Review NIKKOR AF-S 80-400mm VR: Cel mai mare zoom pentru un teleobiectiv NIKKOR
Noul obiectiv NIKKOR AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR lansat de Nikon la inceputul lunii martie a acestui an a fost asteptat destul de mult de catre fotografii entuziasti si avansati. Acesta il inlocuieste pe predecesorul sau in varsta de 13 ani, NIKKOR AF 80-400/4.5-5.6D VR (lansat in ianuarie 2000). Obiectivul original 80-400mm a fost primul NIKKOR dotat cu functia de reducere a vibratiilor (VR), insa anii au trecut, tehnologia a evoluat foarte mult, iar sistemului VR de la Nikon i-au fost aduse multe imbunatatiri intre timp. Modelul anterior nu avea motor de focalizare automata incorporat, ci il folosea pe cel al aparatului foto. Asta inseamna ca el nu putea fi folosit cu AF pe DSLR-uri entry-level cum ar fi cele din seria D3000 sau D5000.
Cea mai recenta versiune a obiectivului beneficiaza de aceeasi plaja focala echivalenta unui zoom de 5x, un design optic nou, motor de focalizare ultrasonic (Silent Wave Motor) incorporat si un sistem de reducere a vibratiilor superior, care garanteaza timpi de expunere cu pana la 4 trepte mai lungi decat un obiectiv similar fara sistem de stabilizare.
Atunci cand vine vorba despre obiective foto pe care utilizatorii Nikon ar vrea sa le vada imbunatatite, trebuie sa recunoastem ca noul NIKKOR AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 G ED a fost unul dintre ele.
Datorita dotarilor sale, evident ca NIKKOR AF-S 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR este destinat fotografiei de sport, fotografierii animalelor salbatice, dar si fotografiei de strada si portretelor de la distanta.
Constructie si dotari
Ca si constructie, impresia asupra calitatii este ca acest obiectiv este destinat unui segment de fotografi cunoscatori, entuziasti, insa nu neaparat profesionisti. Constructia este de o buna calitate, din metal si plastic, impreuna cu cateva insertii cauciucate care asigura protectia impotriva umezelii si prafului.
Obiectivul impresioneaza prin dimensiunile reduse (96mm x 203mm). Nu este la fel de compact ca modelul vechi, insa totusi e un obiectiv scurt ca lungime, avand in vedere distanta maxima de zoom de 400mm. Daca ii atasam insa parasolarul, care are o lungime de 88mm, si il extindem la maxim (+57mm), ajungem totusi la o lungime de aproape 35cm. Grosimea sa este de asemenea impresionanta, referindu-ne la faptul ca a fost pastrata in limite foarte reduse.
Cantareste 1570g, fiind astfel mai greu cu 230g fata de vechiul obiectiv. Insa se incadreaza in limitele unei greutati de asemenea reduse, fiind destul de comod de purtat si folosit chiar si o zi intreaga. Pe parcursul realizarii sedintelor foto pentru acest review, am folosit obiectivul uneori chiar si o zi intreaga, montat pe diverse aparate Nikon si purtat la gat. Se poate spune ca, dupa o oarecare perioade de obisnuire cu greutatea, devine confortabil si chiar i-am apreciat dimensiunile, greutatea si stabilitatea in mana.
Majoritatea fotografiilor au fost realizate tinand obiectivul si aparatul in mana, fara sa fie montat suportul detasabil pentru trepied sau fara ca acestea sa fie montate pe un trepied. Am procedat asa pentru a-i testa mai indelung si sistemul de stabilizare a imaginii. Se recomanda totusi utilizarea macar a unui monopied, pentru a garanta rezultate satisfacatoare, mai ales pentru fotografii care nu au o mana foarte stabila.
Ca si versiunea originala, noul 80-400mm este dotat cu un suport detasabil pentru trepied. Modificarile de design si constructie au survenit datorita criticilor din partea utilizatorilor, care, desi multumiti de performantele optice si calitatea primului 80-400mm, ii reproseaza stabilitatea redusa. Printre aceste modificari care sa imbunatateasca stabilitatea se incadreaza si suportul detasabil pentru trepied. Chiar daca sistemul de stabilizare este foarte performant la noul 80-400mm, un suport detasabil de fixare pe trepied, bine gandit si construit, este esential pentru a fotografia la distanta focala maxima, cu viteze de fotografiere reduse, si pentru obtinerea unor fotografii de calitate.
Design-ul optic cuprinde 20 de elemente, in 12 grupuri, iar din acestea 4 elemente sunt de tip ED (extra low-dispersion), iar un element este de tip "super ED". De asemenea, elementele optice beneficiaza de acoperire cu nano-cristale, care ofera o performanta ridicata in ceea ce priveste prevenirea aparitiei flare-ului si ghosting-ului.
Diafragma, formata din 9 lamele rotunjite, are valori minime cuprinse intre f/4.5-5.6 si maxime de f/32-40. Fiind un obiectiv de tip G, obiectivul nu a fost prevazut cu un inel exterior de reglare a diafragmei.
Distanta minima de focalizare este de 1,5m, incadrandu-se intr-un raport de redare de 1:5.1 in modul de focus manual (1:5.7 cu autofocus). Ca si in cazul altor obiective Nikon, si la acesta a fost folosita o tehnica de constructie optica care pacaleste putin distanta focala de 400mm. Respectiv, obiectivul se comporta ca si cum distanta focala maxima se reduce cu aproape 50%, de la 400mm la 205mm, la distanta focala minima, iar zoom-ul optic al acestui obiectiv e de doar 3.5x.
Obiectivul isi reduce efectiv distanta focala la distante mici pentru ca a fost gandit sa fie capabil sa focalizeze mult mai aproape decat daca si-ar pastra distanta focala in toate situatiile. Acest lucru ii poate speria pe unii utilizatori, insa e o consecinta destul de standard a contructiei obiectivelor zoom actuale. Oricum, obtinerea unui factor de marire cat mai mare este mai importanta decat distanta minima de focalizare. Iar efectul acesta e redus mult la distante mai mari - la 4m de exemplu obiectivul ofera un raport de marire de 1:11.4.
Nikon D4, f/5.6, 1/3200, ISO 320
Obiectivului i se pot atasa filtre de 77mm, ceea ce e un punct in plus, mai ales ca majoritatea obiectivelor considerate profesionale au acest diametru. E bine de stiut ca nimic la exteriorul sau nu se roteste, fiindca are focus intern, si de aceea putem folosi cu incredere filtrele de polarizare circulara, de exemplu.
Pe obiectiv mai gasim un limitator de focalizare, care poate fi pozitionat la "full" sau la "infinit - 6m" pentru a preveni efectul de "hunting" al focalizarii, adica pentru a preveni erorile de focalizare, situatii in care motorul de focus nu poate realiza focalizarea si incearca de cateva ori, focalizand in gol. Inelul de focalizare manuala nu este rotit atunci cand are loc actiunea de autofocalizare, toate miscarile motorului de autofocalizare realizandu-se in interiorul obiectivului. Are suprafata cauciucata foarte adecvata unei prinderi ferme, iar miscarea sa este foarte fluida.
Inelul de zoom opune o rezistenta mai mare la invartire, ceea ce e normal, pentru a evita deplasarile nedorite ale cilindrului. Din fericire exista si un buton pentru blocarea inelului de zoom, care poate fi activata insa numai la distanta focala minima de 80mm.
Ca alt accesoriu foarte util, pe langa suport detasabil pentru trepied, este husa destul de rigida care-l insoteste. In cutie mai gasim de asemenea inclus parasolarul de tip petala poate fi montat invers, intrand perfect in husa-toc si tot ansamblul ocupa bine spatiul, stand fix si stabil.
Este foarte bine izolat si face fata conditiilor de praf si umezeala, datorita mansonului de cauciuc dispus in jurul monturii, precum si a inelului cauciucat din partea frontala a obiectivului, care actioneaza ca un element de etanseizare atunci cand este montat parasolarul.
Performanta si calitatea optica
Cei interesati sa achizitioneze acest obiectiv o vor face in primul rand datorita plajei focale foarte mari pe care o ofera. De aceea va prezentam mai jos exemple de fotografii facute la diverse distanta focale:
@80mm
@185mm
@300mm
@400mm
In ceea ce priveste stabilizarea imaginii, 80-400mm beneficiaza de cea de-a doua generatie a sistemului VR. La distante focale peste 100mm si luand in considerare rezolutiile ridicate ale senzorilor de imagine din prezent, stabilizarea de imagine e o dotare indispensabila. Sistemul VR poate fi dezactivat, dar mai dispune si de doua moduri - "normal" si "activ", cel din urma fiind recomandat atunci cand se fotografiaza dintr-un vehicul aflat in miscare. Sistemul VR are capacitatea de a detecta automat atunci cand se fotografiaza folosind tehnica “panning”.
Nikon D4, ISO 2500, 1/500, f/5.6, 130mm
Nikon D600, ISO 800, 1/500, f/8, 180mm
Eficienta sistemului de stabilizare a imaginii VRII ne-a fost dovedita atat in situatiile cand am fotografiat in conditii de lumina foarte slaba, insa si atunci cand am utilizat distanta focala maxima pentru fotografierea subiectelor in miscare, la distanta mare.
Evolutia acestui obiectiv poate fi constatata si la nivelul vitezei de focalizare. Dotat fiind cu un motor de autofocus ultrasonic de tip SWM - Silent Wave Motor, poate fi folosit si pe aparate mai vechi, cum ar fi D60, seriile D3000 sau D5000. Supra-comanda pentru focus manual este foarte simplu de folosit, doar prin rotirea inelului de focus. Modelul anterior nu dispunea de motor AF incorporat si de aceea era nevoie de utilizarea unui buton pentru activarea focusului manual.
Nikon D4, ISO 1250, f/4.8, 1/8000, 102mm
Nikon D4, ISO 320, f/5.6, 1/2000, 135mm
Acuretetea si repetabilitatea focalizarii sunt foarte importante atunci cand avem nevoie sa facem fotografii foarte clare consecutiv, asa cum a fost cazul sedintelor foto sport si actiune, cum sunt cele doua exemple de mai sus. Repetabilitatea focusului (adica acuratetea focalizarii pe acelasi subiect in succesiune mare, in mod repetat) in cazul obiectivului NIKKOR AF-S 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR este foarte buna si nu da erori nici macar dupa o serie de aproximativ 80 de cadre capturate. De asemenea, nu s-a constatat o variatie a performantelor atunci cand s-a focalizat de la infinit sau de la distanta minima de focalizare. Viteza de focalizare e de aproximativ 0.7 secunde de la infinit la 1,8m, ceea ce reprezinta o valoare foarte buna.
Am folosit acest obiectiv chiar si cu sistemul Nikon 1 mirrorless, respectiv un body de Nikon 1 V2, pentru a testa avantajul unei optici de o calitate foarte buna, montata pe cel mai rapid sistem de focaliare si declansare din lume. Mentionam ca prin intermediul adaptorului FT1 se pot monta pe body-urile aparatelor Nikon 1 orice fel de obiective NIKKOR. Iar 80-400mm isi pastreaza toate functiile de focalizare automata.
Nikon 1 V2, f/8, 1/320, ISO 800, 400mm (echivalent 1080mm)
Combinarea unui obiectiv performant creat pentru DSLR, cu un aparat mirrorless Nikon 1, va da posibilitatea sa capturati animale care se misca foarte rapid, cum sunt pasarile. In fotografia de mai sus, un exemplar din specia Toi (Sitta europaea) a fost fotografiat cu usurinta datorita acestei combinatii.
NIKKOR AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR se evidentiaza si prin claritatea deosebita a fotografiilor, detaliile fiind foarte bine redate si atunci cand diafragma e deschisa maxim la distanta focala cea mai mare.
Printre atuurile acestui obiectiv nou se numara si claritatea si contrastul excelente, iar masuratorile teoretice de laborator arata cam asa:
Aceste grafice demonstreaza performantele obiectivului la diafragma cea mai deschisa. Cu cat valorile sunt mai ridicate cu atat performantele obiectivului sunt mai ridicate; cu cat liniile punctate si cele continue din aceeasi culoare sunt mai apropiate, cu atat astigmatismul obiectivului e mai redus (rezolutia depinde de orientarea modelului-test). Axa X arata distanta de la axul optic (centrul senzorului de imagine) in mm.
Astfel, din grafice tragem concluzia ca noul obiectiv ar trebui sa aiba un contrast general ridicat pe toata suprafata senzorului FX, redat prin liniile rosii. Claritatea e reprezentata de liniile albastre si putem observa ca scade usor spre marginile senzorului FX, cu usor astigmatism la distanta focala minima.
Performantele la 80mm cu diafragma deschisa la maxim sunt foarte bune, chiar si spre colturile fotografiilor. Daca inchidem diafragma la f/5.6 constatam o usoara imbunatatire a performantelor. Iar vignetarea este abia vizibila la f/4.5. Performantele cresc spectaculos la f/8, asa cum era altfel de asteptat, si se mentin cateva trepte mai inchise ale diafragmei peste f/8, dupa care revin la niveul celor de la f/5.6, ca o consecinta a difractiei.
Obiectivul se comporta bine si in ceea ce priveste bokeh-ul, respectiv modul in care sunt redate in fotografie planurile mai apropiate si respectiv mai indepartate decat planul asupra caruia s-a facut focalizarea. Acesta este curat si clar, fara urme de sferocromatism sau margini dure.
Nikon D4, ISO 320, f/5.6, 1/2500, 400mm
Datorita diafragmei cu 9 lamele rotunjite, bokeh-ul oferit este placut si are acel aspect "soft" care este atat de apreciat de catre fotografi.
Nikon D4, ISO 100, f/5.6, 1/160, 400mm
Detalii fine, zone luminoase bine definite si un mic contur al bokeh-ului din fundal dau fotografiilor un efect placut per ansamblu. 80-400mm reproduce excelent texturile, cu izolarea frumoasa a subiectului de fundal.
Nikon D4, ISO 2000, f/5, 1/800, 175mm
Se pot realiza si efecte interesanta de lumina, pe timp de noapte, diafragma bine realizata aratandu-si din nou efectele estetice placute.
Nikon 1 V2, ISO 160, f/7.1, 1/320, 400mm (echivalent cu 1080mm)
Bokeh-ul este deosebit de interesant si atunci cand montam 80-400mm pe un aparat Nikon 1 V2, in conditii specifice de lumina si temperatura rezultatul fiind foarte apropiat de cel al unei picturi in ulei. Se pot crea astfel fotografii cu un efect artistic fara a apela la filtre digitale sau software specializat.
Culorile sunt reale, neutre si saturate, prezentand un macrocontrast ridicat si un microcontrast puternic, dar mai moderat. Nu este la fel de performant in ceea ce priveste microcontrastul ca si un obiectiv profesional, insa acest lucru este absolut normal avand in vedere complexitatea designului optic.
Datorita acoperirii lentilelor cu nano-cristale, reducerea palelor luminoase sau a “flare-ului” este foarte eficienta, pastrandu-se un contrast excelent chiar si atunci cand se fotografiaza contra-lumina, in plin soare. Intreg sistemul optic este foarte bun calitativ, iar performantele optice ne-au impresionat pe parcursul celor aproape doua luni in care am testat intensiv obiectivul.
Nikon D4, ISO 100, f/8, 1/800, 330mm
Nikon D4, ISO 1250, f/4.8, 1/6400, 112mm
Nikon D4, ISO 100, f/5, 1/100, 155mm
Nikon D4, ISO 250, f/8, 1/400, 80mm
Tipul de fotografie caruia i se potriveste cel mai bine acest obiectiv probabil ca este fotografierea animalelor salbatice. Si cel mai bine faceti acest lucru cu un body de D7100, care are zona cu cele 51 de puncte de focalizare suficient de mare pentru a acoperi majoritatea situatiilor. Cu un body FX probabil ca e eficient sa folositi modul de crop DX. Sau mai puteti folosi teleconvertoarele Nikon. 80-400mm este compatibil cu toate modelele noi TC-E, desi se va pierde functia AF atunci cad diafragma va fi mai inchisa de f/8. Mai ales in cazul utilizarii modelului TC-E20 III 2x diafragma se inchide pana la f/11, caz in care apare deja fenomenul difractiei, iar calitatea imaginii scade destul de mult, motiv pentru care va recomandam sa nu folositi aceasta combinatie.
Concluzie
Ca si concluzie generala, putem spune ca performantele optice ridicate datorate noilor tehnologii Nikon de constructie a lentilelor, impreuna cu motorul de auto-focalizare incorporat si capacitatea sistemului VR de a compensa pana la 4 trepte, ar trebui sa faca din NIKKOR AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR un obiectiv foarte popular in randul fotografilor entuziasti, care folosesc atat DSLR-urile Nikon in format DX cat si pe cele FX.
Este ideal pentru fotografierea subiectelor care nu va permit sa va apropiati foarte mult, iar pentru cei pasionati de subiecte precum evenimente sportive, wildlife (natura, animale) si chiar pentru portrete sau fotografie de strada, este o achizitie care merita luata in considerare.
Nikon D600, ISO 800, f/8, 1/800, 340mm
Nikon D600, ISO 640, f/8, 1/800, 400mm
Nikon D600, ISO 3200, f/8, 1/200, 340mm
Nikon D600, ISO 640, f/10, 1/1000, 260mm
Nikon D600, ISO 400, f/8, 1/100, 150mm
Nikon D4, ISO 100, f/5.6, 1/320, 310mm
Acest superteleobiectiv va permite sa fotografiati subiecte aflate la distante foarte mari, in acelasi timp obtinand un efect de estompare a fundalului, cu rezultate deosebite si placute.
Nikon D4, ISO 1000, f/5.6, 1/125, 280mm
Nikon D4, ISO 640, f/5, 1/1640, 135mm
E un partener perfect pentru obiective cu zoom standard, cum sunt cele de 24-70mm sau 24-85mm. Folosindu-l in aceasta combinatie, se poate acoperi astfel o plaja focala echivalenta unui zoom optic de 16.7x, beneficiind atat de un unghi larg de fotografiere, dar si de unul telefotografic - si totul cu doar doua obiective!
Desi noul 80-400mm e optimizat pentru aparatele foto full-frame format FX, se poate folosi la fel de bine si pe un body DSLR in format DX, caz in care plaja focala variaza intre 120-600mm. Acesta reprezinta inca un avantaj pentru cei interesati sa-l achizitioneze, mai ales cei care folosesc DSLR DX, pentru ca ofera garantia utilizarii optime atunci cand respectivii utilizatori vor dori sa schimbe aparatul DX pe unul FX. Tot in ceea ce-i priveste pe utilizatorii DX, e bine sa stie ca acest obiectiv se poate asocia perfect cu altele de uz general, cum ar fi 18-105mm sau 16-85mm, ambele in format DX.
Pentru mai multe fotografii si rezolutii mai mari, va rugam sa accesati galeria din partea stanga.
review, obiective nikkor, test, zoom, recenzie, teleobiective, nikkor af-s 80-400mm, vr
citeste tot
Nikon COOLPIX P900 prezinta lumea mansardelor si a acoperisurilor din Bucuresti - de Cristian Nicolau
citeste tot
citeste tot
Review NIKKOR AF-S 20mm f/1.8G: Am transformat noaptea in zi - de Mircea Bezergheanu
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot