Review NIKKOR AF-S 300mm f/4E PF ED VR - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
Mircea Bezergheanu, membru NPS si ambasador Nikon in Romania a testat noul obiectiv NIKKOR AF-S 300mm f/4E PF ED VR, lansat la inceputul acestui an. Haideti sa aflam ce impresie i-a lasat acest teleobiectiv si sa vedem fotografiile realizate.
Asteptat de ani de zile, obiectivul NIKKOR AF-S 300mm f/4E PF ED VR a reusit totusi sa surprinda pe toata lumea prin calitate si greutate. Avem acum un obiectiv de 300 mm cu o greutate de numai 755 grame si dimensiunile unui NIKKOR 24-70mm f/2.8G! Numele contine abrevierile la tehnologiile folosite, acestea fiind:
- E - de la diafragma electromagnetica, fapt ce va conduce in viitor la eliminarea unui element mecanic, un levier, prezent in toate aparatele Nikon, dar care ducea la unele probleme cu transmiterea valorii diafragmei in momentul declansari. Din pacate se pierde compatibilitatea cu aparatele Nikon pe film.
- PF - ne arata prezenta unui element Fresnel in formula optica, iar aici am avut cea mai mare strangere de inima, deoarece stiam ca aceste elemente optice vin cu o oarecare degradare a calitatii imaginilor, mai ales cand se fotografiaza in contralumina. Avantajele acestei tehnologii ar fi - simplificarea schemei optice, care conduce la greutate mai mica si la pret mai scazut de productie. Voi prezenta mai tarziu singura situatie in care avem probleme cu aceasta formula optica.
- ED - elemente din sticla cu dispersie ultra redusa, care ajuta la corectarea aberatiilor de culoare si obtinerea unor imagini foarte clare, cu o cromatica foarte vie.
Astfel, avem aici reprodusa in galben lentila ED si in verde lentila Fresnel. Pe langa acestea, mai avem si acoperire multistrat Nano Crystal, iar lentila frontala este tratata la exterior cu Flourina, care impiedica aderarea picaturilor de apa si a particulelor de praf pe aceasta.
Pana aici, pe hartie, totul era foarte promitator, cu rezerva ptr solutia cu lentila Fresnel, care va mai spun o data, mi-a dat emotii, stiind cu ce se mananca...
Am inceput cu testele de claritate, prezint mai jos rezultatele unei serii de fotografii ale unei bancnote, folosind diafragmele de f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11. Prima fotografie este cadrul intreg din care voi pune apoi cate un crop, corespunzator diafragmelor prezentate:
f/4
f/5.6
f/8
f/11
Concluzia mea - la diafragma f/4 avem un cadru bun, la f/5.6 avem cea mai buna claritate, la f/8 avem iar un cadru foarte bun, iar de la f/11 deja incepe sa scada usor claritatea, facandu-se simtita difractia datorata folosirii unui senzor cu o densitate foarte mare, acela din Nikon D810.
Mai postez un cadru test de claritate, dar realizat intr-o situatie reala, nu in laborator. Anume, am fotografiat o pisica salbatica, la diafragma f/4, ptr a vedea reproducerea firelor de par din blana animalului. Primul este cadrul intreg, apoi avem crop la 100% din primul cadru:
Un portret realizat la f/5.6 intr-o lumina total inadecvata, intentionat aleasa, apoi un crop pe ochi:
Au urmat multe cadre in care am folosit obiectivul in combinatie cu un teleconvertor Nikon TC 1.4x. Cred ca a fost cea mai mare surpriza, folosirea teleconvertorului nu a condus la pierderi de viteza a sistemului de Autofocus. Pot spune ca este primul obiectiv la care nu am reducere de viteza de 50% in cazul unui TC 1.4x si o reducere de 75% cand folosim un TC 2x. Astfel am fost capabil sa fotografiez subiecte extrem de rapide, repet EXTREM DE RAPIDE, pe care le ratam inainte deoarece foloseam un obiectiv rapid dar foarte greu - NIKKOR 600mm f/4 VR. Astfel, combinatia viteza de focalizare chiar cu teleconvertor, plus dimensiuni/greutate mici m-au ajutat sa fotografiez in zbor subiecte pe care le-am ratat ani la rand, cu dotari mult mai impresionante...
Postez o succesiune de cadre realizate in timpul ritualului de imperechere la Dumbraveanca - Coracias garullus. Cine a vazut cum se desfasoara actiunea, stie ce dificultati am intampinat.
Acum trebuie sa ma repet, faptul ca aveam greutate mica in mana m-a ajutat mult in teren, m-am putut strecura prin locuri dificile, apoi am putut urmari subiectul aflat in miscare sau zbor rapid.
Un alt aspect care m-a ajutat este faptul ca putem realiza cadre close-up cu insecte foarte rapide si sperioase, iar calitatea optica chiar si cu teleconvertor atasat va multumi pe oricine. Vedeti in cadrele de mai jos detaliile insectelor, perisorii mai ales.
Acum voi prezenta situatia cand lentila Fresnel provoaca o alterare a imaginii, e vorba de cercuri concentrice in interiorul petelor de lumina, alterand urat bokeh-ul cadrelor realizate in aceste situatii. Problema se remediaza cu o editare ulterioara. Ultimul cadru este realizat cu un obiectiv care nu are lentila Fresnel, si vedem ca lipseste acea aberatie optica
Trecem la fotografia de portret, sa vedem reproducerea suprafetelor de piele in diverse situatii de iluminare: lumina directa/dura, in umbra sau in contralumina – unde credeam ca voi avea mari probleme.
Fiecare trage concluziile dupa cum percepe rezultatele, pentru mine e clar – va fi urmatorul meu teleobiectiv, langa 300mm f/2.8, 600mm f/4 si 800mm f/5.6. Asta ca sa intelegeti ca aveam cu ce face fotografie de wildlife. Acum am un teleobiectiv extrem de usor, foarte clar, cu un autofocus rapid, un sistem de stabilizare excelent. Iar cu acest teleobiectiv in rucsacul foto, nu mai sunt nevoit sa iau si obiectivul macro cand ma catar prin cine stie ce stanci/munti.
romania, review, mircea bezergheanu, fotografii, wildlife, obiectiv, close-up, 300mm, teleobiectiv, nikon, teleconvertor, nikkor af-s 300mm f/4e pf ed vr, pf, concluzii, nikon tc 1.4x, optica, lentila fresnel, ambasador nikon, fresnel
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot