Fotografia culinara - de Laurentiu Iordache
Cu totii mai mult sau mai putin vom avea ocazia (sau interesul) sa fotografiem alimente, bauturi etc. Este o munca destul de grea si pe langa rabdare si imaginatie ne trebuie lumina adecvata si cateodata chiar si o temperatura optima.
As incepe cu cea mai intalnita greseala pe care o fac cei aflati la inceput - si eu, recunosc am fost acolo - si anume incadrarea formelor si proportiile. As mentiona ca cel mai mult timp iti ia aranjarea si decorarea produsului tocmai datorita formei lui. De cele mai multe ori produsul este “echilibrat” ca si forma sau culoare prin elemente ce fac parte din decor: lingura, farfurie, servet, etc. Ce vreau sa subliniez insa este ca la astfel de detalii cei multi gresesc. Nu este o regula, dar cred ca in proportie de 80% se folosec cele 2 tipuri de incadrari: produsul in prim plan in linie dreapta (izolat sau nu) si produsul "in diagonala".
Produsul in prim plan are avantajul ca impactul vizual transmis este maxim si “decisiv “ dar ca orice obiect sau produs fotografiat drept, centrat, fara alte elemente, plictiseste. Nu ai compozitie multa dar mesajul este clar, total.
Produsul fotografiat in diagonala are atuul compozitiei, datorita campului de profunzime creat si echilibrarii imaginii cu alte elemente. Partea mai slaba este faptul ca impactul vizual este distribuit pe toate elementele din cadru.
Voi da citeva exemple mai jos:
1. Subiectul este centrat, in prim plan
2. Culoarea fundalului este complementara-similara cu produsul sau vasul folosit
3. Produsul INTOTDEAUNA se va fotografia asa cum trebuie sa fie pe farfurie, in lingura, etc. Nu pune un produs intr-un mediu care nu il completeaza.
4. Lumina folosita (chiar si naturala) sa genereze o umbra pentru a creea atmosfera, contrast mai ridicat iar produsul pe fundal alb sa nu para suspendat in aer.
Trecem la stilul de fotografie culinara care ocupa cel mai mult din acest domeniu si anume fotografierea “produsului in diagonala”; bineinteles ca nu se numeste asa, dar acesta este principiul de baza. Ce vreau in primul rind sa specific este atentia pe care trebuie s-o acordam produsului pentru a se armoniza perfect in cadru.
Aici, precum se observa (eu sunt adeptul planului drept ca asa este si orice suprafata pe care asezi ceva) numarul 1 este sa pastrez ca reper o linie dreapta, un orizont drept, etc. Apoi punctul de interes – nr 2 – este cel care imi defineste produsul. Ce este in fundal ma ajuta vizual sa armonizez produsul fara a da impresia ca sunt asezate, ci din contra, totul sa para natural. Se foloseste foarte des aceasta “contra” de unghi la produs nr 2 exact invers ca nr 3.
Aceeasi situatie…
Aici e simplu, doar unghi de 45 grade si ce vreau sa subliniez sunt umbrele fine, naturale, fundalul complementar.
Va garantez ca nimic nu se compara cu umbra la 30 - 45 grade! Pentru acest cadru am facut mai mult de 10 fotografii... asa este perfect.
Aici fiind pe alb este important sa se vada reflexia, neavind umbra. Si un ultim pont (oricum este inepuizabil subiectul) care nu este obligatoriu dar se poate lua in calcul este proportia produsului incadrat la aceeasi distanta fata de marginea cadrului – aici sageata 4.
Sper sa “va fie invatatura de minte!” Spor si inspiratie multa!
Text si fotografii Laurentiu Iordache http://500px.com/jordachelr
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot