Cu Nikon D750 si Nikon D4 la Val di Sole - de Victor Cristescu
In septembrie 2016 am participat in calitate de fotograf acreditat pentru publicatia freerider.ro la campionatul mondial de ciclism montan din Val di Sole, Italia. Astfel am fost deosebit de incantat de reusita impletirii celor 2 mari pasiuni ale mele: fotografia si mountain-biking-ul. Rolul meu principal a fost de a documenta parcursul reprezentantului Romaniei la categoria juniori, Sebastian Grosu, un atlet cu o evolutie spectaculoasa in ultimii ani pe scena downhill-ului romanesc, acesta fiind la primul lui campionat mondial. Din pacate datorita unei accidentari in a doua zi de antrenamente, Sebi nu a putut participa in finala. Speram la o recuperare grabnica si rezultate de top in 2017!
Sebi la antrenamente - Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/800 f/4 ISO 200
Sebi la antrenamente - Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4,5 ISO 800 175mm
In cadrul campionatului au avut loc probe la 3 discipline: downhill, four cross si trial, fiecare cu particularitatile sale. Subiectul de interes maxim al foto reportajului meu a fost downhill-ul asezonat cu putin four cross.
Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/2500 f/2,2 ISO 1600
Bogdan Bondor la four cross. Nikon D750 + 20mm f/1,8 @ 1/1000 f/2 ISO 4000
Pentru cei care nu sunt familiarizati cu natura acestui sport, voi face cateva precizari: Ramura downhill a mountain biking-ului este un tip de proba de concurs in care ciclistul parcurge un traseu de coborare, iar rezultatul este unul dat de cronometru. Cu cat mai repede, cu atat cresc sansele pentru un loc pe podium. Terenul este unul plin de radacini, pietre si alte elemente tehnice, viraje stranse, sarituri si garantat tine atat rider-ul cat si spectatorii in priza.
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 1600 190mm
Nikon D4 + 50mm f/1,4 @ 1/1600 f/2,5 ISO 4000
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/3,5 ISO 800 180mm
Traseul din Val di Sole incepe la 1350m si coboara in altitudine la 810m pe parcursul a 2,2km. Distanta nu pare mare, dar avand in vedere diferenta de nivel si dificultatea tehnica, este un adevarat test de anduranta fizica si psihica.
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/2500 f/2,8 ISO 4000 200mm
Aceasta ambianta pentru un fotograf este o delectare vizuala, dar si o reala provocare. Munca ta se desfasoara pe parcursul a 5 zile: recunoasterea la picior (trackwalk) a traseului de catre sportivi & ceremonia de deschidere in prima zi, 2 zile de antrenamente necronometrate, 1 zi de antrenament cronometrat si finala.
Ceremonia de deschidere. Nikon D750 + 16mm f/2,8 fisheye @ 1/30 f/5 ISO 8000 - compozitie cu mainile ridicate folosind ecranul rabatabil
Nikon D750 + 50mm f/1,4 @ 1/250 f/2 ISO 8000
Misiunea ta este de a suprinde cele mai reprezentative imagini de la eveniment, in timp ce cobori acest traseu abrupt, incercand sa nu deranjezi publicul, sa te strecori printre copaci si sa nu te impiedici de vreo piatra sa cazi. Necesita putere sporita de concentrare, imaginatie (pentru a evita cadre repetitive), cunoasterea temeinica a echipamentului, sa fii familiarizat cu sportul pentru a putea anticipa ce se intampla si sa fii pregatit la momentul si locul propice cu setup-ul potrivit.
Nikon D750 + 70-200mm f2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 1000 70mm
Prin amabilitatea Nikon Romania am reusit sa testez aparatul foto Nikon D750, fiind al doilea body pe langa batranul meu Nikon D4. Stiam ca este un body foarte capabil, dar vroiam sa aflu pe pielea mea ce poate si care-i sunt limitele.
Arsenalul de obiective cu care am plecat la lucru a fost urmatorul: Nikon 16mm f/2.8 AF-D NIKKOR fisheye, Nikon 20mm f/1.8G ED AF-S NIKKOR, Nikon 35mm f/1.8G DX AF-S NIKKOR, Nikon 50mm f/1.4 AF-D NIKKOR si Nikon 70-200mm f/2.8G IF-ED VR AF-S NIKKOR. Prin intermediul unei centuri cu 4 tocuri, un ham Black Rapid pentru Nikon D4 si strap clasic pe Nikon D750 am reusit sa ma deplasez si sa imi fac treaba fara sa resimt prea tare greutatea echipamentului. Mai aveam la mine cel putin un litru de apa si cateva sandwichuri, data fiind durata neintrerupta de 4-6 ore pe teren.
Setup-ul a fost conceput sa am la indemana atat o focala lunga pe un body (50mm sau 70-200mm), cat una scurta pe celalalt (16mm sau 20mm), tragand mai intai de la departare cu teleobiectivul, iar apoi pe masura ce se apropia subiectul de mine, schimband repede body-ul pentru a putea reincadra cu un obiectiv grandangular.
Vremea a fost una foarte favorabila pe parcursul concursului, fiind soare puternic cam toate zilele. Din punct de vedere fotografic asta a insemnat lumina dura pe portiunile deschise ale traseului, la inceput si la linia de sosire, iar in zona de padure am avut parte atat de zone foarte contrastante, ce alternau pete de lumina cu zone de umbre intunecate, cat si areale cu iluminare mai omogena si lumina difuza. Aceste conditii combinate cu stilul meu de lucru in care tind sa expun pentru highlight-uri si apoi sa recuperez destul de agresiv umbrele in editare au scos untul din capacitatile senzorilor.
Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/1600 f/2,5 ISO 100
Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/500 f/2 ISO 50
Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/8000 f/2,5 ISO 640
Senzori ce s-au comportat incredibil de bine avand in vedere ca timpii de expunere s-au invartit in plaja de valori 1/500-1/5000 pentru a ingheta riderii care se deplasau cu 40-70km la ora. Si avand in vedere cei 24 mpx ai lui Nikon D750 fata de 16mpx la Nikon D4, a fost nevoie de o reajustare a calcularii expunerii , astfel incat totul sa iasa sharp. Daca la Nikon D4 foloseam 1/500, la Nikon D750 treceam la 1/800 pentru a ma asigura ca obtin rezultate consistente. Iar in momentul in care folosesti expuneri atat de scurte, in locuri cu lumina dificila, chiar pui la lucru capacitatea firmware-ului de a compensa prin ISO lumina precara si de a domoli noise-ul.
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/2500 f/3,2 ISO 3200 82mm
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/1250 f/3,2 ISO 6400 175mm
Nikon D750 + 20mm f/1,8 @ 1/4000 f/2,5 ISO 500
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/3,5 ISO 800 70mm
Tragand cot la cot cu cele doua aparate, pot face cateva observatii ce tin de cum se diferentiaza Nikon D750 de Nikon D4:
1) Constructie si ergonomie
La acest capitol Nikon D4 prezinta cateva avantaje aferente categoriei din care face parte, avand un corp cu grip integrat, butoane iluminate, doua joystick-uri mici (unul pe orizontala si unul pe verticala), vizor circular
- Lipsa butonului dedicat AF-ON la Nikon D750 a putut fi remediata rapid prin alocarea functiei AF-ON butonului AE-L/AF-L. Asta a fost una din primele modificari pe care le-am facut pentru ca modul in care trag este unul in care disociez butonul de focus de cel de declansare, secventa optimizata pentru fotografie de actiune (mai multe informatii cu aceasta tehnica puteti gasi in acest video de Steve Perry: http://bit.ly/backbuttonAF).
- Odata ce ii atasezi lui Nikon D750 un grip devine mult mai prietenos in mainile tale. Mie mi-a placut foarte mult prinderea mai adanca a lui Nikon D750 fata de Nikon D4 , oferindu-ti o suprafata de contact extinsa si un feeling ca "apuci mai mult aparat".
- Un mare atu al lui Nikon D750 este ecranul rabatabil. L-am folosit de numeroase ori in situatii dificile cu aparatul plasat la nivelul solului sau deasupra capului in care am putut compune perfect scena in live view, asteptand doar momentul perfect in care sa treaca subiectul prin cadru. Este un atribut ce te ajuta mult in acuratetea compozitionala din unghiuri delicate. Avand in vedere ca nu e prea optim sistemul de autofocus continuu pe live view, modul in care foloseam ecranul rabatabil era de a pune o diafragma destul de inchisa aferenta unui camp de profunzime mare (f/8 - f/11 pe 16mm fisheye de exemplu) si apoi cu focus manul a fixa sharp-ul pe o zona relativ larga pe unde anticipam ca va veni / sari rider-ul. De multe ori se intampla sa fie mai aproape sau mai departe, deci cadrul perfect iesea dupa multiple incercari. Pe mine ecranul rabatabil m-a salvat de multe ori de la a sta intins in pamantul plin de praf fin din padurea din Val di Sole.
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/4000 f/9 ISO 500 - compozitie la sol cu ecranul rabatabil
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/2500 f/9 ISO 3200 - compozitie cu mainile ridicate folosind ecranul rabatabil
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/2500 f/5,6 ISO 2500 - compozitie la sol cu ecranul rabatabil
Nikon D750 +20mm f/1,8 @ 1/3200 f/4 ISO 1600 - compozitie cu mainile ridicate folosind ecranul rabatabil
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/4000 f/9 ISO 640 - compozitie la sol cu ecranul rabatabil
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/1600 f/2,8 ISO 3200 70mm - compozitie de la nivelul poduletului cu ecranul rabatabil
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/4000 f/9 ISO 500 - compozitie la sol cu ecranul rabatabil
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/1000 f/7,1 ISO 2000 - compozitie cu mainile ridicate folosind ecranul rabatabil
2) Autofocus
Aici am ramas profund impresionat de acuratetea autofocus-ului si viteza acestuia. Mi-am dat seama de avantajul lui Nikon D750 cand am incercat noul mod de focus "group area AF" care transforma mai multe puncte de focus intr-unul mai mare. Folosind de cele mai multe ori autofocus continuu, am obtinut rezultate semnificativ mai bune cu Nikon D750 in tandem cu AF-C group area decat cu Nikon D4 pe modul de AF-C D9 sau D21. Pentru fotografie de sport si actiune, noul mod de focus este un mare plus pentru ca e ca si cum ai avea un punct gigant de focus pe care-l poti suprapune sportivului pe care-l urmaresti.
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/3,5 ISO 500 - rafala cu group area AF-C
Este nevoie sa inchizi putin diafragma (f/3.5 - f/5 in loc de f/2.8) pentru a avea garantia unui camp de profunzime suficient de mare pentru ca intreg sportivul sa iasa in clar, asta mai ales cand se apropie foarte tare de tine cu viteza mare. La distanta suficient de mare si un f/2.8 e suficient, insa de multe ori tragand mai multe cadre in timp ce ciclistul se apropie de mine, am nevoie de garantia unui camp de profunzime suficient de mare. In aceste conditii prefer sa fac rabat la putin bokeh si ISO in favoarea unei imagini clare.
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/3200 f/3,5 ISO 1600 155mm
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/800 f/2,8 ISO 6400 70mm
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/800 f/2,8 ISO 6400 95mm
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 2500 200mm
Am incercat si AF-C 3D pe Nikon D750 cu rezultate satisfacatoare, dar am preferat group area AF pentru simplul fapt ca imi compuneam in minte cadrul, pozitionam punctul de focus intr-un anume colt al imaginii si asteptam sa vina rider-ul. Cand il zaream cu cativa zeci de metri inainte de a ajunge in frame-ul pe care-l vroiam, incepeam sa-l trackuiesc si apoi cand era in zona compozitionala scontata (+/- cativa metri inainte si dupa) trageam o serie de cadre si alegeam cel mai bun. Am folosit AF-C 3D doar in cazurile in care rider-ul s-ar fi miscat mult prea impredictibil cu un fundal neaglomerat, ce se intampla prea rar, avand in vedere ca urmarea un traseu prestabilit, cu o latime de cativa metri in interiorul caruia putea alege mai multe variante peste diverse radacini, bolovani.
De asemenea m-a impresionat puterea autofocusului de a functiona impecabil in timp ce eram in telecabina in urcare/miscare folosind AF-C prin geamul nu tocmai curat, rezultatul fiind excelent.
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 1000 116mm - imagine realizata din telecabina
3) ISO
Discutia legata de acest capitol este una interesanta. Din testele mele as putea spune ca Nikon D750 sta foarte bine la ISO, poate cu 1/3 pana la jumatate de stop sub Nikon D4 la valori ISO foarte mari, in intervalul 6400-8000. Avand in vedere diferenta de megapixeli, este o performanta notabila. Am observat o degradare mai accentuata a calitatii culorilor cand urci la valori ISO mari, intre 6400-10000.
Nikon D750 + 50mm f/1,4 @ 1/1600 f/2,2 ISO 3200
Nikon D750 + 20mm f/1,8 @ 1/1000 f/2,2 ISO 5000
Nikon D750 + 16mm fisheye @ 1/2000 f/8 ISO 6400
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/800 f/2,8 ISO 5000 70mm
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/800 f/2,8 ISO 6400 70mm
Nikon D4 reuseste sa conserve mai bine culorile iar fisierele se degradeaza mult mai liniar odata cu urcarea pe scara ISO. Insa cu toate astea, Nikon D750 reuseste sa captureze detalii de textura bogate si la valori ISO ridicate, fiind foarte apropiat de Nikon D4.
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/3200 f/3,5 ISO 6400 98mm
4) Rezolutie
Nu credeam ca voi zice prea curand ca rezolutia va fi un factor important in alegerea unui DSLR. Pana nu demult eram pe deplin satisfacut cu cei 12mpx ai vechiului meu D700 si chiar si acum cei 16mpx ai lui Nikon D4 mi se par de multe ori suficienti. Insa Nikon D750 mi-a deschis o fereastra catre noi posibilitati cu cei 24mpx pe care ii are. O fereastra pe care am intrezarit-o mai devreme anul acesta, cand in martie am fotografiat la SnowFest in Franta o gramada de schiori si snowboarderi. Pe atunci am tras doar cu Nikon D4 si de multe ori mi se intampla sa nu-mi ajunga cei 200mm ai teleobiectivului, asa ca schimbam in modul de crop 1,2x sau 1,5x ai aparatului, rezultand fisiere de 11,1, respectiv 6,8 mpx. De multe ori nici acel 1,5x nu era de ajuns si atunci am inceput sa inteleg de ce mai multa rezolutie ar reprezenta un potential avantaj. La Val di Sole m-am bucurat de rezolutia sporita a lui Nikon D750, acesta beneficiind de 16,7mpx in modul de crop 1,2x si 10,3mpx in modul de crop 1,5x. Astfel am reusit sa suplinesc nevoia unei focale mai lungi prin avantajul conferit de rezolutie. Iar prin folosirea modului crop, mai ales modul de 1,5x ai punctele de focus pana in marginea cadrului.
Nikon D750 + 16mm f/2,8 fisheye @ 1/2500 f/5 ISO 1000 - puterea de a cropui generos cu Nikon D750
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/1000 f/4 ISO 500 150mm - puterea de a cropui generos cu Nikon D750
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/3,5 ISO 1000 70mm
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/2500 f/3,5 ISO 3200 70mm
5) Gama dinamica
Nikon D750 exceleaza la acest capitol,permitand niste recuperari agresive in zona de umbre, astfel potrivindu-se perfect cu modul meu de lucru care presupune subexpuneri destul de aspre ca apoi sa pot recupera umbrele in timp ce salvez si highlight-urile. Tehnica ce devine si mai necesara in conditiile din padurea din Val di Sole in care ai zone foarte luminoase juxtapuse unui fundal intunecat.
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 1000 86mm
Nikon D750 + 50mm f/1,4 @ 1/3200 f/2,5 ISO 800
Nikon D750 + 50mm f/1,4 @ 1/3200 f/4 ISO 2000
Nici Nikon D4 nu sta rau la acest capitol, dar Nikon D750 are totusi un avantaj vizibil in maleabilitatea fisierelor si in conservarea detaliilor in zonele de umbra.
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/3200 f/4,5 ISO 3200 105mm
6) Rafala si buffer
Aici Nikon D750 ramane codas in fata lui Nikon D4, cu 6,5 fps si cu un buffer ce se umple destul de rapid, dar aici depinde si ce viteza cardului. Au fost momente in care se simtea nevoia de mai multe cadre pe secunda, insa nu e un dezavantaj major.
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/5 ISO 2000 150mm
Sebastian Grosu - reprezentantul Romaniei la categoria juniori. Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/3200 f/3,5 ISO 1600 70mm
Nikon D750 + 20mm f/1,8 @ 1/1600 f/2,5 ISO 1600
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/2000 f/4 ISO 640 70mm
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/2500 f/3,5 ISO 3200 200mm
Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/3200 f/2,8 ISO 3200
Comparativ, cele doua aparate sunt foarte diferite, Nikon D4 exceleaza la constructie, ergonomie, ISO, viteza, viata bateriei, insa Nikon D750 este un mic monstru cu mai multa rezolutie si gama dinamica, ISO apropiat de Nikon D4, autofocus mai bun si un ecran rabatabil ce deschide noi posibilitati creative.
Pot spune cu mana pe inima ca Nikon D750 este aparatul momentului, avand cel mai bun raport pret/performanta la momentul actual, la mai bine de 2 ani de la lansare. Este o placere sa tragi sport cu el, cu toate ca nu este un model dedicat, insa sunt convins ca poti aborda o multitudine de stiluri fotografice cu el.
Ca incheiere vreau sa multumesc Nikonisti.ro si Kronstadt Cycling pentru sustinere si oportunitate!
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 1600 86mm
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/4000 f/4 ISO 2500 75mm
Nikon D4 + 20mm f/1,8 @ 1/500 f/4 ISO 80
Nikon D4 + 70-200mm f/2,8 @ 1/2500 f/5 ISO 2500 70mm
Nikon D750 + 70-200mm f/2,8 @ 1/500 f/2,8 ISO 4000 70mm
Nikon D750 + 20mm f/1,8 @ 1/2500 f/5 ISO 500 - compozitie cu mainile ridicate folosind ecranul rabatabil
Pe Victor Cristescu il puteti contacta pe pagina sa de Facebook.
review, fotografii, teste, nikon, d4, d750, comparatie, puncte forte, val di sole, victor cristescu
citeste tot
Nikon COOLPIX P900 prezinta lumea mansardelor si a acoperisurilor din Bucuresti - de Cristian Nicolau
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot