Zburatorii - de Valentin Tulea
Alegerea unui subiect diferit fata de cele pe care le abordez in mod obisnuit cred ca ma ajuta in dezvoltarea stilului de fotografiere. Reprezinta o modalitate de crestere a capacitatii mele de reactie in fata unor provocari cu caracter de noutate.
Odata aleasa tema proiectului – in cazul nostru cea de-a IV-a editie a Salonului Calului, organizata de clubul de echitatie Equestria –, urmeaza o documentare unde analizez imaginile realizate cu alte ocazii de catre alti fotografi. Evit sa memorez cadrele pentru a nu ma influenta atunci cand fotografiez, dar retin acele elemente care altereaza produsul final si incerc sa gasesc solutii adecvate pentru eliminarea efectelor nedorite. Un alt fel de documentare are ca scop cunoasterea cat mai buna a subiectului pentru a afla care sunt eventualele restrictii si lucruri de evitat. Prezenta fotografului trebuie sa nu fie sursa unor evenimente perturbatoare, iar acesta si echipamentul sau nu trebuie sa fie in pericol.
In cazul de fata, o problema majora pe care am vazut-o in imaginile studiate a fost lumina dura de la amiaza care, coroborata cu casca jocheului, avea ca rezultat umbre intunecate pe fata calaretului. Avand in vedere ca intervalul de desfasurare a competitiei era stabilit intre orele 9.00-19.00, m-am asteptat sa fie aceleasi conditii, fara sa am posibilitatea sa raman in locatie pana cand lumina devine optima sau sa influentez iluminarea. Solutia pe care am ales-o a fost sa fotografiez intre 12.00-16.00 avand un unghi intre 45-90 de grade fata de directia de deplasare a calului, iar dupa ora 16 am ales unghiuri intre 0-45 grade. Acest lucru s-a intamplat atunci cand am fotografiat de la nivelul solului. Familiarizandu-ma cu competitia am observat ca, dupa saritura, sau la sfarsitul ei, calaretul priveste spre urmatorul obstacol. Cunoscand traseul, am putut realiza o predictibilitate a miscarilor calaretului si am realizat cateva imagini fara umbre, nerespectand regula mentionata mai sus, dar alegandu-mi locuri in care calaretul privea in directia de unde vedea lumina.
Chiar daca baza clubului Equestria este senzationala chiar si pentru un neofit, imprejurimile nu sunt impresionante. Tribunele nu sunt atat de inalte incat sa acopere stalpii de inalta tensiune, unele obstacole din traseu pot avea in planul indepartat masinile din parcare, iar intre terenul de concurs si cladirile din jur pot exista diferente mari de iluminare astfel incat unele imagini pot avea un fundal inchis la culoare. Avand in vedere aceste lucruri, am optat pentru o profunzime de camp mica facand ca elementele din fundal sa se estompeze, asumandu-mi insa efectele nedorite legate de erorile de focus. O alta solutie a fost alegerea unui punct de statie aflat la o inaltime de 6-7 m fata de sol si o incadratura cat mai stransa. In acest caz, erorile au fost legate de incadrarea optima a subiectului.
Toate aceste precautii au impus utilizarea unor distante focale mari. De aceea, am folosit Nikon AF-S NIKKOR 600mm f/4G ED VR si Nikon AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR. Le-am utilizat impreuna cu un Nikon D4s si, avand in vedere faptul ca obiectivele sunt destul de grele, am folosit un trepied cu cap bila. Acesta din urma mi-a asigurat o miscare rapida pe cele 3 axe, dar si o blocare/deblocare rapida. Focus Area Group l-am folosit in modul continuu si consider ca a fost o alegere comoda, avand in vedere ca subiectul ocupa destul de mult din imagine in majoritatea cazurilor. Atunci cand punctul de statie a fost la inaltime a fost mult mai usor de urmarit subiectul aflat in miscare iar focus-ul nu a avut erori.
La nivelul solului lucrurile au stat diferit, in timpul urmaririi subiectului in miscare intercalandu-se alte obiecte, erorile de focus au fost mai multe. Nikon AF-S NIKKOR 600mm f/4G ED VR mi-a asigurat fotografierea subiectului la o distanta mai mare si o profunzime de camp mai mica si il consider adecvat pentru realizarea unor imagini pentru prezentarea evenimentului. Acesta permite unghiuri de fotografiere proprii distantei focale de 600 mm. In cazul in care se doreste obtinerea mai multor imagini cu fiecare participant, Nikon AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR este alegerea corecta deoarece distanta focala variabila permite abordarea unei zone mai mari de fotografiere si o mobilitate in urmarirea subiectului aflat in miscare.
Abordarea ocazionala a acestui subiect mi-a permis sa cunosc doar lucrurile de suprafata, usor accesibile, fara sa patrund in zonele dedicate pasionatilor, sportivilor si apropiatilor acestui sport fascinant. Cu siguranta, intelegerea acestor zone ajuta un fotograf sa obtina imagini mai bune. Pentru a ma bucura si altfel de spectacolul la care am luat parte, de grandoarea cailor, maiestria jocheilor si echilibrul existent intre cei doi parteneri, am avut momente in care nu am fotografiat, i-am admirat doar, si, de ce sa nu recunosc, i-am invidiat pentru arta de a impleti atat de armonios forta bruta cu delicatetea, si pentru modul in care cuplul calaret-cal a devenit un intreg.
valentin tulea, nikon d4s, salonul calului, editia a iv-a, clubul equestria, teste obiective, nikon af-s nikkor 600mm f/4g ed vr, nikon af-s nikkor 200-400mm f/4g ed vr
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot