Despre editare foto - Mircea Bezergheanu
Sunt mereu intrebat cum fac de-mi ies fotografiile atat de clare, saturate si echilibrate cromatic. De-a lungul timpului am experimentat diverse setari ale camerelor, precum si diverse programe de editare foto, unele dovedindu-se mai bune, altele mai slabe. Astfel, in acest moment, mi-am creat un workflow care ma ajuta sa am rezultate consistente, fara variatii mari intre sesiunile foto. Totul incepe cu setarea camerelor foto pe Neutral, cu toti parametrii la zero: contrast, saturatie, sharp; deoarece am constatat ca fisierele rezultate (chiar daca initial, pe monitor, arata cam sterse) imi permit o flexibilitate mult mai mare in manipularea ulterioara, fara pierderi de calitate.
Senzorii camerelor foto digitale au un comportament liniar in raport cu intensitatea/timpul expunerii la lumina, spre deosebire de filmele foto, unde halogenura de argint se comporta neliniar la expunerea luminoasa. Asta face ca senzorii sa aiba un usor dezavantaj, lucru care a condus la dezvoltarea unor metode de modificare a curbelor canalelor de culoare, astfel incat rezultatul conversiei analog/digital sa fie un fisier cat mai corect in raport cu realitatea. De aici si pana la exagerari nu a mai fost decat un singur pas, dar asta e din alt film. Conversia fisierelor mele NEF in TIFF (mereu pe 16 bit) o fac cu ajutorul unei unelte foarte puternice, CaptureNX 2. Am ales acest convertor dintre multe programe aflate pe piata datorita posibilitatii de a pastra setarile/corectiile din camera mea foto; daca folositi orice alt program de conversie, acesta va ignora datele stabilite din camera si va procesa NEF-ul plecand de la o stare implicita, introdusa de producatorul de soft, uneori departe de ceea ce am dorit eu cand am reglat aparatul ( un exemplu ar fi chiar eliminarea aberatiilor cromatice, pe care orice camera foto Nikon o face implicit, dar care este ignorata de alte programe de conversie. O situatie in care apar aceste aberatii cromatice este aceea in care pozati in contralumina, ori eu pozez des in contralumina.
Un alt motiv al alegerii a fost posibilitatea de a integra cea mai buna suita de programe de manipulare foto direct in CaptureNX. Ma refer la produsele de la Nik Software: Color Efex Pro 3.0, Dfine 2.0, HDR Efex Pro, Sharpener Pro 3.0, Silver Efex Pro 2 si mai ales Viveza 2. Aceasta suita mi-a permis sa rezolv multe probleme de editare in diverse genuri de fotografie, fiecare gen cu specificul lui, cu problemele lui; macro, wildlife, peisaj, arhitectura, eveniment sau portret
Spre exemplu, in fotografia Wildlife am intalnit situatii imposibile cand un Puffin trecea in zbor printr-o zona aflata in umbra puternica, dar peste el cadeau raze puternice de lumina, care fortau la maxim senzorul camerei foto (Nikon D7000) si-mi ardeau zonele cu penaj alb imaculat de pe pieptul si capul pasarii. Am fost nevoit sa recurg la subexpuneri masive, cu peste -2 trepte. De aici a iesit un fisier extrem de dificil de procesat, diferentele intre zonele cu penaj alb si fundalul cu stanci negre in umbra erau de peste 10 trepte de expunere. Astfel aveam zgomot (noise) si zone arse puternic, probleme pe care le-am rezolvat cu Dfine si cu Viveza.
La peisaje am intalnit iar diferente mari intre zonele luminoase si cele intunecate, pe care le-am rezolvat in acelasi fel.
La portrete este o placere sa redai atmosfera frumoasa de la apus din cateva clicuri in Viveza
sau sa scoti un cadru diafan, in alb/negru, folosind Silver Efex Pro 2.
In cazul fisierelor cu zgomot puternic folosesc meru Dfine cu rezultate excelente.
Text si fotografii: Mircea Bezergheanu
Daca doriti sa incercati programele de editare oferite de Nik Software puteti sa descarcati variantele Trial de la adresa https://www.google.com/nikcollection.
foto, mircea, mircea bezergheanu, bezergheanu, editare, editare foto
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot