat cu cele doua actrite debutante atat de aclamate dupa acest film, Cristina Flutur si Cosmina Stratan?
Sebastian Enache: Asa cum spuneam, am incercat sa fiu cat mai discret, am intervenit doar atunci cand nu am avut incotro. Nu am fost niciodata un adept al fotografului ca si personaj, ci al fotografiei. Au fost zile lungi de filmare si, cu cat reuseam sa-mi trag cadrele din timpul filmarilor, cu atat toata lumea era mai fericita.
Nikon: Cat a contat subiectul filmului pentru tine atunci cand ai acceptat sa devii fotograf de platou pentru "Dupa dealuri"? Filmul a nascut deja multe controverse in Romania din cauza subiectului pe care il abordeaza.
Sebastian Enache: Nu am stiut care este subiectul filmului, m-a sunat Cristian, mi-a propus colaborarea, apoi am revenit cu un telefon si am acceptat. Nu aveam nici un dubiu legat de seriozitatea proiectului si, apoi, era totusi o colaborare cu castigatorul de la Cannes.
Nikon: Cat il ajuta in final pe fotograf succesul unui astfel de film?
Sebastian Enache: Acumuleaza experienta, intra in contact cu oameni foarte bine pregatiti. Sunt foarte multe lucruri de invatat despre lumina. In ceea ce ma priveste, orice experienta noua nu poate decat sa-mi faca bine.
Nikon: Ce ai face diferit pentru o viitoare productie?
Sebastian Enache: As aloca mai mult timp. In momentul acceptarii proiectului, eram deja prins in multe altele. A trebuit sa mai fac cu schimbul cu asistentul meu pentru a veni la Bucuresti sa-mi termin angajamentele (a fost una din rugamintile mele de la inceputul acestui proiect). Mi-ar placea sa stau de la inceput si pana la sfarsit si sa simt fiecare secventa din film. Si mi-ar placea sa se filmeze vara.
Rezumat "Dupa dealuri"
Doua fete care au crescut impreuna se reintalnesc dupa cativa ani de despartire. Alina se intoarce din Germania sa o ia cu ea pe Voichita, prietena ei din copilarie fata de care se simte inca foarte atasata. Voichita si-a gasit insa calea in credinta, iar maicile printre care traieste la manastire tin locul familiei pe care nu a avut-o niciodata. Alina lupta cu toate puterile sa recastige afectiunea Voichitei, facandu-i pe cei din jur sa se intrebe de unde vine forta care o anima.
despre, pelicula, dupa, dupa dealuri, dealuri, sebastian, sebastian enache, enache, fotograf, platou
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Iarna in oras - ganduri despre fotografie intr-o zi de ianuarie in care primavara pare mai aproape ca niciodata
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot