Tot ce trebuie sa stiti despre obiectivele Nikkor - Partea I
Desi calitatea optica si performantele obiectivelor de la Nikon sunt bine cunoscute, putini stiu care sunt tehnologiile din spatele rezultatelor si ce inseamna fiecare specificatie tehnica. Asa ca am hotarat ca este necesar un articol cuprinzator care sa ii ajute pe fotografii incepatori, dar si pe cei care vor sa sa isi consolideze cunostintele, sa inteleaga mai bine obiectivele Nikkor si principiile optice generale.
Gama de obiective Nikkor
Partea I
AF si AF-S - Specificatia AF sau AF-S apare prima in numele unui obiectiv Nikon si semnaleaza capabilitati de focalizare automata. Totusi, exista o diferenta importanta intre AF si AF-S a carei semnificatie trebuie bine inteleasa. In timp ce obiectivele AF-S sunt capabile de focalizare automata indiferent de aparatul DSLR pe care sunt montate, cele AF pot realiza acest lucru numai cu urmatoarele modele din gama curenta: D90, D7000, D300s, D700, D800, D3S, D3X si D4. Obiectivele AF-S au acest avantaj multumita motorului de focalizare, cunoscut ca "Silent Wave motor" pe care il incorporeaza.
In absenta acestuia, sistemul de focalizare automata se foloseste de motorul camerei pentru a deplasa elementele blocului optic. Altfel spus, daca sunteti posesorul unui aparat ca D3000, D3100, D5000 sau D5100 si cautati sa achizitionati un obiectiv pe care sa il folositi cu focalizare automata, trebuie neaparat sa cumparati unul a carui titulatura contine "AF-S". In caz contrar, veti putea folosi obiectivul doar cu focalizare manuala. In termeni de performanta, obiectivele AF-S focalizeaza automat mai rapid si sunt mult mai silentioase decat cele AF.
AF-S - acest obiectiv are unitate SWM incorporata
AF - acest obiectiv nu dispune de unitate SWM si se bazeaza pe motorul camerei pentru focalizare automata
AI/AI-S/AI-P - In afara de cateva modele AI-S (printre care si Nikkor 50mm f/1.2 AI-S), aceste terminologii nu se mai regasesc in prezent in titulatura obiectivelor produse de catre Nikon. Este important sa stiti ce inseamna doar daca aveti de gand sa folositi un DSLR impreuna cu obiective vechi. AI (automatic indexing), devenit standard din 1977, se refera la comunicarea automata dintre sistemul de masurare a expunerii si diafragma obiectivului, iar AI-S se refera la activarea diafragmei de catre camera.
AI-P se refera la obiective cu focalizare manuala cu procesor integrat care comunica cu sistemul de masurare a expunerii. Aparatele ca D3100, D5100 si D90 accepta obiective AI si AI-S, dar nu pot sa masoare expunerea, in timp ce aparatele semi-profesioniale si profesionale pot efectua si masurare. Modelele AI-P se pot monta si pot masura expunerea cu toate aparatele DSLR si ACIL (Advanced Camera with Interchangeable Lenses).
Tip D – Obiectivele, aparute incepand cu 1992, la care apare litera D dupa diafragma maxima inscrisa transmit informatii legate de distanta catre microprocesorul camerelor. Aceste date fac posibile 3D Matrix Metering si 3D Multi-Sensor Balanced Fill-Flash, doua componente vitale pentru obtinerea unei expuneri precise.
Tip G - Obiectivele tip G nu includ inelul de diafragma, aceasta fiind controlata direct din camera. Pentru a monta obiective non-G pe aparate digitale SLR trebuie sa blocati diafragma la valoarea cea mai mare (adica diafragma fizica cat mai mica), de obicei f/22. Toate obiectivele G implica specificatia D, adica transmit informatii legate de distanta catre camera.
Comutator de blocare a inelului ce controleaza diafragma la obiectivele non-G. Se poate observa ca diafragma este blocata la valoarea f/22.
DX – Notiunea de DX este strans legata de filmul clasic de 35mm si mai exact de dimensiunile acestuia. In timp ce un cliseu de film masoara 36 x 24 mm, un senzor cu formatul DX masoara doar 24 x 16 mm. Obiectivele cu specificatia DX acopera doar cercul descris de acest senzor mai mic si de aici rezulta un factor de decupare (crop) de 1.5 fata de standardul de 35mm.
O confuzie des intalnita este ca acest factor de decupare modifica distanta focala. De fapt, distanta focala ramane la fel, doar unghiul de cuprindere se modifica. De exemplu, AF-S DX Zoom-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED II montat pe un D5100 are tot focala 18-55mm, dar unghiul de vizualizare, adica ce se vede efectiv prin vizor, este de fapt cel au unui obiectiv cu focala 27-82.5mm montat pe un aparat cu senzor 36 x 24 mm.
Spre deosebire de alti producatori, obiectivele DX pot fi montate si folosite pe aparatele Nikon FX, singura mentiune fiind ca imaginile vor avea o rezolutie redusa.
Distanta focala – Notiunea se refera la distanta in milimetri dintre centrul optic al obiectivului, a carui pozitie variaza in functie de model, si suprafata senzorului. Distanta focala are un efect direct asupra unghiului de cuprindere si este responsabila de clasificarea obiectivelor.
O focala de 50mm este considerata "normala", in timp ce plaja sub 50mm pana la 24mm apartine obiectivelor grand-angulare. Sub 24mm, se considera super grand-angulare. Intre 50mm si 300mm, obiectivele sunt telefotografice, iar peste 300mm super-telefotografice.
Obiectivele grand-angulare si super grand-angulare au un unghi larg de cuprindere, ofera distante scurte de lucru si perspective mai dramatice, in timp ce cele telefotografice comprima perspectiva si separa subiectul fotografiat de fundal.
Tot de distanta focala se leaga si atat de folosita notiune de zoom optic, care pentru un obiectiv nu reprezinta decat raportul dintre valoarea superiora si cea inferioara. De exemplu, in cazul obiectivului 18-55mm, pentru a obtine zoom-ul optic trebuie impartit 55 la 18; rezulta o valoare aproximativa de 3. Putem spune ca AF-S DX Zoom-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED II are un zoom optic 3x.
Diafragma maxima – Pe langa distanta focala, diafragma maxima este a doua cea mai importanta specificatie din titulatura unui obiectiv. Se refera la deschiderea maxima pe care o puteti selecta pentru a face o fotografie. In cazul lui AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR, diafragma maxima variaza intre f/4.5 si f/5.6. Asta inseamna ca la capatul scurt, 55mm, diafragma maxima selectabila este f/4.5, iar la capatul lung, 300mm, ajunge la f/5.6.
Cu cat valoarea este mai mica, adica diafragma este mai deschisa, cu atat un obiectiv este mai "luminos" sau "mai rapid". Cele mai multe obiective profesionale au o diafragma maxima constanta de f/2.8 sau chiar mai deschisa. Alte doua valori extrem de des intalnite sunt f/1.8 si f/1.4.
Obiectivul profesional AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VRII are o diafragma maxima constanta, adica pe toata plaja focala, de f/2.8. La obiectivele ca Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR, valoarea f/4.5 reprezinta diafragma maxima cand ne aflam la capatul scurt, 55mm, iar f/5.6 la capatul lung, 300mm. Intre 55 si 300 mm, aceasta valoare variaza intre f/4.5 si f/5.6.
Obiectivul Nikkor AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G vazut din fata. Diafragma este mereu in pozitia cea mai inchisa (in general f/22) atunci cand obiectivul nu este montat pe aparat.
Folosind levierul de langa montura, am deschis diafragma.
Folosind acelasi levier, am deschis si mai mult diafragma.
Vedere din spate a obiectivului cu diafragma deschisa la maxim.
IF - Obiectivele cu focalizare interna (internal focusing – IF) isi pastreaza aceeasi lungime si nici nu rotesc elementul frontal in timpul focalizarii automate. Acest ultim detaliu este vital pentru folosirea filtrelor de polarizare circulara. Acestea trebuie rotite intr-o anumita pozitie pentru a obtine efectul maxim de polarizare si in momentul in care elementul frontal se roteste, setarea potrivita se pierde.
Retrofocus – Principiul de proiectare "retro-focus", cunoscut si ca focalizare posterioara, de la Nikon este folosit in general la obiectivele grand-angulare. Astfel, toatele elementele obiectivului sunt impartite in grupuri specifice, dar singurul care se deplaseaza pentru focalizare este cel din spate. Spre deosebire de obiectivele grand-angulare simetrice, vignetarea la periferie este mai mica, dar distorsiunile sunt mai pronuntate. Asemenea focalizarii interne, principiul retrofocus usureaza folosirea filtrelor polarizatoare circulare pentru ca elementul frontal nu se roteste in timpul focalizarii automate.
Puteti recunoaste obiectivele proiectate pe baza acestui principiu de functionare dupa elementul frontal mare si iluzia ca lamele diafragmei sunt mai mari cand sunt privite din fata.
SWM - Termenul SWM (silent wave motor) este specific obiectivelor AF-S si se refera la motorul de autofocus incorporat. Spre deosebire de sistemele conventionale de focalizare automata, SWM foloseste frecvente ultrasonice inaudibile, cu alte cuvinte vibratii ultrasonice, pentru a actiona motorul cilindric ce deplaseaza elementele optice. In absenta sistemului SWM, focalizarea automata se realizeaza cu ajutorul motorului din camera.
Unitate SWM
Unitate SWM compacta folosita pentru obiective ca AF-S DX Zoom-NIKKOR 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED
PC-E - Obiectivele din seria PC-E sunt instrumente dedicate folosite cu preponderenta de catre fotografii profesionisti. Principiul de functionare este inspirat din lumea camerelor cu burduf la care se poate controla perspectiva prin deplasarea (shift) si inclinarea (tilt) planului focalizat.
Aceste miscari specifice fac imposibila implementarii unui sistem de focalizare automata, astfel incat punerea la punct se realizeaza exclusiv manual. Pe de alta parte, controlul automat al diafragmei este posibil cu ajutorul diafragmei electromagnetice, dar numai cu aparatele compatibile (seria D3, D700, seria D300, D7000, D90, D5000, D3100 si D3000). Gama curenta de obiective PC-E este compusa din NIKKOR PC-E 24mm f/3.5D ED, NIKKOR PC-E 45mm f/2.8D ED si NIKKOR PC-E Micro 85mm f/2.8D.
PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED, in pozitie normala
PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED, in pozitie de "shift"
PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED, in pozitie de "tilt"
Micro-NIKKOR – In ciuda numelui, obiectivele Micro-NIKKOR sunt folosite pentru realizarea fotografiilor macro, toate solutiile disponibile fiind capabile de rapoarte de reproducere de 1:1 fara nevoia altor accesorii. Definitia clasica a fotografiei macro implica un raport de 1:1, adica subiectul fotografiat trebuie sa aiba aceeasi dimensiune pe senzor ca si in realitate.
Obiectivul Nikkor AF-S 105mm f/2.8G ED IF VR
La distanta minima de focalizare, obiectivul atinge raportul de reproducere de 1:1. De exemplu, daca fotografiati o insecta care masoara 1 centimetru, ea va ocupa pe senzor tot 1 centimetru.
Acest lucru este posibil multumita capabilitatii obiectivelor Micro-NIKKOR de a focaliza la distante extrem de mici de subiect. De exemplu, Nikkor AF-S 105mm f/2.8G ED IF VR are o distanta minima de focalizare de doar 0,314 metri, adica o distanta de lucru (distanta de la elementul frontal al obiectivului la subiect) de doar cativa centimetri. Plaja focala a solutiilor Micro incepe de la 40mm si ajunge pana la 200mm.
Fisheye – Asemenea obiectivelor PC-E, cele Fisheye sunt obiective dedicate folosite cu preponderenta de catre profesionisti pentru a obtine efecte specifice. Totusi, spre deosebire de cele cu corectie de perspectiva, efectele dramatice pe care le confera fotografiilor le fac interesante si amatorilor.
Obiectivul AF DX Fisheye-NIKKOR 10.5mm f/2.8G ED dedicat aparatelor cu factor de crop 1,5x.
Caracteristica de baza a unui obiectiv fisheye este unghiul de vizualizare de 180 de grade. Singura grija pe care trebuie sa o aveti cand folositi unul dintre cele doua obiective "ochi de peste", cel pentru formatul DX sau cel pentru FX, este sa va pozitionati astfel incat sa nu va apara picioarele in fotografie.
Pe langa efectul dramatic de deformare pe care il confera, o alta aplicatie extrem de populara este realizarea de panorame 3D, workflow-ul fiind mult usurat in comparatie cu cel al unui obiectiv super grand-angular.
Profunzime de camp – Profunzimea de camp nu este o specificatie in sine, ci o consecinta a mai multi factori: distanta focala, diafragma si distanta dintre aparat si subiect si subiect si fundal. O definitie foarte simpla ar fi: "portiunea dintr-o fotografie (exprimata ca distanta) care este clara". Profunzimea de camp poate fi mare (adanca) sau mica (putin adanca) in functie de factorii mai sus amintiti. Ca o regula generala, obiectivele grand-angulare si super grand-angulare au o profunzime de camp mai mare decat cele telefotografice.
Test profunzime de camp - obiectiv de 50mm montat pe aparat cu factor de crop 1,5x, diafragma folosita f/2.8. Puteti observa ca, desi cele doua obiective sunt destul de apropiate unul de altul, distanta mica de focalizare si diafragma deschisa fac profunzimea de camp foarte mica.
Test profunzime de camp - obiectiv de 50mm montat pe aparat cu factor de crop 1,5x, diafragma folosita f/8. Odata ce inchidem diafragma cu 3 stopuri, de la f/2.8 la f/8, obiectivul din fundal incepe sa se contureze mai bine.
Test profunzime de camp - obiectiv de 50mm montat pe aparat cu factor de crop 1,5x, diafragma folosita f/19. La aceasta diafragma, obiectivul din fundal este aproape la fel de clar ca cel din prim plan. Profunzimea de camp este mult mai mare acum.
De exemplu, daca fotografiati un peisaj cu un obiectiv Nikon cu distanta focala mica, cum ar fi 14mm, si focalizati la 3 m cu o diafragma f/4, toata portiunea de la planul in care ati focalizat la infinit va fi clara. Se spune ca o astfel de imagine are o profunzima de camp mare sau adanca.
Invers, daca realizati un portret cu un obiectiv cu focala de 50mm, la aceeasi distanta de focalizare, portiunea clara dintre subiect si fundal va fi mult mai mica, rezultand intr-o separare a subiectului fotografiat de fundal. Despre o astfel de fotografie se spune ca are o profunzime de camp mica sau putin adanca.
Test profunzime de camp - obiectiv de 50mm montat pe aparat cu factor de crop 1,5x, diafragma folosita f/2.8. Pentru acest cadru, am dublat distanta dintre camera si obiectivul Nikkor Micro comparativ cu prima serie de cadre. Desi obiectivul din fundal este neclar, este totusi ceva mai bine conturat decat in prima serie; acest lucru se datoreaza doar distantei de focalizare mai mare.
Test profunzime de camp - obiectiv de 50mm montat pe aparat cu factor de crop 1,5x, diafragma folosita f/8. Pentru acest cadru, am dublat distanta dintre camera si obiectivul Nikkor Micro. La fel ca in prima serie, obiectivul din fundal devine mult mai clar la f/8.
Test profunzime de camp - obiectiv de 50mm montat pe aparat cu factor de crop 1,5x, diafragma folosita f/19. Pentru acest cadru, am dublat distanta dintre camera si obiectivul Nikkor Micro. La fel ca in prima serie, valoarea f/19 adanceste profunzimea de camp considerabil.
Pe de alta parte, acelasi obiectiv de 50mm dar intr-o situatie in care subiectul fotografiat este la o distanta de 50m si cu aceeasi diafragma f/4, va produce un o profunzime de camp mare si tot ce este in spatele subiectului pana la infinit va fi clar.
Este important de retinut ca profunzimea de camp include si o anumita portiune in fata subiectul fotografiat, dar acest lucru conteaza numai daca in cadru aveti si alte elemente care pot distrage atentia.
Ca o alta regula generala, cu cat diafragma este mai deschisa (adica numar f mic) cu atat profunzimea de camp este mai mica. Aceasta devine mai mare cu cat se foloseste o diafragma mai inchisa, adica numar f mare.
Totusi, notiune de profunzime de camp trebuie tot timpul privita prin prisma tuturor factorilor mai sus amintiti si niciodata a unuia singur.
Partea a doua a seriei "Tot ce trebuie sa stiti despre obiectivele Nikkor" poate fi citita aici.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot