Hai-hui cu Nikon prin Asia de Sud-Est: Cambodgia
Sunetul desprinderii centurilor de siguranta imi sugera ca nu eram singurul pasager nerabdator de a pasi cat mai repede pe taram cambodgian. Usa avionului se deschide, iar armata turistilor era pregatita sa invadeze noul teritoriu. Insa Cambodgia avea pregatit cel mai aprig luptator pentru a potoli ceata natiunilor unite – caldura. O caldura nebuna la sfarsit de noiembrie imi invaluia si anestezia incet entuziasmul descoperirii unor noi locuri. Termometrul spunea 35 de grade la umbra, iar umiditatea aerului ma facea sa tanjesc dupa adieri.
18 mm/ f3.5/ 1/150/ ISO 800/ Manual
Dincolo de zidurile fierbinti si elegante ale micutului aeroport atmosfera torida era incarcata de traficul nebun cambodgian. Masina care m-a dus la hotel a ocolit si a fost ocolita de sute de biciclete, motorete si ricse care nu respecatu nici macar singurul semafor aflat in drumul nostru, ce sa mai vorbesc de alte semne si reguli de circulatie.
80 mm/ f5.3/ 1/150/ ISO 400/ Manual
Ma uitam pe geam si vedeam un oras aglomerat, prafuit, intesat cu hoteluri cunoscute, magazine de suveniruri, restaurante, pensiuni, tarabe cu “de toate” si napadit de un numar mare de turisti, 2 milioane mai exact, anual. Surpinzator, ma asteptam sa gasesc un oras mai putin comercial. Siem Reap, inima culturii Khmer, a devenit un compromis al observarii vietii umile a cambodgienilor si savurarea serviciilor moderne ale turismului. Contrastele sunt mari si te socheaza: strazi neasfaltate marginite de hoteluri elegante, localnici extrem de saraci ce tanjesc la opulenta turistilor, copiii care cersesc vorbesc engleza foarte bine, fiorii reci care te trec cand vezi toate astea, in ciuda soarelui dogoritor ce invaluie acest tablou intr-o lumina calda.
26 mm/ f4/ 1/500/ ISO 400/ Manual
44 mm/ f4.5/ 1/200/ ISO 400/ Manual
28 mm/ f4/ 1/200/ ISO 500/ Manual
26 mm/ f4/ 1/320/ ISO 500/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/150/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/150/ ISO 320/ Manual
60 mm/ f6.3/ 1/400/ ISO 320/ Manual
Cambodgia are un trecut turbulent. Multi ani de suferinta provocati de liderul miscarii comuniste a Khmerilor Rosii, Saloth San, cunoscut si sub denumirea de Pol Pot, care a adaugat pagini scrise cu sange in istoria tarii asasinand peste 2 milioane de cambodgieni (21% din populati tarii), prin infometare, inchidere in lagare de concentrare si torturare. Acest trecut obscur ii indeamna pe cambodgienii de astazi sa priveasca mai departe, in trecut spre maretia si grandoarea Angkorului. Ma intreb insa daca acest lucru le poate oferi acestora alinarea si puterea de a privi spre viitor?
200 mm/ f5.6/ 1/200/ ISO 320/ Manual
75 mm/ f5.6/ 1/160/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/150/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/150/ ISO 320/ Manual
28 mm/ f4/ 1/160/ ISO 320/ Manual
Ruinele Angkor se afla in mijlocul junglei de langa Siem Reap si sunt astazi un patrimoniu mondial UNESCO.
20 mm/ f6.3/ 1/400/ ISO 320/ Manual
Numarul templelor din acest complex depaseste 1000, variind de la gramezi de caramida si moloz greu de definit, pana la magnificul Angkor Wat – cel mai mare monument religios din lume. Multe dintre aceste temple au fost restaurate, insa si mai multe se afla in starea in care au fost gasite, oferindu-ti posibilitatea de a-ti imagina ca esti un explorator ce abia le-a descoperit.
24 mm/ f8/ 1/200/ ISO 320/ Manual
Complexul templelor este una dintre acele destinatii rare, care depasesc asteptarile. Este recunoscut de multi ca fiind unul dintre cele mai mari realizari arhitecturale ale omului, ofera o perspectiva a vietii din acele timpuri, precum si a modului in care diferitele religii si-au pus amprenta asupra acestui loc. Simboluri hinduse se amesteca cu expresii senine budiste in intreg complexul.
18 mm/ f6.3/ 1/500/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f3.5/ 1/150/ ISO 320/ Manual
Cel mai mare si mai cunoscut dintre aceste temple este Angkor Wat. Este inconjurat de un sant plin cu apa si nuferi in toate nuantele violetului, iar turnurile templului se ivesc impunator peste linia copacilor care asemeni unor gardieni strajuiesc intrarea in templu.
18 mm/ f7.1/ 1/500/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/500/ ISO 320/ Manual
Pasind in interior, parca deschizi o carte de istorie veche si prafuita pe “zidurile” careia sta inscrisa istoria. Mii de metrii patrati de basoreliefuri care descriu scene din luptele khmerilor, carti sfinte si epopee indiene. Cea mai faimoasa galerie descrie povestea unor zei si demoni, care incearcau sa produca un elixir al nemuririi.
50 mm/ f7.1/ 1/500/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f5/ 1/250/ ISO 320/ Manual
36 mm/ f4.5/ 1/100/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f5.6/ 1/250/ ISO 500/ Manual
18 mm/ f8/ 1/250/ ISO 320/ Manual
52 mm/ f4.8/ 1/100/ ISO 320/ Manual
130 mm/ f5.6/ 1/320/ ISO 320/ Manual
Un alt templu celebru si spectaculos este Ta Prohm. Arborii giganti ai junglei au crescut peste si in jurul zidurilor templului, imbratisand puternic si incet blocurile imense de piatra, precum o menghina. Misterul junglei se amesteca cu misterul galeriilor antice, muschii, vita de vie, panzele groase de paianjen ascund multe din basoreliefuri, facand din acest loc un tablou salbatic si dezordonat precum un platou de filmare atent amenajat de regizorul pretentios. Aici este locul unde s-a filmat Tomb Rider.
18 mm/ f3.5/ 1/500/ ISO 500/ Manual
18 mm/ f3.5/ 1/500/ ISO 320/ Manual
56 mm/ f5/ 1/150/ ISO 500/ Manual
18 mm/ f5/ 1/500/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f5.6/ 1/150/ ISO 500/ Manual
18 mm/ f5.6/ 1/500/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f5.6/ 1/500/ ISO 500/ Manual
18 mm/ f5.6/ 1/500/ ISO 200/ Manual
De la distanta, Bayon – cel mai enigmatic templu al complexului, arata ca un morman de pietre indistinct. Insa cu cat te apropii, acele mormane de piatra masiva incep sa contureaze peste 200 de fete senine ce exprima o multitudine de emotii, reprezentandu-l pe Jayavarman VII, regele Imperiului Khmer in perioada 1181-1215.
18 mm/ f6.3/ 1/400/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f5.6/ 1/250/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f6.3/ 1/500/ ISO 320/ Manual
105 mm/ f6.3/ 1/640/ ISO 320/ Manual
95 mm/ f5.3/ 1/250/ ISO 320/ Manual
35 mm/ f6.3/ 1/320/ ISO 320/ Manual
Nu vreau sa ma pierd in detalii si sa descriu celelalte 977 de temple, ci am sa ma opresc aici spunand doar ca nenumaratele basoreliefuri, textura pietrelor, verdele bogat al lichenilor de pe pereti, stravechiul graffitti, culoarea uniforma a caramizilor si trunchiurile copacilor sunt micile detalii ce ofera templelor atmosfera magica. Zilele in care Angkor era un loc retras in care numai exploratorii si oamneii de stiinta calatoreau, sunt apuse de mult. Azi mii de turisti viziteaza templul zilnic si popularul apus/rasarit se poate transforma intr-un adevarat spectacol cu salile umplute la capacitate maxima. Din fericire complexul este gigant, astfel ca am gasit colturi retrase in cele mai aglomerate locatii, pentru a putea surprinde atmosfera locului invaluit in culorile apusului.
18 mm/ f3.5/ 1/640/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f3.5/ 1/400/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f9/ 1/800/ ISO 320/ Manual
95 mm/ f5.3/ 1/250/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f3.5/ 1/150/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f13/ 1/400/ ISO 320/ Manual
65 mm/ f5/ 1/150/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f13/ 1/500/ ISO 320/ Manual
Dezvoltarea turismului a inceput a planta semintele unei clase de mijloc modeste in randul cambodgienilor, insa nu si dincolo de limitele orasului. In Siem Reap salariile pot varia intre 50 – 300 de dolari pe luna, pragul de jos fiind pentru muncitorii necalificati ce lucreaza in hoteluri si restaurante, iar extrema superioara fiind pentru cei care vorbesc bine limba engleza si interactioneaza direct cu turistii.
36 mm/ f4.5/ 1/200/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f3.5/ 1/320/ ISO 320/ Manual
Pentru cei mai multi cambodgieni insa, agricultura este forma de subzistenta, 75% din populatia tarii sunt “fermieri” - iar 20% traiesc sub nivelul saraciei.
90 mm/ f6.3/ 1/200/ ISO 320/ Manual
170 mm/ f6.3/ 1/500/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/150/ ISO 320/ Manual
La nici 7 km de Siem Reap deja te afli pe un drum de pamant rosu, cu poteci inguste ce duc spre satele din mijlocul campurilor de orez. Mai mult de jumatate din case sunt baraci de paie cu o camera, o parte mai norocoasa avand un acoperis de tabla deasupra peretilor de stuf si cei mai norocosi au o casa din lemn lacustra cu doua camere.
130 mm/ f5.6/ 1/640/ ISO 320/ Manual
22 mm/ f3.8/ 1/250/ ISO 500/ Manual
Singura vietate pe care nu o mananca este liliacul si asta pentru ca este protejat de lege, in rest tot ce misca pe aceste meleaguri este considerat ca hrana. De la gandaci la serpi si alte taratoare si de la paianjeni la caini si alte patrupede imblanite.
82 mm/ f5.3/ 1/150/ ISO 320/ Manual
Scolile sunt rare, iar acolo unde exista, multe familii nu isi permit cei 15 – 30 de dolari pe an din care trebuie sa cumpere rechizite si uniforme scolarilor.
18 mm/ f3.5/ 1/500/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f7.1/ 1/400/ ISO 500/ Manual
80 mm/ f5.3/ 1/200/ ISO 400/ Manual
48 mm/ f4.8/ 1/640/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f4.5/ 1/200/ ISO 500/ Manual
De obicei nu exista curent electric, iar unii se folosesc de baterii de masina pentru a aprinde un bec. Cu toate astea cambodgienii par a fi in mod inerent fericiti, optimisti si insetati de a-si imbunatati viata si tara. Ca exista o astfel de saracie persistenta generalizata nu e nici o mirare, insa surprinzatoare, este atitudinea calda, deschisa, determinanta, optimista a acestui popor. Rareori am fost atat de afectata de traiul oamenilor din tarile pe care le-am vizitat. Nu am mai vazut o astfel de saracie, care nu pare a fi saracie datorita bogatiei sufletelor oamenilor de pe acele meleaguri. A reconstrui spiritul unei natiuni este o provocare extrema atunci cand fundatia culturala si intelectuala a fost distrusa. Ma intreb insa, daca exista vreo modalitate de a reconecta la un izor de putere continuitatea istorica si mandria acestui popor?
170 mm/ f5.6/ 1/320/ ISO 500/ Manual
Va urma.
Text si fotografii de Dana Dociu
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot