Sfaturi pentru fotografia Wildlife - de Radu Zaciu
Fiecare din noi isi dezvolta in timp un stil, o tehnica de fotografiere. Tehnica este foarte des legata de subiect. Subiecte ca sportul, Street photography, wildlife necesita o reactie rapida cu timpi de expunere scurti si o pliere pe conditile de lumina date. Cand iti apare o pasare in zbor nu mai poti sa-ti alegi unghiul din care vrei sa o fotografiezi, nu mai poti sa dai un blit dintr-o parte sau sa schimbi obiectivul.
Am tot respectul pentru toate genurile de fotografie cunoscand ca fiecare are specificul si dificultatile sale pe care fotografii trebuie sa le ia in considerare, iar acest articol se refera doar la fotografia Wildlife. Dupa 5 ani in care am fost in safari in Uganda, Kenya, Namibia, Botswana si Zambia am incercat sa-mi definesc tehnica pe care o folosesc in majoritatea ocaziilor cand fotografiez wildlife. Desigur exista si exceptii, cum ar fi fotografiatul “la panda” si multe alte situatii pentru care se pot aplica si alte tehnici, dar sper ca urmatoarele 6 sfaturi sa ii ajute pe cei care sint la inceput de drum in acest gen de fotografie.
In primul rand pentru fotografia Wildlife veti fotografia cu teleobiective, fixe sau cu zoom. Acesta nu este un sfat, ci o necesitate. Eu fotografiez cu NIKKOR 80-400mm f/4.5- 5.6G ED VR si, in conditii de lumina mai putin prielnice cu preferatul meu, NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR pe un body Nikon D800.
1. Fotografiati manual cu ISO-Automat
Orice fotograf ar trebui sa inteleaga cei 3 parametri esentiali pe care ii poate seta cand declanseaza: diafragma, timpul de expunere si ISO. Doar putini stiu sa fotografieze pur manual, dar in ultimii ani a aparut functia ISO-Automat care rezolva problema. ISO-Automat se poate seta de asa natura incat sa aleaga cel mai mic ISO la o diafragma si un timp de expunere date. Cel mai mic ISO este necesar pentru a avea cat mai putin zgomot in imagine.
Cand folositi ISO-Automat aveti libertatea sa alegeti diafragma si timpul de expunere pe care le considerati necesare. In general animalele mici si in special pasarile mici se misca extrem de repede, astfel incat aveti nevoie de timpi de expunere foarte scurti de 1/2000-1/4000. Pentru animale mai mari se pot folosi si expuneri mai lungi, dar trebuie luat in considerare si unde va aflati, cat de aproape de subiect, sau daca sinteti si voi in miscare, intr-o barca sau poate intrun elicopter. De asemenea diafragma va fi aleasa de asa natura incat sa va confere suficient DOF pentru a surprinde clar subiectul. Daca la o pasare e suficient o profunzime de camp de 30cm, la un leu vor fi necesari 2m.
NIKKOR AF-S 80-400, 1/2500, f/10, ISO 1250, 165mm
NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8, 1/2500, f/3.5, ISO 320, 200mm
2. Tineti aparatul setat pe timpi de expunere foarte scurti si o diafragma convenabila
Conform cu ideea de mai sus, de a fotografia manual si cu ISO-Automat sa tineti mereu aparatul pe niste setari cu care puteti face repede o fotografie daca va sare ceva in fata obiectivului. Veti fi ca un pistolar care are mereu cocosul armat. Daca va apare un subiect static veti avea probabil timp sa schimbati timpul de expunere si diafragma. Verificati din cand in cand conditile de lumina si ajustati setarile astfel incat sa nu riscati sa folositi ISO maxim si in final sa nu fiti multumiti de nivelul de zgomot. In conditiile de lumina din Okavango Delta, Botswana, care ar fi similare celor din Delta Dunarii intr-o zi cu soare, tineam aparatul mereu setat pe o diafragma de 8-10 si timp de expunere 1/1500 sau 1/2000. ISO ajungea astfel la ceva intre 400 si 2000. La ISO peste 2000 nivelul de zgomot fura prea multe detalii astfel ca incercam sa nu trec acest prag.
NIKKOR AF-S 80-400, 1/2000, f/9, ISO 500, 180mm
3. Sa aveti aparatul mereu setat pe AF-Continuu
Desi in general AF-Automat functioneaza este mai sigur sa setati aparatul pe AF-Continuu. Daca subiectul este static s-ar putea ca AF-S sa fie o alegere mai buna. Subiectul fiind static veti avea timp sa schimbati setarea din AF-C in AF-S. Invers insa, daca aveti aparatul setat pe AF-S si apare o scena in miscare s-ar putea sa nu mai aveti timp sa faceti schimbarea in AF-C.
NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8, 1/3200, f/4, ISO 220, 200mm
4. Fotografiati cu un singur punct de AF
Pentru urmarirea unui subiect si pentru focalizarea pe capul acestuia care este cel mai important sa fie in focus, este ideal de fotografiat cu un singur punct de AF. Fotografierea cu mai multe puncte, Dynamic sau 3D, s-a dovedit buna la subiecte cu o miscare aleatorie, greu de prezis cum ar fi fluturi in zbor.
NIKKOR AF-S 80-400mm, 1/400, f/10, ISO 800, 400mm
5. Focalizati pe ochii subiectului
Nu uitati ca ochii sunt cei mai importanti. Cand ne uitam la o fotografie cu un animal, sau o persoana, primul lucru la care ne uitam sunt ochii. In general, daca ochii nu sunt in focus atunci este considerata nereusita. Exista desigur si exceptii.
NIKKOR AF-S 80-400mm, 1/400, f/6.3, ISO 1400, 400mm
6. Fotografiati in rafala
Sa nu va fie mila de cardul de memorie! Nu asteptati prea mult scena optima, ca s-ar putea sa dispara complet. Fotografiati in rafala cat puteti, chiar daca fisierele RAW sunt mari. La D800, de exemplu, fiecare RAW are aproximativ 40-50MB. La 4 fps, cardul are de scris peste 200MB/s. Cel mai rapid card CF la ora actuala scrie 160 MB/s. Dupa 18-20 de poze aparatul D800 se opreste din fotografiat pentru ca are memoria interna full. Incet, incet scrie totul pe card si apoi poti continua cu urmatoarea rafala. Deci si rafala trebuie bine dozata!
NIKKOR AF-S 70-200mm, 1/2500, f/3.5, ISO 560, 135mm
Material realizat de catre Radu Zaciu.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot