Vacanta prin ochi de peste - O experienta cu NIKKOR AF DX Fisheye 10.5mm f/2.8G ED
Unii fotografi percep obiectivul NIKKOR AF DX Fisheye 10.5mm f/2.8G ED ca fiind un instrument extrem de limitat, altii merg atat de departe incat sa spuna ca este un moft. Probabil una dintre cele mai cunoscute intrebuintari pentru acest gen de "sticla" este realizarea de panorame 3D. Noi am vrut sa vedem cum ar fi daca am merge in vacanta inarmati doar cu un "ochi de peste". Iata ce a iesit.
Trebuie sa va avertizam inainte de toate ca articolul nu va fi un review propriu-zis, de altfel pe segmentul lui e destul de greu sa ii gasesti puncte slabe. Totusi, pentru aceia dintre voi care nu sunteti familiarizati cu obiectivul, vom face cateva precizari.
In primul rand, vorbim de un obiectiv DX, asadar este proiectat pentru aparate ca Nikon D300s (de altfel si aparatul folosit in vacanta), Nikon D7000 samd. Evident, poate fi folosit si pe aparate FX, dar numai in modul dedicat crop. Asa cum ii spune si numele, pune la dispozitia fotografului un unghi de vizualizare incredibil de 180 de grade. Pentru a putea compara, ganditi-va ca ochiul uman are un unghi de vizualizare echivalent unui obiectiv cu focala de 50mm.
In doilea rand, fiind un obiectiv AF, nu incorporeaza motor de focalizare automata. In consecinta, cu aparate cu Nikon D5100 sau Nikon D3200, va trebui folosita focalizarea manuala. Avantajul obiectivelor super grand-angulare sau fisheye este ca focalizarea manuala este destul de facila, profunzimea de camp fiind extrem de generoasa.
Diafragma maxima este f/2.8, ceea ce il plaseaza in categoria obiectivelor luminoase care fac fata cu succes oricaror scenarii de iluminare. Formula optica relativ simpla include si un element ED (extra-low dispersion), care minimizeaza aberatiile cromatice.
Distanta minima de focalizare de doar 14 centimetri, ceea ce se traduce printr-o distanta de lucru de la elementul frontal de 3 centimetri, permite realizarea de close-up-uri extreme.
Dar sa lasam detaliile tehnice deoparte si sa plecam la drum.
Destinatia aleasa a fost Nesebar (Bulgaria), unul dintre cele mai vechi orase din Europa construit pe vechile ruine ale asezarii trace Mesambria. S-a dovedit o alegere inspirata pentru ca tarmul Marii Negre si cladirile emblematice care fac din Nesebar o destinatie populara au constiuit subiecte ideale pentru un obiectiv fisheye, bine asta daca nu va deranjeaza distorsiunile specifice.
ISO 400, f/16, 1/50 Marea Neagra prin ochi de peste
ISO 400, f/10, 1/500 Apus de soare in Nesebar. Cu aparatul tinut drept, orizontul nu iese exagerat de curbat.
ISO 640, f/2.8, 1/100. Diafragma f/2.8 permite realizarea de imagini in conditii nefavorabile de lumina.
ISO 400, f/16, 1/50
Pe langa perspectiva oferita, NIKKOR AF DX Fisheye 10.5mm f/2.8G ED e surprinzator prin dimensiunile extrem de compacte. Aproape ca nu se simte pe aparat.
Distorsiunile produse de un obiectiv "ochi de peste" sunt legendare, dar ele nu sunt prezente in orice conditii, ci numai atunci cand abordezi unghiuri extreme. Atata timp cat aparatul este tinut drept si nu sunt subiecte in prim-plan, gradul de distorsiuni nu este mai mare decat cel de la un obiectiv ultra-wide obisnuit.
ISO 400, f/5.6, 1/100 Exagerare de perspectiva, dar fara distorsiunile tipice fisheye-ului.
In schimb, imediat cum ridici sau cobori aparatul, totul se curbeaza, se deformeaza, iar perspectiva devine aproape extraterestra. Efectul nu este pentru toata lumea, mai ales daca sunteti obisnuiti cu obiectivele cat mai bine corectate.
ISO 400, f/5, 1/4000 O perspectiva clasica de fisheye
ISO 400, f/2.8, 1/80 Un alt fel de fotografie de arhitectura
ISO 200, f/3.2, 1/80 Ruinele fortificatiilor la intrarea in Nesebar la apus
ISO 200, f/5.6, 1/1600 Ruinele fortificatiilor la intrarea in oras in timpul zilei si un efect pronuntat de fisheye.
ISO 200, f/4, 1/2500 Biserica Ioan Botezatorul
ISO 200, f/4, 1/1000, Biserica Sf. Ioan Aliturgetos
ISO 200, f/3.5, 1/250 Moara de vant
Unghiul sau de 180 de grade are totusi si un mic dezavantaj cand realizati fotografii. Obiectivul te forteaza sa fii atent cand incadrezi, altfel exista riscul sa va apara mainile sau picioarele in imagine. De altfel, acest lucru este mentionat si in brosura produsului.
Am vrut sa vedem cum arata litoralul de sus, asa ca atunci cand a venit momentul sa facem parasailing, am ales sa luam si aparatul. Rezultatul a meritat efortul de a tine aparatul la gat in conditii dificile.
ISO 200, f/6.3, 1/2500 Cu ce alt obiectiv mai poti fi la 30 de centimetri distanta de subiect si sa il poti incadra cu totul? Cadrele realizate de la inaltime cu obiectivul fisheye sunt cu adevarat spectaculoase.
ISO 200, f/6.3, 1/2000
ISO 200, f/5, 1/100 Cu putina grija, se pot obtine si fotografii tipice de vacanta.
ISO 200, f/2.8, 1/250 Alta imagine tipica de vacanta.
Pe de alta parte, toate fotografiile pe care le-am realizat au fost foarte clare, chiar si la diafragma f/2.8, iar aberatiile cromatice au fost minime.
ISO 200, f/2.8, 1/8000 Distanta de focalizare de doar cativa centimetri.
Desi pare greu de crezut, NIKKOR AF DX Fisheye 10.5mm f/2.8G ED poate fi folosit cu succes ca obiectiv de vacanta, ba chiar poate adauga o nota unica fotografiilor. Chiar si locurile aparent banale pot deveni atragatoare multumita distorsiunilor extreme.
Nu o sa va mintim, nu veti putea realiza fotografii de portret clasice, mai ales daca subiectul este foarte aproape de aparat. De fapt puteti, dar nu veti primi prea multe laude pentru imagini din partea subiectilor fotografiati.
In concluzie, daca sunteti un fan al acestui gen de perspective si/sau daca aveti in plan ca la un moment dat sa realizati panorame 3D, NIKKOR AF DX Fisheye 10.5mm f/2.8G ED este obiectivul ideal.
Aparatul Nikon D300s a fost setat sa inregistreze in format NEF, iar toate fisierele au fost prelucrate cu Capture NX2. Nu s-a aplicat nicio corectie de perspectiva.
Pentru mai multe imagini, va rugam sa accesati galeria din partea stanga.
Un articol realizat de echipa nikonisti.ro
vacanta, fisheye, bulgaria, 10.5mm f/2.8g, ochi de peste
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Se cauta fotografia lunii septembrie: Fotografia de calatorie - peisaje de vacanta
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot