In zbor cu Fortele Aeriene Romane: aeronave de transport - de Liviu Dnistran
Liviu Dnistran continua seria despre fotografia de aviatie cu un articol despre fotografierea aer-aer a aeronavelor. Primul articol al seriei, Introducere in fotografia de aviatie il puteti citi aici.
Acum mai bine de 5 ani cand am decis sa ma apuc de fotografie de aviatie nu am stiut cat de mult efort voi depune si cat de mult un hobby se va transforma aproape intr-o slujba part-time si o preocupare tot mai mare de promovare a aviatiei romanesti. Am intalnit de-a lungul acestor ani oameni la fel de pasionati ca mine si cu legaturi in aviatie de mai bine de 15 ani. Impreuna cu ei am inceput mai multe proiecte prin care sa promovam aviatia romaneasca in tara si in strainatate.
De-a lungul timpului, am coagulat impreuna cu colegii mei de echipa o comunitate de fotografi de aviatie romani, am pus la cale proiecte interesante cu aeroporturile romanesti si cu alte institutii aviatice. Am cladit caramida cu caramida relatii bazate pe profesionalism si intarite de experienta de zbor si de fotografie de aviatie, lucruri fara de care nu am fi putut ajunge unde suntem acum. Dupa ani de experienta ca piloti si fotografi de aviatie, investitii in cursuri, perfectionare continua si in echipament, am ajuns in pozitia de a incepe o colaborare cu Fortele Aeriene Romane, colaborare care prin munca si seriozitate din partea noastra s-a concretizat intr-un proiect de promovare a tehnicii de zbor militare romanesti.
Munca de planificare a proiectului care presupune fotografierea aer-aer a aeronavelor, a inceput cu obtinerea aprobarilor preliminare. Cu ajutorul Statului Major al Fortelor Aeriene si al pilotilor Bazei 90 Transport Aerian am reusit sa expun ideile noastre. M-am bucurat ca am avut ocazia sa discut cu profesionisti in meseria lor, oameni care au inteles - poate cu scepticism la inceput - ceea ce voiam noi.
Aeronavele C-130 Hercules si C-27J Spartan din dotarea Bazei 90 Transport Aerian indeplinesc o multitudine de misiuni si sunt alocate in functie de prioritati. Adaugand si factorul meteo a insemnat ca participarea noastra la misiunile Bazei 90 a fost greu de potrivit in program.
In 2007, C-130 Hercules a implinit 50 de ani de cand se afla in serviciu, cel mai mare operator al acestui tip de avion din lume fiind Statele Unite ale Americii. Herculesul se afla in continuare in serviciu in peste 70 de tari. Aeronavele C-130 Hercules sunt cele mai mari aeronave de transport, aflate in dotarea Fortelor Aeriene inca din 1996, cand Romania a fost primul stat ex-sovietic care a hotarat adaugarea acestui tip de aeronava la capacitatile sale de transport.
Transport de personal si materiale pe teritoriul Romaniei, in si din zonele de conflict (Irak si Afghanistan), lansari de parasutisti, zboruri de antrenament, salturi cu parasuta si misiuni umanitare sunt cateva din misiunile indeplinite de-a lungul celor peste 15.000 de ore zburate de pilotii Escadrilei 901 de la Baza 90 Transport Aerian.
C-27J Spartan este un avion militar de scurt si mediu curier care beneficiaza de avionica si motoarele varulului sau mai mare, C-130J Hercules, varianta cea mai moderna a acestui tip. Spartanul este tipul cel mai nou de aeronava a Fortelor Aeriene Romane, intrata in serviciu in 2010. Anul acesta, Fortele Aeriene au receptionat ultimul Spartan, motiv suplimentar pentru fotografierea acestui tip in zbor. De la intrarea in dotare, pilotii Escadrilei 902 au zburat peste 2100 de ore in misiuni de transport de persoane si materiale pe teritoriul Romaniei, misiuni de evacuare medicala in cazul accidentelor cu victime multiple (Muntenegru, Franta, Ungaria, etc.), misiuni umanitare pe teritoriul Romaniei, misiuni de evacuare a civililor din zonele de conflict (Libia sau Algeria), misiuni de transport personal si tehnica in si din teatrele de operatii (Afghanistan, Bosnia si Herzegovina, Kosovo, Mali, etc.), lansari de parasutisti si zboruri de antrenament. Din 2012, acest tip de aeronava este certificat si autorizat si pentru stingerea incendiilor. Desi este un tip relativ nou de aeronava, se afla in serviciu in mai multe tari, printre care si Statele Unite ale Americii.
Fotografierea din aer a aeronavelor necesita o foarte buna pregatire a zborului inainte de a urca in avion. Ca membru al unei echipe de trei oameni in care toti suntem piloti, ne-am impartit sarcinile iar coordonarea partii fotografice a zborului o face Bogdan Pop. Totul este planificat si organizat cu mare atentie la siguranta zborului. Ca fotograf si pilot el organizeaza sedinta foto in cel mai mic detaliu, cu repetitii si oricate pregatiri la sol e nevoie. Siguranta a fost si este in continuare pe primul loc in mintile noastre. Colegul nostru, Adrian Dulau, controlor de trafic aerian, ne ajuta sa ne punem pe hartie ideile sedintelor foto in functie de restrictiile spatiului aerian in asa fel incat propunerile noastre sa fie realizabile din punct de vedere legal si sa aiba maxim de reusita la obtinerea aprobarilor.
Emotiile fac parte mereu din dinamica zborului si completeaza senzatia unica de a te afla in aer. Cu timpul, senzatii “palpitante” pentru unele persoane au devenit firesti pentru noi si le simtim mai putin. Cu siguranta ele nu ne-au parasit si ne fac sa respectam zborul ca pe o activitate care nu este familiara corpului uman.
Proiectele de fotografie aer-aer sunt foarte pretentioase si necesita pregatire si experienta din partea tuturor celor implicati. Se comunica prin radio si prin semnale vizuale cu aeronavele fotografiate in formatie. De regula, Bogdan se ocupa de comunicare in zbor, dar toti detinem certificate de utilizare a statiilor radio de aviatie. Pozitionarea aeronavelor se discuta de la sol si se iau in calcul limitarile de performanta, experienta pilotilor, vremea pe durata zborului, relieful peste care se zboara, vizibilitatea si multi alti factori. Totul cu siguranta pe primul loc.
Odata aflati in aer nu exista timp de gandire si de razgandire. Ca si pilotii care zboara avioanele, trebuie sa fim profesionisti, pregatiti sa profitam la maxim de momentele oferite. Nu avem voie sa nu stim ce facem, ce setari folosim sau sa intrebam in stanga si in dreapta. Pica in sarcina fiecaruia dintre noi sa ne stapanim tehnica pentru a obtine rezultate. In acele momente scurte, poti rata relieful spectaculos care se desfasoara sub tine sau ii poti incomoda pe colegii fotografi. Echipamentul trebuie sa fie adecvat pentru asemenea sarcina si sa nu prezinte un pericol pentru siguranta zborului sau a fotografilor.
Recomandarile fotografiei de aviatie se aplica si aici cu mentiunea ca ne aflam intr-un mediu instabil, cu vibratii si schimbari de directie pe toate cele trei axe. Asta face cu atat mai dificila realizarea de fotografii bune la aeronavele cu elice. Pentru aceste zboruri am folosit un Nikon D90 si un Nikon D600 pe care am avut montate obiectivele 24-120mm f/4G ED VR AF-S NIKKOR si 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR AF-S NIKKOR. Am setat aparatul pe modul Shutter Priority unde am ales timpi de expunere incepand de la 1/60 pentru a obtine efectul de disc complet al elicei. Sistemul Vibration Reduction a ajutat mult la stabilizarea imaginii, fiind setat pe modul Active adica platforma de pe care fotografiem este instabila. Chiar cu acest ajutor, cea mai buna sansa de a obtine cadre bune a fost data de manuirea corecta a aparatului fara a adauga vibratii sau miscare la cele deja existente.
In mod ideal, vom dori sa zburam cu subiectul corect iluminat dar asta nu este posibil pe tot traiectul. Din acest motiv am fotografiat in modul RAW pentru a beneficia la maxim de gama dinamica a senzorului in conditiile mai putin favorabile de lumina aparute pe traiect. Intotdeauna va exista o parte a traiectului in care aeronavele nu sunt bine iluminate si vom avea nevoie de toata informatia de pe senzor pentru a obtine rezultate bune.
Odata coborati din avion, misiunea nu se incheie fara a face o analiza despre ce a mers bine si ce poate fi imbunatatit, impreuna cu toate partile implicate. Pilotii, responsabilii cu centrajul si fotografii se aduna si discuta zborul pentru ca un posibil zbor viitor sa mearga mai bine.
Nu am fi putut realiza aceste fotografii fara ajutorul Statului Major al Fortelor Aeriene, Bazei 90 Transport Aerian, Bazei 71 Aeriana, pilotilor, specialistilor cu centrajul, mecanicilor si personalului Fortelor Aeriene carora le multumesc pentru ca ne-au oferit o fereastra mica spre activitatea lor de zi cu zi.
dslr, fotografie, fotograf, zbor, pasiune, nikon, avioane, aeronave, aviatie, liviu dnistran
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Nikon D4 - cel mai performant aparat foto DSLR din lume si noul obiectiv AF-S NIKKOR 85mm f/1.8
citeste tot