Fotografii GSP, membri NPS, in actiune cu echipament profesional Nikon
De curand am avut placerea sa asistam 3 dintre fotografii de la Gazeta Sporturilor, toti membri NPS (Nikon Professional Services) cu ocazia celor doua meciuri desfasurate recent pe Arena Nationala din Bucuresti, respectiv cel dintre Romania si Ungaria, precum si Romania – Turcia.
Ne-a interesat in special fluxul de lucru al acestor fotografi si trebuie sa marturisim ca am fost impresionati de profesionalismul si experienta pe care o au acestia atat in utilizarea echipamentelor Nikon, cat si in realizarea sarcinilor pe care le au de indeplinit la astfel de evenimente. Mai jos va descriem cum se desfasoara in detaliu activitatea fotografilor GPS, sub forma unui interviu cu Cristian Preda, unul dintre cei trei fotoreporteri GSP.
Nikon: Cum va pregatiti inainte de un meci de fotbal, imediat de cum aflati de el?
Cristian Preda: Nu ma pregatesc in nici un fel. Sunt doar atent sa nu uit vreo piesa de echipament de care as avea nevoie, in functie de ce imi propun sa fotografiez.
Nikon: Cu cat timp inainte de inceperea meciului intrati pe peluza?
Cristian Preda: Depinde de partida. Daca este una cu miza, importanta, sau careia i se da o atentie mare, este posibil sa ajung la stadion si cu 2 ore in avans. Sau cu 30 de minute. In general, iau in calcul si situatiile neprevazute, precum ambuteiaje, aglomeratie la porti, un jandarm zelos caruia trebuie sa ii explici de ce iti tii cheile de la casa in buzunarul de la pantaloni, etc. In general iau in calcul sa fiu pe gazon cu putin timp inainte sa iasa echipele la incalzire.
Nikon: Cum va impartiti sarcinile, respectiv cum decideti cine sta intr-un punct anume?
Cristian Preda: De cele mai multe ori tragem la sorti sau dam cu banul.
Nikon: Ce alte echipamente va sunt necesare?
Cristian Preda: Echipamentul pe catre il am nu inseamna ca il si voi folosi mereu. Uneori folosesc un 15 mm, de multe ori as folosi un aparat foto controlat remote, amplasat in spatele portii. In general, 2 aparate foto si 3 obiective reprezinta trusa uzuala a fotoreporterilor de sport. Adica: Nikon D4, AF-S NIKKOR 24-70mm F/2.8G ED, AF-S NIKKOR 400mm F/2.8G ED VR, AF-S NIKKOR 70-200mm F/2.8G ED VR II.
Nikon: Fotografiati si oamenii din tribune sau scene diverse, in afara de meciul de fotbal propriu-zis?
Cristian Preda: In momentul cind sunt in locatia respectiva devin atent la orice si oricine se afla in preajma care poate constitui o stire, un eveniment. Inteleg si accept ca spectatorii fac parte din joc si iau parte la joc. Se intimpla evenimente si in afara dreptunghiului verde. De exemplu, la meciul de inaugurare a stadionului National, jandarmii aruncau la cos drapelul national; alte situatii interesante sunt cele in care spectatori arunca cu scaune in teren sau obiecte care pot lovi jucatorii sau arbitrii, suporteri care organizeaza coreografii minunate, spectatori vopsiti pe fata, copii si parinti, altercatii in tribune ... momente care fac parte din ilustratia unei partide. Fazele de joc fac parte din ilustratia jocului in sine, insa cele enumerate mai sus ilustreaza evenimentul pe de-a-ntregul.
Nikon: Ce fel de fotografii trebuie sa trimiteti in prima parte a meciului?
Cristian Preda: Foarte importanta este ora de incepere a partidei. Daca este o ora tarzie esti obligat sa te misti repede. Importanta partidei impune si un spatiu adecvat si necesar. Daca este o partida care se va intinde pe un numar mai mare de pagini, cel putin 2-3 pagini vor fi ilustrate cu fotografii surprinse inainte de startul jocului si posibil prima repriza, urmind ca la finalul jocului ele sa fie inlocuite. Pe scurt, se face o editie care acopera, ca distanta, zonele apropiate orasului in care se tipareste ziarul. Aceasta "tactica" este conditionata de tipografie, de orele de plecare ale trenurilor catre orasele indepartate si de preluarea ziarelor de catre difuzorii locali.
Nikon: De cate ori pe parcursul unei reprize de meci va sunt cerute fotografii de la redactie?
Cristian Preda: Foarte rar, in special in repriza secunda se intimpla sa iti ceara un personaj sau un moment anume daca cumva nu ai fost destul de dibaci ca sa le anticipezi nevoile. In timp, iti educi instinctul de a sti ce sa trimiti si sa anticipezi nevoile redactiei in ilustrarea evenimentelor din timpul jocului. Oricum trimiti cat de repede poti orice imagine care este mai buna decit cele trimise anterior, cele care schimba rezultatul de pana atunci sau pot constitui subiecte relevante. In timp se formeaza unele mecanisme, apare rutina.
Nikon: Ce fel de carduri de memorie folositi? Ce viteza de scriere au?
Cristian Preda: Prefer sa investesc in carduri rapide si cu o capacitate destul de generoasa, dar nu foarte mare. Cele cu 8GB sau 16GB sunt cele mai indicate.
Nikon: Cum se face selectia fotografiilor: le selectati direct din aparat sau pe laptop?
Cristian Preda: Rar editez din camera pentru ca editarea serioasa o fac la 2-3 zile dupa eveniment. Prefer sa fiu atent si concentrat la ceea ce am de fotografiat. Poti pierde imagini bune facand un lucru pe care il poti face in conditii mai bune pe un ecran mare.
Nikon: Prelucrati fotografiile sau le trimiteti neprelucrate?
Cristian Preda: Niciodata nu prelucrez imaginile pe care le trimit la ziar sau pe cele pe care le salvez in arhiva. Datoria mea este de a surprinde fotografii, iar in redactie este un profesionist in prelucrarea fotografiilor care o face mult mai bine pe un monitor de 24 sau 27 de inchi, calibrat cu profilul de culoare cerut de tipografie. Cand te afli pe teren timpul este vital. Nu intotdeanua ai acces la o sursa de curent, bateria nu tine o vesnicie, conditiile de lumina nu sunt cele mai bune ca sa poti vedea bine pe un ecran de laptop.
Nikon: Ce fel de prelucrari aplicati?
Cristian Preda: Doar un crop,eventual. Daca se considera prelucrare.
Nikon: Fotografiati dintr-un punct fix sau va deplasati?
Cristian Preda: Intodeauna de la punct fix. Ma deplasez doar ca sa schimb unghiul sau zona de lucru. Sunt evenimente la care trebuie sa te deplasezi si altele la care nu te poti misca din loc. Crezi ca in timpul unui meci de tenis te poti misca ca pe un stadion de fotbal? Si daca te misti, de cele mai multe ori o faci cu un motiv. La mine se mai intimpla sa o fac si instinctual.
Nikon: Care distante focale vi se par cele mai potrivite pentru a fi folosite la fotografierea unui meci de fotbal pe Arena Nationala?
Cristian Preda: Nici una. Toate focalele sunt potrivite pentru tipul respectiv de faza de joc sau pentru un personaj anume. Sunt faze de joc care se petrec la mijlocul terenului si altele care se petrec in careul de 6 m. Si pentru fiecare ai vrea sa folosesti un obiectiv corelat cu distanta respectiva. Adica un 400 mm sau un 70-200 mm. Sau un 24 mm daca esti in spatele portii la un penalty sau un 600 mm daca la aceeasi faza esti la poarta cealalta.
Nikon: Toti fotografii vin cu aceleasi echipamente foto sau ele variaza?
Cristian Preda: La multi dintre fotografi echipamentul nu difera decat ca numar de obiecte. Si evident nu toti isi permit sa cumpere ce-i mai bun.
Nikon: Toti fotografii folosesc aceleasi unghiuri de fotografiere si au aceeasi tehnica?
Cristian Preda: Unghiurile nu sunt foarte multe, dar uneori un singur unghi iti poate oferi o imagine mai buna decat a celui de langa tine. O distanta de 2-3 metri de alt fotograf iti poate oferi un profil sau semiprofil al jucatorului. Este ceva ce tine de noroc si intamplare. Depinde cand ajungi pe teren si iti ocupi cea mai buna pozitie pe care o consideri. Tehnica de lucru este la fel de personala ca si lenjeria. Unii prefera timpi scurti si diafragme mai inchise, altii prefera sensibilitati mai joase. Unii prefera combinatii de viteze 1/2000s cu diafragma f/5,6, in timp ce altii sunt satisfacuti cu timpi de 1/1000s cu deschidere de f/2,8.
Nikon: Plecati imediat dupa terminarea meciului sau mai asistati si la evenimentele de dupa meci?
Cristian Preda: Plec cand consider ca nu se mai poate intampla nimic notabil in raza mea vizuala.
Nikon: Va multumim pentru raspunsurile dvs.
In partea stanga a articolului puteti vedea o cuprinzatoare galerie de fotografii, care contine imagini cu toate etapele de lucru ale fotografilor GSP, dar si din timpul meciului, cu scene de joc sau cu spectatorii.
citeste tot
citeste tot
Cat de importante sunt obiectivele originale? - Interviu cu Cristi Preda, fotoreporter GSP
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot