13 mai 2015

Aparatul nou, mai slab decat cel vechi? - de Mircea Bezergheanu

 

 

 

Aparatul nou, mai slab decat cel vechi? Gresit, nu suntem pregatiti suficient!

 

Voi incepe cu aparatele, apoi trec la Raul, Ramul...

 

Evolutia tehnologica incepe sa prinda o viteza si o forta ce ne striveste implacabil, daca nu facem un efort suficient de mare pentru a ne adapta. Fotografia nu este scutita de schimbarile dramatice, care trag pe dreapta fotografi ce erau in Top inaintea erei digitale. Pur si simplu nu se pot adapta, iar golul creat este umplut de noua generatie, nascuta sa controleze lumea cu o tableta. Venind mai aproape in timp, chiar si cei care se desfasoara relativ eficient in fotografia digitala, au surprize neplacute la trecerea de la o generatie de aparate digitale la alta. Moment in care abordeaza cea mai simpla si eficienta startegie – cred ei: "Au scos astia un aparat mai prost decat cel pe care-l aveam!".

  


Nu am sa neg faptul ca din punct de vedere al durabilitatii, sculele noastre incep sa para niste jucarii, glume scumpe comparativ cu aparatele de acum 10-20-30 ani. Dar performantele cresc, iar greseala producatorului este aceea ca nu stie sa explice simplu faptul ca un aparat de 12 MP vechi scoate fotografii mai clare comparativ cu unul de 24 sau 36 MP, doar pentru ca fotograful nostru nu compenseaza miscarea sau vibratia. Ezoteric, nu?


Am sa va explic cum stau lucrurile cu raportul dintre rezolutie si claritatea fotografiilor.
Sa zicem ca fotografiem o hartie alba pe care este trasata o linie, cu un aparat de 12 MP si unul de 36 MP. Daca fotografiem de pe trepied bun, si facem clarul corect, ambele aparate vor avea conturul liniei negre foarte bine reprodus, cu un avantaj pentru aparatul cu rez mare. Daca facem fotografia din mana cu acelasi timp de expunere, in lumina naturala... surprize, surprize! E foarte probabil ca fotografia cu rez mare sa fie neclara in comparatie cu cea de rez. mica. Situatia se va intalni la toate genurile abordate.
Daca fotografiem de pe un trepied, sau daca folosim timpi mai scurti de expunere, fotografia de rezolutie mare va fi mai bogata in detalii.


Explicatia pentru rezultate aparent mai bune cand fotografiem cu Nikon D3s sau D700 este in modul in care se reproduc contururile obiectelor in fotografie. Astfel, sa luam situatia teoretica in care avem un senzor cu rezolutie mai mica, sa zicem unul cu 10 pixeli pe o latura de 10 mm si un senzor care contine 30 pixeli pe o latura de 10 mm cu care vom fotografia din mana o dunga neagra pe o hartie alba. Cand fotografiem, aparatul nu este perfect stabil, de aceea alegem un timp minim de expunere de 1/50 sec atunci cand folosim un obiectiv de 50 mm, sau 1/100 sec. cand folosim un obiectiv de 100 mm, iar acea vibratie imperceptibila va face ca un numar de 2-3 pixeli sa baleieze peste conturul negru al liniei pe care o fotografiem, cand in mod normal doar un pixel ar fi facut diferenta intre zona alba a hartiei si zona neagra a dungii imprimate pe aceeasi hartie, lucru care se va intampla cand facem poza cu aparatul montat pe un trepied. Conturul va fi acceptabil reprodus, aproape perfect. Dar cand tragem cu senzorul de rezolutie mare, la declansare, aceeasi vibratie va produce o expunere a conturului pe 5-6 pixeli, deoarece aici avem ingramaditi mai multi pixeli pe o arie ocupata inainte de pixeli mai putini, astfel ca la rezolutie mai mare vom avea un contur mult mai difuz, gri, nu un contur bine definit cu o trecere brusca de la un pixel alb la unul negru. Miscarile si vibratiile imperceptibile vor face contururile mult mai sterse la senzori cu rezolutie mai mare, daca nu scurtam timpul de expunere, astfel ca la un obiectiv de 50 mm probabil trebuie sa alegem un timp de minim 1/125 sec. Evident, asta difera de la fotograf la fotograf, unii tin aparatele mai ferm si declanseaza mai fluid, deci pot lungi usor timpul de expunere la fotografierea din mana. Dar vibratiile induse de aparatele profesionale care poseda declansatoare puternice, robuste, rapide, nu pot fi compensate decat cu un timp de expunere mult scurtat. Am simtit ca trebuie sa folosesc timpi ceva mai scurti atunci cand am trecut de la un aparat de 12 MP pe FF la un aparat D7000 cu 16 MP, care are o densitate de pixeli pe micron, egala cu D800/D810. Cand au aparut aparatele crop de 24 MP situatia a devenit si mai dramatica. Ca o paranteza, daca fotografiem la interior cu un blit nu vom avea mari probleme, deoarece viteza de descarcare a blit-ului este foarte mare, astfel ca expunerea cadrului se face la timpi de iluminare de peste 1/500, chiar daca aparatul este setat pe 1/60 sec sau 1/200 sec. Nu conteaza timpul de expunere setat pe aparat, iluminarea cadrului este facuta doar de acea descarcare a blit-ului, descarcare care dureaza 1/500 sau chiar 1/10,000sec.

 

Astfel, la fotografiile de portret in natura, care sunt mai dinamice la mine, ajung acum la timpi de expunere de 1/1600 sau chiar 1/2500 la cele cu sarituri.

 

 

 

 

 

La cadrele urmatoare, realizate cu nikon D3, am folosit timp de 1/1250, dar daca le realizam cu Nikon D810 as fi ales clar un timp de cel putin 1/2500

 

 

 

 


In afara de asta mai sunt plangeri ca pielea nu iese bine reprodusa din punct de vedere cromatic. Si mi se arata tot felul de ciudatenii, mai ales de pe la nunti, astfel ajungand la concluzia ca respectivii inca nu stapanesc lumina, nu inteleg ca expunerea poate modifica si tonurile sau nuantele, nu inteleg ca daca fotografiezi langa sau intr-o padure, vei avea nevoie de anumite corectii, sau din contra, nu trebuie sa te agiti sa "corectezi" nimic, deoarece distrugi atmosfera, doar de dragul unei rochii care musai trebuie sa fie alb pur. Nu poti avea alb pur intr-o rochie fotografiata in soare direct, cand e cer albastru, in umbre este normal sa ai albastru, deoarece umbrele sunt iluminate indirect de cerul albastru cu o temp de culoare de peste 8000 grade Kelvin. Zonele din soare direct vor fi reproduse corect, dar cele din umbra nu pot fi pacalite decat cu iluminare suplimentara, cu blit sau blende. Cand fotografiem in natura, culorile din mediul inconjurator vor modifica iluminarea unui portret. Postez unul dificil de realizat, pe un timp extrem de inchis, acea vreme gri.

 

 

Mai postez unul extrem cu o iluminare care devine activa, datorita petalelor care au o culoare tare, saturata de razele ce trec prin ele

 

 

Subiectul este prea complex, pentru a-l dezvolta aici, vreau acum sa va prezint cateva cazuri in care vremea, clima, poate sa va ruineze munca, alterand masiv clarul fotografiilor. Prima data m-am lovit de efectul climei, atunci cand fotografiam prigorii, in luna iunie, intr-o zi insorita. Soarele incepea sa dogoreasca, incalzind stratul de aer de deasupra solului, producand acele turbulente atmosferice, acele efecte de Fata Morgana care m-au impiedicat sa realizez cadre clare chiar daca fotografiam de la 4-5 metri. Daca asteptam sa se mai racoreasca, atunci cand soarele cobora pe cer, fotografiile incepeau sa redevina clare, ca prin minune.
Uitati un cadru cu o prigorie care nu iese clara datorita dogorii pamantului. E valabil si la subiectele fotografiate in zone cu beton, asfalt, smoala...

 

  

Atasez si crop-ul de 100%

 

  

Nu putine au fost situatiile in care foloseam acelasi aparat/obiectiv, dar la realizarea unui cadru aveam totul perfect clar, iar la cadrul urmator, realizat cand deja soarele dogorea, fotografia era compromisa de lipsa de claritate

  

 

 

 


Cand fotografam dimineata devreme sau spre seara, era totul perfect. Dar intre orele 10.30 - 16.30 aveam de multe ori probleme grave de claritate.

 

 

 

 

Am mai remarcat un fenomen de polarizare a luminii in anumite zile, astfel ca nuanta de albastru din penajul pescarasului albastru se transforma in verde. Acea culoare verde o aveam de obicei doar atunci cand foloseam blit la fotografierea pescarasului. Evident, sistemul de autofocus functioneaza un pic mai imprecis...

 

 

 

 

 

Cand dogoarea cuprinde campurile, focalizarea este la mare incercare. Chiar daca ai focalizat corect, aerul fierbinte compromite fotografiile.

 

 

 

 

Aviz amatorilor de wild life, care viseaza la focale exotice, gen 500-600-800mm! Cu cat coloana de aer dintre voi si subiect e mai mare, cu atat perturbatiile atmosferice vor afecta mai grav fotografiile. Investiti mai mult in voi, sa stiti cum puteti sa va apropiati mai mult de subiect, nu considerati ca daca aveti focala mare va va fi mai usor. Va fi mai scump, mai greu, mai obositor, mai descurajant. Sunt si situatii specifice, cand focala conteaza, dar experienta mi-a demonstrat ca raportul de reusite era mai mare cand fotografiam cu teleul de 300/2,8 comparativ cu ce fac acum cu 600mm si 800mm.

 

Cand vremea se mai racoreste, rezultatele devin tot mai bune.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Am strans informatiile, dupa multi ani in care m-am chinuit sa inteleg unde este problema, dadeam vina ba pe scule, ba pe lipsa mea de pregatire. Toti gresim, stiti cum este, Eu gresesc, tu gresesti, el greseste, noi gresim, voi gresiti, ei gresesc. Dar ideal este sa invatam din greselile altora...

 

Voi continua genul acesta de articole, in incercarea de a ajuta pe cat mai multi.

 

 

 

 

 

 

mircea bezergheanu, aparat nou, slab, articol



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
 Au fost adaugate 5 comentarii
Neagu Florentin
Neagu Florentin a scris pe 31-01-2017 la 09:47
Multumim mult M.B
0
0
Cami
Cami a scris pe 25-06-2016 la 00:40
Multumim pentru informatii si respect pentru munca dvs!
Dar, totusi, din cauza si nu datorita..o greseala foarte des intalnita, chiar la colegi de breasla (domnul Alin Popescu comite aceiasi greseala foarte deranjanta); sa avem grija si de limba noastra PE care o iubim! Lumina buna!
0
0
Ciprian
Ciprian a scris pe 24-10-2016 la 21:33
*aceeasi greseala
0
0
Mihail Turculet
Mihail Turculet a scris pe 13-05-2015 la 23:23
Buna ziua, am shi eu o durere, dupa 5 ani de D700, am hotarit sa trec la noul shi asa zisul superb D4s, Cromatic dumnezeu cu dinsu chestie de gust shi se poate aduce la conditii la postprocesare, in lumina (tungsten shi fluorescenta este varza) dar de ce aparatu asta nu focuseaza, toate obiectivele trebuiesc reglate fin autofocusu din meniul aparatBuna ziua, am shi eu o durere, dupa 5 ani de D700, am hotarit sa trec la noul shi asa zisul superb D4s, Cromatic dumnezeu cu dinsu chestie de gust shi se poate aduce la conditii la postprocesare, in lumina (tungsten shi fluorescenta este varza) dar de ce aparatu asta nu focuseaza, toate obiectivele trebuiesc reglate fin autofocusu din meniul aparatului, ori cum focus parca este parca nui. ..afiseaza tot comentariul
0
0
Nikonisti
Nikonisti a scris pe 18-05-2015 la 14:15
Buna ziua, domnuleTurculet.
Va informam ca operatiunea de calibrare a aparatului dvs este gratuita in primele 6 luni de la achizitie. Va sugeram sa trimiteti aparatul dumneavoastra catre centrul de service Nikon urmand procedura de la pagina web: http://www.nikonisti.ro/service/procedura-de-trimitere-in-service. Cu stima
0
0
Viorel
Viorel a scris pe 13-05-2015 la 16:01
Comparatia facuta, cu senzor mic si mare la fotografiere, este cel putin ciudata, intrucat numarul de pixeli aferent un senzor , sa spunem ca avem un senzor DX, unul de 10 mpx , altul de 24, nici nu poate intra in discutie sub nicio forma faptul ca ar fi mai bine sa fotografiezi cu 10 mpx pt. ca iese mai "nemiscata" , aceasta demiscare se observa Comparatia facuta, cu senzor mic si mare la fotografiere, este cel putin ciudata, intrucat numarul de pixeli aferent un senzor , sa spunem ca avem un senzor DX, unul de 10 mpx , altul de 24, nici nu poate intra in discutie sub nicio forma faptul ca ar fi mai bine sa fotografiezi cu 10 mpx pt. ca iese mai "nemiscata" , aceasta demiscare se observa la 100%, insa daca dai resize la cei 24 mpx la 10 mpx , vei obtinea aceeasi fotografie !! Fotografiati cu incredere cu senzori cu cat mai mari mpx , mai bine sa ai o fotografie la 24mpx cu care iti permiti sa vezi detalii chiar daca miscate, decat sa nu vezi delatiile si sa crezi ca nu e miscata fotografia ! ..afiseaza tot comentariul
0
0
Mircea Bezergheanu
Mircea Bezergheanu a scris pe 13-05-2015 la 16:26
Constat ca nu toti au inteles ce spun de fapt in acest articol. Probabil nu am fost suficient de simplu in exprimare. Simplific acum - Aparatele cu rezolutie mai mare pot reproduce detaliile mai eficient decat cele cu rezolutie mica, cu conditia sa avem grija la vibratii, la care este mai sensibil.
0
0
Flavian
Flavian a scris pe 13-05-2015 la 15:57
M-ar interesa si un articol legat de ISO vs Nr. de Megapixeli. Ce se intampla cu ISO cand numarul de MP creste pe aceeasi dimensiune de senzor ?
0
0
Viorel
Viorel a scris pe 13-05-2015 la 16:02
Vei avea performate ISO mai scazute la mai multi MPX pe acelasi senzor.
0
0
Constantin Cornel
Constantin Cornel a scris pe 11-06-2015 la 08:28
Depinde cum te uiti la fotografie. Daca o iei in ansamblu si o privesti printata normal sau pe un monitor fara sa dai zoom, performantele ISO vor fi mai bune daca ai mai multi megapixeli, daca o privesti 1:1 atunci cu siguranta va parea ca are mai mult zgomot daca are mai multi megapixeli.
0
0

Articole similare |
Articole recente
Ambasadorul Nikon Mircea Bezergheanu organizeaza in aceasta toamna 2 ture si un seminar foto: 1. Seminar foto Bucuresti, 24-25 septembrie 2016 2. Tura foto in Apuseni, 13-16 octombrie 2016 3. Tura foto In Tenerife, 25 octombrie - 2 noiembrie 2016...
citeste tot
In cele ce urmeaza va prezentam mult asteptatul review al varfului de gama DX, Nikon D500, realizat de ambasadorul Nikon Mircea Bezergheanu. Mircea a testat aparatul timp ce cateva luni, in conditii foarte diverse, pentru a veni cu informatii bine...
citeste tot
Plecand de la  o idee preconceputa ca nimic nu ma mai poate surprinde dupa capitolul Nikon D800, pot spune ca Nikon D600 este aparatul pe care l-am tinut cel mai mult timp in teste. Imediat dupa ce am pus mana pe aparat, am gasit un element de...
citeste tot
Am reusit sa adun material pentru o prezentare ampla a ultimului model de camera foto de pe piata: Nikon D800.  Lansarea a surprins, provocand un adevarat cutremur in lumea fotografilor. Asta deoarece modelul ataca o reduta aparata de preturi...
citeste tot
Dupa Nikon D4, Mircea Bezergheanu a incercat de curand si Nikon D800, aparatul DSLR  FX in format 35mm cu cea mai mare rezolutie din lume. Pana la aparitia unui test complet, puteti sa va faceti o idee despre ce inseamna 36,3 megapixeli in...
citeste tot
Binecunoscutul fotograf Mircea Bezergheanu a realizat primul review-ul din Romania al lui Nikon D4, cel mai performant DSLR din lume. Pe langa testele clasice de zgomot de imagine si cele mai putin clasice de interval dinamic, acesta face o...
citeste tot
Cunoscutul fotograf si nikonist Mircea Bezergheanu a anuntat de curand pe blog-ul sau o noua serie de workshop-uri si ture foto intr-o zona din Romania cunoscuta prea putin si prea superficial. "Am sa va prezint Dobrogea! Asa cum nu ati mai vazut-o,...
citeste tot
Intre 20 si 22 ianuarie va avea loc un workshop de fotografie de portret si peisaj de iarna sustinut de Mircea Bezergheanu la Moeciu de jos. Noul aparat foto Nikon D4  va putea fi testat la workshop, impreuna obiectivele AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G,...
citeste tot
Mai mult de 130 de participanti au inscris peste 500 de fotografii in concursul Bokeh, organizat pe canalul Nikonisti de pe Flickr. Premiul acestui concurs oferit de echipa nikonisti.ro consta in participarea gratuita la workshop-ul Portrete prin...
citeste tot
In perioada 28-30 Octombrie 2011, fotograful Mircea Bezergheanu organizeaza un workshop foto cu tema Portrete prin toamna. In cadrul workshop-ului se vor studia: - metodele de iluminare folosind doar lumina soarelui, precum si combinatii intre lumina...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.