Review Nikon D750 de Gabriel Buse
"Avem o tara frumoasa", "Avem de toate" sunt afirmatiile pe care le-am auzit de-a lungul timpului de atatea ori. Ziceam ca "da...", dar gandul imi era la alte tari, la locurile de acolo si sustineam ca si altii au tari si mai frumoase. Credeam ca e normal ca fiecarui cetatean al unei tari sa i se para ca tara lui e cea mai frumoasa si mai deosebita si, de aceea, aceste vorbe rostite prea des imi pareau banale. Ultima vacanta petrecuta in Romania m-a facut sa vad cu ochi si mai buni tara noastra, iar afirmatiile de mai sus s-au cimentat si in mintea mea. Nu avem de ce sa invidiem alte tari pentru frumusetile naturale, cultura si istorie. Este de datoria noastra sa facem cunoscut ceea ce avem, sa imbunatatim lucrurile acolo unde trebuie imbunatatite si sa punem intr-o lumina buna in fata strainilor si a noastra mostenirea lasata pe meleagurile romanesti. In acesta calatorie, in care am adaugat multe elemente la tabloul meu idilic al meleagurilor romanesti, am avut placerea sa fotografiez si sa testez ceea ce consider a fi etalonul aparatelor DSLR la acest moment, Nikon D750.
Nikon D750 RAW, F8, ISO 100, 1/320 sec, 24mm.
Fiind un utilizator de aparate Nikon, atat FX (D600) cat si DX (D7000) am fost foarte curios sa fotografiez cu Nikon D750. Un aparat care a crescut in ochii mei pe masura ce l-am utilizat mai mult si un aparat pe care il apreciez si mai mult cu fiecare fisier RAW pe care il procesez. Dupa atatia ani de progres, D750 se prezinta prin caracteristicile sale ca un produs rafinat, imbunatatit pe toate planurile, chintesenta aparatelor DSLR.
Constructia aparatului este excelenta, corpul acestuia fiind solid, cu protectie sporita impotriva apei si prafului. In mana aparatul se simte foarte bine, mai ales datorita prizei perfect profilate. Este cel mai comod DSLR pe care l-am tinut vreodata in mana, pur si simplu este o placere in utilizare! Trecand intr-o clipa de la D600 la D750, desi corpurile celor doua aparate au dimensiuni si greutati apropiate, diferenta este enorma. Pur si simplu D750 pare ca face corp comun cu mana, si utilizarea lui, chiar cu obiective mai mari si pentru perioade mai lungi de timp, este foarte confortabila. Bravo Nikon pentru ergonomia atent studiata a corpului! O mica concesie adusa prizei profilate mai adanc o reprezinta faptul ca LCD-ul superior este acum putin mai mic fata de seria D600-D610, pe el nemaiafisadu-se unele informatii.
D750 alaturi de D600 pe varful Ciucaru Mare. D750 reprezinta o evolutie importanta fata de D600, imbunatatirile sunt realizate exact acolo unde conteaza si iti fac viata de fotograf mult mai placuta.
LCD-ul principal este o bucurie in utilizare. Mare de 3.2 inch si orientabil pe verticala. Sasiul pe care este construit pentru a fi orientabil, este extrem de solid si nu cred ca va ceda niciodata unei utilizari profesionale. LCD-ul in lumina puternica nu este foarte lizibil si de aceea cresterea luminozitatii la +1 sau chiar +2 este recomandata.
Vizorul ofera o acoperire de 100%, este mare si luminos, iar odata ce te obisnuiesti cu el nu vrei sa mai revii la aparate cu un vizor mai mic. Din punctul meu de vedere este tot ce iti poti dori de la un vizor optic de calitate.
Legat de butoane si rotite, acestea sunt excelente ca si calitate perceputa, destul de mari si situate la distanta pentru a fi apasate individual. Un mare plus il reprezinta faptul ca butonul OK poate fi programat pentru ca la o simpla apasare sa poti vizualiza imaginea la marire de 100%, in acest fel poti verifica imediat daca imaginea este focalizata corect sau nu este tremurata. Inca o data bravo Nikon!
Meniul este excelent, tipic Nikon, si chiar daca este lung, este bine organizat. Posibilitatea de configurare My Menu, unde poti introduce setarile pe care le modifici cel mai des, l-am gasit intodeauna a fi un lucru excelent. Practic utilizand My Menu si comenzile exterioare ale aparatului nu vei intra decat foarte foarte rar in meniul extins al aparatului. Apoi, sunt mici lucruri tipice Nikon care iti fac viata de fotograf mai usoara: dupa ce imaginea apare pe ecran (imediat dupa ce ai realizat fotografia) exista posibilitatea sa o maresti pentru a vedea detaliile sau daca ai focalizat bine. Alt lucru, daca vrei sa vizualizezi mai multe fotografii pe ecran, maximul posibil este de 72 de cadre, existand si posibilitatea gruparii fotografiilor intr-un calendar pe zile (util daca vrei sa vizualizezi sau sa stergi rapid doar fotografiile din anumite zile). Modul Auto-ISO (apreciat de mine foarte mult si pe D600) tine cont de obiectivul montat si de distanta focala la care se fotografiaza pentru a ajusta de fiecare data timpul de expunere la 1/valoarea distantei focale. In plus acest mod este configurabil, in acest sens putandu-se alege ca timpul de expunere sa fie setat cu una sau doua trepte peste sau sub inversul distantei focale. Orizontul virtual, pozitiile U1 si U2 configurabile si cele doua sloturi pentru carduri, de asemena sunt dotari care le apreciez la aparatele DSLR Nikon. Si lista functiilor poate continua, aparatul fiind extrem de configurabil chiar si pentru cei mai pretentiosi utilizatori.
Procesorul este unul de tip Expeed 4 prezent si la seria D4s. Inregistrarea imaginilor se face extraordinar de rapid, aparatul se simte cu o clasa peste D600. Intarzierea declansatorului chiar daca in teorie este la acelasi nivel cu D600 (undeva la 0.054sec) in practica se simte si mai scurta. Navigarea, zoom-ul intr-o fotografie afisata si derularea imaginilor se fac de asemenea foarte rapid si fara cusur.
Fotografierea in rafala se poate realiza la 6,5 cadre pe secunda. Am utilizat acest mod in testele de focalizare continua pentru fisiere de tip JPEG, pentru fisierele de tip RAW+JPEG buffer-ul aparatului este unul limitat la aproximativ 2 secunde in cadenta maxima de 6.5 cadre/sec. Nu este totusi un aparat eminamente dedicat fotografierii competiilor sportive sau scenelor unde durata actiunii este lunga. Pentru acest lucru D4s isi are clientii sai.
Bateria este excelenta, tipica pentru un DSLR din aceasta clasa, 1000 de cadre nereprezentand o problema intr-o utilizare preponderenta cu vizorul optic. Bateria am incarcat-o odata la 2-3 zile mai mult pentru siguranta, neajungand niciodata sa o descarc complet.
Sistemul de autofocus este o revelatie fata de tot cu ce am fotografiat pana acum. Acolo unde alte alte aparate vaneaza focusul sau nu reusesc deloc sa focalizeze, sistemul de focalizare de pe D750 (capabil sa focalizeze in lumina foarte slaba, pana la -3EV) focalizeaza fara probleme. Pentru mine acesta era calcaiul lui Ahile la seria D600, iar D750 nu numai ca imunatateste acest lucru ci devine lider in domeniu DSLR-urilor. Pentru fotografia in lumina slaba sau de eveniment (acolo unde nu poti focaliza cu ajutorul lampii de autofocus) sistemul de focalizare de pe D750 este un vis.
Focalizarea continua este de asemenea la inaltime. Fie ca vorbim de punctul unic de AF, de zona dinamica AF setata cu 9, 21 sau 51 de puncte, sau urmarirea 3D, aparatul focalizeaza foarte precis si mentine focalizarea si pentru subiecte care se deplaseaza cu viteza foarte mare. Avand montat pe aparat un obiectiv Nikon 70-200 VR F4 (obiectiv cu un motor de autofocus foarte rapid) am testat acest aspect in mai multe ocazii, iar numarul cadrelor focalizate corect a fost aproape de maxim. Pot spune ca ratarea unui cadru in modul de focalizare continua se va intampla foarte rar. Am evaluat focalizarea in mod continu combinata cu fotografierea in rafala cu 6.5 cadre pe secunda la capatul tele al obiectivului, si la valoarea de F4 a diafragmei acolo unde profunzimea de camp este cea mai mica si erorile pot fi observate cel mai bine. Mai jos este un exemplu in acest sens, avand ca subiect o masina care se deplasa cu viteza mare, aparatul reusind sa mentina subiectul focalizat corect in majoritatea cadrelor realizate. Am inclus de asemenea un videoclip cu succesiunea cadrelor si cropurile din fiecare cadru.
Una din scenele in care am testat sistemul de autofocus in mod continuu alaturi de fotografierea in rafala cu 6.5 cadre/sec, aparatul comportandu-se ireprosabil (JPEG, AF-C, F4, ISO 100, 1/1250 sec, 190mm).
Focalizarea in live view alaturi de ecranul orientabil mi-au permis sa fotografiez cadre din unghiuri mai deosebite. Sunt un fan al ecranelor orientabile iar aceasta dotare, in premiera pentru un FX Nikon, este unul din marile plusuri ale lui D750 (RAW, F3.5, ISO 100, 1/500 sec, 24mm).
Am avut pentru prima data ocazia sa fotografiez si cu obiectivul NIKKOR 70-200 f/4G VR. Este un obiectiv foarte bine construit cu zoom intern si cu un motor de autofocus silentios si foarte, foarte rapid. Se echilibreaza perfect atunci cand este montat pe un corp ca Nikon D750 si este o placere in utilizare chiar si pentru perioade mai lungi de timp. Stabilizatorul l-am gasit a fi performant, cu un castig de 3-4 trepte fata de inversul distantei focale. Optic este un obiectiv foarte bun, cu deschiderea maxima a diafragmei constanta F4 pe toata plaja focala. Un minus raportat la pretul sau il reprezinta faptul ca obiectivul nu ofera o cu protectie sporita impotriva apei si prafului prin garnituri interne de cauciuc. Singura protectie o reprezinta inelul de cauciuc din jurul monturii. Mai multe detalii despre acest obiectiv intr-un material viitor.
Decorul Transalpinei este apreciat atat de soferi cat si de iubitorii ciclismului, iar in acest loc mi-a facut mare placere sa fotografiez cu Nikon 70-200 F4 VR, un obiectiv cu un micro-contrast excelent si cu un autofocus extrem de rapid (RAW, F4, ISO 100, 1/640 sec, 200mm).
Calitatea imaginii este una exceptionala fiind punctul forte al acestui aparat. Nivelul detaliilor este foarte ridicat si niciodata nu am simtit nevoia unei rezolutii mai mari decat cea oferita de cei 24Mpx. La vizualizarea imaginilor de pe un FX Nikon constati ca acestea au ceva special. Detaliile, contrastul si gama dinamica ridicata le diferentiaza fata de un aparat DX sau mirrorless non-FX. Este perceptia avuta dincolo de criteriile stiintifice, care pot sau nu sa confirme acest lucru.
Dincolo de rezultatele obtinute ramane bucuria utilizarii unui aparat foto, iar calatoria si fotografierea cu Nikon D750 a fost o reala placere (RAW, F22, ISO 100, 25 sec, 24mm).
D750-ul de asemenea ofera un echilibru foarte bun intre rezolutie, performantele la sensibilitati ISO ridicate, viteza si dimensiunea fisierelor generate. Astfel, in medie un fisier RAW plus unul JPEG au deja 50MB. In mod similar, daca ne uitam la dimensiunea a doua fisiere JPEG+RAW de la seria D800-810 dimensiunea are o valoare dubla. Vorbim aici de alte sume de investit pentru carduri si medii externe de stocare.
Fisierele JPEG, tipice Nikon, sunt recunoscute imediat datorita culorilor si a modului cum aparatul realizeaza balansul de alb. Reducerea zgomotului se face mai accentuat decat la D600-D610 in special in zonele cu luminozitate mai mica. Acest lucru poate fi modificat prin reducerea sau anularea sistemului intern de reducere a zgomotului.
Fisierele JPEG sunt tipice Nikon, oferind un foarte bun echilibru intre nivelul de claritate si zgomot. De obicei pe timp de zi aleg din Picture Control setarea Landscape sau Vivid, alaturi de sistemul D-Lightning activat si sistemul de reducere al zgomotului setat pe Low (JPEG, F8, ISO 100, 1/250 sec, 24mm).
Fisierele RAW sunt exceptionale atat ca detalii cat si datorita nivelui redus de zgomot si a gamei dinamice ridicate oferite de senzor. Imaginile la sensibilitati de pana la ISO1600 sunt foarte curate. La procesarea fisierelor RAW pregateste-te sa fi uimit de detaliile oferite de acest senzor de 24Mpx chiar daca aparatul este inca oferit cu un filtru low-pass. Sunt obisnuit cu cei 24Mpx de pe D600 dar parca D750 ofera o redare a detaliilor si mai fidela.
(RAW, F4, ISO 100, 1/1600 sec, 70mm).
Claritatea este pur si simplu exceptionala. ¨Wow!¨ am exclamat de fiecare data cand am editat un fisier RAW si am vazut nivelul de detalii redat (RAW, F8, ISO 100, 1/125 sec, 24mm).
(RAW, F8, ISO 100, 1/40 sec, 24mm).
Latitudinea de procesare este una foarte mare, fie ca vorbim de fisiere intentionat subexpuse pentru a pastra detaliile din zonele cu luminozitate mai ridicata sau de fisiere accidental supraexpuse, astfel ca se pot realiza multiple corectii si ajustari fara sa fim preocupati foarte mult ca nivelul de zgomot va atinge cote alarmante. Este pur si simplu o placere sa lucrezi cu aceste fisiere iar rezultatul este unul exceptional de fiecare data.
Gama dinamica oferita de senzor este una foarte larga, in plus chiar in cazul unor editari sau corectii majore, nivelul zgomotului ramane foarte scazut. Acest lucru este cunoscut de foarte multi fotografi care prefera sa expuna corect zonele cu luminozitate mai mare urmand apoi in editare sa faca corectia necesara pentru a le reda si pe celalalte. Este un ¨pseudo HDR¨ care se realizeaza plecand de la un singur fisier RAW (JPEG, RAW, F8, ISO 100, 1/400 sec, 24mm).
Referitor la comportarea aparatului la valori ridicate ale sensibilitatii ISO, D750 are performante excelente. Nu am fost niciodata nemultumit de nivelul de zgomot din fisierele RAW realizate cu Nikon D600 iar D750 este cel putin la fel de bun. La sensibilitati mai mari de ISO6400 se observa un mic progres fata de seria D600-D610, castigul fiind in opinia mea de o jumatate de treapta. Valoarea ISO 12800 devine acum si mai utilizabila iar cu o atenta procesare se pot obtine rezultate bune chiar si la ISO 25600. Valoarea de top ISO 51200 este una care trebuie utilizata doar pentru cazurile exceptionale cand nu mai exista alta alternativa. Un lucru pozitiv ce l-am remarcat a fost acela ca chiar si la sensibilitati inalte nivelul detaliilor se mentine la cote ridicate.
Salina Turda este un loc impresionant si un loc in care D750 a excelat la capitolul performante la valori ISO mari (RAW, F8, ISO 4000, 1/30 sec, 14mm).
(RAW, F5.6, ISO 5600, 1/30 sec, 14mm)
Am realizat o comparatie D750 - D600 la valori ale sensibilitatii ISO peste 1600 in interiorul unei catedrale pentru a compara performantele celor doua aparate. Este un scenariu solicitant (atat cu zone cu luminozitate scazuta cat si cu portiuni cu luminozitate mai ridicata, si zone cu multiple detalii) din care se poate evalua foarte bine atat nivelul de zgomot si detaliile din fisierele RAW, dar si cum actioneaza sistemul aparatului de reducere a zgomotului in fisierele JPEG.
Am ales Catedrala Mitropolitana din Timisoara pentru a compara performantele la sensibilitati ISO ridicate ale lui D750 si D600.
Cropuri din imagini realizate cu D750 la sensibilitati ISO intre ISO 1600-51200 din fisiere JPEG (NR LOW), RAW procesate pentru reducerea zgomotului(25 COLOR NR) si RAW neprocesate.
Comparatie cu prima serie cropuri din imagini realizate cu D750 si D600 la sensibilitati ISO intre ISO 1600 si ISO 51200 din fisiere RAW.
Comparatie cu a doua serie de cropuri din imagini realizate cu D750 si D600 la sensibilitati ISO intre ISO 1600-51200 din fisiere RAW.
Comparatie cu a treia serie cropuri din imagini realizate cu D750 si D600 la sensibilitati ISO intre ISO 1600-51200 din fisiere RAW.
Sistemul de expunere foarte configurabil imprumutat de pe D4s a functionat de asemenea impecabil, ca o optiune personala folosita pe aparatele Nikon: pe timpul zilei activez functia Active D-Lighthing care automat realizeaza si o subexpunere in fisierele RAW cu aproximativ -0.7 EV cea ce imi confera o marja suplimentara in post-procesare pentru cazurile in care am zone arse. In plus din Picture Control aleg setarea Vivid sau Landscape obtinand astfel imagini mai vi pentru o vizualizare imediata. La sensibilitati ridicate prefer ca sistemul Active D-Lighthing sa fie oprit pentru a nu avea un fisier RAW subexpus si in procesarea lui ulterioara un nivel mai ridicat de zgomot. Pentru aceste sensibilitati ridicate prefer chiar o expunere putin la dreapta, urmand apoi sa fac o mica corectie in postprocesare.
La corectarea expunerii in fisierele RAW rezultatele obtinute sunt foarte bune chiar la sensibilitati ridicate, iar zgomotul ramane la un nivel scazut (JPEG vs RAW(RAW crop), F5.6, ISO 25600, 1/30 sec, 14mm).
Imagine si cropuri obtinute dintr-un fisier RAW la valoarea maxima ISO 51200 (RAW, F16, ISO 51200, 1/30 sec, 14mm).
Calitatea fisierelor video, nevand pretentia unui fin cunoscator, este una foarte buna. Vizualizand fisierele video realizate cu aparatul, acestea mi-au dat impresia unui nivel ridicat al detaliilor si lipsite de fenomenul de moire. Culorile sunt de asemenea placute - tipice Nikon. Cu siguranta calitatea video este o evolutie fata de seria D600-D610 si am gasit ca ecranul orientabil face ca experienta filmarii sa fie una si mai placuta. Singurul repros este faptul ca Nikon inca nu a dezvoltat un sistem de autofocus cu detectie de faza.
In concluzie, poate ca am folosit prea multe superlative in aceste randuri si poate ca locurile magice prin care am pasit au contribuit si la o experienta a fotografierii bazata in primul rand pe placere si apoi pe criterii tehnice, dar Nikon D750 s-a ridicat la inaltime. Un aparat foto creat special pentru a excela si pentru a face din experienta fotografierii un lucru atat de natural incat poti sa te concentrezi pe compozitie, lumina si moment, fara sa mai ai grija aspectului tehnic. Minusurile sunt neglijabile, iar pretul este justificat de rafinamentul, polivalenta si performantele oferite. A fost o reala placere sa fotografiez cu Nikon D750, aparatul depasindu-mi asteptarile. Iar in finalul acestui test, am spus ca ¨Avem o tara frumoasa!¨!
(RAW, F11, ISO 200, 1/50 sec, 24mm).
Lista de plusuri tinand seama si de segmentul din care face parte aparatul:
- corp foarte solid ce ofera o priza cu o ergonomie exceptionala (cea mai buna intalnita pana acum pe un aparat DSLR)
- ecran excelent, orientabil, montat pe un sasiu foarte solid
- vizor excelent
- sistem de autofocus exceptional, in special in lumina slaba si foarte performant la focalizarea in mod continu
- senzor de 24Mpx cu performante exceptionale ca detalii, nivel de zgomot si gama dinamica
- calitate excelenta a imaginii pentru fisierele RAW pana la ISO 12800
- calitate foarte buna a imaginii pentru fisierele JPEG si reproducere distincta a culorilor (tipic Nikon)
- inregistrare foarte rapida a fisierelor
- meniu clar structurat, cu posibilitate de creare a sectiunii My Menu
- baterie foarte buna
- blitul incorporat este un bonus pentru un aparat FF
- slot dual pentru carduri
- orizont virtual
- Wi-Fi
Notare
- Constructie 9/10
- Ergonomie 9/10
- Meniu 9/10
- Baterie 9/10
- Autofocus lumina buna 10/10
- Autofocus lumina slaba 10/10
- Calitatea imaginii in lumina buna –JPEG 10/10
- Calitatea imaginii in lumina buna –RAW 10/10
- Calitatea imaginii la ISO ridicat –JPEG 9/10
- Calitatea imaginii la ISO ridicat –RAW 10/10
- Video 9/10
- Pret 8/10
Fotografii realizate cu Nikon D750
Imaginile RAW au fost prelucrate folosind programul LightRoom CC 6.1.
Intregul continut audio-vizual si textual al acestor pagini este protejat de drepturi de autor si alte drepturi detinute de Gabriel Buse. Continutul acestui material (text, imagini) nu poate fi folosit fara acordul prealabil scris al autorului.
Cititi mai multe pe site-ul lui Gabriel Buse.
video, review, d600, nikkor, nikon, d750, concluzii, comparatie imagini, parere, 70-200mm f/4g
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot