Review Nikon D810 - de Mircea Bezergheanu.
Membrul NPS Mircea Bezergheanu a testat Nikon D810 timp de 6 luni, punandu-l la incercare in conditii diverse. Haideti sa aflam ce impresie i-a lasat Nikon D810 si sa vedem fotografiile realizate.
Mircea Bezergheanu: "plaja dinamica enorma a senzorului imi permite sa fac adevarate arogante fotografice, in situatii de-a dreptul imposibile".
Am alocat 6 luni testarilor noului aparat de rezolutie mare, realizat de Nikon. Urmasul lui Nikon D800, numit acum D810. La exterior nimic nu tradeaza schimbarile, numai utilizarea lui poate releva evolutia lui D800 spre D810. Primele schimbari le-am remarcat la nivelul senzorului, o data prin eliminarea completa a filtrului low-pass - ca o paranteza, la Nikon D800E exista o forma modificata de filtru, care la D810 a fost eliminat complet - si a doua oara prin schimbarea comportamentului senzorului la expuneri lungi, de peste 1 secunda, unde nu am mai fost nevoit sa activez functia Long exposure NR atunci cand fotografiam noaptea cadrele cu Galaxia, avand expuneri de 30 sec. Asta deoarece acum nu mai am probleme de genul pixeli fierbinti in cadre cu expuneri foarte lungi, probleme care se rezolvau numai cu activarea functiei numite mai sus.
Avantajul imediat obtinut - reducerea consumului bateriei cu 50%, implicit un numar mai mare de cadre la time lapse-ul realizat noaptea.
Am remarcat si plaja dinamica enorma a senzorului, ceea ce-mi permite sa fac acum adevarate arogante fotografice, in situatii de-a dreptul imposibile. Acolo unde se credea ca doar realizarea de cadre HDR poate rezolva situatia, se poate fotografia linistit doar un singur cadru, care este apoi editat cu Capture NX-D, program gratuit de conversie Nef, net superior la nivel de calitate fata de orice alta solutie. Doar viteza de lucru si conversie tine deoparte utilizatorii de LR, dar acestia habar nu au ce ignora...
Postez si portrete realizate in conditii de plaja dinamica extrema, pentru a demonstra ce poate noul senzor, fara ajutor dat de un blit sau blenda.
Mai adaug celebra situatie numita in trecut - pisica neagra pe zapada - care definea capacitatea de plaja dinamica DR si expunere corecta a unui film argentic si a hartiei foto. Numai ca am schimbat pisica cu niste cai...
Personal, fotografiez toate cadrele fara ajutorul filtrelor ND, iar la fotografiile de noapte cu Luna sau alte surse de lumina in cadru, nu-mi fac probleme ca nu-mi ies fotografiile. Sunt atent doar la o expunere cat mai corecta.
Mai vreau sa adaug si o caracteristica aparte, comportamentul senzorului la cadre ce ulterior le convertesc in alb-negru. Nivelul si numarul de nuante de gri este unul care ma satisface pe deplin, iar reproducerea pielii umane chiar in conditii grele de iluminare mi-a oferit mari bucurii. Postez cadre transformate in alb-negru pentru a ilustra afirmatiile.
Trec la evaluarea performantelor de sensibilitate luminoasa, numite valori Iso, unde am ales sa fac testarea in teren, in conditii real life, nu in studio cu lumina controlata, ce poate avantaja aparatul. Situatia clasica pentru mine este fotografia de wild life, unde mai mereu elementul care lipseste este lumina. Bine, uneori lipseste chiar si wild life-ul, cel cu pene sau cu par...
La valori mici iso, detaliile reproduse sunt ireprosabile, problemele apar de obicei la iso mare, asa ca am inceput testul de la valori peste 1000 Iso, si voi atasa cadrele de ansamblu plus un crop 100%
Iso 1250
Iso 3200
Iso 6400
Iso 12800
Iso 25600
Iso 51200
Mentionez ca am dezactivat functia de Noise Reduction. Aveti dovada clara ca trebuie sa va temeti sa lasati aparatul pe AutoIso, asa cum fac eu. Limitati valoarea maxima la 6400 Iso si veti avea rezultate pentru care o sa ma pomeniti.
Adaug teste Iso la o sedinta de fotografie de Portret, unde am urmarit si felul in care este reprodusa textura si culoarea pielii subiectului. Nu am folosit blitz sau blenda.
Iso 3600
Iso 5600
Iso 10.000
Fiecare poate trage propriile concluzii din aceste imagini. Eu sunt mai mult decat multumit!
Am evaluat apoi modulul de Autofocus, dupa ce am avut cateva frustrari cu cel de la Nikon D800, care s-a decalibrat usor in timp si mi-a creeat ceva nemultumiri. Asa ca am fost extrem de atent la ce-mi ofera noul aparat. Testul suprem, evident, fotografia de Wild Life, iar de aici am ales ca subiect probabil unul dintre cele mai dificil de urmarit, cu autofocusul, subiecte - pasarea numita Alcedo atthis - Kingfisher - Pescarel albastru - Ivan pescarul. Nu sunt multe persoane care au putut fotografia in zbor o succesiune de mai multe cadre cu el venind spre aparat, si sa poata mentine focusul pe subiect. Zboara extrem, repet, extrem de repede si cu schimbari bruste de directie stanga-dreapta, ceea ce-l face cosmarul tuturor cand e vorba de focalizare. Pentru mine, realizarea din cadrul acestui test este un record, aparatul a putut mentine focalizarea pe el, iar dovada este mai jos
Am verificat comportamentul in situatia in care un subiect zboara peste un fundal aglomerat, fapt ce poate pune in dificultate sistemele de focalizare. Foarte bine si aici.
Apoi am testat situatiile in care subiectul este mascat de elemente care pot distrage focalizarea de la subiectul propriuzis. Iar am avut un comportament foarte bun.
Urmatoarele cadre sunt din categoria Pana... ultrausor!
Am lasat la urma o situatie de cosmar pentru fotografi, focalizarea cu un obiectiv ultraluminos in situatia de iluminare stradala folosind lampi cu vapori de mercur, acele becuri stradale care dau cea mai proasta forma de iluminare din punct de vedere fotografic. Aici nu prea am vazut comportament bun, era doar o loterie la aparatele pe care le-am avut. Cu D810 am avut surpriza de a constata ca nu mai am celebrul backfocus la iluminare artificiala. Am tras noaptea intr-un parc, folosind D810 + Nikon 20/1,8G la diafragma de 1,8 si selectand punct lateral stanga, problematic la D800. A focalizat impecabil de fiecare data, iar aici am avut cea mai mare surpriza/satisfactie! In sfarsit scapam de cosmarul focalizarii la trecerile de la lumina naturala la cea artificiala, dar de cea mai proasta calitate. Atasez si crop 100% la cadrul initial
Continui cu un subiect la care modulul de Autofocus este foarte important, de comportamentul lui depinzand satisfactiile utilizatorului - fotografia de wild life, despre care multi spun ca nu ar fi tocmai punctul forte al acestui aparat. Eu ii contrazic cu rezultatele prezentate mai jos, facand si cateva specificatii. Avem acum un aparat care poate fotografia la o rezolutie enorma, ceea ce-mi permite sa fac crop masiv si sa am totusi detalii bogate.
Faptul ca pot alege crop direct de la fotografiere imi permite sa fac o decupare de 1,2x sau 1,5x, ceea ce transforma instantaneu orice teleobiectiv in unul cu o focala de 1,2x respectiv 1,5x mai mare, si nu sunt nevoit sa trag fisiere enorme in cazul in care am un subiect mai mic in cadru, trec numai pe crop de 1,2x si am 24 MP rezolutie, sau trec pe crop de 1,5x si voi avea 15,6 MP, iar daca ma pot apropia de subiectul acela, pot reveni imediat la fullframe si voi trage cu 36 MP. Transform un teleobiectiv fix intr-un zoom. Adica, pentru tele-ul meu de 600 mm voi avea un zoom de 600-900 mm si rezolutie pe senzor de 36MP - 15,6 MP. Foarte practic. Avem un aparat care poate fi transformat din Fullframe in DX si invers, foarte rapid. Pentre cei care apreciaza formatul patrat mai este prezent un crop care imita formatul 5x6, aducand senzorul la formatul 30x20mm.
Postez alte cadre Wild Life pentru exemplificare
Postez cateva portrete realizate in conditii de iluminare cat mai variate.
Iar acum pun un cadru cu care am evaluat reproducerea pe canalul de rosu, chiar si in situatie de iluminare foarte dura, deoarece acest canal de culoare are tendinta sa produca zone arse, asa cum pe albastru se produce mai mult zgomot. Am saturat mult cadrul, si nu avem probleme pe canalele de culoare. Evident, daca expunem corect...
Trec la fotografia de peisaj, cu multitudinea de situatii de iluminare, punand accent pe contralumina si pe fotografia de noapte, unde aparatul este incredibil de flexibil
Fotografie de peisaj, noaptea
La genul acesta de fotografie avem o functie care a trecut neobservata, dar care poate elimina necesitatea unei telecomenzi cu blocare pentru realizarea cadrelor cu expunere mai lunga de 30 sec. Este vorba de functia Time, cu care facem acest tip de expuneri. Apasam declansatorul o data, aparatul incepe sa expuna, si o va face pana apasam din nou declansatorul, moment in care este oprita expunerea cadrului. Extrem de folositor!
La fotografia de studio, nimic de reprosat, e un capitol in care Nikon D810 exceleaza.
Ergonomia aparatului este neschimbata de la D800, de la care mosteneste si grip-ul suplimentar, in care se poate pune o a doua baterie, sau un set de 8 acumulatori R6, ceea ce face sa creasca cadenta de fotografiat pe crop de 1,2x si pe cel de 1,5x de la 6 cadre/sec la 7 cadre/sec, folositor in sport si Wild Life. Marirea buffer-ului fata de cel prezent pe D800 este o alta imbunatatire apreciata de mine.
Pe partea de filmare avem acum 60 fps la rezolutia FullHD, plus iesirea necompresata pe HDMI, iar expunerea manuala este ajutata de functia Zebra, care semnaleaza zonele arse in cadru, Focalizarea pe modul video este imbunatatita, dar obiectivele foto nu sunt optimizate pentru focalizarea eficient in modul video, asa ca recomand modul manual de focalizare, atunci cand se poate.
Bateria aparatului asigura la fotografiat in rezolutia maxima cam 1200 cadre, iar in cazul in care tragem time lapse, creste peste 1600 cadre, eu am ajuns si la 1800 cadre.
Inchei aici, cu speranta ca am acoperit toate aspectele importante in functionalitatea acestul model.
review, mircea bezergheanu, fotografii, teste, nikon, d810
Review Nikon D500. Cine ar mai fi crezut... - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot