Bogdan Panait: scurta recenzie a obiectivului AF-S NIKKOR 85mm f1.4G
Acum doua zile am avut ocazia sa folosesc noul si proaspat anuntatul AF-s 85 f1.4 G Nano de la Nikon. Cateva caracteristici ale acestuia, adica: special conceput pentru portret, cu o deschidere maxima de 1.4, lentile tratate special dar mai ales un pret anuntat de aproximativ 1600 de euro in Europa il plasaseaza in clasa obiectivelor care se adreseaza mai degraba profesionistilor decat amatorilor de fotografie.
Urmasul ‘tehnologic’ firesc, daca ne raportam la noile tendinte manifestate in linia obiectivelor Nikon, al deja vechiului AF-D 85/f1.4, noul AF-S aduce din punct de vedere tehnic cateva imbunatatiri care vor cantari foarte greu in decizia de achizitie a acestuia. Corpul obiectivului este construit din aliaj de magneziu si este etansat impotriva prafului si a umezelii, lentilele sunt acoperite cu nanocristale, are un motor silentios (SWM) si este un obiectiv de tip G, ceea ce inseamna ca nu dispune de inel de diafragma. Este un pic mai greu decat vechiul AF-D, diafragma este formata tot din noua lamele dar, judecand dupa un aspect pe care il voi aminti mai tarziu in text, pare a avea o formula optica diferita. Cam acestea sunt detaliile tehnice, importante desigur, dar care vin doar ca aspecte secundare in decizia de achizitie, ceea ce conteaza cel mai mult fiind performantele reale.
Este vorba in mod evident de un obiectiv special conceput pentru portret si studio. Deschiderea maxima de 1.4 permite fotografierea un lumina naturala de aproape doua ori mai slaba decat mult mai ieftinele si mai vandutele ‘fixe’ de 1.8, dar principalul aspect de luat in seama este capacitatea de detasare a subiectului de fundal si modul in care acesta din urma este reprodus in fotografie. Dealtfel, aceasta mi s-a parut o diferenta importanta intre AF-S si predecesorul sau, calitatea bokeh-ului fiind mult superioara in cazul noului 85 mm, fara linii putrnice de contrast, fara deja celebrele ‘cerculete’ si mult mai aproape de ceea ce-si doreste aproape orice fotograf de portret. Se spune cam peste tot ca acesta este un aspect care tine numai de numarul de lamele ale diafragmei, fara nicio referire la formula optica a obiectivului desi aceasta este cea care influenteaza in mod decisiv redarea zonelor din afara planului de focalizare.
Obiectivul se echilibreaza foarte bine cu un Nikon D700 cu grip. De aproape 600 de grame, nu este tocmai usor dar in niciun caz nu se poate spune ca este greu sau ca ar dezechilibra cumva ansamblul aparat-obiectiv. Nu am simtit ca ar fi nevoie de deja obisnuita stabilizare (vorbim totusi de 85 de mm) si am reusit, cu putina atentie, sa realizez cadre perfect clare si la timpi mai lungi decat 1/50 secunde. Inelul de focalizare manuala poate fi folosit in orice moment iar deschidera de 1.4 se face simtita si in ceea ce priveste punera la punct manuala.
Contrastul obtinut este superb. Fara nicio ajustare prealabila a caracteristicilor de contrast sau saturatie disponibile in aparat, fotografiile sunt pur si simplu superbe. Am observat o usoara tendinta de subexpunere si nu este vorba de clasica tendinta a aparatelor Nikon ci de o diferenta in expunere fata de celelalte obiective pe care le folosesc. Un aspect total neglijabil cred, pentru ca fiecare fotograf isi dezvolta propria metoda de apreciere a luminii sau de expunere si se adapteaza acesteia.
Rezolutia (sau claritatea) imaginii, ceea ce in discutiile colocviale si lejere se cheama ’sharp’ este excelenta, de asemenea. Ar fi de punctat un aspect aici, deoarece nimeni nu isi cumpara un obiectiv de 1600 de Euro si cu deschidere maxima de 1.4, pentru a-l folosi exclusiv la f/5.6 sau f/11. Cu totii ne asteptam sa fie perfect utilizabil la f/1.4 sau f/2.8, adica exact acolo unde acest tip de obiective fac diferenta. Se cunoaste deja modul in care rezolutia depinde de diafragma si este de asteptat ca maximul acesteia sa se atinga in jurul valorii de f/5.6 sau chiar f/4. Imi permit sa presupun insa ca, in afara unor situatii speciale sau impuse, obiectul va fi in general folsit cu deschideri mai mari, de la maximum catre f/2.8. Iar in aceasta zona, fara doar si poate, se comporta excelent.
Nu este obiectivul perfect. Exista aberatii cromatice, rezolutia la colturi este mai slaba decat in centru dar, aspect important din punctul meu de vedere, se pare ca nu exista aberatii cromatice longitudinale . Toate aceste ultime aspecte sunt insa, in ceea ce ma priveste, marginale si nu au in niciun caz suficienta forta pentru a face pe cineva care-si doreste acest obiectiv sa se razgandeasca.
In concluzie: este un obiectiv de cinci stele. Ca orice neprofesionist (sau fotograf de palcere), mi-as fi dorit ca pretul sa fie mai mic. Sunt convins insa ca acesta se plaseaza in zona corecta a valorii, dupa cum sunt la fel de convins ca, in timp, se va modifica in favoarea cumparatorilor. Pentru mine, a-l folosi, chiar si pentru atat de putin timp, a fost o adevarata incantare.
af-s, bogdan, bogdan panait, panait, obiectivului
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot