VIA PANAM, partea a sasea: Zonele de granita, Kadir van Lohuizen
In partea a sasea a proiectului Via PanAm – o calatorie personala din Chile in Alaska care urmareste autostrada Pan-Americana – fotojurnalistul Kadir van Lohuizen detaliaza expeditia sa prin Guatemala si Mexic.
Granita dintre Guatemala si Mexic este in mare parte un rau: primul obstacol real pentru cei ce emigreaza inspre Statele Unite. Nu atat de mult din cauza raului, ci mai mult pentru ca Mexicul obliga obtinerea de vize pentru cetatenii din America Centrala. Unul dintre orasele de granita din Guatemala este Tecun Uman si, pentru multi, este locul de trecere. Oamenii ma avertizeaza in legatura cu orasul – este locul in care oameni si bunuri sunt traficate, adica unde sunt active cartelurile de droguri. Este deci esential sa lucrez cu un localnic din Guatemala care poate aranja detaliile calatoriei si sa am pe cineva care care sa ne dea informatii legate de siguranta.
Orasul arata ca genul de loc in care nu se intampla nimic, dar calatorind deja in cateva tari din America Centrala stiu ca aparentele pot fi inselatoare. Totusi, persoana mea de legatura care este proprietara unui magazin alimentar imi confirma ca zilele acestea este mai liniste si ca nu a vazut prea multe cadavre pe strada.
Zona de granita este o scena ciudata: trecerea legala se face pe un pod si imediat sub pod se face trecerea ilegala cu plute, care sunt de fapt camere de la cauciucurile camioanelor cu lemn deasupra. Din pacate, fotografii pot sa fie ghinionisti – in ziua in care am ajuns, pentru prima oara vreodata, plutele ilegale erau in greva. Nu puteam sa cred: contrabandistii in greva! Aparent, erau in conflict cu o doamna din Mexic, de pe partea cealalta, care controla toata activitatea.
Singura optiune la indemana era sa astept si sa sper ca greva se va termina, ceea ce a implicat o multime de "mañana". Dar indiferent de situatie, oamenii tot aveau sa treaca si, dimineata urmatoare, desi raul curgea periculos de repede, am gasit niste barbati care avansau cu greu. Deci pana la urma, greva a fost avantaj; de obicei, imaginile sunt cu oameni pe plute si eu am surprins oameni care trec inot. Totusi, greva se termina dupa trei zile si eu am imaginea de care am nevoie.
Nikon D700, 17-35mm f2.8 la 35mm, 1/2000, f4.5, ISO500
Image © Kadir van Lohuizen / NOOR
Puteti urmari mai jos un clip video cu plutele pe care l-am intregistrat cu Nikon D7000:
Partea mexicana este un oras comercial care freamata de activitate. Cu ani in urma, pe aici trecea trenul catre Statele Unite, dar din cauza unui uragan, sinele sunt aproape distruse. Este un tren ce porneste de la 300 de kilometri la nord pe care multi il iau ca sa evite punctele mexicane de frontiera. Este un tren de marfa, asa ca toata lumea calatoreste pe vagoane. Dar este riscant: unii cad, sunt jefuiti si altii sunt rapiti de catre carteluri.
Totusi, eu trebuie neaparat sa iau trenul, macar pe o distanta scurta. Siguranta este din nou o problema, dar un fotograf local care a mai mers cu trenul este dispus sa ma insoteasca; el ar trebui sa observe orice situatie potential periculoasa. Este o calatorie frumoasa, neconfortabila si uneori infricosatoare. Din acest motiv, am redus cantitatea de echipament: nu am decat D700 cu 17-35mm si COOLPIX P7000 pentru partea video. Trebuie sa ma pot misca usor si nu vreau sa fiu jefuit…
Nikon D700, 17-35mm f2.8 la 1/500, f2.8, ISO1250
Image © Kadir van Lohuizen / NOOR
Puteti sa vedeti mai jos doua clip-uri video ale pasagerilor de pe vagoanele de marfa. Pe primul l-am inregistrat cu Nikon COOLPIX P7000, iar pe al doilea cu Nikon D7000. Unul este realizat chiar de pe tren, iar al doilea dintr-un punct de langa calea ferata.
Este un drum foarte lung pana la granita cu Statele Unite; Mexicul e foarte mare. Oamenii trec prin diferite puncte: California, Arizona si Texas.
Nikon D700, 17-35mm f2.8 la 1/500, f5.6, ISO200
Image © Kadir van Lohuizen / NOOR
Ma hotarasc sa merg la Nogales, granita cu Arizona. Autoritatile americane au construit un nou zid/gard, mai inalt, dar cu bare de fier prin care poti sa te uiti. Nu neaparat pentru transparenta, ci sa permita granicerilor americani sa vada ce se intampla pe partea cealalta. Pentru mine chestia asta suna ca si cum ai flutura un carnat sub ochii unui caine: Cam asa arata, dar nu ai voie…
Nikon D700, 17-35mm f2.8 la 1/8000, f4.5, ISO640
Image © Kadir van Lohuizen / NOOR
Ca fotograf, mi se par foare greu sa lucrez la teme ca Mexic si granita. Sunt perfect constient ca multe cadre au fost deja realizate, si chiar foarte bine. Si eu ce as mai avea de adaugat? Este o intrebare buna, pe care ar trebui sa v-o puneti tot timpul. Sper ca pana la final, facand legaturi intre nord si sud si urmarind traseul emigrantilor, pot sa spun ceva ce nu a mai fost spus pana acum.
Am tot intrebat oamenii de ce vor sa mearga in Statele Unite. Este foarte scump (contrabandistii cer sume uriase), este foarte periculos, iar sansele sa gaseasca munca sunt astazi foarte mici. Multi cred in visul american, dar au si rude stabilite in Statele Unite, asa ca pleaca din motive de siguranta. Guatemala, Honduras, El Salvador si, mai nou, Mexic au devenit tari foarte periculoase.
Sunt pe cale sa ajung pe taramul "visului american" si sper sa aflu ce a mai ramas din el inainte de a schimba caldura cu o iarna grea. Sper ca aparatele mele, care nu m-au dezamagit pana acum, sa reziste!
Via PanAm este un proiect ce se desfasoara pe o perioada de zece luni, in care Kadir van Lohuizen calatoreste prin 15 tari documentand migratia in cele doua Americi care a aparut ca urmare a conflictelor, razboaielor si problemelor economice.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot