Povestea VSLO - Vama sub lumini de Oscar: Interviu cu Catalin si Andreea Rudolf
Festivalul Vama sub Lumini de Oscar a ajuns la editia a IV-a si se va desfasura anul acesta in Vama Veche, intre 16-24 august. Pe parcursul evenimentului, vor avea loc workshop-uri de fotografie, vernisaje, discutii libere pe teme fotografice, concerte. Nikon sprijina evenimentul pentru al doilea an consecutiv si va oferi echipamente foto si sesiuni de tehnica fotografica. Daca va gandeati ca in spatele acestui festival se afla o organizatie sau o echipa mare de oameni, ei bine, de bunul mers al evenimentului se fac "vinovati" doi oameni pasionati, sot si sotie, care lucreaza impreuna cu o echipa de voluntari. Sa ii cunoastem, asadar pe Andreea si Catalin Rudolf.
Nikon: Ce au in comun un manager de agentie de publicitate si distribuitorul oficial Dedolight in Romania cu fotografia?
Andreea Rudolf: Pana acum 4 ani, singura legatura dintre joburile noastre si fotografie erau cateva cursuri de light design organizate in Bucuresti. Si cum nu poti vorbi despre lumini fara a vedea si rezultatul final (adica o imagine, fie ea statica sau dinamica) am inceput sa ne intersectam din ce in ce mai des atat cu fotografia cat si cu cei pasionati de fotografie. De fapt, discutiile avute cu fotografii au stat la baza conceptului festivalului Vama sub lumini de Oscar: ne-am dorit sa oferim informatie de calitate, sa promovam tinerii talentati si sa dam sansa unui numar cat mai mare de pasionati ai acestei arte sa participe la cursuri teoretice si practice. Si am reusit, creand VSLO-ul.
Catalin Rudolf: Dedolight este unul dintre cele mai cunoscute nume pe piata mondiala a sistemelor de lumini. Dedo Weigert, inventatorul acestor lumini si in acelasi timp un cameraman extrem de cunoscut in domeniul filmului, primeste printre alte premii un Oscar si un Emmy pentru sistemul de lentile dublu asferic folosit in constructia acestor lumini. Astfel Dedolight devine brand-ul cel mai cunoscut in ceea ce inseamna efectele speciale. Marturie stau filmele in care au fost folosite:Lord of the Rings, CSI, Harry Potter, Titanic, American Beauty si multe, foarte multe altele. In 2004, l-am cunoscut pe Dedo si am avut primul declic. Dupa trei zile petrecute la compania lui am inteles ce inseamna lumina in relatia cu imaginea. Au urmat de-a lungul anilor cateva cursuri de light design cu el dar si cu alti oameni importanti in domeniu. Brusc mi-au fost deschise usi catre o lume cu totul noua: regizori, cameramani, light designeri, fotografi toti cu niste realizari impresionante la activ. Asa, din pozitia de reprezentant a lui Dedo Weigert in Romania, am ajuns sa activez mai intai in domeniul cinematografiei, urmat de cel al televiziunilor si studiourilor TV, iar mai apoi in domeniul fotografiei.
Nikon: Ce se intampla concret la VSLO?
Catalin si Andreea Rudolf: Imaginati-va ca participati la 90 de workshopuri diferite! Vorbim de un program complex de evenimente care se intind de-a lungul a 9 zile. Programul fiecarei zile incepe la ora 9 dimineata si de cele mai multe ori se incheie dupa miezul noptii.
Modulul de fotografie cuprinde cursuri teoretice avand 10 teme diferite. Fiecare curs teoretic este insotit de workshopuri si sesiuni „hands-on”. Seminariile sustinute de invitatii speciali contribuie la intelegerea mediului in care un fotograf traieste: branding, copyright, istoria fotografiei etc. Vernisajele reprezinta o serie de evenimente foarte importante deoarece ideea de baza este de a promova tineri fotografi cu potential dar care din motive diferite nu au reusit inca sa expuna. Proiectiile si discutiile pe fotografie reprezinta un moment important unde toti participantii au atat sansa de a vedea imaginile realizate de colegii lor dar si de a afla punctele bune si mai putin bune legate de fotografiile lor.
Modulul de film/video are in proportie de 99% o componenta practica. Cu ajutorul partenerilor vom putea pune la dispozitia tuturor participantilor kit-uri complete de filmare de la aparate pentru filmat Nikon D800 pana la sisteme de lumina pentru interviu Dedolight si statii de editare. De-al lungul celor noua zile cei inscrisi la acest modul vor invata cum sa foloseasca echipamentul in conditii diferite, indoor sau outdoor.
Rezultatul final va fi, in functie de subiectul ales: un documentar care poate deveni filmul de prezentare oficial al festivalului sau videoclipul oficial al melodiei alese de noi special pentru aces an. Proiectiile de film vor fi in fiecare seara. iar lista zilnica cuprinde atat documentare de la National Geografic, documentare si scurt metraje aduse de Cronograf Moldova dar si filme de lung metraj romanesti. Targul de echipamente reprezinta de asemenea un eveniment foarte important. Toti expozantii vor fi la dispozitia participantilor cu prezentari practice a echipamentelor expuse, inchirieri cu titlu gratuit pentru teste si cu discount-uri importante care, cu siguranta, vor lasa loc de multe exclamatii de incantare. Concerte: muzica, muzica, muzica. Muzica buna ca in fiecare an. In fiecare seara vor fi concerte cu artisti cu diferite genuri muzicale: folk, punk, rock
Nikon: Care a fost cea mai mare teama a voastra in primul an de VSLO?
Andreea Rudolf: Una dintre povestile pe care le spun despre VSLO (si care nu e deloc exagerata) e urmatoarea: in prima zi a festivalului, la ora 9 ne propusesem sa incepem cursurile. Cu echipament pregatit, lectori care credeau cu toata fiinta lor in proiect, prieteni apropiati care ne ajutasera sa aranjam totul ca la carte, la 8.55 ne-am dat seama ca aveam doar 4 oameni in locatie, cu toate ca „pe hartie” erau peste 70 de persoane care se inscrisesera la festival. Cu disperare dar si tristete, intr-un loc retras de cei opt ochi care ne priveau ciudat, am decis ca vom face cursurile, indiferent de conditii. Iar cand ne-am intors cu fata spre terasa, am realizat ca in cele 10 minute in care noi avusesem „sedinta” terasa devenise neincapatoare, iar la intrare era coada. Acele 10 minute sunt pentru mine exemplificarea vorbei „de la agonie la extaz”. Acum nu imi mai e frica decat ca nu avem destul spatiu pentru cei care se inscriu; si de aceea, incepand de anul asta, avem trei locatii.
Catalin Rudolf: Sincer, nu am avut nicio teama. Teama a venit in ultima zi, atunci cand am realizat ca prima editie s-a terminat si trebuie sa lucram la un plan din care sa rezulte un eveniment de 4 ori mai bun ca cel care tocmai s-a incheiat.
Nikon: De ce vine lumea an de an la VSLO? Este informatia pe care o primeste acolo sau locatia speciala?
Andreea Rudolf: Sincer, nu m-am intrebat niciodata de ce vine lumea la VSLO. Dar pot spune atat: suntem deja o familie, iar cand apartii unei familii nu te intrebi niciodata de ce te duci acasa de Craciun.
Catalin Rudolf: Motivatiile sunt multiple: informatia este importanta fara dar si poate dar la fel de important este si modul in care este transmisa. Nu exista niciun fel de bariera intre participanti si lectori. Simti ca esti liber, simti ca poti vorbi deschis, simti ca poti intreba orice fara sa te simti penibil si cel mai important gasesti intotdeuna un partener de dialog in persoana lectorilor. Locatia este si ea speciala.
Vama Veche continua sa ofere o multitudine de tipuri si caractere care mai de care mai exotice. Unul dntre motivele pentru care am ales aceasta locatie a fost tocmai acela de a exprima caracterul liber pe care il are festivalul. Cu toate acestea eu cred ca motivul principal pentru care oamenii vin la VSLO il constituie socializarea. Cunosti oameni noi, relationezi cu ei timp de 8-9 zile, discuti despre fotografie, poti intreba la tot pasul un lucru care iti este neclar sau pe care nu-l cunosti deloc, relatia cu lectorii este extrem de lejera si cel mai important: te alegi cu niste prieteni pe viata. Si aici nu glumesc deloc! Avem multe povesti frumoase de-a lungul celor 4 ani de festival
Nikon: Vama de acum 4 ani se potriveste cu cea de azi in relatie cu fotografia?
Catalin Rudolf: Vama se va potrivi in urmatorii 40 de ani cu fotografia. Chiar daca in ultimii ani lucrurile s-au schimbat un pic (ca peste tot de altfel), Vama Veche va ramane pentru multa vreme un loc ofertant pentru imagini speciale. Dovada sunt workshop-urile foto sau alte manifestari de acest gen care au loc aici in ultimii doi ani. Faptul ca aceste manifestari nu se repeta nu se datoreaza Vamii, cum gresit se poate intelege. Aici intervine factorul uman. Cel care iti explica Vama in relatia cu fotografia si fotografia in relatie cu Vama.
Nikon: Este VSLO diferit de alte evenimente legate de fotografie?
Andreea Rudolf: Intr-o lume ideala, toti ar trebui sa fim diferiti. Iar diferentele vin din felul fiecaruia de a fi, de a vedea lucrurile, de a simti si a actiona. Asa ar trebui sa se intample si in cazul evenimentelor destinate fotografilor: sa existe diferente, sa se inoveze sau macar sa se reinventeze. Asta am urmarit noi si cred ca am si reusit.
Catalin Rudolf: VSLO nu este diferit fata de alte evenimente, este cu totul altfel. Cu riscul de a genera comentarii neplacute, „Vama sub lumini de Oscar” nu poate fi comparat cu niciun alt eveniment fotografic. Conceptele de baza sunt absolut diferite. Incepand de la faptul ca festivalul este total gratuit, pana la faptul ca lectorii sunt prezenti minim 7 zile si sunt practic la dispozitia cursantilor.
Nikon: Cum creste VSLO de la an la an?
Andreea Rudolf: Ca un copil iubit: frumos, natural, cu pasi mici dar siguri.
Catalin Rudolf: Laitmotivul de baza este sa gasim lucruri noi, nefacute inca in Romania. De aici incepe nebunia. Fiecare evniment din cadrul festivalului este cantarit, masurat, sucit pe toate partile. Fiecare eveniment, chiar daca vorbim de cursuri, workshopuri sau seminarii, trebuie sa fie facut de oameni specializati in domeniul respectiv. Nivelul de informatie si continutul acesteia creste de la an la an pentru cei care repeta experienta VSLO (si nu sunt putini), dar avem si cursuri dedicate celor mai putin experimentati. La concursuri participa insa toti la un loc iar surprizele sunt incredibile.
Nikon: Stiti deja cum va fi evenimentul in anul urmator?
Andreea Rudolf: Cel mai bun din ultimii 5 ani, cu siguranta.
Catalin Rudolf: Stiu dar nu voi spune prea multe despre asta. Cei care vor participa in 2013 vor trebui sa inmulteasca totul cu 4 si va rezulta 2014
Nikon: Ne puteti spune care este elementul cel mai important din acest an la VSLO?
Andreea Rudolf: Anul acesta avem trofeul Vama sub lumini de Oscar care va fi oferit celui mai bun fotograf al festivalului.
Catalin Rudolf: Chiar VSLO! Pentru mine totul este important! Toate evenimentele sunt importante! Toti cei care participa , fie ei lectori sau cursanti, sunt importanti!
Puteti afla informatii despre VSLO 2013 si despre participarea Nikon aici. Mai multe fotografii in galeria din partea stanga.
workshop foto, vama sub lumini de oscar, vslo
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
PhotoTour: Castiga un loc gratuit la workshop-ul foto Declansam Povesti cu Mihai Moiceanu
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot