Tizi - Un scurt-metraj de Mircea Nestor filmat integral cu Nikon D800E
Lansarea modelului Nikon D800, cu varianta D800E, a deschis o lume noua pentru profesionistii din domeniul filmului. Dotat cu un senzor full-frame si cu o multitudine de functii dedicate, Nikon D800 a inceput sa fie folosit la productii de film din toata lumea.
O astfel de productie este si Tizi, in engleza Namesakes, un scurt-metraj independent scris, regizat si filmat de catre Mircea Nestor si jucat de catre Constatin Dita si Andrei Mateiu. O alta functie importanta, cea de director de imagine, a fost ocupata de catre Luchian Ciobanu, care a si scris pe blog-ul sau despre experienta de a filma cu Nikon D800.
Material neprocesat filmat cu Nikon D800E
Pentru a afla mai multe detalii despre film, am stat de vorba cu Mircea Nestor.
Mircea Nestor, regizorul filmului
Nikon: Care este subiectul scurt-metrajului Tizi si cum v-a venit ideea realizarii lui?
Mircea Nestor: Doi barbati de 30 si ceva de ani, amici din copilarie, dar a caror prietenie s-a racit in ultimul timp, se intalnesc din nou pentru o noapte alba "ca pe vremuri", cand unul dintre ei este pe punctul de a pleca impreuna cu iubita din tara. Noaptea respectiva, care nu iese conform planului, o petrecem si noi alaturi de personaje pe durata scurtmetrajului. Cat despre conceperea subiectului, nu a fost un eveniment anume care sa declanseze ceva. Probabil a fost doar rezultatul unor ganduri despre prietenie si despre cum unele se termina natural, fara sa-ti dai seama.
Nikon: De ce ati ales sa folositi aparatele DSLR in locul celor conventionale pentru filmare?
Mircea Nestor: Au fost cam doua motive principale. Unul tine de buget, mai precis de lipsa lui. Celalalt, despre care am discutat cu directorul de imagine, Luchian Ciobanu, are de-a face cu subiectul in sine, o locatie restransa si pe care am putut s-o controlam – toata actiunea se petrece intr-un singur apartament, noaptea. Nu am avut cerinte sau surprize care sa puna in dificultate camera. DSLR-ul ne-a oferit tot ce am avut nevoie pentru aceasta filmare.
Nikon: De ce ati ales sa filmati dumneavoastra in loc sa folositi un operator?
Mircea Nestor: Am vrut un punct de vedere mai neexersat, sa se mai foiasca aparatul de filmat din cand in cand, asa ca ne-a trebuit un operator mai slab. Experienta mea practic inexistenta mi-a asigurat slujba. Inainte de filmare, Luchian ma intreba daca am mai repetat prin casa, iar eu puteam sa ii raspund ca "asa si-asa" pe un ton misterios. Un avantaj a fost si ca am eficientizat munca la filmare. Decat sa comunic unde doresc sa ma uit, am putut sa ma uit eu direct. Avand in vedere povestea si modul de filmare pe care l-am ales, punctul acesta de vedere devine ceva destul de personal si ajungi oricum sa pui tu mana ca sa arati exact ce vrei sa vezi.
Iata ce parere a avut Luchian Ciobanu, directorul de imagine, despre experienta cu Nikon D800E.
“Aparatul poate utiliza toata suprafata senzorului, 1,2x sau 1,5x avand posibilitatea de a ajusta in felul acesta profunzimea de camp dar si de a alege un alt unghi de cuprindere in cazul in care se doreste acest lucru. Eu am ales formatul DX (1,5x) pentru ca e cel mai apropiat de fotograma filmului de 35mm si pentu ca profunzimea e destul de controlabila. E mult mai dificil sa tii personajele in sarf la un senzor de 24x36mm cand filmezi din mana si cand totul se misca, dar daca ai nevoie de profunzime mica, mai ai oricand inca doua “trepte” prin care poti ajusta acest lucru.”
“Tocmai din aceasta cauza am facut un profil special pentru aceasta situatie si am incercat sa fac cam toate monificarile in camera si sa nu ma bazez pe post-procesare mai deloc. O sa mai facem mici corectii de sharpening si de contrast, dar altfel materialul e cam asa cum am vrut din lumina. Mi-e teama ca un semnal “sarac” in informatie pe culoare se va descompune atunci cand vom incerca sa mai facem ajustari din acest motiv am incercat sa limitez interventiile ulterioare asupra materialului.”
Luchian Ciobanu, directorul de imagine
“As spune ca marele avantaj al acestui aparat este fidelitatea reproducerii culorilor care este foarte filmica si apoi faptul ca ai la dispozitie un semnal necomprimat. Sunt apoi foarte multe imbunatatiri si remedieri ale unor problmeme existente la toate aparatele de genul acesta, categoric e un pas inainte. As mentiona numai cateva: rolling shutter-ul care e mai putin prezent (dar e), un intervalometru integrat in setarile aparatului, doua butoane programabile cu care se poate inchide si deschide diafragma chiar in timpul filmarii, conexiuni de intrare si iesire pentru sunet (jack 3,5mm- am fost cu totii socati de cat de bun este microfonul intern al aparatului, Mircea chiar s-a apucat de montat si a ales dublele cu acest sunet ca banda ghid).”
Mai multe detalii despre realizarea scurt-metrajului Tizi pe blog-ul lui Luchian Ciobanu. Pagina de Facebook a filmului poate fi accesata aici.
Arta Fotografiei si a Videourilor Wildlife - Seasons - A short wildlife story in four acts, by Razvan Alexandru Duta
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot