Inconjurul Transilvaniei din zbor cu Nikon D4 - de Dragos Asaftei
In momentul in care stabileam detaliile unui zbor care avea sa fie cel mai lung de pana atunci, vestea ca voi fotografia cu Nikon D4 si Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR a reusit sa ma faca tare fericit. Imi doream de mult timp sa testez aparatul si cu atat mai mult cu cat aveam sa o fac in cadrul proiectului de suflet, Zbor peste Transilvania¸ proiect care are Nikon ca partener media. In acest articol va voi povesti despre cel mai interesant zbor de pana acum si despre cum s-a comportat D4-le alaturi de obiectivul all-around, Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR24-120, excelent pentru fotografia aeriana.
Iata intai care a fost traseul zborului alaturi de cateva cifre. Am decolat deodata cu rasaritul soarelui si am urmat aceasta ruta: Sanpetru – Reghin – Bistrita – Cluj – Alba-Iulia – Deva – Hunedoara – Parcul National Retezat – Muntii Sureanu – Muntii Fagaras – Brasov – Sanpetru. Zborul a durat circa 5 ore strabatand peste 700 de kilometri. Incep prin a va spune ca, pe parcursul acestor 5 ore, am realizat peste 3000 de fotografii. La ultima verificare, inainte de epuizarea bateriei, aveam realizate 3276 de fotografii, acumulatorul indicand inca o disponibilitate de 3%. Am fost foarte, foarte multumit, tinand cont ca am reusit sa fotografiez intreg zborul fara absolut nicio problema si ca nu mai aveam nicio baterie de rezerva.
Era 5:20 dimineata si ajunsesem la aerodromul din Sanpetru. Alaturi de Calin (Kronfly) am stabilit ultimele detalii ale zborului si apoi ne-am pregatit sa decolam. La 5:53 am fotografiat primul rasarit din avion. Momentul a fost absolut superb! Inca din momentul in care fotografiam rasaritul am observat cat de intinsa e gama dinamica si cat de bine se descurca sistemul de focalizare in contralumina. Desi pe toata durata zborului vibratiile au fost foarte puternice (fotografiez la un metru de elice) si soarele a batut direct catre avion, nu am avut niciun cadru, dar absolut niciunul “out of focus”, sau vreunul subexpus sau supraexpus in asa fel incat sa nu poata fi folosit. Neavand timp suficient pentru verificarea tuturor detaliilor, am fotografiat in modul A, inchizand diafragma pana la f/11-16, cu sensibilitate ISO cuprinsa intre 1000 si 2500. Cam asa arata cateva dintre fotografiile cu rasaritul surprins din zbor.
Cu soarele care rasarea in dreapta noastra am pornit spre Bistrita unde aveam sa aterizam pentru o scurta pauza. Pe traseu am fotografiat orasul Reghin si Lacul Bezid, locul in care se vede turnul sculptat al unei biserici. Am avut norocul unui moment crepuscular superb si am reusit sa fotografiez lacul intr-o lumina foarte placuta. Aici, aceeasi situatie. Lumina de la rasarit, diferentele mari ale intensitatii ei intre planurile din fotografie, zonele aflate in umbra, niciuna dintre acestea nu a reprezentat o problema.
Lacul Bezid
Lacul Bezid
Lacul Bezid
Lacul Bezid
Lacul Bezid
Reghin
Bistrita
Bistrita
Dupa 20 de minute de pauza am pornit din spre Bistrita spre Cluj, urmand sa continuam cu un trazeu paralel cu Muntii Apuseni. Am continuat drumul cu orasele Alba-Iulia, Deva si Hunedoara. Ultimele 3 orase, asezate intr-un spatiu relativ restrans si cu o distanta mica intre ele, ne-au fascinat cu constructiile istorice care domnesc intr-un mod aparte asupra intregii zone Transilvanene. Am fotografiat Cetatea Alba-Carolina din Alba-Iulia, Castelul Corvinilor din Hunedoara si Cetatea din Deva.
Peisaj din Apuseni
Peisaj din Apuseni
Cluj Napoca
Cluj Napoca
Cluj Napoca
Cluj Napoca
Alba Iulia
Alba Iulia
Alba Iulia
Alba Iulia
Deva
Deva
Deva
Ne-am intors apoi spre Sanpetru zburand paralel cu Carpatii Meridionali. Am zburat printre nori si am fotografiat Parcul National Retezat, Muntii Sureanu, Muntii Fagaras si o parte din Muntii Bucegi. Inainte sa aterizam acasa am mai zburat si deasupra orasului de la poalele Tampei, Brasov. A fost primul oras fotografiat din zbor si cel care ne e cel mai drag. De langa el decolam si langa el aterizam de fiecare data.
Muntii Fagaras
Muntii Fagaras
Muntii Fagaras
Muntii Retezat
Muntii Retezat
Muntii Retezat
Muntii Sureanu
Muntii Fagaras
Brasov
Brasov
Brasov
De ce e Nikon D4 aparatul ideal pentru fotografia aeriana? (alaturi de 24-120)
Ergonomia e probabil unul dintre principalele avantaje. E foarte important sa poti tine foarte bine aparatul in mana si sa ai acces rapid la toate comenzile. Cu Nikon D4 poti fotografia din orice pozitie si poti fi sigur ca nu scapi aparatul din mana. Uneori devine greoi, insa nu atat de mult incat sa creeze probleme. Am reusit sa fotografiez foarte usor si in modul landscape si portrait.
Un alt avantaj e faptul ca e foarte solid si rezistent. Dupa peste 5 ore de fotografiat la inaltimi de peste 2000 de metri, la un curent de aer de peste 200 de kilometri la ora, la temperaturi destul de scazute, aparatul nu a dat niciun semn ca ar avea o problema. Se observa cu usurinta faptul ca e destinat conditiilor extreme si ca poate face fata in absolut orice situatii.
Calitatea imaginii este de asemenea excelenta. Am fotografiat din avion cu valori ale sensibilitatii ISO cuprinse intre 100 si 2000. Am fotografiat in contralumina, in lumina dura si prin nori. Am fotografiat in fel si fel de conditii, dar calitatea imaginii a ramas aceeasi, excelenta. Mi-a placut foarte mult modul in care se comporta sistemul de masurare a expunerii. Majoritatea fotografiilor au fost realizate in modul A, selectand tipul de expunere Matrix cu o compensare de -0,7 EV pentru ca in anumite locuri lumina era totusi prea dura. Chiar si asa, nu am avut nicio fotografie de care sa nu fiu multumit in ceea ce priveste modul in care se reflecta lumina.
Daca ar fi sa spun un lucru care m-a deranjat intr-o oarecare masura, a fost virarea culorilor in spre un verde deschis-albastru. Acest lucru insa poate fi compensat foarte usor prin corectarea balansului de alb. Puteti vedea in galeria acestui articol toate fotografiile realizate din avion cu D4 si Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR.
Va invitam sa urmariti in continuare proiectul atat aici, pe site-ul comunitatii nikonistilor, cat si pe site-ul www.zborpestetransilvania.ro si pe Facebook.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot