Interviu Vlad Cioplea, fotograf de culise roman in productii de Hollywood
Cobweb (2023) - Lionsgate Films
1. Cine este Vlad Cioplea si care este experienta ta in fotografie?
Sunt un om care a studiat fotografia de mic si care s-a indragostit iremediabil de ea. Membrii din familia mea au lucrat in domeniul cinematografic, asa ca de copil am inceput sa fiu atras de tot ce inseamna arta vizuala. Am cochetat cu aparatul foto ca hobby, iar de vreo zece ani am transformat pasiunea in job. Lucrand deja in cinematografie, fotografia de platou a fost prima mea dragoste, apoi au aparut si celelalate, de portret, design interior, food sau de peisaj.
The Emigrants 2022 - Nordsvensk Filmunderhållning
2. Ce inseamna fotografia de culise pentru tine?
In primul rand, sa fii fotograf pe un platou de filmare inseamna sa fii ninja, sa te dai pe silent si invisible mode ca sa nu te vada nimeni. Zic asta pentru ca este super important sa nu stai in linia de privire a actorilor. In viata poti da peste actori care iubesc aparatul foto, dar exista si mai multi actori care nu iubesc deloc fotografii.
Overall, eu am fost un norocos si mi-a cam iesit pana acum partea asta cu "pititea" pentru ca au existat multi actori care mi-au multumit la finalul filmului ca le-am oferit spatiu, ca nu am stat non-stop cu aparatul indreptat catre ei si ca i-am lasat sa se concentreze.
Voyagers (2021) - AGC Studios
De exemplu, la secventele care implica nuditate pe set intra doar o echipa minima, iar eu nu am voie sa fac poze. Se intampla si ca fotograful sa fie un fel de sac de box pentru actorii nesiguri si stresati. Am avut un singur moment neplacut cu un actor mare, cunoscut, de la Hollywood, care m-a rugat sa parasesc setul pentru ca avea un text mai mare de spus si care nu ii iesea cum trebuie. Asa ca si-a varsat frustrarea pe singura persoana pe care putea sa faca asta. Adica pe mine, desi eram ascuns intr-un colt si nu ma vedea.
Wednesday (2022) - Netflix
Iar de atunci lui nu i-am mai facut poze pe set la acel proiect, ca nu am mai vrut eu. :)) Si nu din ambitie copilareasca, ci pentru ca nu mi-a respectat job-ul, desi eu l-am respectat pe al lui. Pentru ca la finalul zilei eu trebuie sa livrez niste poze bune care vor ajuta in promovarea productiei. Pentru ca da, fotografia de platou este si unealta care ajuta foarte mult in promovarea filmului. Dar sunt si actori ca Gwendoline Christie care mi-a spus ca nu s-a simtit niciodata atat de frumoasa in niste poze facute pe un platou de filmare.
3. Cum ai ajuns sa lucrezi cu acest tip de fotografie?
Morometii 2 - Libra Film Productions
Lucrez in cinematografie de 18 ani, iar in ultimii zece am facut doar fotografie de platou. In primii ani am trecut prin aproape toate job-urile de pe set, iar cand am inceput sa fac fotografie, am stiut ca vreau sa ma opresc aici. Mi s-a parut dintotdeauna fascinant sa poti transmite o emotie, o poveste, printr-o fotografie, neavand toate canalele pe care le are o secventa video, sunet, miscare etc.
La vremea aceea investisem toti banii intr-un aparat foto profesional si i-am spus unui producator cu care lucram atunci ca eu accept sa ma duc la filmul la care ma chemase doar daca ma ia ca fotograf. Ii multumesc si acum ca a avut incredere in mine, desi era un film mare, iar eu nu aveam portofoliu de profil. Probabil am fost baiat de treaba in trecut.
The world to come (2020) - Arsia Production
4. Ce inseamna sa fii fotograf de culise pentru productii precum ”Wednesday” sau ”Morometii” etc.?
Oh, fiecare proiect vine cu provocari diferite. Niciunul nu seamana cu celalalt si de fiecare data cand incep un film, e ca si cum imi schimb job-ul. Chiar daca, lucrand de atatia ani in cinematografie, am ajuns sa cunosc toti oamenii care fac filme, lucrurile sunt diferite la fiecare proiect pentru ca si provocarile sunt diverse. De exemplu, "We were the lucky ones", proaspat lansat, a fost cu multe situatii tensionate, cu stari puternice, de la ras, la plans, cu secvente din al doilea razboi mondial. Actorii au avut nevoie de consiliere psihologica pe set pentru ca jucau personaje care au trait in perioada Holocaustului. Iar in tot acest context, mi-a fost destul de dificil sa imi fac loc pe set astfel incat sa nu devin si eu un factor de stres pentru actori.
Voyagers (2021) AGC Studios
’’Voyagers’’ s-a filmat in cele mai mici si inguste spatii din lume. :)) Doamne, tin minte cat de tare m-a stresat faptul ca nu-mi puteam face treaba si tot timpul trebuia sa cer timp special la final de fiecare secventa, cand toata lumea se grabea sa schimbe cadrul. Practic, acesta a fost filmul in care am avut de facut o poza buna intr-o secunda.
”Wednesday” a fost un proiect greu pentru ca am simtit foarte multa presiune. Nu lucrezi in fiecare zi cu Tim Burton si cu actori pe care ii vedeai doar la TV cand erai mic, cum ar fi Catherine Zeta Jones, Luis Guzman sau Jena Ortega si Gwendoline Christie. A fost un film lung, greu, ca am filmat afara, noaptea, la minus multe grade, am stat si in ploaie ’’de sange’’, adica am avut multe provocari, dar a si fost filmul la care pozele mele au facut inconjurul lumii, iar satisfactia a fost mai mare decat greul simtit. La proiectul acesta am primit cele mai multe felicitari de la fotografi din toata lumea.
Wednesday (2022) - Netflix
Acum ceva vreme chiar visam la un "Morometii 3", cand nimeni nu mai spera la el pentru ca regizorul Stere Gulea a zis la finalul celui de-al doilea ca el va inchide seria. Cand Tudor Giurgiu m-a sunat sa-mi spuna ca s-a mai scris un scenariu, am acceptat proiectul fara nicio ezitare. Sincer, mi-era dor sa fiu pe set cu actorii de la filmul precedent, dar si cu regizorul Stere Gulea si Dom' Profesor, cum ii spunem noi directorului de imagine, Vivi Dragan Vasile, pentru ca sunt niste oameni ex-tra-or-di-nari. Seria Morometii as incadra-o fara niciun dubiu la proiectele de suflet. Atmosfera de pe set era super relaxanta, parca eram toti tovarasi din aceeasi gasca. Cred ca si d-asta vorbesc atat despre el, ca este un proiect foarte drag mie.
Morometii 3 - Libra Film Productions
5. Probabil ca este visul multor fotografi sa ajunga in culisele acestor productii. Cum ai reusit sa ajungi acolo?
Stiu ca suna foarte atractiv sa fii pe set cu actori pe care ii vezi doar in filme, si mie mi se parea fascinant cand eram mai mic, adica inainte sa intru in domeniul cinematografic. Daaar, ajungand sa fac asta mi-am dat seama ca este mult mai greu decat pare. Adica e o provocare sa lucrezi direct cu actorii, sa le dau indicatii sa rejoace un moment special pentru mine, pentru aparatul foto, pentru ca e diferit fata de camera de filmat, cand au o incarcatura emotionala puternica. La fel, sa fiu nevoit sa ma ascund pe set ca sa nu deranjez, sa livrez fotografii bune ’’furandu-le’’. Pot sa recunosc ca odata cu job-ul asta am descoperit un nou nivel de stres.
Wednesday (2022) - Netflix
Stiu ca intrebarea a fost alta, dar voiam sa fac o mica introducere pentru ca, in realitate, si cel mai frumos vis poate fi foarte greu si stresant. Iar cum spuneam mai sus, faptul ca am inceput sa lucrez in domeniul cinematografiei m-a ajutat in calatoria spre fotografia de platou de filmare.
6. In descrierea ta ai mentionat ca esti si videograf. Ce filmezi si cu ce echipament?
Filmez TVC-uri cu Arri Alexa, iar majoritatea proiectelor video pentru digital le filmez cu aparatul din dotare, adica Nikon Z 6II. Inainte sa imi cumpar primul aparat foto m-am documentat foarte foarte mult, mai ales ca toate economiile mele aveau sa se duca in aceasta investitie si voiam sa fie cea mai buna.
Cobweb (2023) - Lionsgate Films
M-am indragostit de Nikon de la prima utilizare, asa am ajuns ca odata la doi ani sa imi fac upgrade cu noul model de Nikon, dar pastrez mereu si penultimul model, asa ca ajung sa vand al treilea aparat ca sa raman cu doua. :)) Ce mi-a placut intotdeauna la Nikon, pe langa obiectivele si body-urile performante, si asta nu o spun doar eu, ci si punctajele mari pe care le iau constant la testele DxOMark, a fost cromatica atat pe foto, cat si pe video. Am vazut de curand ca Nikon a cumparat compania RED, asa ca am asteptari mari de la componenta de video, in general.
Chosen (2016) - Sterling Pictures
7. Ce sfaturi ai pentru fotografii care viseaza sa ajunga la nivelul tau?
Nu stiu sincer ce inseamna "nivelul meu". :) Pot sa spun ca am muncit foarte mult, am facut multe poze, am studiat mult si intotdeauna am simtit cumva ca m-a urmarit gandul asta ca trebuie sa fac ceva, ca trebuie sa las ceva in urma mea. Cred ca asa a aparut si expeditia de aproape o luna din Tanzania in care am stat printre triburi, am dormit in corturi in savana, proiectul 100 Friends, dar si Povesti din gara care s-a materializat intr-o carte.
Cadru din proiectul Povesti din gara
Eu consider ca sunt un om norocos care isi poate plati facturile cu banii pe care ii castiga, facand hobby-ul sau. Bine, hobby care se intampla si ziua, si noaptea, iarna, cate 12 ore afara la minus 15 grade in timp ce si ninge. Cred ca este in egala masura frumos si greu si le recomand tuturor care vor sa traiasca din fotografie sa isi impinga limitele, sa dea 1000% din ce pot, sa experimenteze si sa fie cel mai apring critic al lor. Sa citeasca constant despre fotografie si sa urmareasca fotografi buni.
Wednesday (2022) - Netflix
vlad cioplea, z6ii, fotograf de culise, hollywood, wednesday, morometii, fotografie de culise, proiecte fotografice
citeste tot
Tips & Tricks pentru fotografia wildlife cu Adrian Dedu - Part I - Cum sa te aproprii de animale
citeste tot
SECRETUL sistemului AF al lui NIKON Z 6II. Explicatii de Alexander Lupascu, fotograf de nunta si eveniment
citeste tot
citeste tot
Nikon lanseaza noi firmware pentru aparatele foto mirrorless Nikon Z 9, Z 7II si Z 6II si anunta dezvoltarea gripului de telecomanda MC-N10
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Actualizari de firmware pentru aparatele foto mirrorless Nikon Z 50, Z 5, Z 6, Z 7, Z 6II, Z 7II
citeste tot
citeste tot
citeste tot