Exercitii practice de fotografie - eseu de Petrisor Iordan
Secretul obtinerii unor imagini de calitate consta nu numai in perfectionarea mijloacelor tehnice si artistice, dar si in incercarea de a extinde orizontul abordarii noastre, de a ne depasi obiceiurile si de a incerca sa obtinem ceva nou. Experimentarea unor tehnici noi de fotografiere, abordarea subiectelor in conditii diferite de lumina, de vreme nefavorabila sau abordarea unor medii si subiecte putin cunoscute si mai ales preocuparea continua pentru un rezultat diferit ne va oferi suportul obtinerii unor imagini cu un fundament mai creativ.
Iata cateva exercitii prin care am putea sa deprindem noi abordari, prin care partea invizibila a imaginii, acel ceva pe care l-am simtit atunci cand am facut fotografia, sa poate transcede partea vizibila si sa formeze o expresie, un mod de comunicare.
Alegeti-va o fotografie si incearcati sa dezvoltati o atitudine critica prin interpretarea acesteia. Nu va limitati la aprecierile de natura tehnica si continuati cu elemente de compozitie, lumina, semnificatiile desprinse din continutul acesteia. Intrati in detalii si incearcati sa gasiti o legatura intre subiect, culori, lumina, aranjamentul elementelor etc. Este o fotografie care arata in mod direct ceva sau sugereaza, are o compozitie care socheaza vizual sau incanta estetic?
© Robert Mapplethorpe
Alegeti-va un subiect si fotografiati-l de mai multe ori astfel incat in fiecare imagine sa aratati altceva. Urmariti de fiecare data ca rezultatul sa fie o transformare radicala, ceva care nu mai seamana prea mult cu cel obtinut anterior. Porniti de la o copiere simpla a infatisarii acestuia, incercati sa-l izolati si sa-i puneti in valoare diferitele aspectele particulare si apoi interpretati-l, fotografiati-l in spiritul ideilor pe care le aveti despre acesta, surprindeti-i esenta.
© Mihai Mangiulea
Alegeti-va un efect si folositi-l la realizarea unei fotografii. Combinati efectele care decurg din alegerea diafragmei, timpului de expunere, filtrelor, distantei focale cu cele oferite de modul de iluminare, alegerea perspectivei, a contrastului, culorilor vs alb-nergru etc. Incercati sa distingeti intre efectele care ajuta in expresie si cele care influenteaza estetica.
© Chip Forelli
Alegeti-va o locatie si fotografiati-o de multe ori in decursul timpului. Observati schimbarile induse de anotimp, ora fotografierii, conditiile de lumina, situatiile particulare impuse de schimbarea pozitiei elementelor sau de efectele tehnice.In urma acestei analize puteti stabili mai exact ce va trebuie pentru a obtine un anume rezultat. Un rezultat multumitor va incepe intotdeauna cu o minima planificare.
© Harry Callahan
Alegeti-va un cuvant si incercati... sa-i faceti o fotografie, sau mai bine spus sa-l ilustrati printr-o fotografie. Se poate incepe cu variante mai simple ca de exemplu: „geometrie”, „monumental” si continua cu altele mai subtile ca „efemer”, „limitat”, „hotarat” s.a. Se poate pleca de la alegerea culorilor, luminii, a tipului de elemente si apoi trece la structura compozitiei. Este important atat modul direct prin care se „arata” acel cuvant dar si aspectele care il definesc metaforic.
© Bill Brandt
Alegeti-va o idee si incearcati sa o transpuneti intr-o imagine. Un exemplu este relatia omului cu natura: omul invadeaza natura, omul face parte din natura, omul este natura, omul schimba natura s.a. Identificati scara la care doriti sa o exprimati, elementele care pot face parte din imagine, situatiile reprezentative, genul estetic, modul de ilustrare, cautati alte solutii folosite de fotografi in situatii asemanatoare.
© Keith Johnson
Alegeti-va o poveste siilustrati-o prin fotografii. De obicei mai multe fotografii, impreuna, pot oferi un suport mai facil pentru ilustrarea unei povesti. Fiecare imagine in parte trebuie sa contribuie la constructia unui inteles comun; se constituie astfel suma informatiilor colaterale temei principale care dau, impreuna, un sens suplimentar care nu este prezent la nivel individual.
© James Balog
Alegeti-va o melodie siincercati sa gasiti sau sa construiti apoi o imagine corespondenta. Imaginea trebuie sa recompuna intr-un anume fel acea melodie: se pot analiza analogiile intre sunete si elemente, intre linia melodica si structura compozitiei, intre modul de executie si contrast s.a. Identificati intai elementele simple: liniile, punctele, culorile, lumina, apoi treceti la localizarea lor, proportii, modul de propagare linear (repetitii) sau spatial (texturi), perspectiva, amplitudinea s.a.
© Nancy Spencer
Alegeti-va un film si apoi cautati o secventa care poate fi considerata o sinteza a intregului. Din secventa alegeti o scena, o imagine reprezentativa. Puteti selecta mai multe scene si apoi mai multe imagini; prin comparatie eliminati succesiv una cate una pana la imaginea finala. Ultima, cea mai buna, trebuie sa ne ofere o ideee cat mai completa asupra filmului. Daca nu e de ajuns, ce ar trebui adaugat ca sa fie completa?
© Gregory Crewdson
Alegeti-va un fotograf, un maestru al fotografiei, si analizati-i lucrarile. Identificati-i proiectele, temele, procedeele tehnice si artistice, fundamentul cultural al operei sale. Care sunt elemente definitorii prin care acesta influenteaza modul de tratare a subiectului? Aflati care artisti l-au influentat si cautati o legatura intre imaginile lui si operele acestora. Incercati apoi sa realizati o fotografie privind din punctul acestuia de vedere si combinati aceasta experienta cu propriile idei.
© Arno Rafael Minkkinen
Text de Petrisor Iordan
fotografie, petrisor, petrisor iordan, iordan, exercitii
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot