Surprinderea momentului - de Tom Miles, fotograf specializat in sport
Fotograful specializat in sport, Tom Miles, ne ofera in articolul urmator cateva sfaturi utile despre cum sa suprinzi momentul de varf al unei actiuni in fotografie. Nikon a colaborat cu Tom Miles si cu expertul in arte martiale mixte si campionul mondial BAMMA la doua categorii, Tom „Fire Kid” Duquesnoy pentru a surprinde fractiunea de secunda din momentul impactului si a dezvalui scene care ar fi imposibil de vazut cu ochiul liber. Mai multe despre proiectul Momentul impactului puteti citi aici.
Fotografierea este sinonima cu surprinderea momentului, indiferent daca domeniul de specialitate este sportul, actiunea, portretele, nuntile sau chiar peisajele. Cand surprinzi momentul de varf al actiunii, cand fiecare element al imaginii se potriveste in armonie deplina, satisfactia este uriasa. Nimic nu este mai frustrant decat o imagine care tocmai a ratat momentul oportun.
Imbunatatirea ratei de succes in captarea acestor momente presupune o combinatie intre tehnica fotografica, echipamentul pe care il utilizati si buna cunoastere a scenei pe care o fotografiati.
Indiferent ce alegeti sa fotografiati, veti obtine rezultate mai bune daca va veti familiariza cu subiectul cat mai bine posibil. Daca intelegeti ceea ce se intampla, puteti prevedea ce anume s-ar putea petrece si va puteti pozitiona astfel incat sa obtineti cea mai buna fotografie.
A incepe de la nivelul cel mai de jos poate fi frustrant, dar acest lucru este ideal. Exersati si invatati, fotografiind meciul local de fotbal cu cate cinci jucatori in echipa, ori un grup de oameni care alearga prin parc, inainte de a incerca sa fotografiati un eveniment precum finala UEFA Champions League sau Maratonul de la Londra.
Asigurati-va ca va aflati in locul potrivit pentru obtinerea fotografiei perfecte, iar pe masura ce vedeti cum se desfasoara actiunea, folositi-va deprinderile tehnice dobandite prin antrenament, asigurandu-va in acelasi timp ca utilizati un aparat foto bun, si veti obtine fotografia dorita.
Mod „Ch” – „continuu cu viteza ridicata”, 10 cadre pe secunda.
Ca regula, cu cat aparatul foto reactioneaza mai rapid, cu atat mai bine. Nikon D500 are o viteza de fotografiere in serie de 10 cadre pe secunda si un buffer de 200 de cadre, iar acest lucru inseamna ca actiunea se va fi oprit cu mult inaintea aparatului foto. Cu viteza de fotografiere in serie pe care v-o ofera Nikon D500, aveti libertatea de a face fotografii din abundenta. Incepeti sa fotografiati inainte ca momentul perfect sa apara si continuati sa fotografiati pe masura ce se desfasoara actiunea. Apoi, pur si simplu selectati cele mai bune cadre din secventa respectiva. Acest lucru nu inseamna ca trisati – profesionistii utilizeaza aceasta tehnica tot timpul!
O secventa de imagini realizate la 10 cadre pe secunda, cu aparatul foto D500.
Cand fotografiati cu o viteza atat de mare, puteti sa alegeti cea mai buna imagine dintr-o serie de cadre.
Pentru a ingheta miscarea in mod corespunzator, veti avea nevoie de un timp de expunere scurt – minimum 1/250 secunde, dar timpul ideal poate fi chiar mai scurt. Nikon D500 fotografiaza cu un timp de expunere de pana la 1/8000 secunde, suficient de scurt incat sa inghete orice miscare. Pentru a obtine un timp de expunere atat de scurt, aveti nevoie de foarte multa lumina, ori puteti mari sensibilitatea aparatului foto prin cresterea valorii ISO. Acest lucru creste cantitatea de „zgomot” din imagine, iar rezultatul tinde sa fie o combinatie neclara de culori si tonuri, in special in zona umbrelor, dar acest efect este redus semnificativ in cazul aparatului foto Nikon D500, deoarece acesta poate face fata chiar si in cele mai intunecoase locuri.
Selectorul ISO al aparatului foto Nikon D500. Este amplasat chiar langa declansator,
deoarece probabil ca veti regla aceasta setare destul de frecvent!
Un echipament robust prezinta avantaje considerabile pentru fotografierea sporturilor, deoarece multe sporturi au loc in aer liber, unde pot exista conditii meteo nefavorabile. Recent, am fotografiat o cursa de aventura pe Muntele Snowdon, si a plouat aproape toata ziua. Aparatul meu foto Nikon nu a ratat niciun moment, desi am ramas fara materiale cu care sa sterg obiectivul!
Va asigur ca ploaia nu a fost adaugata in Photoshop, iar aparatul foto a continuat sa functioneze!
Daca aveti cunostinte cuprinzatoare despre activitatea aleasa si un aparat foto rapid si robust alaturi, sansele dumneavoastra de a surprinde momentul perfect sunt mult mai mari.
In fotografie, cea mai memorabila imagine va fi obtinuta, cel mai probabil, din momentul de maxima actiune. Este important sa fotografiati detalii si momente calme, dar fotografiile pe care trebuie sa le urmariti sunt cele de impact – masina de raliu in timp ce zboara peste denivelarea din drum, pumnul boxerului in clipa in care loveste adversarul, momentul in care mingea atinge plasa, in timp ce portarul se intinde la maximum.
Pentru a surprinde in mod constant aceste momente, aveti nevoie de o combinatie de idei, creativitate si tehnica. Utilizarea unui kit foarte bun va ofera un avantaj clar. Nikon D500 este un aparat foto foarte rapid, robust si puternic. Este ideal pentru surprinderea unor astfel de momente trecatoare, iar acest lucru a fost demonstrat cand am realizat imaginile pentru campania „Momentul impactului” de la Nikon.
Tom Duquesnoy – momentul in care pumnul sau trece printr-un dovleac.
Aceasta imagine a fost realizata cu aparatul foto Nikon D500, la un timp de expunere de 1/250 secunde, f/6.3, ISO 800, utilizand un obiectiv AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G. Scena a fost iluminata de opt blituri Nikon – trei intr-o umbrela din partea dreapta a aparatului foto, doua in stanga-spate si doua in dreapta-spate. Am vrut ca Tom sa fie separat de fundal, dar si sa creez o baie de lumina pe peretele din spate. Puterea bliturilor a fost redusa la 1/16 sau mai putin, pentru a-mi permite sa fotografiez la 10 cadre pe secunda.
Procesul meu de gandire pentru obtinerea acestei imagini a fost urmatorul:
- Trebuie sa inghet miscarea obiectului pe care Tom il va lovi
- Asadar, am nevoie de un timp de expunere scurt. Dar aceasta inseamna ca am nevoie de foarte multa lumina
- As putea sa fotografiez afara, intr-o zi insorita. Dar in Marea Britanie nu exista certitudinea unor zile insorite in septembrie. Daca fotografiez in interior, pot controla iluminarea, dar voi avea nevoie de foarte multa lumina pentru a obtine un timp de expunere si o diafragma care sa fie utile
- Vreau sa folosesc modul de fotografiere in serie al aparatului foto D500, pentru a putea sa fotografiez la 10 cadre pe secunda. Dar daca folosesc bliturile la putere maxima, fiecare reincarcare a acestora va dura cinci sau sase secunde, asa ca voi obtine o singura fotografie
- Daca reduc puterea bliturilor, acestea se vor reincarca mult mai rapid, dar nu voi mai obtine la fel de multa lumina
- As putea sa maresc sensibilitatea ISO. D500 functioneaza excelent la sensibilitati ISO inalte si nu produce aproape niciun „zgomot”
- Voi mari sensibilitatea ISO indeajuns de mult incat sa pot folosi bliturile la 1/16 din puterea maxima, dar pot realiza cel putin o serie de 10 cadre inainte ca bliturile sa se descarce. Voi seta aparatul foto la viteza maxima de sincronizare a blitului (1/250 secunde) si la o diafragma de f/5.6
- Un avantaj suplimentar oferit de reducerea puterii bliturilor este ca durata acestora este acum foarte scurta – aproximativ 1/10.000 secunde. Aceasta este singura lumina care cade pe Tom si pe obiectele pe care acesta le loveste, si astfel obtin efectiv timpul de expunere. Acesta ar trebui sa fie suficient de scurt incat sa inghete totul
- Daca nu aveti multa lumina la dispozitie, mai puteti utiliza un obiectiv cu distanta focala fixa si deschidere mare a diafragmei. Pentru aceasta sedinta de fotografiere, am utilizat obiectivele AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G, AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G, AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G si AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
Folosesc de multe ori obiective cu zoom, dar de cate ori este posibil, folosesc obiective cu distanta focala fixa, deoarece acestea au, in general, o diafragma maxima mai luminoasa. Nu este nevoie sa trec la o diafragma prea inchisa pentru a atinge potentialul obiectivului – de obicei, aceasta este cu aproximativ trei trepte mai inchisa decat diafragma maxima. Daca as folosi un obiectiv cu zoom, cu o diafragma maxima de f/4, trei trepte mai jos m-ar duce la f/11, insa cu un obiectiv cu distanta focala fixa f/1.4, as obtine doar f/4. Astfel, am nevoie de mai putina lumina pentru a obtine o expunere corespunzatoare, si am libertatea de a reduce puterea bliturilor, astfel incat acestea sa poata tine pasul cu modul de fotografiere in serie la 10 cadre pe secunda.
Imagini realizate cu D500, la 10 cadre pe secunda; toate informatiile tehnice sunt foarte similare cu cele referitoare la imaginea de mai sus cu dovleacul, exceptand faptul ca cele de aici au fost realizate cu un obiectiv AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G.
Uneori, in timpul unui eveniment live, vedeti un moment incredibil si il ratati. Insa exista posibilitatea sa recreati momentul in conditii mai bine controlate. Nu este nicio rusine in a construi un moment astfel incat acesta sa poata fi surprins cu aparatul foto – fotografii profesionisti isi petrec o mare parte din viata facand acest lucru.
Daca faceti o pregatire suficienta, controlati mediul in care lucrati si aveti un aparat foto rapid si robust alaturi, sansele dumneavoastra de a surprinde acel moment perfect sunt mult mai mari. V-as ura noroc, dar cu cat fotografiati mai mult, cu atat deveniti mai norocos. Asadar, iesiti si exersati!
sfaturi, fotografie, nikon, actiune, d500, tom miles, momentul impactului, moment of impact
Momentul impactului: Nikon impinge la limite fotografierea la fractiune de secunda
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot