Review Nikon D4S - de Mircea Bezergheanu
Am primit aparatul, iar primul meu drum a fost la Copac, cel de la care cer ajutor cand ma simt depasit. Am ajuns noaptea, motiv pentru care aparatul a fost supus celor mai dure si incorecte teste de incercare a comportamentului la intensitate mica de lumina. Astfel am inceput testarile de ISO total diferit de metoda clasica, aceea in studio cu lumina controlata, fara subexpuneri care ar compromite rezultatele.
Am ales sa fac subexpuneri, iar testul ISO l-am realizat cu valori ale timpului de expunere de ordinul secundelor. Astfel, pot afirma ca mai rau de atat nu se poate dezavantaja aparatul, intr-o comparatie cu un model concurent. Dar nu ma interesa o comparatie anume, ma interesa cum ar iesi cadrele in situatiile in care eu chiar fotografiez.
Primul cadru, expunere de peste 1,5 ore
Apoi testarea ISO, noaptea, la toate valorile de sensibilitate
-100 ISO
- 200 ISO
- 400 ISO
- 800 ISO
- 1600 ISO
- 3200 ISO
- 6400 ISO
-12800 ISO
- 25600ISO
- 51200 ISO
- 102400 ISO
- 204800 ISO
- 409600 ISO
Material video filmat integral cu Nikon D4S
De remarcat detaliile crengutelor copacului, pastrate si la valori extrem de ridicate, ceea ce-mi spune ca o filtrare judicioasa a zgomotului va duce la realizarea unor fotografii bune la valori ISO extreme. Fotografiile la rez maxima pot fi descarcate de pe site-ul meu, pentru evaluarea la marire la 100%
Voi mai atasa cateva fotografii realizate noaptea, cu timpi de expunere de pana la 30 sec si valori iso intre 3200 si 12800
- ISO 3200
- ISO 6400
- ISO 12800
Am remarcat pastrarea culorilor si a detaliilor la acelasi cadru realizat cu ISO 3200 precum si la ISO 12800.
- ISO 3200
- ISO 6400
Am trecut la testarea ziua, dar pe timp de ploaie, la umbra, cu lumina foarte slaba, acea lumina care nu reda culorile, sau lumina gri. Am fost inpresionat, rezultatele vorbind de la sine mai jos.
ISO 3200
ISO 2800
Apoi am trecut la interior, iluminat fluorescent, scene cu dinamica extrema, miscarile subiectului fortand ridicarea expunerii la valori tot mai mari, punand la grea incercare si sitemul de Autofocus. Am folosit Group Area AF iar rezultatele m-au impresionat, chiar daca eram obisnuit cu un sistem de AF extrem de performant, cum este cel de la Nikon D4.
- ISO 20.000
- ISO 31.000
De remarcat balansul de alb si saturatia culorilor. Chiar daca urcam sensibilitatea la valori enorme, cum ar fi 100,000 ISO, aveam in continuare tonuri de culoare chiar si in zonele umbrite. Se pare ca inginerii de la Nikon chiar si-au facut treaba, iar acolo unde nimeni nu se mai astepta la cresteri semnificative au reusit sa ofere un plus de performanta ce va fi apreciat cu adevarat de cei care sunt nevoiti sa folosesca aceasta unealta pana aproape de limitele ei. Eu am fost impresionat. Zgomotul din imagini este atat de fin si de usor de indepartat, incat e o adevarata incantare sa vezi ca la ISO 25.000 ai cadre pe care le scoteai inainte la 6400 cu mult stres.
Voi ramane la scene care necesita plaja dinamica extrema, pe care, nu cu mult timp in urma, le puteam realiza doar cu expuneri multiple, folosind tehnica HDR. Aici am folosit doar capacitatea senzorului de a pastra detaliile atat in zonele luminoase cat si in umbrele profunde.
Este foarte relaxant sa stii ca zonele negre de pe afisajul aparatului, atunci cand fotografiezi scene cum sunt cele de mai sus, vor releva detalii surprinzatoare la o editare extrem de simpla, lasandu-mi loc pentru manevre surprinzatoare in domeniul expunerilor. Folosind si funtia de Active D-Lighting pot realiza cadre la care as fi avut nevoie de multe manevre in editarea ulterioara a fotografiilor, manevre posibile doar pe fisiere NEF, deoarece flexibilitatea fisierelor JPG nu permite fortarea expunerii pe o plaja larga. Astfel, se poate trage direct JPG, cu rezultate demne de specialist in editare foto.
Legenda cum ca funtia Active D-Lighting produce o alterare grava a calitatii este falsa, fiind putine situatii in care Active D-Lighting, folosit incorect, poate degrada evident calitatea fotografiei.
Am trecut si la reproducerea tonurilor pielii, in cele mai variate si dificile situatii, deoarece in lumina buna cam toate aparatele din ziua de azi se descurca onorabil, dar sunt situatii in care apar probleme de iluminare, ce compromit iremediabil culorile si detaliile din fotografiile noastre. Sa fotografiezi un portret intr-o lumina extrem de dura, avand personajele in contralumina, poate deveni o misiune imposibila, aici combinatia fotograf-performanta aparat fiind hotaratoare. Chiar daca eu, fotograful, stiu cum sa abordez subiectul, trebuie totusi sa ma bazez pe capacitatea tehnica a aparatului. Astfel, scene la care era de neinchipuit sa fotografiezi fara lumini ajutatoare, blende, asistenti, au devenit abordabile cu acest aparat care ridica stafeta mai sus decat a facut-o Nikon D4. Un fotoreporter pus in situatia de a fotografia o actiune fulgeratoare, ce nu permite fandari artistice, va aprecia clar capacitatea aparatului de a reproduce bine scena la care alt aparat ar fi cerut un camion de accesorii pentru iluminare.
Am trecut la fotografie de Wild Life, acolo unde ultimul element pe care poti sa-l controlezi este lumina, iar sistemul de Autofocus precum si cel de expunere sunt duse la limitele constructive. Aici, orice eroare va compromite total munca fotografului. Scenele fotografiate contin subiecte imprevizibile, care se deplaseaza foarte rapid intr-un decor ce se poate schimba instantaneu de la fundal mai intunecat, atunci cand o pasare zboara intre tufisuri, pana la fundal extrem de luminos, atunci cand pasarea in zbor iese dintre tufisuri si se inalta pe un cer plin de nori albi, stralucitori. Compensarile de expunere la o asemenea viteza de schimbare a fundalului sunt imposibile, trebuie sa te bazezi doar pe capacitatea aparatului de a rezolva situatia de expunere, tu fiind deja ocupat cu mentinerea subiectului in vizor, in zona punctelor de focus.
citeste tot
Review Nikon D500. Cine ar mai fi crezut... - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot