Hai-hui cu Nikon prin Asia de Sud-Est: Ha Long Bay
Era inca o zi in care trebuia sa ma trezesc la orele 5 ale diminetii, sa-mi fac bagajele si sa pornesc la drum. Un drum la capatul caruia sa afla Ha Long Bay, ultima mea destinatie in Vietnam.
18 mm/ f6.3/ 1/640/ ISO 800/ Manual
Astfel ca dupa 2 ore de zbor, inca 4 cu un autobuz vechi la bordul caruia se aflau 4 americani, un olandez, 2 rusi si 2 romani am ajuns in orasul Ha Long; oras de care apartine si golful cu acelasi nume unde urma sa petrecem urmatoarele 2 zile alaturi de amestecul de nationalitati.
Am fost preluati de catre ghidul local si dupa o numaratoare atenta (ca nu cumva sa fi ramas vreun turist agatat de magazinele de suveniruri aflate in port) am fost condusi catre barcuta care urma sa ne duca la apa mai adanca unde erau acostate joncile trecute de prima tinerete si inca nepensionate.
22 mm/ f7.1/ 1/800/ ISO 400/ Manual
22 mm/ f14/ 1/800/ ISO 400/ Manual
31 mm/ f9/ 1/320/ ISO 400/ Manual
18 mm/ f7.1/ 1/320/ ISO 400/ Manual
Portul semana cu orasul Hanoi, numai ca aici totul se petrecea pe apa. In loc de sutele de motorete ce alergau haostic pe stazile orasului, aici sunt barcute cu motor ce transporta turisti, mancare, peste proaspat, suveniruri, gunoi, etc.
200 mm/ f5.6/ 1/640/ ISO 400/ Manual
150 mm/ f10/ 1/250/ ISO 400/ Manual
135 mm/ f6.3/ 1/200/ ISO 320/ Manual
70 mm/ f6.3/ 1/640/ ISO 400/ Manual
Una dintre acestea ne-a dus si pe noi pana la “Black Pearl Junk” locul de cazare plutitor si plimbator pentru urmatoarea noapte.
18 mm/ f7.1/ 1/100/ ISO 250/ Manual
Barca arata mai bine pe dinauntru decat pe dinafara. Avea 6 cabine de dormit si un restaurant, iar de pe puntea superioara putei admira peisajul.
40 mm/ f5.6/ 1/600/ ISO 400/ Manual
18 mm/ f5.6/ 1/100/ ISO 400/ Manual
Dupa ca ne-a fost prezentat echipajul, domnul capitan a dat drumul motoarelor, s-a asezat la carma si am pornit spre locuri necunoscute de noi.
18 mm/ f8/ 1/100/ ISO 640/ Manual
Incet, incet zgomotul si agitatia din port se pierdeau, in timp ce silutele unor stanci se desluseau cu greu in zare. Linistea ce se asterena dadea locului un aer misterios si magic. Nu se auzeau decat “strigatele” vulturilor ce cu o viteza ametitoare coborau pana aproape de nivelul apei si exclamatiile turistilor uimiti de frumusetea din jur.
200 mm/ f6.3/ 1/400/ ISO 320/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/1200/ ISO 320/ Manual
Si, ca orice loc frumos, si acestuia ii sta in spate o legenda care suna cam asa: in timp ce vietnamezi luptau impotriva invadatorilor chinezi, zeii au trimis un dragon din cer pentru a-i ajuta sa-si protejeze teritoriile. Dragonul scuipa bijuterii si pietre pretioase, care se transormau in stanci ce strapungeau apa golfului pana aproape de cer, formand un zid impotriva invadatorilor. Locuitorii si-au salvat pamantul, iar dragonul s-a indragostit de frumusetea de pe pamant si a ales sa traiasca aici. Locul in care acesta a coborat in mare se numeste astazi Ha Long Bay.
18 mm/ f5.6/ 1/400/ ISO 320/ Manual
In realitate insa, este unul dintre cele mai dramatice peisaje marine de pe planeta.
18 mm/ f7.1/ 1/100/ ISO 250/ Manual
Creat acum 500 de milioane de ani, modelat timp de 20 de milioane de ani si inca evoluand in fata ochilor tai, cred ca este o sansa rara sa vezi geologia in actiune. Peste 2000 de piramide de calacar pline de vegetatie si stanci fisurate rasar incredibil din apa verde ca smaraldul.
20 mm/ f5.6/ 1/250/ ISO 320/ Manual
Printre arcade de piatra se zaresc plaje perfecte, pesteri intunecate si joase ce conduc spre forme de relief submarine sculptate in milioane de ani de raurile subterane si noi insulite ce abia au strapuns suprafata apei prevestind parca forma peisajului ce va urma.
18 mm/ f5.6/ 1/400/ ISO 320/ Manual
90 mm/ f5.6/ 1/640/ ISO 320/ Manual
32 mm/ f6.3/ 1/200/ ISO 320/ Manual
Si ce crezi ca poate completa acest peisajul fermecator? Vanzatorii ambulanti de care iti este imposibil sa scapi in Vietnam. Chiar si aici, in misteriosul golf cu ape linistite, esti inconjurat si agasat de negustori cu magazine ambulante plutitoare. In linistea locului tresari din cauza glasului ascutit ce vine de obicei din spatele tau: “Excuse me, buy something from me? I have snack for you!” – biscuiti, popcorn, chipsuri, scoici, palarii, ce vrei si ce nu vrei. Daca doresti ceva iti arunca in barca, iar tu la randul tau trebuie sa ii dai banii prin aceeasi metoda si de cele mai multe ori nimeresti in apa.
95 mm/ f6.3/ 1/125/ ISO 320/ Manual
62 mm/ f5.6/ 1/640/ ISO 320/ Manual
52 mm/ f6.3/ 1/125/ ISO 320/ Manual
105 mm/ f6.3/ 1/400/ ISO 320/ Manual
75 mm/ f5.3/ 1/200/ ISO 400/ Manual
Dupa pranz am vizitat satul de pescari. Ma gandeam ca se afla pe una din insule, dar nu a fost asa. O comunitate de pescari impreuna cu familiile lor locuiesc in “case plutitoare” si isi castiga existenta din pescuit. Barcile cu turisti vin si cumpara peste de aici.
18 mm/ f5.6/ 1/640/ ISO 320/ Manual
80 mm/ f5.6/ 1/640/ ISO 320/ Manual
150 mm/ f5.6/ 1/160/ ISO 640/ Manual
Dupa ce bucatarul nostru a facut aprovizionarea cu creveti si raci pentru masa de seara am plecat spre insula pe care se gasea “Pestera Surprizelor”. Cred ca acolo este si locul unde poti vedea cam cat de multi turisti viziteaza Ha Long Bay.
18 mm/ f6.3/ 1/100/ ISO 500/ Manual
Am stat la coada o ora pe o scara lunga si abrupta ce conduce in prima dintre cele 3 caverne ale pesterii. Peretii sunt iluminati pentru a putea vedea stalagmitele si stalactitele ce aproape s-au intalnit de-a lungul anilor.
18 mm/ f3.5/ 1/20/ ISO 1000/ Manual
53 mm/ f4.8/ 1/10/ ISO 1000/ Manual
18 mm/ f3.5/ 1/10/ ISO 1250/ Manual
In ultima camera, care este si cea mai mare, sunt locuri de unde poti vedea si fotografia Ha Long Bay-ul de sus, asta daca iti faci loc printre zecile de coreeni gata sa se lupte cu tine pentru imaginea perfecta.
18 mm/ f3.5/ 1/500/ ISO 400/ Manual
Am plecat de acolo cu o ora intraziere deorece unul din americanii nostri se amestecase printre membrii unui alt grup si numai atunci cand acestia nu l-au lasat sa se urce in barca lor si-a dat seama ca probabil a gresit adresa. Regrupati si surprinsi de intuneric ne-am urcat la bordul “Perlei Negre” pe care capitanul nostru o conducea spre locul unde trebuia sa arunce ancora pentru a innopta.
70 mm/ f7.1/ 1/640/ ISO 320/ Manual
Dupa o cina nemaipomenita cu fructe de mare, am mers pe puntea superioara sa mai povestim inainte de culcare.
20 mm/ f3.8/ 1/80/ ISO 800/ Manual
In ciuda intunericului siluetele stancilor de calcar inca se mai intrezareau.
18 mm/ f4/ 1/2.5/ ISO 800/ Manual
Am adormit leganata de micile unde ale apei ce miscau barca, iar dimineata mirosul cafelei s-a strecurat pana in cabina si m-a trezit. Sa bei cafeaua la bordul unei jonci, in mijlocul golfului strabatut de vulturi, e unul din lucrurile acelea pe care trebuie sa le faci o data in viata.
22 mm/ f4.5/ 1/500/ ISO 320/ Manual
26 mm/ f4/ 1/320/ ISO 400/ Manual
Dar n-am reusit sa savurez si a doua cana caci la difuzoarele barcutei noastrea vocea capitanului anunta plecarea la Grota Maimutelor. In mai putin de un sfert de ceas si cu vestele de salvare strans legate (nu ai voie fara) toata lumea se afla pe punte.
Am plecat vaslind cu o barca mica, caci numai asa se putea ajunge la primate. 10 minute mai tarziu ne aflam in fata unei stanci la baza careia o crapatura intunecata parea ca nu duce nicaieri.
105 mm/ f5.6/ 1/100/ ISO 320/ Manual
Am intrat cu teama pe sub roca cu tavanul neted erodat de fluxul apei, am ocolit anticele stalactite incrustate de-a lungul mileniilor cu scoici, iar prin intunericul cumplit urmaream sclipirea luminii ce se zarea la celalalt capat al grotei. Lumina dezvaluia un peisaj fermecator si colorat. O laguna de un verde ametitor, separata aproape perfect de catre stancile de calcar de restul marii. Intr-un loc ca acesta cuvintele sunt de prisos.
18 mm/ f3.5/ 1/250/ ISO 100/ Manual
Capitanul ancoreaza barca aproape de stanca unde sunt invatate maimutele sa vina sa manance, ne imparte banane si ne avertizeaza ca animalele musca.
200 mm/ f5.6/ 1/200/ ISO 640/ Manual
200 mm/ f5.6/ 1/200/ ISO 640/ Manual
In timp ce imi asteptam randul, observ ca pe peretele stancii era scris cu o vopsea de un rosu aprins. Spre surprinderea mea, un conational al nostru fusese acolo cu multi ani in urma si a marcat locul astfel: M.V. Dolj 16/04/1988 Romania.
200 mm/ f5.6/ 1/320/ ISO 640/ Manual
Nici nu stiu ce sa cred, ori este vorba despre obiceiurile unora de a-si scrie numele peste tot, ori o fi fost vreun naufragiat care a vrut ca lumea sa stie ca acolo si-a petrecut ultimele zile din viata. Un singur lucru este cert si anume ca respectivul era din Dolj. Asa ca daca cineva cunoaste povestea as fi tare curioasa sa o aflu si eu.
Ne pregateam de drumul de intoarcere si dintr-o data toata frumusetea a fost invaluita intr-o ceata densa oferindu-mi doua posibilitati inainte de a parasi Ha Long Bay: 1. sansa de a face niste fotografii misterioase si reci si 2. o scuza ca intr-o buna zi cu soare sa revin.
80 mm/ f7.1/ 1/640/ ISO 320/ Manual
18 mm/ f7.1/ 1/100/ ISO 400/ Manual
200 mm/ f6.3/ 1/500/ ISO 250/ Manual
90 mm/ f6.3/ 1/500/ ISO 320/ Manual
Am plecat din golf uimita de frumusetea locului, dar si de coincidenta din “laguna romanului”.
Dupa doua saptamani petrecute in Vietnam pot spune ca am ajuns in aceasta tara gandindu-ma la razboiul din trecut, campuri intregi de orez si palarii conice, am plecat insa gandindu-ma la o multime de alte lucruri pe care le-am intalnit, mult mai interesante si atragatoare. Oamenii si diferentele de mentalitate intre cei din Nord si cei din Sud, peisajele incantatoare, haosul oraselor, amestecul de religii, ritualuri si traditii. A fost o experienta interesanta si consider ca a meritat efortul de a vizita aceasta tara.
Text si fotografii: Dana Dociu
prin, long
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot