Fed Cup 2016: Romania-Cehia - de Ciprian Vladut
Pe 6 si 7 februarie 2016 a avut loc la Sala Polivalenata din Cluj Napoca, Turul I al Cupei Mondiale Fed Cup. In sistemul actual de joc, Echipa de Fed Cup a Romaniei a participat pentru prima data in Grupa Mondiala principala, adversara sa din primul tur fiind campioana ultimelor editii, Cehia. Pasionat de tenis, fotograful Ciprian Vladut a mers la Cluj pentru a urmari jocurile echipei noastre. Va invitam sa aflati de la Ciprian care a fost desfasurarea evenimentului si cum l-a abordat din punct de vedere fotografic:
Ma uit la tenis cam de pe cand aveam vreo 10 anisori si mai mereu am sperat ca o sa traiesc momentul in care voi putea sa admir un performer de pe melagurile noastre. Visul copilariei mele a fost sa ajung jucator profesionist, dar posibilitatile parintilor au fost limitate, asa ca a trebuit sa ma multumesc cu o racheta din lemn de la Reghin (le mai tineti minte?), cate o minge cheala si un zid de bloc fara geamuri in care sa bat cateva ore pe zi. Norocul meu a fost ca prietenul Daniel era la fel de impatimit ca mine, doi nebuni care s-au chinuit sa traseze cu vopsea conturul unui teren de tenis in spatele blocului, ba chiar am stat o vara intreaga sa impletesc un fileu din toate atele pe care le avea mama pe-acasa… ce sa-i faci, nu se prea gaseau de cumparat… Rudimentar, dar chiar si asa stateam in crapetul cel mare de la miezul zilei si jucam cate 5-6 ore, pana aproape de lesin. Anii au trecut, noi am crescut si ne-am schimbat, dar pasiunea pentru sportul alb a ramas acolo.
Dupa ce am privit prin vizorul camerei de fotografiat BRD Bucharest Open, editia 2014, mi-am zis ca ar fi frumos sa merg si la meciul de Cupa Federatiei de la Cluj, dintre echipele Romaniei si Cehiei, mai ales ca aveau sa fie prezente 3 jucatoare de Top 10, respectiv Simona Halep, Petra Kvitova si Karolina Pliskova.
Zis si facut, am impachetat echipamentul si am purces spre Cluj. Ce-am folosit? Al meu Nikon D750, alaturi de un NIKKOR AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VRII (multumesc, Radu), pe alocuri cu teleconvertor TC-20EIII, NIKKOR AF-S 14-24mm f/2.8G, Fisheye NIKKOR AF 16mm f/2.8D (multumesc din nou, Radu) si, cand a fost posibil, Nikon D4s + AF-S NIKKOR 400mm F2.8G ED VR de la un coleg binevoitor atasat unei agentii de presa, in momentele cand se ducea sa descarce cardurile si sa puna imaginile pe flux.
Echipele intra pe teren – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 190 mm, f/3.2, 1/500s, ISO 800
Festivitatea de deschidere – Nikon D750 + Fisheye NIKKOR AF 16mm f/2.8D @ f/3.2, 1/320s, ISO800
Echipa Romaniei – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 125mm, f/2.8, 1/500s, ISO800
Clujul l-am gasit primitor, ca intotdeauna, cu oameni faini si dornici de spectacol. Trebuie spus ca Sala Polivalenta vecina cu Cluj Arena e o adevarata bijuterie: simpla, cocheta, eficace si dedicata scopului pentru care a fost creata. Structurata pe mai multe nivele, cu ajutorul unui lift se poate ajunge inclusiv la terasa aflata chiar sub acoperis pentru o vedere de ansamblu, minunat punct de fotografiere, cu wide sau cu un super tele.
Intinsa pe durata a doua zile, partida dintre Romania si Cehia a constat in cinci meciuri, patru de simplu si unul de dublu, care s-a dovedit decisiv. Primul meci a opus-o pe Simona Halep Karolinei Pliskova, aducand si prima surpriza, jucatoarea noastra fiind invinsa in trei seturi, dupa ce il castigase pe primul. Situatia a fost echilibrata in aceeasi zi de Monica Niculescu, care a invins-o in meciul imediat urmator pe Petra Kvitova. A doua zi a inceput cu victoria Simonei asupra Petrei, Romania trecand pentru prima data in avantaj. A urmat meciul care a adus din nou egalitatea, Karolina Pliskova invingand-o pe Monica Niculescu. Meciul decisiv, cel de dublu, a fost fara istorie, echipa Cehiei fiind mult mai experimentata si mai sudata, aducand victoria oaspetelor in doua seturi.
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 195mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 195mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II + TC-20EIII @ 400mm, f/5.6, 1/500s, ISO3200
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/640s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII @ 170mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Simona Halep vs. Karolina Pliskova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Cum fotografiezi un meci de tenis? Trebuie spus ca fotografii acreditati au o zona dedicata, aflata la nivelul terenului, in dreptul fileului si pe partea opusa arbitrului de scaun. In multe situatii un teleobiectiv mediu este de ajuns, orice 70-200 facand treaba buna, insa pentru a surprinde cu adevarat emotia e nevoie de un ”tun” de 300 mm sau 400 mm. Lumina este aproximativ din belsug, alba, dificultatile fiind induse de reflexiile date de suprafata de joc, verde-albastra in acest caz. O setare corecta de white balance direct din aparat sau reglarea in post-procesare vor rezolva problema. Eu personal prefer ca in toate situatiile sa-mi setez manual balansul de alb, prin cateva cadre de test.
Norocul vremurilor in care traim e ca tehnologia ne permite sa lucram la valori ISO destul de ridicate (ISO 1600-3200 pentru D750), cu care putem obtine rezultate notabile. Fiind posesor de Nikon D800E inainte de Nikon D750, pot spune ca actuala camera exceleaza la capitolul sistem de focus (spre deosebire de D800E, care patina destul de mult), ISO (o treapta plina peste D800E) si la redarea culorilor de catre senzor. In opinia mea, senzorul de la D750 e poate cel mai bun pe care l-am intalnit pana acum si pot spune asta si prin prisma concertelor pe care le fotografiez, unde redarea culorilor e vitala. D750 exceleaza in a reda culorile dificile, fiind pentru prima data cand am putut vedea toate detaliile din zonele de rosu, de exemplu. Recunosc ca sunt curios de modul in care se vor prezenta noile modele, D5 si D500, dar asta urmeaza sa vedem in viitorul apropiat. Sperantele de mai bine sunt insa indreptatite.
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G VR II @ 200mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 195mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 190mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400mm f/2.8G @ f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400mm f/2.8G @ f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400mm f/2.8G @ f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II + TC-20EIII @ 250mm, f/5.6, 1/500s, ISO 3200
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400mm f/2.8G @ f/2.8, 1/800s, ISO1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II + TC-20EIII @ 380mm, f/5.6, 1/500s, ISO 3200
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400mm f/2.8G @ f/2.8, 1/1250s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S VR 400mm f/2.8G @ f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G VRII @ 112mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 185mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO 1600
Monica Niculescu vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II @ 145 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Pentru un meci de tenis, cele 6.5 fps ale lui Nikon D750 sunt relativ ok, avand in vedere ca rapiditatea jucatoarelor nu e aceeasi cu cea a masinilor de Fomula 1. Comparandu-l insa cu Nikon D4s, pare un pistol pe langa o mitraliera. D4s, cuplat cu 400 f/2.8 te face sa simti ca esti in alta liga, ca mai sus de atat nu se poate. 400 mm f/2.8 e atat de rapid, incat totul pare aproape instant, iar daca nu esti cu focusul unde trebuie, acesat zboara imediat in fundal. Modul in care separa subiectul de fundal e extraordinar, se poate vedea asta cu ochiul liber, comparand imaginile trase cu 70-200 mm VRII cu cele trase cu 400 mm.
In termeni de sensibilitate, am incercat ca la Nikon D750 sa nu sar de ISO 1600, sa folosesc teleconvertorul cat mai putin (cand am fost nevoit sa ma duc la 3200 ISO), iar la Nikon D4s am mentinut constant la ISO 2500. Diafragma a fost mereu deschisa la maxim, 2.8 sau 5.6, dupa caz. Ca timp de expunere, am variat intre 1/250s-1/1250s la Nikon D750 si am mentinut constant la 1/2000s la D4s.
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 170 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Simona Halep vs. Petra Kvitova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Ca sansele de a prinde ceva spectaculos sa fie maxime, fazele jocului trebuie urmarite cu atentie, de exemplu la serva, cand ar fi bine sa incepi sa declansezi de cand jucatoarea arunca mingea in sus si pana dupa ce mingea a zburat din racheta. Sau daca jucatoarea pe care o fotografiezi e la primire, asculti un pic mingea, pentru a sti cand a pornit din racheta opozantei, si declansezi cand vezi ca jucatoarea pe care o urmaresti incepe sa actioneze pentru a lovi. In aceste momente nu mai tii cont de shutter si de cate cadre vei consuma, tragi fara mila pentru a prinde momentele decisive. De asemenea, daca jucatoarea pe care o urmaresti castiga punctul, e bine sa tragi in continuare, pentru ca de cele mai multe ori isi va manifesta bucuria in mod spectaculos. Cu siguranta totul vine prin exercitiu si, trebuie sa recunoastem, prin noroc. Dar daca perseverezi si ramai concentrat, cu siguranta ca poti directiona dramul de noroc pe care-l are fiecare spre mai bine.
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Monica Niculescu vs. Karolina Pliskova – Nikon D4S + Nikkor VR 400 mm f/2.8G @ f/2.8, 1/2000s, ISO2500
Andreea Mitu/Raluca Olaru vs. Karolina Pliskova/Barbora Strycova – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 165 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Bucuria victoriei – Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 175 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Acestea fiind zise, nu ramane decat sa urmaresti cat mai concentrat reactia jucatoarelor si miscarea lor din teren. In functie de echipamentul avut la dispozitie, poti lucra mai strans (imaginile sunt mai spectaculoase) sau opta pentru cadre mai largi. Dezavantajul in aceste situatii este ca, avand mereu aparatul la ochi, nu vei putea urmari meciul de tenis ca un spectator din tribune. Vei fi mereu cu ochii doar pe una din jucatoare, urmarind cadrul perfect. Senzatia de a fi acolo este extraordinara, as propune un rand de aplauze pentru publicul de la Cluj, care a fost extrem de civilizat si a sustinut echipa Romaniei in toate momentele, chiar si cele mai grele, iar la final a aplaudat cu fair play victoria Cehiei.
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII + TC-20EIII @ 260 mm, f/5.6, 1/500s, ISO4000
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 70 mm, f/2.8, 1/250s, ISO800
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/400s, ISO1600
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/800s, ISO1600
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII + TC-20EIII @ 400 mm, f/5.6, 1/250s, ISO3200
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/320s, ISO1600
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII + TC-20EIII @ 400 mm, f/5.6, 1/250s, ISO3200
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/640s, ISO1600
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII + TC-20EIII @ 195 mm, f/5.6, 1/200s, ISO3200
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII + TC-20EIII @ 240 mm, f/5.6, 1/200s, ISO3200
Nikon D750 + Nikkor fish-eye 16 mm f/2.8D @ f/4, 1/320, ISO1600 (HDR din 3 cadre)
Nikon D750 + Nikkor 14-24 mm f/2.8G @ 14 mm, f/4, 1/250s, ISO1600 (panorama din 27 de cadre verticale)
Nikon D750 + Nikkor 70-200 mm f/2.8G VRII @ 200 mm, f/2.8, 1/640s, ISO1600
fotografii, nikon d4s, nikon d750, cluj napoca, af-s nikkor 400mm f/2.8g ed vr, ciprian vladut, nikkor af-s 70-200mm f/2.8g ed vr ii, teleconvertor tc-20e iii, nikkor af-s 14-24mm f/2.8g, fisheye nikkor af 16mm f/2.8d, fed cup, tenis, simona halep
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot