Interviu VSLO: Despre DoP si aparatele DSLR cu Veaceslav Cebotari
Cu peste 20 de ani de experienta in cinematografie, Veaceslav Cebotari activeaza in prezent ca DoP – Director of Photography si producator la Diametral Film. El sustine pe toata durata festivalului de fotografie Vama sub lumini de Oscar - powered by Nikon numeroase workshop-uri si cursuri despre productia de film. Am stat de vorba cu Veaceslav in Vame Veche despre ce inseamna sa fii DoP si despre capabilitatile video ale aparatelor DSLR.
Nikon: Cum ai luat contactat cu lumea filmului?
Veaceslav Cebotari: Pentru ca am cantat in scoala in diferite formatii muzicale, m-am gandit ca mi-ar placea sa devin regizor de sunet. Prin clasa a noua, m-am hotarat sa fac film. Vara lucram la Moldova Film ca asistent in echipe de film documentar. Ca sa nimeresti la studii de cinema, aveai nevoie de recomandare de la o institutie cinematografica. Am dat examen la facultatea de ingineri in cinematografie, dar tocmai s-a destramat URSS si a fost sistata admiterea studentilor din fostele republici unionale. Fapt pentru care am facut patru ani de Politehnica. Intre timp, in acesti patru ani, am continuat sa fac asistenta la studioul Moldova Film. Intr-o buna zi, am inteles ca vreau sa fac imagine. Am abondonat Politehnica in ultimul an de studiu, am mers la Academia de teatru si Film din Bucuresti, acum UNATC. Anul se invatamant incepuse deja, dar multumita profesorilor, in special lui Florin Mihailescu, pe atunci decan la Facultatea de Film, comisia de admitere s-a intrunit inca o data si am dat examenele.
Nikon: Care a fost prima camera pe care ai invatat bazele cinematografiei?
Veaceslav Cebotari: Primul film l-am facut in facultate, in 1993 pe camera Bolex 16 mm, pelicula reversibila. Filmul se numea “Postasul” si l-am facut impreuna cu regretatul regizor Catalin Cocris. Si acum, la mai bine de 9 ani dupa moartea sa, se fac filme dupa ideile lui.
Nikon: Cum vezi evolutia aparatelor foto care au dobandit capabilitati video?
Veaceslav Cebotari: Acum cativa ani eram foarte retinut fata de aparatele DSLR cu functii de filmare. Pentru ca primele modele nu aveau caracteristici tehnice satisfacatoare, dar si pentru ca a aparut moda de se folosi excesiv in productiile publicitare. Odata cu aparitia DSLR, s-a indus cumva idea ca experienta omului din spatele aparatului nu mai conteaza, ca aparatul filmeaza aproape singur. Fiecare aparat are menirea lui, nu trebuie nici subestimat si nici supraapreciat fata de valoarea lui. Cred insa ca cele mai nou lansate DSLR-uri pot face fata unor cerinte avansate inaintate de WEB si TV. Se vor folosi in mod special in jurnalism si publicitate pentru WEB. Dar si in cinematografia digitala, in unele cazuri mai speciale, pot fi luate in consideratie ca varianta optima.
Nikon: Cum a fost experienta cu D800?
Veaceslav Cebotari: Am avut ocazia sa-l testez in diferite conditii de iluminare, consider ca se apropie destul de mult de cerintele inaintate fata de un aparat de filmare digital compact. De exemplu, captarea imaginii in modul Neutral ofera o latitudine mai mare cu aproape 2 diafragme, in comparatie cu D7000. Un alt avantaj important la acest aparat este noua conexiunea HDMI, prin care se poate scoate un semnal necomprimat calitativ 1080p pentru o monitorizare externa sau pentru captarea semnalului necomprimat intr-un recorder extern. Este noutatea pe care o apreciez, pentru ca simplifica enorm lucrul cu acest aparat. Pana acum, daca conectam cu cablu HDMI un monitor extern disparea imaginea de pe ecranul aparatului. Un alt aspect care s-a imbunatatit esential la D800 este moire-ul la rolling shutter. E de apreciat si controlul imaginii si a suntetului prin butoane externe in regimul LiveView .
Nikon: Care sunt avantajele si dezavantajele filmarii cu un aparat DSLR?
Veaceslav Cebotari:Filmarea HD a devenit mult mai accesibila pentru multa lume, dar in acelasi timp a devaluat intr-o oarecare masura procesul de filmare. Acum multi cred ca pot face film datorita calitatii aparatului, uitand cat de importanta este educatia artistica si tehnica individuala a fiecaruia. Este important ca orice DoP sa inteleaga pentru ce se potriveste fiecare aparat. Dar, in acelasi timp, este un echipament util in cazul productiilor cu buget mic. De exemplu, in filmarile cu risc de deteriorare a camerei de filmare, cum ar fi simularea accidentului rutier.
Nikon: Pentru cei care nu sunt familiarizati cu notiunea de DOP - Director of Photography, ne poti spune care sunt indatoririle tale?
Veaceslav Cebotari: Sunt doua aspecte majore: artistice si tehnice. Directorul de imagine selecteaza echipamentele de filmare, setul de obiective, filtre pentru a realiza imaginea conform intentiilor regizorului.
Nikon: Povesteste-ne putin despre cele mai folosite accesorii ale unui Director of Photography.
Veaceslav Cebotari: Orice DoP ar trebui sa aiba in rucsac: un aparat DSLR full frame cu 3 obiective: wide, normal si tele. In afara de asta, mai are busole, telemetre, clinometre si neaparat un smartphone bun cu aplicatii special facute pentru productia cinematografica. De exemplu, Helios Sun Scout app. Il folosesc oriunde merg in prospectie ca sa aflu pozitia soarelui in cadru pentu ziua in care filmez, chiar si peste 6 luni.
Nikon: Care a fost cel mai dificil film la care ai lucrat si de ce?
Veaceslav Cebotari: Ca pentru orice om care isi face meseria cu pasiune, pentru mine filmarea nu este ceva dificil. Apar doar provocari mai complexe, care trebuie rezolvate. Cele mai dificile, poate, mi se par productiile care implica copii mici, pentru ca sunt de obicei imprevizibili in comportament. Dar se mai intampla si la unii actori maturi. Poate, mai mult mi-a ramas in suflet filmul de debut dupa facultate, Rikoset. E ceva asemanator cu amintirea despre prima dragoste. A fost un film de actiune, cu multe urmariri, explozii. Pe vremea aceea, in echipa exista un singur telefon fix, dar cand ajungeam la filmare era totul pregatit. Acum, avem foarte multe mijloace de comunicare, dar uneori totul este alandala si poti avea "surprize" pe platourile de filmare.
Nikon: Care este sfatul pe care il dai celor la inceput de drum in arta cinematografiei?
Veaceslav Cebotari: Sfatul meu ar fi sa tina minte ca importanta povestii filmului este mult mai mare decat echipamentele in sine. Filmul este o arta, nu o stiinta matematica. Iar spectatorul intotdeauna a apreciat doar ceva ce vine din suflet. Sculele trebuie invatate ca atare si utilizate la nivelul potrivit. Dar fara educatie, cultura, atentie la lumea din jur nu se poate face calitate.
Mai multe fotografii din timpul workshop-urilor si seminariilor de la Vama sub lumini de Oscar - powered by Nikon pe pagina Facebook Nikonisti.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Inregistrare video: Workshop Fotojurnalism, fotografie de presa, si fotografie documentara cu Daniel Mihailescu
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot