Nikon D800 - Incepe o noua era - Test de Mircea Bezergheanu
Am reusit sa adun material pentru o prezentare ampla a ultimului model de camera foto de pe piata: Nikon D800. Lansarea a surprins, provocand un adevarat cutremur in lumea fotografilor. Asta deoarece modelul ataca o reduta aparata de preturi extreme - fotografia pe format mediu (MF) - oferind 36MP pe un format FX. Iar socul abia acum vine, cand oamenii realizeaza ca pot fotografia la o rezolutie enorma, folosind o plaja foarte mare de focale, lucru imposibil la formatul mediu.
Astfel, pot fotografia acum cu obiective fisheye sau cu Ultra Wide de la 14 mm, mergand apoi pana la focale de superteleobiective cum ar fi 600 si 800 mm, iar cu ajutorul unor teleconvertoare au la dispozitie focale de peste 1200 mm. Plaja acoperita este incredibil de mare, iar performanta de care vorbesc este oferita la preturi chiar de 10 ori mai mici decat in lumea formatului mediu, unde aparatele au preturi cuprinse intre 10.000 si 45.000 euro.
Aspectul exterior nu este impresionant, chiar nu-mi place, mai ales dupa ce am pus mana pe Nikon D4, care mi se pare o frumusete de aparat. D800 se pare ca este Ratusca cea urata din familia Nikon:
In cazul meu, folosirea in conditii optime presupune prezenta unui grip, care inca nu este in vanzare, dar care a fost listat cu un pret extrem de mare. Majoritatea nici nu vor cumpara grip-ul, dar eu nu pot lucra bine fara el, mai ales cand atasez teleobiective mari de aparat. Bateria este identica cu cea de la D7000, dar autonomia a scazut serios, astfel ca nu am reusit sa fac mai mult de 1400 de cadre la o singura incarcare, fata de 2500 realizate cu D7000.
Cadenta de fotografiere este de 4 cadre/sec la rezolutie maxima si 5 cadre/sec la crop 1,2x si 1,5x. Sunt oferite 3 valori crop, ceea ce aduce o mare flexibilitate in utilizare; avem astfel la alegere un format cu raport de 5:4 si inca doua cropuri in raport 3:2, anume 1,2x si 1,5x.
Una dintre intrebarile la care am cautat raspuns a fost: Cum afecteaza difractia un senzor cu o rezolutie atat de mare? Pentru cei care nu stiu, difractia se traduce printr-o pierdere de claritate atunci cand incepem sa inchidem diafragma peste o anumita valoare. La aparatele de 12 Mpix difractia incepea sa se simta de la diafragme peste f/16-18. In cazul lui D800, care are 36 Mpix, s-a presupus ca nu vom mai putea fotografia cu diafragme mai inchise de f/8. Am facut teste, si am observat ca pana la f/11 nu era nici o problema, la f/16 incepeam sa pierd usor din claritate, iar de la f/22 in sus difractia se facea bine simtita. Asta e o problema pentru macrofotografie, voi fi limitat la valoarea f/16. Mai jos postez o imagine compusa din cadrele trase la diverse valori de diafragma, pentru a observa fenomenul:
Aveti link unde puteti vedea efectul difractiei la marire 100% aici.
A urmat testul ISO; chiar daca aparatul nu a fost gandit sa spulbere recorduri ISO, se comporta foarte bine, mai ales tinand seama de rezolutie! Am fotografiat in lumina slaba, o combinatie de bec si lumina de la o fereastra (situatie relativ comuna in fotografia din ziua de azi) iar scena de fotografiat a fost compusa pe un fundal inchis la culoare, pentru a creea si mai multe probleme aparatului. Am facut crop pe zona unde am plasat un obiect negru care, la randul lui producea umbre, zona in care se aglomereaza zgomotul:
In scena am plasat diverse obiecte, unele colorate variat, pentru a observa alterarea culorilor in functie de valoarea ISO, iar altele cu texte de mici dimensiuni, pentru a observa cum se pastreaza detaliile. In teren am avut ocazia sa folosesc valori ISO variate, unele chiar mari, la o sedinta de wildlife prin Dobrogea.
ISO 360:
ISO 400:
ISO 900:
ISO 500:
Sunt extrem de multumit de rezultate, culorile se pastreaza vii si la valori mari ISO, iar contrastul si detaliile sunt excelente. Tot la sesiunea de wildlife am testat sistemul Autofocus, cu care m-am intalnit prima oara la testele pentru Nikon D4. Comportamentul a fost tras la indigo, adica extrem de usor am putut mentine focus-ul pe subiect, chiar daca acesta zbura cu mare viteza. Iar cine a vazut cum zboara o rata, intelege foarte bine ce performant trebuie sa fie modulul AF:
Aparatul nu a fost gandit pentru fotografia de wildlife, dar in mana unui fotograf experimentat va face minuni. Eu foloseam pana acum la wildlife micutul D7000, un aparat excelent care mi-a adus multe satisfactii in ultimul an. Dar Nikon D800 pare intruparea a 3 aparate distincte: Unul de format mediu, pentru studio; un aparat FX versatil si portabil, cu multe dintre caracteristicile lui Nikon D4; precum si un aparat DX de 16 Mpix, cu sistemul AF si cel de expunere intalnit doar la Nikon D4. Asa ca trecerea de la Nikon D7000 la Nikon D800, pentru wildlife, a fost un upgrade, mai ales daca tinem cont si de buffer-ul mult mai generos, precum si de viteza de transfer marita, dintre aparat si cardul de memorie.
Daca ar fi sa mai spun ceva despre sistemul AF, este ca am incercat capacitatea lui de a urmari un subiect folosind sensibilitatea extrema, de -2 EV, cand am fotografiat doua rate in dans nuptial, cu jumatate de ora inainte de rasaritul soarelui. Fotografia nu este o minune, dar, la fel ca si in cazul sacalului fotografiat cu Nikon D4, ne demonstreaza capacitatea de a functiona in conditii EXTREME de lumina. Am discutat de multe ori, mai sunt aparate cu performanta ridicata la ISO, dar ce folos sa ai ISO mare, daca sistemul autofocus nu gaseste subiectul in lumina aia slaba in care sensibilitatea ISO iti permite sa fotografiezi?
Repet, pentru cei care vor comenta ca poza e slaba, fotografia demonstreaza ce poate sistemul AF.
Eu nu vedeam mai nimic, distingeam ceva miscare datorita petelor albe de pe rata mascul iar cadrul a iesit aproape negru, dar plaja dinamica foarte mare (conform DXO, are una din cele mai mari valori DR dintre toate aparatele) mi-a permis sa realizez cadrul usor. Am sa postez mai jos si un test conceput de mine, pentru a observa performanta DR. Acest test l-am realizat pentru prima data cu Nikon D7000, apoi cu Nikon D4, iar acum cu Nikon D800. Am sa postez cadrele incepand de la -4 trepte de expunere, coborand pana la -10. Primul cadru este cel neprelucrat, reprezinta imaginea asa cum o vedeam pe monitorul aparatului, urmat apoi de cadrul editat pentru a recupera detaliile. Imaginile se regasesc pe blog-ul in tufisuri.
Apoi am bagat aparatul in studio, de fapt am improvizat ceva la EliteGym, sala unor buni prieteni: Mirela, Bogdan si Mircea. Am tras cateva portrete cu lumina dificila, lucru care m-a fortat sa subexpun puternic zonele aflate in umbra (cam 80% din cadru) pentru a scoate pielea cat mai bine in zonele luminate.
Am sa postez si doua cadre care au facut valva pe web, deoarece, la vizualizarea marita la 100% releva detalii nemaintalnite pana acum la un aparat FX.
Iar pentru cardiacii care au deschis fotografiile la marime maxima postez si remediul medical:
Si pentru a ne face viata mai colorata am pozat si cateva creioane:
Dupa sesiunea in studio am zis sa fac un mic control pe la Pricopane, chiar daca vremea nu promitea nimic bun;
Nu am avut mult timp pentru fotografiat, deoarece m-am jucat cu una dintre cele mai spectaculoase functii, oferita de Nikon D800 - Time lapse montat direct din aparat, ce poate fi vizualizat tot pe blog.
Concluzia finala, legata de comportamentul in lumin slaba, in cazul valorilor ISO mari: Trebuie expus impecabil, pentru a nu avea zgomot deranjant. Daca apare subexpunere la valori ISO peste 800 devine imediat vizibila si granulatia in zonele umbrite. In cazuri cu greseli mari zgomotul apare deja de la 200 ISO in umbre.
Aici se vede diferenta in comportament atunci cand compar cu Nikon D4, care suporta erori, sau conditii mult mai grele, fara sa fie afectata vizibil calitatea imaginii. Ma uitam amuzat la testele celor de la DXO, care scoteau comportamentul senzorilor cam pe aceiasi linie. Nici pe departe, in conditiile din viata reala, avem doua animale total diferite. Si cand ma gandesc ca cei de la DXO m-au contactat cu ceva timp in urma, pentru colaborare! Acum aveau probleme cu mine.
Fotografiile la rezoluti maxima le gasiti pe site-ul meu, de unde le puteti descarca si studia.
Vin cu imagini noi, dupa o iesire prin Delta cu prietenul meu, Mihai Baciu. Am avut un noroc fantastic, asa ca am vazut/fotografiat pentru prima data corcodel cu gat rosu in zbor. Am facut si corcodel mare in zbor, dar capturile cu primul sunt mai valoroase, datorita raritatii. Pasarile astea prefera sa se scufunde la aparita unui pericol, asa ca observarea lor in zbor este un spectacol extrem de rar:
Si o lebada imatur in contralumina, la care atasez 2 crop-uri cu detaliile in penajul aflat in umbra. Aici am avut iar o imagine clara asupra performantelor de plaja dinamica a noului senzor, deoarece fotografia punea 2 mari probleme cap in cap; la fotografia in contralumina trebuie sa supraexpui, iar la fotografierea unei pasari albe in soare trebuie sa subexpui, pentru a nu avea zone arse in penaj. Ei bine, am impacat si capra si varza, am lasat expunerea fara nici o compensare, deci pe zero, si totul a fost calculat si interpretat doar de procesorul aparatului. Eu nu mai am nimic de comentat.
Aceasta sesiune foto mi-a confirmat inca o data faptul ca Nikon D800 poate face fata situatiilor neasteptate intalnite la fotografia wildlife, sistemul AF comportandu-se impecabil, chiar in cazurile in care subiectul zbura pe un fundal aglomerat, printre crengi, sau cand aveam sclipirile si unduirile apei in cadru, atunci cand sistemul AF poate fi pacalit usor. Subiectele alese (mai putin starcul si pescarusul) sunt cunoscute ca cele mai dificil de fotografiat in zbor, datorita vitezei si manevrelor bruste pe care le fac. La intrebarea daca sunt multumit de cadenta mica de fotografiere va pot raspunde ca ma descurc si asa, chiar daca ar fi fost mai practica uneori o rafala de 7-8 fps...
review, mircea bezergheanu, nikon d800, test, nikon
Review Nikon D500. Cine ar mai fi crezut... - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
Review NIKKOR AF-S 200-500mm F/5.6E ED VR - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot