Fotografia sportiva cu Nikon 1 V1 - Cristian Preda
Nikon 1 V1 - 10,1 megapixeli cu un senzor CMOS 13.2 mm x 8.8 mm, factor de crop de 2,7 cu optiunea ce ii permite sa traga rafale de pina la 60 de cadre pe secunda (mai multe detalii aici) Cum sa nu fie o provocare? Sa poti folosi si beneficia si de calitatea unor obiective de calitate, cum sa nu te starneasca?
Am incercat sa folosesc pe cit pot 1 V1 ca pe un DSLR din perspectiva unui fotoreporter, facand vizarea doar prin vizor. Am cautat sa ii aflu calitatile si modul in care ma pot folosi de ele; am gasit si unele lipsuri, care sunt convins ca se pot remedia.
Un amanunt important. Nu poti folosi camera la 100% cind ai atasat un alt obiectiv decit cel dedicat. Nu beneficiezi de AF in mod continuu cind fotografiezi sau filmezi in HD si nu poti folosi optiunea secventiala de 4 cadre.
Prima plimbare a fost printre nameti cautand masinile pe ale caror parbrize inghetate au inflorit flori de gheata. Superb spectacol de detalii si muchii fine.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Primele imagini de sport au fost luate la un meci de box. Obiectivul Nikon AF-S 70-200mm f/2.8D G ED-IF VR II atasat cu adaptorul FT 1 care ii mareste focala la 189-540 mm este generos cind tragi din tribuna insa si perspectiva unui KO este la fel de spectaculoasa de la nivelul ringului. Dinamica actiunii este ceva mai rapida in comparatie cu miscarea de deplasare in ring a boxerilor, insa AF one shot iti permite sa declansezi lejer 5 cadre pe secunda ca sa poti prinde imagini in focus. Vrei sa nu scapi nimic? Vrei sa vezi nasul turtit sau transpiratia zburind de pe fata la contactul cu manusa? Alegi optiunea Hi si te alegi cu croseul sau directa secvential in 30 de cadre.
Trebuie sa stii cind sa apesi, pentru ca totul dureaza doar 1 secunda. Iti trebuie mult pragmatism sa folosesti aceasta optiune daca ai timp sa astepti pina 1 V1 scrie cele 30 de imagini pe card. Si daca investesti intr-un SanDisk Extreme Pro de 8 GB cu 95 MB/s viteza de scriere, te simti mai in siguranta.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
In weekend l-am dus pe terenul de la Arcul de Triumf la meciul de rugby Romania-Georgia, cu acelasi obiectiv Nikon AF-S 70-200mm f/2.8D G ED-IF VR II. Prezenta AF-ului pe mod continuu, sau de urmarire, este esentiala atunci cind urmaresti faza si astepti momentul sa declansezi. Singura sansa ca fotografia sa iti “stea” in focus este ca faza de joc sa fie statica sau sa se deplaseaza paralel cu linia pe care stai. Desi AF-ul este extrem de rapid pentru o camera din clasa ei si cu un alt obiectiv decit cel dedicat, exista o intarziere intre viteza de deplasare a subiectului si viteza de declansare a obturatorului care iti scoate cadrul din focus. Am reusit sa ii atasez micutei camere un 400mm/ f2.8 care mi-a impins linia fotografiei de portret la mijlocul terenului. Un chin sa urmaresti asa ceva si, fara simt de anticipatie, ramai cu ochii rataciti prin tribune.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Dupa rugby nu putea lipsi si o partida de fotbal. In Ghencea, dupa 10 luni. Atmosfera minunata a unui stadion plin, calitatea luminii care cade pe tribunele aproape de stadion m-au inspirat sa ma joc cu Smart Snapshot, o facilitate ce permite filmarea cu incetinitorul la 2,5x din viteza normala, iar la finalul celor 4 secunde se ingheata cu o fotografie. Este ca si cum ai monta un clip din cadre de 4 secunde in slow motion. Apoi am incercat optiunea de a trage secvential Hi cu 10, 30 sau 60 cadre pe secunda. M-am lovit insa de o alta problema, si anume viteza de declansare de 1/125 datorata luminii slabe. Am asteptat o alta ocazie, care s-a ivit a doua zi.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Nikon 1 V1 stadion Steaua
Un alt meci de fotbal, Sportul-CFR, de data aceasta in miez de zi. Acum pot sa fac ceea ce vroiam sa fac si la partida anterioara. Aveam piesa care completa puzzle-lul. Lumina. La o sensibilitate de 400 ISO, aveam o viteza de lucru suficienta ca sa inghete miscarea. Superb. Este optiunea ideala pentru a surprinde gesturi de fractiuni de secunda, ai rictusul perfect, mingea exact pe mina... Daca ai inspiratia de a apasa pe declansator la momentul potrivit.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Nikon 1 V1 la 60 fps Meci Sportul - CFR Cluj
L-am luat in parc cu un 30-110mm f/3.8-5.6 atasat ca si cum as fi in vacanta, folosindul in mare parte pentru a filma. Expunere excelenta chiar si in conditii de contre-jour, umbrele sunt moi, contrast bun si culori placute. Interesant este faptul ca poti seta in cele 6 profile de lucru nivelul de sharpness, contrast, saturatie si tonalitate a culorilor.
Click aici pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Pentru vacanta este o camera ideala in componenta kit-ului cu cele 2 obiective NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 si NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6. Bateria iti permite sa umpli 8 GB intr-o zi chiar daca folosesti afisajul. Daca nu il folosesti, ii prelungesti viata si te simti mai profesionist. Este doar o parere. Si sunt inca multe pe care 1 V1 le poate oferi. Este o camera de incredere.
Articol si fotografii de Cristian Preda, fotoreporter la Gazeta Sporturilor
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot