VIA PANAM, partea a treia: O bomba in jungla - de Kadir van Lohuizen
In partea a treia a seriei de articole dedicate proiectului Via PanAm, o calatorie care urmeaza autostrada Pan-Americana, fotojurnalistul Kadir van Lohuizen ne prezinta minele de aur din junglele peruviene.
In Peru, Amazonul cuprinde intinderi nesfarsite de jungla nelocuite si ca urmare constituie o importanta destinatie turistica. Din pacate, nu acesta este motivul pentru care sunt aici de aceasta data. In timp ce ma documentam pentru aceasta calatorie am descoperit ca jungla amazoniana din Peru adaposteste 40.000 de mineri ilegali veniti din toata tara si chiar din Brazilia, care defriseaza padurile ecuatoriale intr-o cautare nebuna dupa aur.
Am fost avertizat ca este o calatorie dificila si periculoasa, pentru ca multi dintre muncitori lucreaza ilegal si prezenta mea nu este binevenita. Cheia pentru a avea acces in siguranta este sa lucrezi cu cineva din zona. Asa ca, pe langa persoana de contact din Lima, voi fi insotit de un jurnalist local. Prezenta sa este absolut necesara din mai multe motive, printre altele si pentru ca nici o harta nu mentioneaza rutele catre orasele miniere si minele de aur!
Am la dispozitie numai o zi pentru acest subiect si mi s-a spus sa nu mentionez ca sunt fotograf. Prin urmare caut sa nu atrag atentia, ceea ce este cam greu pentru ca am aproape doi metri inaltime. Cand sunt intrebat spun ca sunt "student" - iar ghidul meu adauga "are 25 de ani" - ceea ce oamenii par sa accepte usor.
Iau cu mine doar Nikon D700 cu care imi place sa folosesc cel mai mult obiectivul 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S NIKKOR. Utilizez destul de rar teleobiective, ceea ce ma forteaza sa ma apropii de subiect si sa intru in contact cu oamenii pe care ii fotografiez. Uneori este dificil, dar de obicei merita acest efort pentru ca imaginile au mai multa intensitate.
De data aceasta este dificil sa ma apropii, desi stiu ca nu este suficient sa fotografiez minele de aur de la distanta. Imi petrec ziua facand fotografii din masina. Este o solutie buna pentru a ramane neobservat, cu conditia sa poti opri masina ori de cate ori doresti sa fotogafiezi. Daca nu este posibil sa ma opresc folosesc un timp de expunere cat mai mic. Sunt avantajat de faptul ca drumul este foarte dificil - de fapt este albia unui rau, ceea ce forteaza soferul sa incetineasca.
Dupa-amiaza tarziu ajung in orasul minier Delta I. Acum sase ani aici erau doar cateva colibe, iar acum zgomotul generatoarelor de curent este asurzitor. De acolo o motocicleta ma duce prin jungla, cand deodata jungla dispare ca si cum ar fi cazut o bomba, care a lasat in urma un crater gigantic - acesta este efectul lucrarilor miniere din zona. Intalnesc o familie care locuieste in corturi langa mina de aur.
Imagine realizata cu Nikon D700, obiectiv 17-35 f2.8 la 25mm f9, 1/200
Copyright Imagine © Kadir van Lohuizen / NOOR
Cand ma pregateam sa fac aceasta fotografie a zonei defrisate in cautarea aurului au aparut o mama si fetita ei care se indreptau catre marginea terenului minier. Alerg catre ele si fotogafiez un moment deosebit. Cautam sa surprind scala distrugerilor provocate si avandu-le in prim plan, fotografia demonstreza asta perfect.
Langa mina de aur locuiesc o familie (doi parinti si doi copii) si opt muncitori. Unul dintre muncitori ne spune: "Tatal meu a inceput sa caute aur si acum si eu si fratii mei suntem mineri. Este o munca grea dar se castiga bine. Facem o astfel de groapa intr-o luna, iar cand nu mai este aur ne mutam in alt loc si o luam de la capat."
Soarele apune, dar ma bucur sa aflu ca familia mi-a permis sa revin a doua zi dimineata. Dis-de-dimineata pot sa-l fotografiez pe negustorul care cumpara aurul, in mainile caruia putem vedea aur in valoare de mii de dolari. Aveam nevoie de aceasta fotografie; nu poti sa faci un fotoreportaj despre cautatorii de aur fara sa ai o imagine a aurului. Adesea, cand spui o poveste cu ajutorul imaginilor contextul este foarte important. Poti sa faci asta, de exemplu, aratand o familie care locuieste langa mina. De asemenea, stiind ce ii motiveaza este important sa determini care sunt setarile optime: vedeti fotografia mainilor cu aur unde am folosit cea mai deschisa diafragma ca sa obtin o profunzime de camp cat mai mica, urmarind sa focalizeaz atentia spre aur.
Imagine realizata cu Nikon D700, obiectiv 50 mm f1.4, 1/500
Copyright Imagine © Kadir van Lohuizen / NOOR
Urmatoarea etapa a calatoriei ma va purta in Ecuador si Columbia, unde sper sa fac fotoreportaje despre zonele de conflict care au determinat exodul populatiei. Columbia este afectata, iar o parte dintre refugiatii columbieni ajung in Ecuador, asa ca subiectele pe care le voi fotografia in aceste doua tari vor avea multe in comun.
Via PanAm este un proiect care se desfasoara pe o perioada de un an, in care Kadir van Lohuizen calatoreste prin 15 tari documentand migratia in cele doua Americi care a aparut ca urmare a conflictelor, razboaielor si problemelor economice. Cititi si partea intai si partea a doua, despre locul de unde incepe calatoria lui Kadir, satul de pescari Puerto Toro de pe insula Navarino, langa Capul Horn, de unde s-a indreptat catre lacurile sarate si minele de litiu din Bolivia.
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot