BIAS 2016 - de Liviu Dnistran
Cand la tine in Cluj, temperaturile sunt de 25-27 de grade la sfarsit de iulie, nu iti vine sa parasesti racoarea si sa pleci la Bucuresti unde se anunta peste 40 de grade. Nu ai face asta daca ar trebui sa iti vizitezi rudele sau daca ar trebui sa mergi la “cumparaturi”. Ai merge probabil in parc la o bere sau o limonada si ai rade de cei care sufera. Ei bine, asta ar face un om normal. Noi cei pasionati de aviatie, am lasat racoarea Clujului pe arsita Bucurestiului ca sa vedem BIAS 2016.
Se anunta ca fiind cel mai mare de pana acum, desi informatiile au aparut foarte tarziu pentru un show international si poate cel mai rau lucru, invitatii au fost anuntati foarte tarziu. Desi pe “surse” apareau tot felul de avioane care erau de neratat, fie in expozitie statica, fie in zbor, incertitudinea a fost mare si abia cu 2-3 saptamani inainte s-a aflat o lista concreta a participantilor internationali.
Chiar daca anul acesta nu a participat nicio formatie militara de acrobatie, am fost coplesiti de numarul de aeronave prezentate in zbor de Fortele Aeriene Romane. Deschiderea spectacolului cu un numar impresionant de elicoptere mi-a semnalat ca vom avea parte de o zi plina. Cele doua formatii de cate 6 MiG-uri 21 LanceR de la Baza 86 Aeriana si Baza 71 Aeriana au umplut cerul si au suplinit cu succes lipsa formatiilor de acrobatie.
Surpriza mai mult decat placuta a constat in formatia Hawks of Romania, prezenta prima data la BIAS in formula de 7 Extra 300 si 330. Baietii au avut un program dinamic si ca intotdeauna, spectaculos. Aeroclubul Romaniei a adus pe cerul de la BIAS, un numar impresionant de aeronave, notabila fiind formatia de 7 Zlin 142. Nu au lipsit nici White Wings cu ale lor planoare de acrobatie dar si parasutistii cu showul special de seara.
Poate cel mai asteptat display al zilei a fost cel al Fortelor Aeriene Ucrainiene cu al lor Sukhoi Su27 “Flanker”. Un avion impresionant ca dimensiuni si capabil de manevre aparent imposibile. Ultima data cand am vazut acest tip de avion in zbor a fost in 2013 in Ungaria unde l-am vazut in formatia de 5 a Fortelor Aeriene Ruse. Atunci, ca si acum, s-a dovedit a fi mai agil decat pare.
A fost pentru prima data cand am vazut un F18 zburat in scopuri demonstrative la un spectacol aviatic. Fortele Aeriene Spaniole au avut un program frumos dar care pe alocuri a lasat impresia ca avionul poate mai mult. Cred ca si publicul si-a dorit mai mult de la display.
Anul acesta se implinesc 110 ani de la primul zbor al lui Traian Vuia si 100 de ani de la infiintarea aviatiei de vanatoare romanesti. Pentru aceste aniversari pot spune ca am fost rasfatati prin prezenta unor aeronave de vanatoare legendare. Desi doar in expozitie statica, Garda Nationala a Statelor Unite a trimis doua avioane F15 Eagle, un avion de vanatoare si de suprematie aeriana modern. A fost o ocazie speciala pentru toti pasionatii de aviatie sa vada de aproape doua avioane (F15 si Su27) care altadata s-ar fi intalnit doar in conditii mai putin prietenoase. De asemenea, pe cerul de la BIAS 2016 au putut fi vazuti in zbor, doi veterani ai aviatiei militare, F4U Corsair si B25 Mitchell. Fosti luptatori in cel de-al doilea rarboi mondial, ne-au oferit o fereastra in timp spre inceputurile aviatiei de vanatoare.
Temperaturile foarte mari de peste zi au facut fotografierea showului dificila datorita aerului cald care a dat nastere la efectul de “heat haze” in multe fotografii. Din fericire, in fiecare an, avem parte la BIAS de showul de seara, partea cea mai frumoasa din punct de vedere fotografic. Anul acesta nu a facut exceptie si ne-am bucurat de lumina superba si zboruri pe masura.
Ca echipament pentru BIAS 2016, am avut in ghiozdanul foto, un Nikon D600, un D750 si un D500 imprumutat de la NPS Romania, impreuna cu obiectivele AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR, AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR si AF-S NIKKOR 400mm F2.8G ED VR. Combinatia de Nikon D500 cu AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR s-a dovedit din nou castigatoare, majoritatea fotografiilor fiind facute in aceasta configuratie. Flexibilitatea data de un obiectiv zoom pe un aparat cu senzor crop si de foarte buna calitate m-a facut sa renunt aproape in totalitate la aparatele mele full frame. Viteza cu care poti fotografia cu D500 si flexibilitatea oferita de 200-500mm, fac din ele in kit aproape perfect pentru un show aviatic. Ma gandesc serios sa renunt la D600 in favoarea lui D500.
Avantajul oferit de luminozitatea obiectivului de AF-S NIKKOR 400mm F2.8G ED VR s-a vazut la showul de seara cand lumina era tot mai putina si valorile ISO deveneau tot mai mari. La fel, folosit in combinatie cu Nikon D500 mi-a oferit posibilitatea de a fotografia la diafragma f4 sau mai mica si a reduce valorile ISO. Desi uneori am avut probleme cu obtinerea focusului perfect datorita miscarii rapide a aeronavelor si a cantitatii de lumina destul de mica, combinatia este una foarte buna pentru a fotografia in conditii de de lumina slaba. Obiectivele foto cu focala mare vin cu avantaje si dezavantaje si nu trebuie considerate perfecte pentru orice subiect.
Anul acesta a fost primul an in care m-am bucurat mai mult de show si m-am concentrat mai putin pe fotografii. Impreuna cu colegii fotografi straini am urmarit showul oferit si am preferat sa asteptam lumina de apus pentru cateva cadre mai speciale. Pe masura ce trece timpul incep sa dau mai mare importanta experientei unui miting aviatic si mai putina importanta fotografierii non-stop a actiunii de pe cer. Uneori e frumos sa privim cu ochiul liber evolutiile si sa ne bucuram de zbor!
Vreau sa multumesc NPS Romania pentru sprijinul acordat in fotografierea a doua evenimente aviatice mari, BIAS si Ziua Portilor Deschise la Baza 71. De asemenea, vreau sa multumesc Fortelor Aeriene Romane pentru tot sprijinul si deschiderea de care dau dovada. Multumesc organizatorilor pentru un show impresionant si le doresc sa organizeze un BIAS tot mai mare in fiecare an. Sa ne vedem la BIAS 2017 cu bine si cu mai multe aeronave in zbor si in display static!
d600, nikon, d750, fortele aeriene romane, liviu dnistran, d500, fotografie aviatie, 200-500mm f/5.6e, 80-400mm f/4.5-5.6g, 400mm f/2.8g
citeste tot
citeste tot
Actualizare firmware pentru aparatele foto DSLR Nikon D750, D610, D600, D5300 si D3300
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Review Nikon D500. Cine ar mai fi crezut... - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot