Sfaturi pentru fotografia de botez - de Ciprian Vladut
Ciprian Vladut ne ofera in articolul urmator cateva sfaturi practice pentru fotografia de eveniment, dezvaluindu-ne cum poate fi abordat botezul unui copil din punct de vedere fotografic:
Astazi am hotarat sa ma abat putin de la calea concertelor din ultima vreme si sa va prezint o alta latura din activitatea mea de fotograf, aceea de om care surprinde desfasurarea unui botez. Stiu ca fotografii de nunta si botez sunt priviti de cele mai multe ori ca niste ”pozari”, insa eu ma mandresc cu acest domeniu de activitate, caci el m-a facut sa devin in mare parte ceea ce sunt astazi. Asadar, la inceputul lui martie am avut onoarea de a fi prezent la sfintirea Arianei Ioana, aici, in Bucuresti.
Cand vine vorba de botezuri, eu le impart in trei: acasa, la biserica si receptia de la restaurant. Asa ca, la ora stabilita, m-am prezentat acasa, unde, cat timp bebe isi termina somnul, am stat la un pahar de apa si de vorba cu cei doi bunici, mai ales despre situatia din tara. Uitai sa va spun, unul dintre ei este de la Chisinau, prin urmare la fel si mamica Arianei, Stela.
N-a trecut mult si Ariana s-a trezit din visare, asa ca am purces la joaca si la pozat, impreuna cu nasa, care sosise intre timp. Ne-am plimbat prin toata casa impreuna cu una din bunici, am stat la mami in brate si apoi ne-am gatit de mers la biserica.
Nikon D750, 50 mm f/1.4 @ f/1.8, 1/160s, ISO800
Nikon D750, 50 mm f/1.4 @ f/1.8, 1/160s, ISO500
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/1.8, 1/160s, ISO1600
La bisericile noastre o mare problema o reprezinta lumina, care in ortodoxie e dramuita drastic prin ziduri groase de cateva picioare si, de obicei, de cateva ogive zgarcite, caci forma lor e stramta la exterior si larga la interior. In plus, iluminarea din interior e de multe ori deficitara sau e tinuta in frau, pentru economie. Ori, daca e abundenta, nu e ce trebuie. Pentru ca, in cazul fotografiilor, importanta e mai ales calitatea luminii, pe langa cantitate. Astfel ca de ani buni folosesc ceea ce se cheama lumina continua, provenita de la patru mandarine – nu, nu fructele, ci lampile acelea portocalii pe care le mai vedeti in magazinele foto si care emana destul de multa caldura. Avantaj cand e rece, dezavantaj cand e cald. Dar e cea mai buna lumina de interior, in opinia mea, pentru ca pastreaza cel mai bine culoarea pielii, daca folosim balansul de alb corect. Am incercat si ceva LED-uri, cand am avut ocazia, dar imaginile sunt mult mai greu de procesat. In plus, temperatura de culoare a mandarinelor, pe la 3200K, se apropie mult de cea a becurilor folosite de obicei in biserici, dar si de cea a lumanarilor.
Zis si facut, mi-am instalat deci luminile inainte de a veni alaiul (ceea ce e de multe ori o fuga contra cronometru, pentru ca timpul dintre doua evenimente in biserica, sambata sau duminica, e destul de scurt), am prins cateva detalii si apoi am purces la slujba.
Dupa cum cred ca stiti, partea intai se petrece mai spre intrarea in biserica, atunci cand nasii se leapada de Sa(n)tana si il scuipa (de obicei in directia aceea e fotograful sau/si cameramanul), iar apoi se citeste Crezul. Ei, acolo nu prea pot directiona mandarinele, de obicei, asa ca folosesc obiective luminoase, cu f/1.4 sau f/1.8, de la 20 mm la 85 mm. In etapa asta se cheama in ajutor si flash-ul (un Nikon SB-700) pentru a umple umbrele, avand grija ca totul sa fie pastrat armonios. Trebuie spus ca de fiecare data prefer sa expun pentru lumina ambientala, flash-ul pastrand doar rolul de umplere a umbrelor si de inghetare a subiectului. E folosit deci la intensitate mica.
Nikon D750, Nikon AF Fisheye-Nikkor 16 mm f/2.8D @ f/4, 1/160s, ISO1600
Nikon D750, 35mm f/1.4 @ f/1.4, 1/160s, ISO400
Nikon D750, 50 mm f/1.4 @ f/1.4, 1/200s, ISO800
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/1.4, 1/250s, ISO800
Nikon D750 + 50 mm f/1.4 @ f/1.4, 1/320s, ISO800
Dupa etapa din pronaos, se trece la partea principala a slujbei, cea cu baita si nu numai. Copilul este uns cu untdelemn sfintit si, gol pusca, scufundat in cazanul cu apa aflata la o temperatura potrivita. Apoi se imbraca, se impartaseste, se trece pe la icoane sau prin altar (daca e baiat) si, la final, se imaneaza parintilor.
Ca fotograf, important e sa ajungi sa cunosti si sa anticipezi aceste momente si sa nu le ratezi. Odata trecuta etapa aceasta, ar fi bine sa incepi sa inovezi si sa te reinventezi, mai ales adaptandu-te locului. Eu incerc sa nu neglijez nici pe ceilalti martori ai evenimentului, altii decat parintii, nasii si protagonista principala, in cazul de fata. Intodeauna gasesti cate o mama induiosata sau cate o bunica inlacrimata. De asemenea, nu uit ca sunt de fapt doar un martor al evenimentului si incerc sa nu influentez in vreun fel desfasurarea cermoniei. Invizibil nu poti fi, dar discret da.
Nikon D750 + Nikon AF-S Nikkor 70-200 mm f/2.8G ED VR II @ 200 mm, f/2.8, 1/160s, ISO2500
Nikon D750, 35mm f/1.4 @ f/1.8, 1/400s, ISO1600
Nikon D750, AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED @ 24 mm, f/2.8, 1/100s, ISO1600
Nikon D750, AF-S Nikkor 70-200 mm f/2.8G ED VR II @ 180 mm, f/2.8, 1/80s, ISO1600
Nikon D750, 50 mm f/1.4 @ f/1.4, 1/200s, ISO1600
Nikon D750, AF Fisheye-Nikkor 16 mm f/2.8D @ f/4, 1/80s, ISO1600
Dupa ceremonia religioasa, la restaurant, am descoperit ca tema principala a panoului foto si a candy-bar-ului erau papusile Matroska, ceea ce nu putea fi decat eye-candy, asa ca am profitat ca sa le pun in imagini. Nelipsite au fost si celebrele ursitoare (impreuna cu cea rea) si tortul, ornat tot cu o papusa. Mi-a placut foarte mult locul, actuala Trattoria Buongiorno Lido, fostul Palazzo Lido si fosta Casa Angelescu – un palat cu arhitectura deosebita, in stil Belle Epoque, care iti da impresia de intoarcere in timp.
O idee interesanta a fost cea a lui Adi, tatal, care a adus o imprimanta wireless, pe care invitatii si-au putut tipari la minut fotografiile facute cu telefonul sau cu alte device-uri. Seara nu se putea incheia fara o discutie de profundis cu bunicul venit de la Chisinau, un om de mare caracter. Iar ce am omis in cuvinte, poate fi regasit in galeria foto extinsa.
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/1.4, 1/160s, ISO3200
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/1.8, 1/100s, ISO3200
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/1.4, 1/250s, ISO800
Nikon D750 + Nikon AF Fisheye-Nikkor 16 mm f/2.8D @ f/4, 1/80s, ISO3200
Nikon D750 + Sigma Art 50 mm f/1.4 DG HSM @ f/1.8, 1/160s, ISO3200
Nikon D750 + Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art @ f/2, 1/160s, ISO1600
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/2, 1/200s, ISO2500
Nikon D750 + Nikon 85mm f/1.4G AF-S NIKKOR @ f/2, 1/250s, ISO2500
Pe Ciprian Vladut il puteti contacta pe site-ul sau: http://cipane.com/ariana-ioana/
sfaturi, fotografie, nikon, biserica, ciprian vladut, cum se face, botez, practic, echipament, petrecere, copil, invitati
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot