Studiu Nikon - Diferenta dintre fotografii profesionisti si cei amatori
Auzim des persoane care spun despre cineva ca are simt fotografic – insa ce inseamna acest lucru? Se poate deprinde pe parcurs sau ne nastem cu el?
Nikon a lucrat cu una dintre cele mai importante agentii de cercetare in domeniul estimarii directiei privirii umane – Eyetracker – pentru a analiza privirea diferitelor categorii de fotografi profesionisti in timp ce se pregateau sa fotografieze si in timpul fotografierii propriu-zise. Rezultatul a fost comparat cu modalitatea in care un fotograf neprofesionist efectua acelasi tip de fotografie.
Profesionistii alesi de Nikon sunt experti in domeniilor lor. Andreas Schmidt este un fotograf de origine germana, specializat in fotografia de arhitectura si de calatorie. A publicat doua carti de fotografie, prima a fost despre una dintre cele mai cunoscute destinatii turistice: Las Vegas, iar cealalta este despre cartierul financiar al Londrei, The City. Laurent Baheux este un fotograf francez de natura si de animale, care si-a petrecut opt ani in Africa, fotografiind flora si fauna. Duncan Soar este un fotograf britanic de evenimente, care lucreaza de obicei la ceremonii, evenimente corporatiste si petreceri private. Will Painter este un fotograf amator, are ca hobby fotografia, insa nu a avut niciodata parte de pregatire oficiala in domeniu. Precum multi amatori, si-a dobandit experienta si tehnicile exersand si invatand din greseli.
Sedinta de fotografie de calatorie s-a tinut intr-un loc plin de turisti, fotograful de natura ales de noi a vizitat o zona impadurita, iar fotograful de evenimente a ramas intr-un bar cu multi clienti. Toti profesionistii nostri au facut fotografiile alaturi de amator, in aceleasi conditii, utilizand acelasi aparat foto, un Nikon D3200.
Am analizat modalitatile in care fotografii profesionisti si cei amatori fotografiaza in fiecare situatie, pentru a identifica diferentele si pentru a obtine mai multe informatii despre ce inseamna simtul fotografic.
Iata concluziile:
Nu va grabiti: profesionistii isi aloca de trei ori mai mult timp decat un amator.
Fotografii profesionisti isi aloca mult mai mult timp pentru o fotografie reusita: in cautarea celui mai bun unghi, profesionistii surprind cadrul pe care il considera cel mai potrivit dupa 10 - 10,45 minute. Media pentru cele trei situatii diferite a fost de 10,22 minute. Adica de trei ori mai mult decat amatorul nostru care a inregistrat o medie de 2,43 minute de cautare in cele trei situatii pentru a obtine cea mai buna fotografie. Cea mai lunga durata a fost de 3,30 minute.
Am obtinut rezultate asemanatoare atunci cand am analizat cat de mult le ia fotografilor sa faca fotografia odata ce au gasit unghiul potrivit. In medie, profesionistii au stat cu 15 secunde mai mult decat amatorul pana sa identifice si sa prinda cele mai interesante elemente ale cadrului. Acest lucru s-a dovedit a fi important in special in cazul fotografiei de eveniment.
Will Painter - cadru de calatorie
Andreas Schmidt - cadru de calatorie
Duncan Soar explica, „cheia succesului fotografiei de eveniment este sa va asigurati ca oamenii din cadru sunt interesanti si ca prind viata in imaginea dumneavoastra. Desi poate fi destul de usor sa gasiti o compozitie buna, poate dura mai mult sa surprindeti momentele expresive ale subiectul dumneavoastra, spre exemplu, atunci cand cineva rade. De obicei trebuie sa astept ceva timp pana ajung la acel moment.”
In medie, Duncan a petrecut cu 22 de secunde mai mult la fiecare cadru spre deosebire de amatorul nostru care a petrecut in total 3,20 de minute pentru a obtine fotografia finala.
Faceti mai multe fotografii: profesionistii fac de trei ori mai multe fotografii ale unui cadru
E foarte probabil sa va concentrati asupra unei singure scene pe care o considerati cea mai buna pentru cadru, ratand in acest timp alte oportunitati excelente. In cele trei situatii, profesionistii au luat in considerare mai multe cadre decat amatorul, cel din urma luand in considerare opt cadre potentiale, fata de 29 ale profesionistului. Asta inseamna de 3,5 ori mai multe sanse de a obtine fotografia excelenta a unui singur cadru.
Acest lucru s-a observat cel mai clar in fotografia de calatorie, cand amatorul a luat in considerare doar doua cadre, fata de profesionist, care a analizat 12. De asemenea, profesionistii au fost foarte minutiosi, acordand atentia necesara tuturor elementelor cadrului. Inainte de a alege cel mai bun cadru, amatorul a privit doar in jurul sau, fara a lua atent in considerare optiunile diferite sau fara a petrece timp destul pentru a cauta alte unghiuri.
Uitati-va in sus, in jos, in spate si dedesubt
Una dintre cele mai evidente diferente dintre fotograful amator si cel profesionist a fost cand acestia au cautat si au pregatit cadrul. Profesionistii au incercat orice unghi posibil: de exemplu, fotograful de calatorie s-a dus in spatele unor colibe de pe plaja pentru a cauta ceva interesant de fotografiat, iar fotograful de peisaje a iesit de pe carare prin tufisuri pentru a surprinde un cadru mai obscur cu imprejurimile. Fotograful de evenimente s-a uitat chiar si la tavanul locului din care a facut fotografiile pentru ca avea un arc despre care a considerat ca ar putea sa incadreze bine fotografia.
Will Painter - cadru de eveniment
Duncan Soar - cadru de eveniment
Este important sa cautati in continuare. Este usor sa identificati doua zone diferite pe care sa va concentrati si apoi sa nu luati in seama restul. Atunci cand va plimbati intre doua zone diferite, pastrati privirea sus si uitati-va in jur, nu va folositi de acest timp pentru a va uita la cadrele pe care le-ati surprins deja. In timpul sedintei foto, profesionistii au petrecut mai mult timp prin zona, analizand situatia si cautand un cadru potrivit, in timp ce amatorul s-a uitat exclusiv in directia de mers sau catre ce dorea sa fotografieze.
Andreas Schmidt: „Daca analizati cu atentie situatia si o analizati din toate unghiurile, veti putea descoperi un cadru care ofera o perspectiva interesanta asupra zonei in care fotografiati. Acest lucru este cu adevarat important atunci cand incercati sa fotografiati scene din viata de zi cu zi, pentru ca acestea dau originalitate fotografiei.”
Mai putin inseamna mai mult
Imaginile finale ale profesionistilor se concentreaza pe un anumit element, in timp ce amatorul a incercat sa fotografieze toate elementele cadrului. Profesionistii au petrecut mai mult timp pentru a identifica cele mai interesante aspecte si pentru a evalua cel mai bun unghi care le-ar putea surprinde.
Lucrati cu ce aveti la indemana
Profesionistii s-au adaptat foarte rapid la conditiile fiecarei situatii si au folosit fiecare element in avantajul lor. Fotograful de calatorie a pus in contrast colibele de plaja de culori aprinse cu starea mohorata a vremii si a explorat combinatia dintre structurile naturale si cele artificiale. Acesta a luat in considerare si diverse cadre cu umbrele care ofereau o forma interesanta unei imagini, de altfel simple.
Laurent Baheux: „Indiferent de locul unde fotografiati, trebuie doar sa priviti si dincolo de subiectul fotografiei, la zona din jur si elemente care o influenteaza, precum lumina naturala. Pentru ca mereu fotografiez in exterior, imi place sa caut raze de lumina care cad peste copaci, creand un efect minunat atunci cand se reflecta in lacuri si frunze.”
Fotograful amator, Will Painter comenteaza experimentul: „A fost foarte interesant sa imi dau seama ca felul in care aleg cadrul este atat de diferit fata de cum procedeaza un profesionist. Abordarea stiintifica chiar m-a ajutat sa inteleg ce greseam si cum m-as putea imbunatati; sfaturile simple, precum sa imi aloc mai mult timp pentru a alege cadrele si sa iau in considerare intreaga scena din fata mea, conteaza foarte mult.”
Will Painter - cadru de natura
Laurent Baheux - cadru de natura
Iata si cateva sfaturi care sa va ajute sa va dezvoltati propriul simt fotografic:
Sfaturi referitoare la fotografia de calatorie de la Andreas Schmidt
Fotografia este umanizata daca fotografiati si trecatorii, insa daca fotografiati un element arhitectural impresionant, reglati viteza de declansare la 1/8 sau 1/15 dintr-o secunda: acest lucru va face ca oamenii in miscare sa para usor incetosati. Va recomand sa utilizati un trepied pentru aceasta tehnica
Contrastul dintre formele artificiale si cele naturale face compozitia fotografiei mult mai interesanta
Incercati unghiuri diferite, astfel totul poate parea mai obscur sau neobisnuit; spre exemplu, incercati sa faceti fotografii de pe podea, astfel incat sa va uitati in sus la subiect
Aparatul de fotografiat Nikon D3200 va poate asigura un plus de creativitate prin intermediul modului de efecte speciale, de la efectul de miniaturizare la culorile selective. Filtrele vor da o nota personala imaginii finale, fie ca adaugati un filtru cald, fie unul soft
Sfaturi referitoare la fotografia de natura, de la Laurent Baheux
Cateodata nu aveti la dispozitie suficient timp pentru a surprinde cadrul perfect, mai ales in cazul animalelor salbatice
Nu trebuie mereu sa incadrati toate elementele, focalizati pe o portiune mai mica, spre exemplu un copac sau un petec de apa si transformati-o in punctul central
Nu trebuie sa va fie frica sa va apropiati, cativa pasi in fata pot sa faca diferenta. M-am plimbat destul de mult timp printre tufisuri pentru a face fotografia pe care o doream
Profitati de inteligenta integrata in aparatul dumneavoastra. Nikon D3200 dispune de sistemul automat de recunoastere a scenei care va analiza meticulos cadrul pe care urmeaza sa il fotografiati si va regla focalizarea, expunerea si balansul de alb pentru a obtine rezultate optime
Sfaturi referitoare la fotografia de evenimente de la Duncan Soar
Expresia de pe fata oamenilor este importanta, trebuie sa asteptati si sa va dati seama ce anume il face pe subiectul fotografiat sa rada sau sa zambeasca
Faceti multe fotografii pentru ca nu va puteti controla subiectul cand sunt oameni implicati
Pentru a da profunzime fotografiilor, nu va concentrati pe o multime de oameni, ganditi-va la pozitia acestora in relatie cu alte grupuri din cadru
Puteti sa le cereti sa se miste pentru a obtine compozitia dorita
Odata ce ati identificat subiectul, incercati sa faceti fotografii din toate perspectivele, puteti sa experimentati privind in jurul subiectului, pentru a va putea asigura ca faceti fotografia din unghiul potrivit
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot