Meniul de utilizare - Interfata grafica incorporata in COOLPIX A va fi imediat recunoscuta si apreciata de orice utilizator de DSLR. Oricine a folosit un DSLR Nikon se va bucura sa regaseasca acelasi meniu de utilizare si comenzi la COOLPIX A.
Asa cum ne-a obisnuit Nikon la aparatele sale DSLR, prin apasarea butonului "i" se afiseaza pe ecran un meniu de schimbare a celor mai folosite functii si informatiile despre setarile utilizate, cum ar fi timpul de expunere, diafragma, nivelul de energie din acumulator, numarul de cadre disponibile etc. Navigarea prin acestea se face cu ajutorul rotitei de pe partea posterioara a aparatului, iar schimbarea valorilor prin folosirea butonului OK.
Iar meniul de utilizare este cel mai modern si simplu de utilizat, cel prezent in gama actuala de aparate Nikon DSLR.
Modurile de fotografiere - COOLPIX A este dotat cu modul complet manual de fotografiere, precum si cu cele semi-automate, cum ar fi prioritate de diafragma, de timp de expunere sau programat auto. Exista si un mod Auto, Scena, precum si doua pozitii U1 si U2 personalizabile. Dovada ca acest aparat se indeparteaza oarecum de celelalte clase de aparate din gama COOLPIX e faptul ca ii lipseste modul Easy Auto cu detectarea si selectia automata a scenei.
La acest aparat intalnim optiunea Auto ISO, introdusa recent in gama noua Nikon DSLR. Atunci cand e selectata, Auto ISO va anula setarea manuala a ISO, daca sistemul considera ca nu se poate realiza o expunere corecta. Se poate specifica sensibilitatea maxima si timpul de declansare. Aceasta este o optiune extraordinara deoarece ofera atat control complet, dar si siguranta obtinerii intotdeauna a unor fotografii corect expuse.
O alta optiune foarte practica comuna la DSLR si care a fost introdusa si la COOLPIX A este intervalometrul. Chiar si functionarea sa e identica cu cea a DSLR-urilor - se poate selecta numarul declansarilor, intervalul dintre ele si de asemenea se poate intarzia momentul inceperii fotografierii.
Mai jos puteti vedea un scurt timelapse realizat cu intervalometrul din COOLPIX A; acesta a fost recompus din 62 de cadre, la un interval de 15 secunde.
Ne-a placut mult si auto bracketing-ul inclus, pentru expunere, balansul de alb si pentru Active D-Lightning. Acesta e limitat la 3 cadre cu trepte de la 0.3V pana la 2EV. Insa functionarea sa e impecabila si dupa numeroase teste putem spune ca am obtinut rezultatele dorite de fiecare data.
Mai jos aveti doua exemple de utilizare a auto bracketing-ului:
Ulterior, in Adobe Photoshop sau alt software asemanator putem combina cele trei imagini obtinute astfel si avem posibilitatea sa cream o imagine HDR foarte reusita, cu un echilibru foarte bun intre intensitatea culorilor, tonalitatile reproduse in zonele cu iluminare diferita ale cadrului, precum si nivelul zgomotului de imagine sau pixelarea aferenta aparruta inevitabil in crearea imaginilor HDR:
Active D-Lightning - Mai jos puteti vedea o demonstratie a performantelor functiei Active D-Lightning si a dinamicii gamei de tonalitati - in primul rand puteti vedea o serie de 5 imagini cu cele 5 nivele ale ADL disponibile in COOLPIX A:
ADL off
Urmatoarele imagini demonstreaza cat de mult se poate recupera din fisierul RAW multumita ADL, rezolutiei si performantei sistemului EXPEED 2.
Low
Normal
High
Extra-High
Imaginea originala, cu AD-L dezactivata:
Imaginea cu AD-L pe nivelul High, iar apoi s-au efectuat cateva ajustari minime in View NX 2 – luminozitate -14, highlight protection 80, D-Lightning HS 60.
Modul Scena - Aparatul mai este dotat cu 19 moduri Scena, ce pot fi selectate dupa ce rotita de schimbare a modurilor de fotografiere este adusa in pozitia corespunzatoare. Acestea sunt: Portret, Peisaj, Copii, Sport, Apropiere sau Portret de noapte. Acestea dau de obicei rezultate foarte bune pentru cei carora le lipseste experienta in a folosi reglajele manuale sau semi-automate.
Monocrom – COOLPIX A reproduce foarte frumos tonalitatile de gri si gradientele complexe dintr-o astfel de imagine:
Macro – pentru functia Macro exista o pozitie dedicata pe selectorul modurilor de focalizare, situat jos pe partea laterala stanga, respectiv la mijloc, intre focalizarea automata si cea manuala. Am testat intensiv aceasta functie, insa ea nu este neaparat un macro adevarat, rata de reproducere fiind mai mica decat cea macro specifica 1:1; vorbim mai degraba despre close-up. Totusi este foarte utila, pentru ca ne ajuta sa focalizam mai rapid si mai usor la distante mici (peste 10cm), iar fundalul este mai neclar, ajutandu-ne sa evidentiem mai mult subiectul. Aceasta functie e intensificata si redata in mod pozitiv si datorita lipsei filtrului low-pass si, ca o consecinta directa, datorita cresterii acuratetii detaliilor. Aveti mai jos cateva exemple de close-up-uri realizate cu modul macro.
Calitatea imaginii
COOLPIX A ofera posibilitatea realizarii unor imagini foarte bune, cu multe detalii si culori superbe, folosind direct setarile si reglajele aparatului, fie ca fotografiem in format JPEG sau RAW:
Sensibilitate la lumina ISO ridicata (100-6.400) (se poate extinde manual pana la 25.600 cu ajutorul setarii Hi 2): permite timpi de expunere mai scurti pentru imagini detaliate cu zgomot minim.
La valoarea ISO cea mai mica, COOLPIX A ofera o calitate impresionanta a imaginilor in format JPEG, iar reproducerea detaliilor este foarte ridicata. Zgomotul de imagine este imperceptibil intre valorile ISO 100-400 si abia incepe sa fie vizibil la ISO 800. Incepand cu ISO 1600 acesta isi face aparitia, insa reproducerea detaliilor este in continuare foarte buna. Functia de reducere a zgomotului de imagine la valori ISO ridicate isi face treaba foarte bine si ne ajuta sa obtinem imagini foarte bune, in conditii de luminozitate scazuta, atunci cand fotografiem din mana la ISO peste 1000. La ISO 3200 incep sa dispara detaliile foarte fine, insa efectul general nu ne afecteaza foarte mult perceptia. Peste ISO 6400 zgomotul de imagine devine foarte vizibil, iar prin functia de reducere a acestuia incep sa se piarda din detalii. Valori peste ISO 12.800, pana spre 25.600 ar trebui considerate solutii de urgenta, insa chiar daca rezolutia imaginii scade si zgomotul are efect asupra culorilor, imaginile inca sunt destul de bune pentru a fi folosite in printuri de mici dimensiuni sau pentru distribuirea in retele sociale.
Click pe imaginea de mai sus pentru a vedea toate valorile ISO
Obiectiv fix NIKKOR cu unghi larg, de 18,5 mm si cu f/2.8 (echivalent cu 28 mm): obiectivul lui COOLPIX A este unul special, iar prin constructia tandemului senzor-obiectiv ne dam seama de importanta pe care Nikon a acordat-o acestui aparat. In primul rand, e bine sa stim ca obiectivul contine 7 elemente aranjate in 5 grupuri, iar unul dintre elemente este asferic. Obiectivul este pozitionat foarte aproape de senzor, ceea ce ar fi putut cauza mari probleme. Insa Nikon le-a depasit prin aplicarea unui filtru antireflex direct pe senzor; apoi, microlentilele senzorului au fost create special pentru a face fata unghiurilor ascutite din care lumina ajunge pe el, printr-un obiectiv atat de superangular. Totusi se poate observa o oarecare vignetare spre colturi, mai ales la valori ale diafragmei mai mari de f/8.
Diafragma este alcatuita din 7 lamele, iar impreuna cu unitatea obturatorului creaza un ansamblu ce asigura o declansare silentioasa. Cele 7 lamele asigura un bokeh placut si permite obtinerea unor imagini in care sursele luminoase, fie ca e vorba de soare sau de surse de lumina artificiale, prezinta o superba coroana de raze luminoase foarte bine individualizate si estetice, asa cum puteti vedea in exemplele de mai jos:
f/2.8
f/8
f/14
f/22
Unul din marile atu-uri ale lui COOLPIX A este si modul in care reproduce culorile, naturale, stralucitoare si cu un bun contrast, chiar cu setarile implicite ale aparatului, in modul Standard Picture Control. Iar balansul de alb automat se comporta foarte bine in majoritatea situatiilor de iluminare. Si sistemul de masurare matriceal se descurca excelent cu diverse surse de lumina si situatii de contrast ridicat; are o oarecare tendinta de a subexpune imaginile, insa aceasta este foarte intalnita la multe alte sisteme de masurare, si nu poate sa fie decat util, deoarece inseamna ca vom avea toate detaliile in zonele supraeexpuse. Oricum functia de Active D-Lightning, fotografierea in format RAW NEF si post-procesarea in Capture NX 2 fac minuni si ne pot salva din majoritatea situatiilor complicate, acolo unde avem de-a face cu cadre complexe, iluminate diferit.
dslr, review, dx, nikon coolpix a
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot