Ghetarul Sermilik, Groenlanda, vazut de Laurentiu Iordache cu Nikon D600
Fiind unul din cei 2 castigatori ai concursului organizat de microstock-ul Colourbox, respectiv eu si Alex din Ucraina, timp de 12 zile am calatorit spre o destinatie de primavara… polara: Ghetarul Sermilik. Am avut ca partener de nadejde (sincer m-a impresionat la detalii pe contralumina) Nikon, oferit de Skin Romania. O poveste in imagini, unde natura ramane aceeasi chiar daca oamenii sunt cu totul altfel, cultura se schimba si se impleteste cu tehnologia. Am plecat cu singura dorinta in suflet: sa surprind Luminile Nordului sau Aurora Boreala.
Acesta a fost si motivul alegerii lunii de catre organizatori; in aprilie-mai, probabilitatea de a vedea aurora boraeala e cea mai mare. Asa ca mi-am facut rucsacul si oricat m-am straduit sa il reduc, tot 10 kilograme am avut de dus in spate. Calatoria a pornit din Islanda, unde, primul lucru pe care l-am facut plecand din aeroport a fost o oprire la Vulcanul Eyjafjallajökull, cel care in aprilie 2010, a blocat traficul aerian in Europa pentru o saptamana. Acum e linistit si, cat vezi cu ochii, e o intindere de roca si muschi ce acopera ca un covor muntele… si vant, mult vant.
1/200s; f/10; ISO 400; 80mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/250s; f/14; ISO 400; 10,5mm f/2,8 fisheye
Dupa o oprire la hotel, ne-am oprit la restaurant unde am testat putin si pe partea de video cu lumina ambientala vesperala, in afara restaurantului. Un mod interesant de a petrece sfarsitul de saptamana numai intre fete, in Reykjavik - Capitala Islandei.
A doua zi, am facut o scurta oprire la Hallgrímskirkja – biserica din Hallgrímur unde am fost de acord cu arhitectul Guðjón Samúelsson in ceea ce priveste desavarsirea formelor pe care le-a creat in 38 ani, cat a durat constructia, reprezentand fluxurile de lavă de bazalt din peisajul Islandei.
1/120s; f/8; ISO 100; 17mm/NIKKOR 17-35mm f 2,8
1/25s; f/14; ISO 400; 17mm/NIKKOR 17-35mm f/2,8
1/10s; f6; ISO 100; 17mm/NIKKOR 17-35mm f 2,8
1/15s;f/5,6; ISO 100; 17mm/NIKKOR 17-35mm f 2,8
Dupa ce am alimentat, (exista si optiunea sa dai “like” pe Facebook; ma intreb: de ce?! ), am luat un avion privat, nerabdatori cu totii sa cunoastem cultura si natura Groenlandei.
1/320s; f/8; ISO 200; 20mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
1/200s; f/7;ISO 2800; 20mm /NIKKOR 17-35mm f/2.8
Prin hubloul din plastic, culorile si formele Groenlandei incep sa prinda contur, iar frumusetea glaciala a nordului extrem incepe sa-si faca simtita prezenta, un peisaj in care urma sa ne petrecem 10 zile.
1/1000s; f/11; ISO 200; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/2500s; f/8; ISO 100; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
Ne apropiem de Kulusuk, un important nod de legatura pentru majoritatea zborurilor din Groenlanda. Pe albul nesfarsit, risipite parca fara sens pe covorul alb, numai casute de poveste, ce dau viata prin coloristica lor vie, ne asteapta.
1/3200s; f/8; ISO 100; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/3200s; f/8;ISO 100; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
In heliport, un grup de scolari isi asteptau elicopterul spre Tasiilaq, pe unde urma si noi sa trecem; de fapt poposim aici inca 2 zile, fara sa ne fi propus.
Dupa lungi ore de asteptare, a trebuit sa luam drumul hotelului care era la 1 km distanta. Soarele incepea tacut sa se retraga din fata noptii ce urma sa vina. Scartaitul zapezii si vantul incepeau sa se simta tot mai acut cu fiecare minut. Asa cum zis la inceput, este superb la detalii. Recomand intotdeauna numai ce folosesc si ce imi aduce satisfactii, atat in materie de body, cat si obiective. Cam tot ce am fotografiat a fost fara blitz, data fiind zapada omniprezenta, dar si temperatura care nu a fost extrema, dar suficient de neprietenoasa, incat ca sa nu-ti doresti sa stai prea mult afara. Cam -10, -15ºC pe timp de zi si – 26 ºC noaptea.
1/125s; f/9; ISO 140; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/250s; f/9; ISO 320; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/160s; f/9; ISO 140; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Am plecat spre satul incremenit in linistea serii, intrerupta numai de urletul cainilor de sanie, ”greenland dogs”. Caini ce se nasc si traiesc numai in zapada.
1/400s; f/7; ISO 320; 115mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/160s; f/8;ISO 400; 140mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
In urmatoarea zi, soarele ne-a oferit un contrast excelent pe cararile satucului de aproximativ 250 locuitori.
1/80s; f/10; ISO 100; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/80s; f/16; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/200s; f/10; ISO 320; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/125s; f/11; ISO 200; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/250s; f/10; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Iar cum cainii isi au momentele lor de tandrete, se pot vedea si minunatele rezultate.
1/400s; f/16; ISO 200; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/400s; f/4;ISO 400; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/250s; f4; ISO 100; 105 mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
Niste ghemotoace pufoase ce fac mai frumoasa viata copiilor imbracati in haine noi si colorate in favoarea celor traditionale. La chioscul din sat, o fetita cu o prajitura in mana se uita mirata la noi - are si de ce; nu vrezi prea des noua insi cu aparate foto care se invart peste tot imortalizand si filmand orice le iese in cale.
1/200s; f/6,3; ISO 250; 170 mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
Tot ceea ce mai pastreaza din stramosi sunt saniille si cainii - atat. Restul culturii, obiceiurile, sunt in acord cu viata din timpurile moderne.
1/160s; f/7; ISO 140; 170 mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
Seara in imprejurimile hotelului, Aurora se arata, insa cu prea putina intensitate, asa ca frigul m-a motivat sa sper la o alta seara, cu o aparitie mai generoasa.
25s; f/3.5; ISO 500; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
15s; f/4; ISO 500; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Calatoria continua spre ghetar, cu urmatoarea escala: Tasiilaq.
Cu elicopterul, ajungem in 15 minute. De deasupra, urme discrete de primavara separa gheata de ocean in forme unice.
1/1250s; f/11; ISO 720; 140mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/1250s; f/11;ISO 160; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/1000s; f11; ISO 250; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/1000s; f/11; ISO 250; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
Cinam la o familie de localnici unde, ca in majoritatea caselor, exista un perete pe care sta expusa la loc de cinste, o blana de urs ori un alt trofeu.
1/80s; f3.5; ISO 900; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
Gazda ne aduce sa ne delectam si cu un pui, nascut de doar 4 zile.
Ne asteapta o localnica, pregatita sa interpreteze pentru noi, impreuna cu nepoata sa cateva cantece traditionale folosind un fel de toba din piele de balena. Cum in Groenlanda nu exista copaci, la loc de cinste sunt florile si, cum acestea sunt o priveliste rara, se folosesc si cele de plastic drept ornament.
1/1000s; f11; ISO 250; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/50s; f2.8;ISO 1800; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/100s;f/5; ISO 2000; 17mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
Intr-adevar, un cantec parca desprins din vremuri indepartate, rasunand intr-o casa inundata de culori, obiecte vechi si noi laolalta, cu LCD si ceas electronic pe perete. Este lumea actuala imbinata intr-un mod straniu cu traditiile pe care bastinasii vor sa le pastreze vii in caminul lor. Le multumim pentru spectacol si ne luam ramas bun caci deja se lasa noaptea si ne grabim catre hotel, incercand sa nu ne impiedicam. De ce? Pentru ca toti avem privirile indreptate spre cer, de unde asteptam sa apara Aurora Boreala. Si apare!
Ajunsi in hotel... surpriza... exact de la geamul nostru (eu si Alex) avem tot ce ne trebuie. Cu fereastra si caloriferele deschise, hainele groase pe noi, lumina stinsa, trepiedele au prioritate de a vedea impreuna cu aparatele foto spectacolul noptii dat de Luminile Nordului.
20s; f/4; ISO 1000; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
13s; f/5,6; ISO 400; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Dupa cateva cadre, am testat si varianta de time lapse unde timp de 30 de minute, si-a facut linistit treaba, pana cand o ceata a incheiat spectalolul.
Dimineata, cainii se aratau nerabdatori sa porneasca spre ghetar.
Timp de cateva ore, nu auzim decat comenzile celor care conduc cainii - ioo, iooo,ioooo - stanga; arrr, rrrrr, arrrrr- dreapta, pentru comanda de stop, fiecare stapan avand comanda proprie. Cainii se opintesc in zapada afanata, gafaie, mai iau o gura de zapada si taie nesfarsitul de omat.
1/500s; f/7; ISO 100; 17mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
1/500s; f/7; ISO 180; 17mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
Pe ghetar, odata instalate corturile, la bucatarie incepe sa fiarba zapada;
1/125s; f/5; ISO 560; 17mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
Ne pregatim pentru o noapte pe Ghetarul Sermilik.
15s; f/4.5; ISO 500; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Aurora nu si-a aratat decat o geana, asa ca ne-am multumit cu -16 grade in cort si -26 frade afara. Am scapat teferi cu totii si am pornit spre cabana unde am petrecut 3 zile printre gheturi, liniste desavarsita si lumina orbitoare.
1/500s; f/7; ISO 280; 200mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/500s; f/10; ISO 220; 26mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
1/200s; f/13; ISO 140; 120mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/250s; f/18; ISO 100; NIKKOR Fisheye AF 10.5mm f/2.8
1/160s; f/16; ISO 180; 17mm/NIKKOR 17-35mm f/2.8
Rezolutia mare de 24 megapixeli m-a ajutat in cateva situatii unde am fost nevoit sa fac un crop mai mare dar si sa obtin o fotografie cu dimensiuni bune de print.
1/100s; f/11; ISO 100; 70mm/NIKKOR 70-200mm f/2.8
1/160s; f/8; ISO 100; 310mm/NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR+2xtcIII
1/160s; f8; ISO100; 270mm/NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR+2xtcIII
Am lasat in urma, dupa 10 zile printre gheturi, peisaje unice, oameni ce sunt in totala dependenta de caini si sanii, fara sa avem sansa de a vedea / fotografia vreun urs polar. Dar Aurora ne-a compensat calatoria cu unduiri linistite si fine pe sticla cerului, incarcata de constelatii si cine stie ce alte duhuri invocate de multele povesti locale despre misterele Groenlandei. Ultimele cadre de noapte au inghetat la propriu obiectivul, acoperindu-l cu o pelicula de gheata, pe care, in mod evident, nu am observant-o decat a doua zi.
20s; f/5; ISO 400; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
La intoarcere in Islanda, ne-am mai bucurat de o zi de calatorie, timp in care am admirat si o rasa de cai, specifica locului, despre care se spune ca sunt in numar mai mare decat locuitorii.
20s; f/4.5; ISO 400; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/500s;f/5; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Seljalandsfoss este cea mai faimoasa cascada pe care am vazut-o; am ramas surprins sa vad cum, la cateva sute de metri, curge cu un debit urias, iar alaturi tasneste din pamant, un alt izvor de apa.
1/320s;f/5; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/250s; f/16; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Putin mai departe, cel mai mare ghetar acoperit de cenusa vulcanica m-a impresionat prin puritatea ghetii, cu insertii de cenusa.
1/160s; f11; ISO 100; 70mm/NIKKOR AF-S 70-200mmf/2.8G ED VR
1/100s; f14; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/60s; f/9; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Spre seara, in timp ce degetul imi ingheta pe declansator, apa clocotita tasnea din inima pamantului la Strokkur – Marele gheiser si apoi la Goðafoss, o cascada magnifica.
1/120s; f/9; ISO 100; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/80s; f/3.5; ISO 2500; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
1/3s; f/2.5; ISO 1800; NIKKOR AF-S 24mm f/1.4
Aceasta este povestea calatoriei in Groenlanda, pe parcursul careia Nikon m-a surprins prin rezolutia suficient de mare pentru a pastra detalii si o imagine usor de procesat, un body foarte usor ce te multumeste, compensand o greutate pe care o au obiectivele si, nu in ultimul rand, o focalizare buna pentru subiectele in miscare. Multumesc celor ce au fost parte la calatoria mea, direct sau indirect, oameni ce ma cunosc sau nu, dar care m-au sustinut.
Puteti vedea mai multe fotografii realizate de catre Laurentiu Iordache pe pagina sa de Facebook.
nikon d600, expeditie, laurentiu iordache, ghetar, groenlanda
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Sesiune de testare Nikon D600, NIKKOR 24-85mm si NIKKOR 18-300mm la partenerii Professional Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot