Aparatul nou, mai slab decat cel vechi? - de Mircea Bezergheanu
Aparatul nou, mai slab decat cel vechi? Gresit, nu suntem pregatiti suficient!
Voi incepe cu aparatele, apoi trec la Raul, Ramul...
Evolutia tehnologica incepe sa prinda o viteza si o forta ce ne striveste implacabil, daca nu facem un efort suficient de mare pentru a ne adapta. Fotografia nu este scutita de schimbarile dramatice, care trag pe dreapta fotografi ce erau in Top inaintea erei digitale. Pur si simplu nu se pot adapta, iar golul creat este umplut de noua generatie, nascuta sa controleze lumea cu o tableta. Venind mai aproape in timp, chiar si cei care se desfasoara relativ eficient in fotografia digitala, au surprize neplacute la trecerea de la o generatie de aparate digitale la alta. Moment in care abordeaza cea mai simpla si eficienta startegie – cred ei: "Au scos astia un aparat mai prost decat cel pe care-l aveam!".
Nu am sa neg faptul ca din punct de vedere al durabilitatii, sculele noastre incep sa para niste jucarii, glume scumpe comparativ cu aparatele de acum 10-20-30 ani. Dar performantele cresc, iar greseala producatorului este aceea ca nu stie sa explice simplu faptul ca un aparat de 12 MP vechi scoate fotografii mai clare comparativ cu unul de 24 sau 36 MP, doar pentru ca fotograful nostru nu compenseaza miscarea sau vibratia. Ezoteric, nu?
Am sa va explic cum stau lucrurile cu raportul dintre rezolutie si claritatea fotografiilor.
Sa zicem ca fotografiem o hartie alba pe care este trasata o linie, cu un aparat de 12 MP si unul de 36 MP. Daca fotografiem de pe trepied bun, si facem clarul corect, ambele aparate vor avea conturul liniei negre foarte bine reprodus, cu un avantaj pentru aparatul cu rez mare. Daca facem fotografia din mana cu acelasi timp de expunere, in lumina naturala... surprize, surprize! E foarte probabil ca fotografia cu rez mare sa fie neclara in comparatie cu cea de rez. mica. Situatia se va intalni la toate genurile abordate.
Daca fotografiem de pe un trepied, sau daca folosim timpi mai scurti de expunere, fotografia de rezolutie mare va fi mai bogata in detalii.
Explicatia pentru rezultate aparent mai bune cand fotografiem cu Nikon D3s sau D700 este in modul in care se reproduc contururile obiectelor in fotografie. Astfel, sa luam situatia teoretica in care avem un senzor cu rezolutie mai mica, sa zicem unul cu 10 pixeli pe o latura de 10 mm si un senzor care contine 30 pixeli pe o latura de 10 mm cu care vom fotografia din mana o dunga neagra pe o hartie alba. Cand fotografiem, aparatul nu este perfect stabil, de aceea alegem un timp minim de expunere de 1/50 sec atunci cand folosim un obiectiv de 50 mm, sau 1/100 sec. cand folosim un obiectiv de 100 mm, iar acea vibratie imperceptibila va face ca un numar de 2-3 pixeli sa baleieze peste conturul negru al liniei pe care o fotografiem, cand in mod normal doar un pixel ar fi facut diferenta intre zona alba a hartiei si zona neagra a dungii imprimate pe aceeasi hartie, lucru care se va intampla cand facem poza cu aparatul montat pe un trepied. Conturul va fi acceptabil reprodus, aproape perfect. Dar cand tragem cu senzorul de rezolutie mare, la declansare, aceeasi vibratie va produce o expunere a conturului pe 5-6 pixeli, deoarece aici avem ingramaditi mai multi pixeli pe o arie ocupata inainte de pixeli mai putini, astfel ca la rezolutie mai mare vom avea un contur mult mai difuz, gri, nu un contur bine definit cu o trecere brusca de la un pixel alb la unul negru. Miscarile si vibratiile imperceptibile vor face contururile mult mai sterse la senzori cu rezolutie mai mare, daca nu scurtam timpul de expunere, astfel ca la un obiectiv de 50 mm probabil trebuie sa alegem un timp de minim 1/125 sec. Evident, asta difera de la fotograf la fotograf, unii tin aparatele mai ferm si declanseaza mai fluid, deci pot lungi usor timpul de expunere la fotografierea din mana. Dar vibratiile induse de aparatele profesionale care poseda declansatoare puternice, robuste, rapide, nu pot fi compensate decat cu un timp de expunere mult scurtat. Am simtit ca trebuie sa folosesc timpi ceva mai scurti atunci cand am trecut de la un aparat de 12 MP pe FF la un aparat D7000 cu 16 MP, care are o densitate de pixeli pe micron, egala cu D800/D810. Cand au aparut aparatele crop de 24 MP situatia a devenit si mai dramatica. Ca o paranteza, daca fotografiem la interior cu un blit nu vom avea mari probleme, deoarece viteza de descarcare a blit-ului este foarte mare, astfel ca expunerea cadrului se face la timpi de iluminare de peste 1/500, chiar daca aparatul este setat pe 1/60 sec sau 1/200 sec. Nu conteaza timpul de expunere setat pe aparat, iluminarea cadrului este facuta doar de acea descarcare a blit-ului, descarcare care dureaza 1/500 sau chiar 1/10,000sec.
Astfel, la fotografiile de portret in natura, care sunt mai dinamice la mine, ajung acum la timpi de expunere de 1/1600 sau chiar 1/2500 la cele cu sarituri.
La cadrele urmatoare, realizate cu nikon D3, am folosit timp de 1/1250, dar daca le realizam cu Nikon D810 as fi ales clar un timp de cel putin 1/2500
In afara de asta mai sunt plangeri ca pielea nu iese bine reprodusa din punct de vedere cromatic. Si mi se arata tot felul de ciudatenii, mai ales de pe la nunti, astfel ajungand la concluzia ca respectivii inca nu stapanesc lumina, nu inteleg ca expunerea poate modifica si tonurile sau nuantele, nu inteleg ca daca fotografiezi langa sau intr-o padure, vei avea nevoie de anumite corectii, sau din contra, nu trebuie sa te agiti sa "corectezi" nimic, deoarece distrugi atmosfera, doar de dragul unei rochii care musai trebuie sa fie alb pur. Nu poti avea alb pur intr-o rochie fotografiata in soare direct, cand e cer albastru, in umbre este normal sa ai albastru, deoarece umbrele sunt iluminate indirect de cerul albastru cu o temp de culoare de peste 8000 grade Kelvin. Zonele din soare direct vor fi reproduse corect, dar cele din umbra nu pot fi pacalite decat cu iluminare suplimentara, cu blit sau blende. Cand fotografiem in natura, culorile din mediul inconjurator vor modifica iluminarea unui portret. Postez unul dificil de realizat, pe un timp extrem de inchis, acea vreme gri.
Mai postez unul extrem cu o iluminare care devine activa, datorita petalelor care au o culoare tare, saturata de razele ce trec prin ele
Subiectul este prea complex, pentru a-l dezvolta aici, vreau acum sa va prezint cateva cazuri in care vremea, clima, poate sa va ruineze munca, alterand masiv clarul fotografiilor. Prima data m-am lovit de efectul climei, atunci cand fotografiam prigorii, in luna iunie, intr-o zi insorita. Soarele incepea sa dogoreasca, incalzind stratul de aer de deasupra solului, producand acele turbulente atmosferice, acele efecte de Fata Morgana care m-au impiedicat sa realizez cadre clare chiar daca fotografiam de la 4-5 metri. Daca asteptam sa se mai racoreasca, atunci cand soarele cobora pe cer, fotografiile incepeau sa redevina clare, ca prin minune.
Uitati un cadru cu o prigorie care nu iese clara datorita dogorii pamantului. E valabil si la subiectele fotografiate in zone cu beton, asfalt, smoala...
Atasez si crop-ul de 100%
Nu putine au fost situatiile in care foloseam acelasi aparat/obiectiv, dar la realizarea unui cadru aveam totul perfect clar, iar la cadrul urmator, realizat cand deja soarele dogorea, fotografia era compromisa de lipsa de claritate
Cand fotografam dimineata devreme sau spre seara, era totul perfect. Dar intre orele 10.30 - 16.30 aveam de multe ori probleme grave de claritate.
Am mai remarcat un fenomen de polarizare a luminii in anumite zile, astfel ca nuanta de albastru din penajul pescarasului albastru se transforma in verde. Acea culoare verde o aveam de obicei doar atunci cand foloseam blit la fotografierea pescarasului. Evident, sistemul de autofocus functioneaza un pic mai imprecis...
Cand dogoarea cuprinde campurile, focalizarea este la mare incercare. Chiar daca ai focalizat corect, aerul fierbinte compromite fotografiile.
Aviz amatorilor de wild life, care viseaza la focale exotice, gen 500-600-800mm! Cu cat coloana de aer dintre voi si subiect e mai mare, cu atat perturbatiile atmosferice vor afecta mai grav fotografiile. Investiti mai mult in voi, sa stiti cum puteti sa va apropiati mai mult de subiect, nu considerati ca daca aveti focala mare va va fi mai usor. Va fi mai scump, mai greu, mai obositor, mai descurajant. Sunt si situatii specifice, cand focala conteaza, dar experienta mi-a demonstrat ca raportul de reusite era mai mare cand fotografiam cu teleul de 300/2,8 comparativ cu ce fac acum cu 600mm si 800mm.
Cand vremea se mai racoreste, rezultatele devin tot mai bune.
Am strans informatiile, dupa multi ani in care m-am chinuit sa inteleg unde este problema, dadeam vina ba pe scule, ba pe lipsa mea de pregatire. Toti gresim, stiti cum este, Eu gresesc, tu gresesti, el greseste, noi gresim, voi gresiti, ei gresesc. Dar ideal este sa invatam din greselile altora...
Voi continua genul acesta de articole, in incercarea de a ajuta pe cat mai multi.
mircea bezergheanu, aparat nou, slab, articol
citeste tot
Review Nikon D500. Cine ar mai fi crezut... - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot