Interviu cu fotograful Sebastian Enache
Sebastian Enache este unul dintre putinii fotografi de moda renumiti in Romania care a folosit inca de la inceputurile carieriei Nikon pentru fotografiile sale comerciale. Nu puteam pierde asadar ocazia de a il ruga sa ne impartaseasca cateva lucruri din lunga sa experienta alaturi de aparatele SLR si DSLR Nikon.
Nikon Romania: Cand ati inceput fotografia? Care au fost primele experiente de fotograf profesionist?
Sebastian Enache: Prin 1995 cred. Pe atunci lucram in armata si eram intr-o misiune in Alpii Francezi. Ca orice om mi-am luat un aparat din plastic cu care am tot facut poze in stanga si in dreapta. Dezamagirea a fost destul de mare pentru ca dupa ce apasam pe declansator in afara de un 'click' nu se intampla nimic. De fapt asta era marele avantaj al unui aparat din plastic, el facea doar click, iar restul faceau cei de la laborator. Apoi, dupa ce am developat filmul am descoperit destul de multe imagini frumoase si corect asezate in pagina dupa cum spuneau cunoscatorii. Asta a fost scanteia, daca pot spune asa. Urmatorul pas a fost cumpararea unui Zenit, de fapt aici a inceput adevarata mea aventura cu fotografia. Cateodata ma gandesc la cei care s-au apucat de fotografie ceva mai tarziu si direct de digital, cat au pierdut (emotional vorbind). Timpul de la descarcarea filmului din aparat si pana la developarea lui si la vizualizarea imaginilor (bune sau rele) avea un farmec aparte. Cu Zenit-ul intr-o mana si caietul de notite in alta, am inceput sa fac experiente. Asa am descoperit (nu citit) diafragma si efectele ei, timpul de expunere, profunzimea sau alte minuni ale camerei foto. Apoi l-am stricat.
Nikon Romania: Care a fost primul Nikon SLR pe care l-ati folosit? Ce alte aparate Nikon ati mai avut?
Sebastian Enache: De Nikon nu auzisem atunci, asa ca dupa Zenit mi-am luat un Pentax. O camera superba, dar cu minusuri in studio (in special lipsa functiei Manual), dar la vremea aia nu intrasem intr-un studio foto. Dupa ceva timp am dat acel Pentax la schimb (fotografii mai fac asta) cu un Nikon F90X. Asa a inceput o alta aventura, cea cu aparatele Nikon. Si tot atunci incepusem sa visez la un F5. A durat un an pana sa-l am si, daca nu ar fi aparut camerele digitale, probabil ca si in ziua de azi as fi lucrat tot cu F5. O camera incredibila care in combinatie cu 80-200mm (la vremea aia nu aparuse 70-200mm) te facea sa te simti fotograf. La un moment dat l-am vandut (nu-l mai folosisem de un an) dar i-am dus dorul pana am trecut la DSLR-urile profesionale, care foloseau cam aceeasi cutie. Dupa F5 a urmat D100, D2x, D3 si acum D3x.
Nikon Romania: Cum ati simtit trecerea de la SLR la DSLR, mai ales ca ati folosit un SLR Nikon intr-o perioada in care foarte multi alti fotografi trecusera la DSLR?
Sebastian Enache: Asa cum spuneam ma simteam foarte bine folosind filmul sau mai exact diapozitivul, care, pe langa calitatea desavarsita a imaginii, mai avea un avantaj (asa il gasesc eu). Daca nu te pricepeai, o dadeai in bara. Te puteai intoarce fara poze daca greseai chiar si o diafragma. La digilal nu e asa. Tragi, te uiti si eventual repeti. Atunci, daca greseai, clientul se cam reorienta catre alt fotograf. Apoi mai erau si costurile, nu toata lumea accepta sa faci braketing, asa ca trebuia sa le cam nimeresti. Ce sa mai, ma simteam foarte bine si sigur pe mine. Aparitia DSLR-urilor m-a cam bulversat pentru ca pe langa avantajele imaginii digitale pe piata au aparul foarte multi fotografi noi. Era suficient sa ai ceva bani stransi (eu nu-i aveam), iti luai un digital si apoi incepeai sa promiti. A durat cam un an, un an si jumatate pana cand piata s-a triat iar, dar am avut ceva emotii. Era clar ca fie ca vreau, fie ca nu, epoca digitala incepuse si eu nu puteam ramane deoparte. A fost, daca vrei, un fel de instinct de supravietuire. Cu D100 mi-a fost tare greu, mai ales cu prelucrarea imaginilor eu cu calculatorul neavand multe puncte comune. N-a fost o camera rea, si-a facut datoria cu varf si indesat. Apoi a urmat D2x, o camera foarte buna, cu minusuri la ISO, era inca DX, dar cu o imagine buna de studio. Parerea mea e ca o camera cu adevarat buna a fost D3, o camera ce m-a scos cu bine din toate situatiile. Am facut cu ea aproape tot ce se putea face, 130 000 de cadre intr-un an si doar calitatea imaginii lui D3x m-a facut sa ma despart de ea.
Nikon Romania: Ce anume v-a atras catre fotografia de moda si pictorial?
Sebastian Enache: Pictorialele de moda au venit de la sine. Lucram pentru mai multe reviste iar moda si coperta erau testul suprem. A fost o provocare si nu puteam da inapoi. Unele au iesit foarte bine, altele mai putin bine, pana la urma nimeni nu e perfect. O fotografie reflecta intr-un fel si starea ta din acel moment, iar daca tu ajungi la sedinta foto dupa 3 ore de stat in trafic, e un pic mai complicat.
Nikon Romania: Ati publicat un album foarte interesant cu fotografii realizate in Statele Unite. Care a fost ideea creativa care a alimentat acest proiect?
Sebastian Enache: Fotografiile din America… Acel album nu a fost ideea mea. Eu le-am facut pentru ca imi place sa fotografiez. Ma gandeam sa le pun pe net pur si simplu, vroiam sa le dau idei si altora despre unde sa mearga, cum e acolo. Apoi Trustul Edipresse pentru care lucram atunci exclusiv, mi-a propus atat realizarea cat si finantarea acestui album. A fost ideea Cristinei Simion pana la urma. Nu stiu cum a fost primit, dar stiu ca la un moment dat am cunoscut pe cineva care primise de ziua lui acest album. M-am bucurat tare mult. Vor mai fi si alte proiecte de suflet cum le spun eu, si asta destul de curand. Lucrez la ele.
Nikon Romania: Care sunt secretele unor fotografii de podium reusite?
Sebastian Enache: Fotografia de podium a fost intotdeauna o provocare. Faptul ca langa tine mai sunt fotografi, ca au cam aceleasi aparate, ca au cam aceeasi pozitie ma fac sa intru in priza. Trebuie sa gasesc o 'chichita' sa scot altceva - nu stiu daca reusesc, dar tare imi doresc. De cativa ani fotografiez festivalul de moda de la Iasi, cel mai mare din tara dupa parerea mea, iar imaginile mele sunt apreciate. Un secret ar fi poate trecutul meu pe la ProSport si Gazeta Sporturilor sau trecutul meu mai 'sportiv' care ma face sa ghicesc momentul cand corpul modelului este intr-o armonie perfecta. Mai e si norocul cred. Mi-ar placea ca imaginile mele de podium sa fie la fel ca cele de afara, dar, din pacate, aici mai intervine si lumina. Organizatorii se preocupa in special ca lumina sa fie buna pentru camerele de filmat lasandu-ne pe noi, fotografii, sa ne descurcam cum putem.
Nikon Romania: Puteti sa impartasiti comunitatii nikonistilor modul in care folositi lumina pentru o sesiune foto de studio? Dar pentru o sesiune desfasurata afara, la lumina zilei?
Sebastian Enache: Greu de spus cum folosesc lumina. Folosesc una, doua sau trei lumini in functie de ceea ce vreau sa fac. Ma hotarasc la fata locului tinand cont de ce gasesc acolo. Cand lucrezi in echipa mai conteaza si parerile celorlalti (fiecare vrea sa-si puna in evidenta munca), iar tu trebuie sa faci cum crezi tu, dar sa fie ok si pentru ei. Eu ascult ce spun ei apoi pun cap la cap si vad ce iese. Daca vreau sa fac ceva doar pentru mine, atunci nu implic pe nimeni. Eu raman totusi un fan al luminii naturale si a sedintelor foto afara.
Nikon Romania: Veti lansa in curand un nou site personal. Ce anume aduce acesta in plus fata de cel vechi?
Sebastian Enache: Site-ul era lucrul care ma durea cel mai tare. Niciodata nu am avut timp sa ma ocup de el, desi intotdeauna mi-am dorit. Este opera prietenilor mei de la Rainbow, care au hotarat ca e timpul sa am si eu un site. Ei au facut totul, de la creatie pana la realizare. Ce aduce nou? Pai avand in vedere ca ultima fotografie o urcasem pe site acum aproape 3 ani, aproape totul e nou. Am pastrat si ceva imagini vechi, dar am si o multime de imagini noi. Este un amalgam de imagini din aproape toate domeniile (nu multi fotografi reusesc sa abordeze atatea domenii) chiar daca poate nu am excelat in toate. Apoi are o denumire mai usor de tinut minte www.sebastianenache.com^www.sebastianenache.com si un meniu mai usor. Sper sa placa tuturor. In ceea ce ma priveste mi-am propus ca in fiecare luna sa incarc acolo cate un proiect nou, noncommercial, asta asa, de dragul vizitatorilor.
Nikon Romania:Va multumim si va uram mult succes!
Exclusiv: Despre pelicula Dupa dealuri - Interviu cu Sebastian Enache, fotograf de platou
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot