Interviu cu Oliver Merce: Pasiunea pentru fotografia de strada
Oliver Merce este un fotograf timisorean specializat pe street photography, ce lucreaza atat cu aparate Nikon digitale, cat si pe film. Este inspirat de catre artisti ca Steve McCurry, Henri Cartier- Bresson, Erwitt Elliott, Larry Towell, Cosmin Bumbut, Stelian Pavalache si Silviu Pavel, iar aceste influente sunt vizibile si in imaginile sale excelent surprinse si incadrate.
Nikonisti: Pentru inceput, povesteste-ne cum ti-ai dat seama de misiunea ta de a face fotografie.
Oliver Merce: Nu stiu daca poate fi vorba chiar de o misiune. Folosirea cuvantului “misiune” ma duce automat cu gandul la ceva extreme de serios, ma face sa ma simt ca un “apostol al fotografiei” care trebuie sa raspandeasca aceasta indeletnicire, sa acaparez cat mai multi adepti.
Primul aparat foto l-am cumparat prin 2007, din dorinta de a face poze “ca in revista” cainilor mei. In mod constient am inceput sa fotografiez de prin 2010, odata cu achizitionarea primului meu DSLR, un Nikon D60. A fost o perioada de inceput, de cautari, in care nu am avut o idee prea clara despre ce anume vreau sa fac cu adevarat. Norocul meu au fost cartile din colectia “Diafragma 9”. Ele au avut rolul de a-mi defini un reper, asa ca am decis ca fotografia pe care vreau sa o fac nu trebuie neaparat sa aiba vreo legatura cu arta. Trebuia sa fie o fotografie simpla care sa arate un moment cat se poate de obisnuit din lumea care ma inconjoara. Iar aceasta lume, pentru mine, este compusa in principal din oameni, caini si cateva obiecte.
Nikonisti: Am vazut ca lucrezi atat color, cat si alb negru. Cum alegi intre ele?
Oliver Merce: Ted Grant spunea: “ Cand fotografiezii oamenii color, le suprinzi hainele. Cand ii fotografiezi in alb-negru, le suprinzi sufletele”. Poate asta e si unul dintre motivele pentru care marea majoritate portretelor facute de mine sunt alb negru. In cazul in care fotografiez pe film, alegerea e mult mai simpla: fotografiile facute pe un film alb negru nu pot sa fie decat alb negru. Un alt motiv pentru care fotografiez alb negru poate fi dictat si de catre subconstient, unde stau arhivate o serie de fotografii foarte dragi mie, marea majoritate fiind alb negru. Raman color doar fotografiile in care mi se pare ca subiectul nu este dominat vizual de catre culoare, cele in care juxtapunerea culorilor adauga un plus la compozitia si echilibrul imaginii, sau cele care prin convertirea in alb negru ar duce la o “camuflare” a subiectului in cadrul fundalului.
Nikonisti: Cat de greu este sa faci fotografie de street in ziua de astazi? Ne poti spune cateva trucuri?
Oliver Merce: Mie nu mi se pare ca ar fi greu sa faci fotografie de strada, poate si din cauza ca este genul meu preferat, pentru ca am ocazia sa interactionez cu oameni. Mi s-ar parea mult mai dificil sa fac fotografie de produs, sa ma trezesc cu noaptea in cap si sa urc nu stiu ce deal ca sa prind un rasarit, sau sa ma pui sa fac un colaj foto.
Legat de anumite trucuri, nu stiu in ce masura as putea da sfaturi. Fotografie de strada am inceput sa fac de prin 2011, fara insa a urma vreo forma de scolarizare sau vreun curs in acest sens. Din mica mea experinta as putea spune ca e bine sa ai la tine, in permanenta, o camera foto, aparatura sa cat mai discreta posibil (un teleobiectiv de mari dimensiuni intimideaza cu siguranta oamenii, si pana la urma utilizarea unei astfel de ustensile nu are legatura, din punctul meu de vedere, cu fotografia de strada ci mai degraba cu vanatoarea). De asemenea, e bine sa nu iesi la fotografiat in culori tipatoare, pentru a trece mai usor neobservat. Daca gasesti un loc cu potential fotografic revino cat de des poti, in momente diferite ale zilei, cu lumina diferita. E bine sa iesi pe strada cat de des poti, sa faci cat mai multe fotografii. Asta te poate ajuta la o dezvoltare a atentiei, a capacitatii de a observa.
Nikonisti: Care ar fi destinatia ideala pentru tine, nu doar in Romania, pentru a face fotografie de strada si de ce?
Oliver Merce: Fiind vorba de fotografie de strada, ma simt largul meu in orice mediu urban, indiferent ca vorbim de orase din Romania sau din alte tari. Pana acum nu am calatorit in afara Europei, asa ca pot spune ca tara favorita pentru mine este Italia. De ce, nu pot sa spun cu exactitate, cred ca motivele sunt mai mult de natura subiectiva decat de natura obiectiva.
Dupa ce am vazut cartea – album “Cuba continua”, am realizat ca imi doresc sa ajung la un moment dat in Cuba, nu pentru ca mi-e dor de comunismul in care am trait 13 ani ci pentru a cunoste o lume fericita, neafectata de societatea de consum, o lume inocenta pe care nu prea o mai gasesti in Europa.
Nikonisti: Folosesti doar DSLR sau fotografiezi si pe film?
Oliver Merce: Desi poate parea destul de incomod sa developezi un film, sa-l scanezi, fotografiez si pe film. Pana la urma e un fel de terapie care iti mai taie din elanul dat de digital, de a face sute de cadre aprope fara motiv. Fotografiind pe film reusesti sa apreciezi mai mult viteza unui DSLR, nu vei mai fi atat de nemultumit ca senzorul acestuia genereaza prea mult zgomot de imagine la valori ISO ridicate. De asemenea, mai intervine si elemental “surpriza” care in cazul digitalului e inexistent, avand posibilitatea sa vezi rezultatele imediat. Tragi cateva filme, lasi sa treaca o luna - doua si abia dupa developare iti reamintesti de pozele pe care le-ai facut.
Nikonisti: Ce aparate si obiective folosesti si recomanzi pentru fotografia de strada?
Oliver Merce: Folosesc doua DSLR-uri: un Nikon D90 si un Nikon D7000, iar pe film folosesc un Nikon F80. Ca si obiective folosesc un NIKKOR 18-105mm (cel mai utilizat in fotografia de strada) si doua obiective fixe: un obiectiv de NIKKOR AF-D 50mm f/1.8 si un obiectiv NIKKOR AF-S 85mm f/1.8. Mai am un obiectiv foarte ieftin, un Nikon 28-80mm pe care il folosesc exclusiv pentru fotografia pe film. De putin timp am achizitionat si o camera compacta, un Nikon COOLPIX P7000.
Pentru flexibilitate, recomand folosirea unui zoom standard, sau al unui all around, acolo unde oamenii sunt destul de obisnuiti cu fotografii. Pentru a trece mai usor neobservat se poate folosi un DSLR sau un SLR cu un obiectiv fix de 28mm, de 35mm sau de 50mm, sau o camera cat mai compacta. Aici ar putea fi incluse aparatele foto mirrorless si aparatele foto compacte de la Nikon din seria P si A, ele indeplinind cu succes acest deziderat, iar pe langa faptul ca sunt mici, furnizeaza si o calitate excelenta a imaginii.
Nikonisti: Povesteste-ne de cel mai interesant proiect fotorafic realizat sau la care lucrezi.
Oliver Merce: La inceputul acestui an am inceput sa lucrez la un proiect foto legat de porumbeii voiajori. Este un subiect despre care in urma cu ceva vreme nu stiam aproape nimic, dar care mi s-a parut interesant a-l aborda. Sper ca anul viitor sa-l si finalizez. De asemenea, lucrez in paralel la cateva serii foto, axate pe diverse situatii, tipice sau atipice care se regasesc in strada.
Nikonisti: Ai aflat despre noul Nikon Df? Ce parere ai despre el?
Oliver Merce: Am aflat despre el inca din momentul in care aparitia lui era catalogata drept “zvon”. Eu am o mica slabiciune pentru aparatele foto retro (drept urmare am cateva astfel de aparate din anii ‘70 – ‘80), iar imbinarea unei tehnologii de ultima ora cu o carcasa ce te trimite cu gandul la aparatele foto de acum 30 de ani nu poate decat sa imi placa. Asa ca nu-mi ramane decat sa astept sa organizati o “degustare” pentru a-l putea testa.
Mai multe fotografii realizate de catre Oliver Merce pot fi vizualizate aici.
citeste tot
citeste tot
Chasing The Light - Interviu la Photokina cu Florian Schulz, fotograf si videograf
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot