Graul lui Iona
Fotografia inseamna in primul rand pastrarea vie a memoriei unor locuri, persoane sau evenimente. De aceea ea poate joaca un rol atat important in memoria colectiva a unei natii. Nedreptatile, greutatile sau ororile traite de o generatie se perpetueaza prin intermediul imaginilor catre urmatoarele generatii, servindu-le acestora din urma pentru a recunoaste si a ocoli greselile trecutului.
In acest context am fost impresionati de demersul a trei tineri nikonisti: Catalin Constantinescu, Horatiu Gheorghe si Vlad Manea, care desi sunt elevi in clasa a XII-a si nu au trait ororile comunismului, au ales sa expuna in cateva licee din Bucuresti si din tara o serie de fotografii si poezii realizate in inchisorile politice comuniste.
Catalin Constantinescu ne-a explicat de ce el si colegii sai de generatie au recurs la realizarea unei astfel de expozitii: “Graul lui Iona este incercarea noastra de a schimba ceva, de a ne implica direct in viata culturala a societatii civile romanesti prin ceea ce iubim sa facem: fotografie. Dincolo de scopul nostru artistic, ceea ce dorim sa infatisam publicului larg este o alta latura a ceea ce a fost cea mai barbara si mai cruda opresiune cunoscuta de Romania moderna si contemporana: inchisorile politice comuniste. Poeziile lui Radu Gyr si Aurelian Bentoiu infatiseaza pe larg gandurile, trairile, chinurile, spaimele si nu de putine ori, rezistenta demna, pasiva, a celor ce au trecut prin Pitesti, Aiud, Gherla, Jilava, Sighet, Ramnicu Sarat si alte zeci de inchisori si lagare de munca ale regimului comunist roman.
Majoritatea celor carora le-am prezentat proiectul s-au mirat ca trei elevi de clasa a XII-a au ajuns sa dezvolte un proiect de aceasta factura. Adevarul este ca povestea este extrem de simpla si meritul este mai putin al nostru, cat al celor care ne-au format. Am pornit de la ideea lui Vlad, care in iarna a venit si ne-a propus la asociatie sa ilustram poezii prin fotografie. Era undeva prin ianuarie si fiind clasa a XII-a, proiectul ne-a sunat bine, dar in vartejul meditatiilor si liceului, l-am pierdut din vedere. Abia in martie, cand intamplator am citit o poezie de Radu Gyr, am reinviat impreuna cu Horatiu conceptul uitat. Bineinteles ca Vlad a fost primul sunat si formandu-ne astfel ca o echipa am demarat. Intrarea in Fortul 13, fosta inchisoare comunista, acum in perimetrul Penitenciarului Jilava a fost prima si cea mai mare surpriza. Gratie domnilor Marius Oprea si Cosmin Budeanca (IICCMER) am reusit sa luam legatura cu domnul Cristi Micu de la Penitenciarul Jilava. Amabilitatea dumnealui si entuziasmul pe care ni l-a aratat au fost punctele cheie ale realizarii proiectului. Am intrat in fort, am realizat fotografiile fara a fi grabiti de nimeni si astfel am obtinut jumatate din materialul ce sta la baza planselor noastre. Poeziile le-am obtinut prin amabilitatea celor de la Fundatia Academia Civica, condusa de doamna Ana Blandiana, cei care se ocupa de Memorialul Durerii de la Sighet si organizeaza scoala de Vara de la Sighet, una dintre cele mai frumoase experiente la care am luat parte. Dupa cum spunea doamna Blandiana: „Cand justitia nu reuseste sa se instituie ca o forma de memorie, memoria insasi poate fi o forma de justitie”. Aceasta este si chintesenta proiectului nostru. Iar daca acum deja am organizat expozitia in doua licee din Bucuresti, fiind nici la jumatatea proiectului, multumirile celor mai calde le putem adresa acestor persoane mai sus mentionate care ne-au ajutat dezinteresati, animati de un simplu crez: ca sunt lucruri, evenimente si fapte ce nu trebuie uitate.
Expozitia urmeaza a se desfasura in continuare si Colegiul National „Gheorghe Lazar”, Colegiul National „Sfantul Sava” (Bucuresti), Colegiul National „Petru Rares” (Piatra Neamt), Colegiul National Iasi in luna mai 2010. in incheiere, va asteptam la Muzeul Bucurestiului (Palatul sutu) intre 17 si 25 iunie 2010".
graul, iona
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Revolutia Mirrorless: Descopera Inovatiile Impresionante ale Aparatului Nikon Z6III
citeste tot
citeste tot
citeste tot