Introducere in fotografia de aviatie - de Liviu Dnistran
Fotografia de aviatie e la fel de veche precum insusi zborul. Inca din decembrie 1903, la primul zbor al fratilor Wilbur si Orville Wright, fotografii de aviatie au urmat avioanele si oamenii din jurul lor pana in zilele noastre.
Ce ne atrage la acest hobby straniu? Nu exista o explicatie logica, dimpotriva, acest hobby se bazeaza pe ceva contrar logicii: pasiunea. Pasiunea pentru aviatie si pentru zbor ne aduce la mitinguri aviatice, pe langa aeroporturi sau aerodromuri. Pasiunea e singurul lucru care poate explica momentele petrecute in ploaie, vant, ninsoare, caldura insuportabila, ziua sau noaptea, departe de casa, cocotat pe o scara, in cautarea cadrului dorit.
Urcatul pe dealuri, prin tufisuri, mersul prin noroaie, distantele parcurse pe jos pana la locul in care lumina va fi potrivita si asteptarea momentului ideal in frig se pot explica doar prin putina nebunie si pasiune. E greu de explicat unui neinitiat de ce facem ceea ce facem. Poate cea mai simpla explicatie e ca ne simtim bine in preajma avioanelor, fie ele mici sau mari, civile sau militare. Mirosul de gaz ars, sunetul motoarelor, evolutiile acrobatice, miracolul zborului in sine cand vezi masinarii de peste 100 de tone decoland, toate acestea ne tin aproape de aviatie.
Fotografia de aviatie e unul din cele mai usoare tipuri de fotografie. Nu ai nevoie decat de un aparat si cateva obiective. Vara sunt destule mitinguri aviatice, si, in general, activitatea aviatica la noi in tara ne ofera destule subiecte de fotografiat.
Exista mai multe tipuri de fotografie de aviatie, fiecare cu particularitatile ei. Fotografii sol-aer, sol-sol si aer-aer. Ca regula generala, cand vine vorba de fotografia de aviatie e bine sa folosim un aparat DSLR. Nu inseamna ca nu putem folosi un bridge sau un aparat compact, dar datorita faptului ca fotografia de aviatie se apropie ca stil de fotografia de sport sau de actiune, ne usuram munca folosind un DSLR. De asemenea, nu avem neaparata nevoie de obiective luminoase.
Pentru fotografiile sol-aer, adica cele in care fotografiem aeronavele in evolutie, e nevoie de un obiectiv mai “lung” dar pentru inceput ajung si cei 200mm ai unui obiectiv entry-level. Pentru fotografiile sol-sol, adica cele in care fotografiem aeronavele din expozitia statica a unui show aerian, avem nevoie de un obiectiv mai larg, la fel e suficient pentru inceput un 18-55mm de kit. Pe masura ce invatam sa stapanim tehnica de fotografiere, vom dori sa avem in geanta obiective mai lungi. Din fericire, pentru fotografia de aviatie nu avem nevoie neaparat de obiective luminoase pentru ca actiunea se petrece in timpul zilei si in aer liber unde, in principiu, exista lumina suficienta. Aici insa, avem nevoie super tele-obiective.
Nu e de ajuns sa te prezinti la miting sau la aerodrom cu aparatul setat pe “AUTO” la gat si sa te astepti sa pleci acasa cu fotografii spectaculoase. Exista cateva sfaturi care va pot asigura un inceput sigur pentru fotografii bune. Cand fotografiati aeronave cu elice, un lucru important e sa incercati sa nu inghetati elicile. Asta inseamna folosirea modului Shutter Priority pe aparat si setarea unui timp de expunere mai lung de 1/200 pentru a surprinde miscarea elicelor. Pentru rezultate bune in aceasta configuratie, miscati-va odata cu subiectul fotografiat. Regula “discului intreg” nu e batuta in cuie, in sensul ca intr-o evolutie cu schimbari bruste de directie, vom prefera sa nu avem un disc intreg pentru a avea avionul nemiscat in poza.
Cand fotografiem aeronave militare rapide, putem folosi modul Aperture Priority, cu o diafragma intre f/5.6 si f/8 cu atentie la timpii de expunere sa nu fie mai lungi de 1/800. Incercati sa folositi valori ISO cat mai mici, pentru a evita aparitia granulatiei neplacute in fotografii. Fotografiati in modul RAW pentru a beneficia de maximul de elasticitate oferit de senzorul aparatului in ceea ce priveste editarea fotografiilor.
Ideea generala in fotografia de aviatie e sa redam miscarea aeronavelor chiar si atunci cand ele sunt la sol. Tineti cont de faptul ca atunci cand sunt in aer, avioanele se misca tri-dimensional. Asta inseamna sa folosim modul de focalizare continua. Miscarea tri-dimensionala si cu viteza a avioanelor va creste numarul de fotografii miscate. Pentru asta e important sa fiti atenti la evolutia aeronavei si sa incercati sa folositi cat mai bine tehnica de panning. Tehnica de panning se poate exersa pe orice obiect in miscare, de la masinile de pe strada pana la un catel care alearga in parc. Chiar daca diferenta de viteza este considerabila, veti invata totusi miscarea de urmarire a subiectului care va va fi de ajutor cand vine vorba de avioane.
Aceste sfaturi nu va garanteaza obtinerea unei fotografii spectaculoase dar arata drumul de urmat spre una. Pe langa ele se aplica regulile generale ale fotografiei. Lumina calda de dimineata sau seara, regulile de compozitie si incadrare sunt inca valabile si adauga la spectaculozitatea unei fotografii. In general avioanele se incadreaza central in fotografie pentru ca ele sunt subiectul principal, dar nu inseamna ca nu se poate devia de la aceasta regula. Nu uitati ca si norocul este un factor. Mai important e sa intelegem cum a contribuit norocul la realizarea unei fotografii si sa incercam sa reproducem si controlat acea fotografie “norocoasa”.
O fotografie nu este completa fara post-procesare, lucru valabil si in vremea fotografiei pe film. Nu e suficient sa lasam aparatul sa faca ce stie si sa ne blocam la nivelul “o fac bine din aparat”. Aproape universal valabil sunt necesare cateva corectii de contrast, culoare, sharpening, etc. fara a schimba radical fotografia de la care s-a pornit. Folositi cu atentie sliderele shadows/highlights care folosite in exces adauga halouri si noise in fotografie. Vom fi tentati sa le folosim atunci cand am avut ghinionul sa fotografiem in permanenta back-lit vara si vom avea fotografii cu aeronave intunecate.
Cel mai important lucru atunci cand iesiti la fotografiat avioane e sa va bucurati de experienta. Farmecul fotografiei de aviatie consta si in admirarea cu ochiul liber a evolutiillor aeronavelor. Daca lumina sau pozitia nu va ajuta, bucurati-va de spectacolul aviatic si veti fi mai pregatiti pentru data viitoare.
dslr, fotografie, fotograf, zbor, pasiune, nikon, avioane, aeronave, aviatie, liviu dnistran
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Nikon D4 - cel mai performant aparat foto DSLR din lume si noul obiectiv AF-S NIKKOR 85mm f/1.8
citeste tot