"Unul dintre cele mai bune DSLR-uri entry-level" - review Nikon D5500 de Dragos Asaftei
Dragos Asaftei a testat Nikon D5500, cel mai nou model cu ecran rabatabil. Va prezentam in cele ce urmeaza review-ul realizat de el.
La inceputul anului a fost lansat noul D5500, cel mai avansat D-SLR entry-level Nikon. Daca pana acum doi-trei ani eram obisnuiti ca modelele entry sa fie complet diferentiate de cele mid-level, incepand din 2014 observam cum cele doua segmente se apropie din ce in ce mai mult, diferentierea realizandu-se acum mai degraba la nivelul economiei si modului de utilizare decat la nivelul specificatiilor tehnice.
Iar noul Nikon D5500 este dovada perfecta. Aparatul preia o mare parte dintre caracteristicile modelelor superioare si le pune intr-un corp compact, usor de utilzat. Noul aparat va inlocui de pe piata modelul D5300, pozitionandu-se mai degraba undeva foarte aproape de segmentul mid-level, dar ramanand totusi in cel entry.
Diferentele fata de modelul precedent: Nikon D5500 vs. D5300
- D5500 are ecran touchscreen si profil de culoare flat (preluat de pe D810 si D7100);
- Sensibilitatea ISO nativa la D5500 ajunge la 25.600, pe cand la D5300 ajungea pana la 12.800;
- Bateria lui D5500 este mai mare;
- D5500 cantareste cu 60 de grame mai putin fata de D5300 si are corpul mai ingust cu cativa milimetri.
Cum este construit D5500?
Introducerea ecranului cu touchscreen a atras cu sine o modificare destul de mare a corpului. Desi in linii mari pare la fel ca al lui D5300, el este altfel proportionat. Diferenta cea mai mare se vede la grip, in locul de unde tii aparatul cu degetele. Spatiul a devenit mai adanc si mai distantat de obiectiv, permitandu-ti un grip mult mai bun. Nu e mic si ingust, e mai distantat si mai inaltat. Si distanta de care zic nu ma face sa ma gandesc decat la faptul ca are legatura cu marirea ecranului.
Ce mi-a mai placut la display e articulatia care-ti permite sa-l rotesti in tot felul de pozitii ca sa poti fotografia din unghiul potrivit. Si ecranul chiar se vede bine si e usor de utilizat. Am sesizat totodata si o comportare mai buna a sistemului de focalizare in live view, iar fotografiatul in acest mod incepe sa nu mai fie o problema sau… un chin, cum era la alte modele.
Mi-ar fi placut totusi ca butoanele de control din lateralele vizorului optic sa fie putin mai mari. Imi par destul de mici. Sau poate nu m-am obisnuit eu.
Cum este ecranul touchscreen?
Touchscreen-ul raspunde bine la comenzi, e rapid, nu are lag, te ajuta destul de mult mai ales daca esti obisnuit cu cel de pe telefon si cauti acelasi lucru pe un aparat de fotografiat. Personal vad treaba asta ca pe o gaselnita buna si utila pentru publicul tinta al aparatului, si nu numai.
Cat tine bateria?
Aparatul foloseste aceeasi baterie ca si celelalte D-SLR-uri entry-level Nikon, EN-EL14a, dar pare ca sitemul de consum al energiei din D5500 e mai bine optimizat. Am fotografiat si filmat o zi intreaga cu aparatul fara probleme. Ba chiar am facut si un timelapse lasand aparatul sa fotografieze singur 40 de minute.
Am adunat un total de peste 800 de cadre si 10 minute filmate. Bateria abia ajunsese la jumatate.
Cum functioneaza sistemul wireless?
Aplicatia de smartphone e disponibila pentru iOS si Android si iti permite sa vizualizezi fotografiile, sa le descarci, dar si sa controlezi aparatul de la distanta. Nu am folosit prea mult wireless-ul, dar cred ca poate fi util in multe situatii in care ai nevoie sa predai rapid o fotografie sau in care vrei sa publici una pe retelele sociale imediat dupa realizarea ei.
Calitatea imaginii
Din punctul meu de vedere acesta este marele avantaj al aparatului fata de alte modele din segment. Sau fata de toate, ramane sa vedem impresiile celor care au testat intreaga gama entry-level de-a lungul timpului. Uitandu-ma peste fotografii si pregatindu-le pentru articol am observat tot mai bine calitatea imaginii in conditii care ar ridica in mod normal probleme pentru alte modele segment.
Iar asta se datoreaza senzorului bun si al filtrului low-pass care a fost eliminat. Sa vedem cateva teste la nivelul detaliilor pe timp de zi. Toate fotografiile sunt JPEG-uri facute cu obiectivul de kit, 18-55mm, din mana, cu f/4-7.1 si nu sunt editate, doar redimensionate. Singurele cadre editate sunt cele in care am testat recuperarea detaliilor, presupunand controlul shadows si highlights in Adobe Lightroom.
Fotografia originala – 1/1250s, f/7.1, ISO 200
Nikon D5500 - Test detalii, original
Fotografia editata pentru recuperarea detaliilor
Fotografia originala – 1/1250s, f/7.1, ISO 200
Crop din fotografia originala
Fotografia originala – 1/500s, f/7.1, ISO 200
Crop din fotografia originala
Fotografia originala – 1/640s, f/13, ISO 200 - test flare
Crop din fotografia originala - test flare
Observam cum calitatea imaginii se mentine buna chiar si dupa procesarea fotografiei pentru recuperarea detaliilor si crop. Iar treaba asta caracterizeaza destul de bine senzorul, asa cum spuneam mai devreme. Eliminarea filtrului AA, low-pass, se ocupa de „sharp”-ul detaliilor excelent, iar pastrarea calitatii imaginii chiar si dupa modificarea agresiva a ei. Si vorbim de imagini JPEG, nu de RAW-uri care ar permite un control si mai bun asupra imaginilor.
Acum ca am vazut cum sunt reproduse detaliile pe timp de zi, haideti sa trecem la cateva fotografii facute noaptea la ISO mare: 2000, 3200, 4000 si 6400. Sensibilitatea ISO poate ajunge pana la 25.600 doar ca, evident, calitatea imaginii scade destul de mult la aceasta valoare.
In urma testelor, asa cum veti vedea imediat, am observat ca poti folosi fara probleme aparatului cu ISO de pana la 6.400 sau 8.000. Ceea ce inseamna enorm pentru un D-SLR entry-level si pentru cadre JPEG. Functia de High ISO Noise Reduction a fost oprita pe durata realizarii testelor.
Fotografia originala – 1/6s, f/3.5, ISO 2000
Crop din fotografia originala
Fotografia originala – 1/6s, f/3.5, ISO 6400
Crop din fotografia originala
Mie-mi par foarte bune rezultatele! De la ISO 6.400 incepe sa se vada granulatia mai evident, dar totusi nu deranjant, mai ales daca ai un subiect precum cel de mai sus unde zgomotul de imagine se identifica destul de usor cu detaliile si texturile. Pe o zona neteda, cum ar fi cerul, zgomotul de imagine incepe sa fie totusi vizibil de pe la ISO 3.200-4.000, dar repet, nu deranjant.
De asemenea se simte si calitatea noii versiuni a obiectivului de kit. Sistemul de stabilizare e mai eficient, iar focalizarea se face mult mai rapid si mai precis.
Concluzii
Nikon D5500 este cu siguranta unul dintre cele mai bune D-SLR-uri entry-level cu care am fotografiat pana acum. Detaliile sunt bine redate in imagini, secventele filmate arata mult mai bine fata de modelele predecente, iar ecranul touchscreen si conectivitatea wireless pot imbunatati semnificativ experienta cu aparatul.
Cititi mai multe pe blogul lui Dragos Asaftei.
dragos asaftei, nikon d5500
citeste tot
Primele fotografii de test cu noul NIKKOR AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR - de Dragos Asaftei
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot